Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Obehaglig typ. Han är sig själv närmast. Inte ens mamman till hans barn skall skyddas. Han får henne att lova hålla fast vid vissa saker. Han själv ändrar sig, men det kan ju inte HD veta. Och hon kör på rakt in i kaklet. Men uppenbarligen har detta funkat bra, SD blev frikänd, och HD avskriven alla misstankar. Sverige är fantastiskt.
Javisst kan man bli mer än besviken.
Men jag tycker att Sverige är fantastiskt på många sätt.
Vårt rättssystem är relativt säkert. Ingenting är perfekt. Men vi vill ha ett system där vi inte råkar fälla en oskyldig i misstag.
När jag bodde i USA följde en del fall och där jag tyckte att det kändes läskigt att människor kunde fällas till otroligt stränga straff, utan möjlighet till att överklaga. Jag vet också fall där man kunnat visa genom DNA att helt oskyldiga människor blivit avrättade.
Ibland kan man dock tycka att det känns alltför svårt att fälla människor för mord. Men jag kan inte bedöma om det ligger sanning i det.
Det blir väl extra svårt att ta fram bevis med den långa tid som Lena fick ligga i gräset i stekande hetta bakom planket, utredningen gjorde flera tabbar i början.
Jag tyckte också att vissa undersökningar kom till skott sent. Minns vagt något om att man försökt få fram något ett halvt år efter mordet. Telia? Och då hade tiden för att det skulle finnas möjlighet att få ut något överskridits. Avbruten husrannsakan initialt pga av att jourhavande åklagare sa att man måste avbryta. Vet inte om det var befogat, men det kanske inte fanns tillräckligt med underlag för sådant om det inte handlade om mord?