2020-05-11, 18:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, det finns väl fler än en i tråden som påstår att LW sagt att relationen med SD var helt över. Visst kan det vara så att dessa ljuger, men det är väl inte uteslutet att LW slirade lite på hur det förhöll sig, eller kanske hon hade svårt att greppa saker när det är något som rörde henne själv, att det var väldigt subjektiva sanningar...

Det verkade som att de (båda två) undanhöll relationen för de flesta på slutet.
Jag har inte hört att någon berättat att de frågat Lena om förhållandet och att hon har ljugit om det? Men visst, det kan ha skett.

För några nära vänner berättar Lena väldigt mycket för, även det mest negativa som hon också skäms över. Det handlar om att relationen är som ett knark för henne, att hon inte klarar att avsluta, och vilka tankar hon har som hon inte själv är stolt över.

Har du läst i FUP och lyssnat på rättegången? Eller utgår du enbart från tråden nu?

När hon är så utlämnande som hon är, så skulle det förvåna mig till det yttersta om hon inte hade berättat om sina allvarliga blödningar.
Citera
2020-05-11, 18:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det verkade som att de (båda två) undanhöll relationen för de flesta på slutet.
Jag har inte hört att någon berättat att de frågat Lena om förhållandet och att hon har ljugit om det? Men visst, det kan ha skett.

För några nära vänner berättar Lena väldigt mycket för, även det mest negativa som hon också skäms över. Det handlar om att relationen är som ett knark för henne, att hon inte klarar att avsluta, och vilka tankar hon har som hon inte själv är stolt över.

Har du läst i FUP och lyssnat på rättegången? Eller utgår du enbart från tråden nu?

När hon är så utlämnande som hon är, så skulle det förvåna mig till det yttersta om hon inte hade berättat om sina allvarliga blödningar.

Stora delar av det, och det bekräftar det intryck jag haft ganska snart. Båda är rövhål som verkat ansträngt sig för att dra ut det sämsta av sina egenskaper.
Desvärre är jag böjd att tro att det finns något antal fler än SD, HD och MH som med tiden blivit varse om de turerna. Kanske till och med försökt prata förstånd med henne?
Citera
2020-05-11, 18:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Obehaglig typ. Han är sig själv närmast. Inte ens mamman till hans barn skall skyddas. Han får henne att lova hålla fast vid vissa saker. Han själv ändrar sig, men det kan ju inte HD veta. Och hon kör på rakt in i kaklet. Men uppenbarligen har detta funkat bra, SD blev frikänd, och HD avskriven alla misstankar. Sverige är fantastiskt.

Javisst kan man bli mer än besviken.
Men jag tycker att Sverige är fantastiskt på många sätt.

Vårt rättssystem är relativt säkert. Ingenting är perfekt. Men vi vill ha ett system där vi inte råkar fälla en oskyldig i misstag.

När jag bodde i USA följde en del fall och där jag tyckte att det kändes läskigt att människor kunde fällas till otroligt stränga straff, utan möjlighet till att överklaga. Jag vet också fall där man kunnat visa genom DNA att helt oskyldiga människor blivit avrättade.

Ibland kan man dock tycka att det känns alltför svårt att fälla människor för mord. Men jag kan inte bedöma om det ligger sanning i det.

Det blir väl extra svårt att ta fram bevis med den långa tid som Lena fick ligga i gräset i stekande hetta bakom planket, utredningen gjorde flera tabbar i början.

Jag tyckte också att vissa undersökningar kom till skott sent. Minns vagt något om att man försökt få fram något ett halvt år efter mordet. Telia? Och då hade tiden för att det skulle finnas möjlighet att få ut något överskridits. Avbruten husrannsakan initialt pga av att jourhavande åklagare sa att man måste avbryta. Vet inte om det var befogat, men det kanske inte fanns tillräckligt med underlag för sådant om det inte handlade om mord?
Citera
2020-05-11, 18:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Exakt.

Inte ens SD vidhåller att hon blödde på det viset, utan ändrade sig. Där fick HD sitta ensam lämnad med lögnen.

Att hon trots alla svek håller fast vid SD är helt obegripligt. SD sa ju även i förhör att HD var den som borde ha mest motiv.

Omtänksam make.

Det fetade, de är väl skilda? Även om de är skilda så är det väl fullt möjligt att HD faktiskt tror att SD inte är skyldig, oavsett vems ev påstående hon baserar sitt antagande om händelseförlopp? Vad avser du med "håller fast vid"?
Citera
2020-05-11, 18:49
Medlem
Citat:
Javisst kan man bli mer än besviken.
Men jag tycker att Sverige är fantastiskt på många sätt.

Vårt rättssystem är relativt säkert. Ingenting är perfekt. Men vi vill ha ett system där vi inte råkar fälla en oskyldig i misstag.

När jag bodde i USA följde en del fall och där jag tyckte att det kändes läskigt att människor kunde fällas till otroligt stränga straff, utan möjlighet till att överklaga. Jag vet också fall där man kunnat visa genom DNA att helt oskyldiga människor blivit avrättade.

Ibland kan man dock tycka att det känns alltför svårt att fälla människor för mord. Men jag kan inte bedöma om det ligger sanning i det.

Det blir väl extra svårt att ta fram bevis med den långa tid som Lena fick ligga i gräset i stekande hetta bakom planket, utredningen gjorde flera tabbar i början.

Jag tyckte också att vissa undersökningar kom till skott sent. Minns vagt något om att man försökt få fram något ett halvt år efter mordet. Telia? Och då hade tiden för att det skulle finnas möjlighet att få ut något överskridits. Avbruten husrannsakan initialt pga av att jourhavande åklagare sa att man måste avbryta. Vet inte om det var befogat, men det kanske inte fanns tillräckligt med underlag för sådant om det inte handlade om mord?
I dödscell sitter mellan 7 ochh 10% oskyldiga. Och oskyldiga avrättas, det är bevisat via senare DNA-prover. Det vill vi inte ha. Självklart. Men här har vi numera ett bevisläge in absurdum. Varför inte klumpa ihop indicierna och se dom som en helhet, istället för en och en. En och en är det ju självklart att det går att förklara bort.

Men här öser det ut indicier och allt pekar på en enda person. Och SD riskerar inte att avrättas. Han kunde ha dödat hela Hjärsta - han riskerar inte mer än livstid. Ingen i Sverige avrättas oskyldig - och det skall vi vara tacksamma för. Men att släppa en mördare fri - jag gillar inte det. Jag vet inte hur jag skulle dömt som utbildad juristdomare. Men som lekman i soffan vet jag det. Precis som jag kan alla frågor i frågesportprogrammen i soffan. Jag vet inte hur jag reagerat i skarpt läge. Jag har dessutom läst fupen - jag behövde inte gå på en muntlig framställning.
Citera
2020-05-11, 18:56
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Sitter just nu och lyssnar på förhör med SD, del 20.

Det är prat om inloggningar. Tvåfaktors och annat. Följande dialog utspelar sej, inte ordagrant, men med den innebörden:
Åkl frågar om LW nån gång loggat in på nåt av sina konton, Facebook eller nåt liknande, via SD:s dator.
- Svårt å tro.
Åkl frågar om SD nån gång hade loggat in på nåt av sina konton via LW:s dator.
- Svårt å tro. Varför?
- Ja, om du till exempel glömt mobilen?
- Nej, den har jag alltid med mej, i princip, snoppar han av åklagaren.

(Fast javisst ja, inte den där natten när han skulle ut och möta LW för att de tillsammans skulle åtgärda hennes inte så väl dolda gömma, den natten när Mållgorna härjade i skogen. Den natten han skyndade hem för att hämta mobilen, ringa polisen - han fick så bråttom att han rakt glömde bort att LW kunde befinna sej i fara om hon stötte ihop med Mållgorna. Själv ville han ju inte ge sej in "bland dom där".
Nattens Vite Riddare, jepp. Mitt tillägg.)

Han är så inne i att platta till åkl att han inte ens märker att han gör bort sej.

(Ovanstående är så klart bara min bedömning och slutsats.)
Och så irriterande att åklagaren viker sig och inte går på honom vidare. Jag saknar taktik.
Citera
2020-05-11, 19:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Och så irriterande att åklagaren viker sig och inte går på honom vidare. Jag saknar taktik.

Kanske det kom med på slutpläderingen?
Citera
2020-05-11, 19:10
Medlem
Kan någon svara på följande fråga ?

Under den då aktuella rättegången mot den pilske kanin-hövdingen SD så spelades bland annat larmsamtalet upp som gjordes under natten gällande Måndagen den 14 Maj år 2018.

Frågan: Varför satt SD och stirrade ned i bordet under hela den tiden som larmsamtalet spelades upp inom rättssalen ?

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-05-11, 19:12
Medlem
taamids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll

Hon får ju inte ställa ledande frågor, men har man inte följt fallet eller läst FUP så är det inte solklart vad alla indicer finns eller innebär.

Här i tråden är de flesta med på att SD avsåg att mörda Lena redan några kvällar tidigare. Mobilen var hemma, tre okända GM utplacerade och Lena skulle luras ut till sin cache SD haft synpunkter på. Lyssnar man bara på förhören i TR framgår inte det särskilt tydligt, det var inte heller en åtalspunkt (vad jag vet).

Som indiciefall tycker jag att det är en av de tyngsta bevisen för att mordet var planerat, och planerat av just honom och ingen annan.

Jag undrar om det finns något i slasken som skulle kunna visa mer på förberedelser till detta första mordförsök. Någon detalj som inte ser mycket ut för världen men som kunde vara en avgörande pusselbit.
Citera
2020-05-11, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Det här är mina egna tankar. Det betyder inte att allt är sant. Men....

Mina funderingar utan att jag har belägg för det är att utredningen kom fel redan från början. Varför behövdes det ta 5 dagar innan LW hittades? Det finns många följare här som helhjärtat försvarar SD, som oskyldig till mordet. Finns det anledning att tro att vissa ingår i ett nätverk där även utredningsmyndigheter kan vara inblandade i att förhala och sabotera utredningen? Många inlägg här från SDs “anhängare" är ganska aggressiva i sin ton mot de som ifrågasätter SDs oskuld. Är det en gemensam komplott för att försöka rentvå SD? Det borde finnas en del synpunkter på detta förutom från de som vill såga mig längs med knäna.
Spekulationer finns det gott om i denna tråd. Detta är en av dem.

Denna spekulation måste jag bara hänga på.
Tanken om nätverk är så precis vad jag tänkt länge, och inte vilket nätverk som helst.
Hur många av alla inblandade är Frimurare, från rättsväsende, vissa poliser, journalister och ända till misstänkt-friad.?
Vet att det är ett nätverk man gör näst intill allt för sin nätverkskompis.
Och vill helst inte bli påhoppad, detta är bara en spekulation , men vill ändå höra vad tråden tänker när så mycket gått fel , speciellt i början.
Citera
2020-05-11, 19:17
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Kanske det kom med på slutpläderingen?

Vad än åklagarna kom med på slutpläderingen så funkade det inte, åtalet är för tunt för att kunna rendera en fällande dom.

Dessutom så har Björn Lindén vänligt upplyst åklagarna om varför domen måste bli som den blev.

Jag citerar in lite från LGWP,s exklusiva intervju i NA för att tydliggöra vad jag menar.

Citat:
Möjligheten att få någon dömd för Hjärstamordet är ytterst liten.
Det fastslår professor Leif GW Persson som analyserat domen för NA.
– Det kommer att krävas ett erkännande, säger han.

Citat:
Domen omfattar flera hundra sidor. NA har låtit kriminologiprofessorn Leif GW Persson gå igenom den och ge sin bild av slutsatserna och fallet i stort. Och han inleder med att berömma tingsrättens arbete.

– Jag kan inte påminna mig att jag sett en så välskriven dom av en tingsrätt på väldigt länge. Det är faktiskt sällsynt.

- Framför allt slås jag av att rätten så noggrant värderat alla bevis
.

Citat:
Leif GW Persson noterar också att Örebro tingsrätts dom är lite speciell på så vis att den skriver att en "alternativ gärningsman inte kan uteslutas".

– Det är inte så vanligt. Men jag ser inga problem med det.

Citat:
Tror du åklagaren kommer att överklaga till hovrätten?

– Nej, det är inte helt givet så som domen är utformad. I den finns inga bristande teknikaliteter eller luckor som ibland kan motivera ett överklagande. Tingsrätten har faktiskt resonerat ungefär som en hovrätt brukar göra. Och det är jag lite imponerad av.

https://www.na.se/artikel/exklusivt-for-na-leif-gw-om-hjarstadomen-bevisen-avgorande-misstaget-aklagarens-dilemma

Sammantaget så är det en svidande kritik över åtalet, inlindat i ganska snälla formuleringar.
Citera
2020-05-11, 19:18
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
men rent juridiskt hoppas jag att det blir jäkligt dyrt för en arbetsgivare som försöker köpa ut honom mot bakgrund av en frikännande dom vet i fan om jag inte i så fall skulle efterlängta en dom i europadomstolen som gör det omöjligt för en arbetsgivare att köpa ut någon som har blivit frikänd. Dvs at svenska staten blir skyldiga att stifta en lag som omöjliggör för en arbetsgivare att köpa ut någon som blir frikänd
SDs arbetsgivare borde sagt upp honom direkt när det framkom att SD brukade ha sex på kontoret. Inget snack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in