2020-05-11, 13:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Kanske drabbades Stockholm av en COVID-19 mutation som var aggressivare än den som finns i Skåne?
Skåne har att tacka Tyskland och Danmark för sina låga siffror tror jag även om en del danskar tar tillfället i akt och åker över för att shoppa på Emporia.

I Stockholm har man Arlanda.
Citera
2020-05-11, 13:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Nej, det är melanin som du har i huden, inte melatonin. Melatonin produceras av tallkottskörteln (djupt inne i hjärnans innersta), och produktionen stryps när du via ögonen (och märkligt nog knävecken!) får in starkt ljus. Därav melatonin som sömnhjälp och för att reglera dygnsrytmen vid t.ex. jetlag.
(Receptfritt i bl.a. Finland, inte dyrt alls. Går också att beställa billigt från apotek i t.ex. Polen.)

Just melatoninet är den sak i rekommendationerna är något jag inte direkt kommer på en förklaring till, men en snabb sökning gav detta, som jag inte ännu hunnit läsa, eller hitta kommentarer till.
Doserna i den symptomatiska fasen var ganska ordentliga, mycket högre än vad som brukar rekommenderas för sömn eller jetlag (brukar vara max 3mg där - min erfarenhet var att redan 1-2mg var effektivt).

Ja, jag kom på det efteråt men då var det försent att ändra mitt inlägg. Tack.
Citera
2020-05-11, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Anders är politiskt aktiv i SPF, sitter i ledningen tills 2022. Han är även inblandad i div vårdutredningar:
https://www.pro.se/Distrikt/Stockholms-lan/Samorganisationer/Upplands-Vasby/Foreningar/Upplands-Vasby/Nyhetsarkiv/Den-viktiga-vardcentralen/
Kan ev bli hett om öronen för Anders beroende på hur många seniorer som dött av Coronan i hans distrikt. Han gillar golf och verkar golfa med folk från Karolinska.....

Naturligtvis är han postitiv....,annars ganska rökt politiskt..

Intressant är att han aldrig blev satt i respirator utan verkar bara ha fått syrgas via mask och sen näsgrimma, alltså exakt det som läkarna utomlands förordat sen i Mars, och som även en svensk läkare förordat istället för att köra hela respiratorstuket (han är "tjänstledig till 1 juli), se tråden om ARDS. Sjukvården verkar alltså köra med denna rekommendation nu inofficiellt tills vidare...
Oj, ännu en av dessa slumpmässigt intervjuade som visar sig allt annat än opartiska.
Tråden är proppfull med forskare, kanske någon kan beräkna sannolikhet för alla dessa sammanträffanden.
Citera
2020-05-11, 13:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Och att hans myndighet gick före med att ta bort krav på skyddsutrustning. Men trevligt att få stå och humma i Agenda, lamaste utfrågningen på länge.
Det är sanslöst sjukt.
Citera
2020-05-11, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag har gett upp om det här folket faktiskt. Majoriteten kommer även i höst vara nöjda, vi kommer att ha många döda OCH många arbetslösa men Tegnell kommer peka på Belgien och New York och förklara hur bra det gått för oss i jämförelse, och alla kommer sluta upp kring Stefan Löfven i stor tacksamhet.

Gud ja- vi kommer ha flest arbetslösa, flest döda i corona, flest skjutningar och våldtäkter samt flest pestsmittade i hela västvärlden och Löfvén kommer fortsätta att skörda triumfer!
Haha och folk undrar hur Hitler kunde vara populär.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxer123
Skulle inte förvåna mig om Netflix, Disney, Apple eller Amazon tar över stafettpinnen.

De har nog redan tagit över om man kollar på var alla filmtittare finns i dag. Biografer är nog ett minne blott efter COVID-19 pandemin.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Skåne har att tacka Tyskland och Danmark för sina låga siffror tror jag även om en del danskar tar tillfället i akt och åker över för att shoppa på Emporia.

I Stockholm har man Arlanda.

Kan meddela att Malmö var fyllt med Danskar. Fredag, Lördag och Söndag satt Danskar på alla krogar och mös av den Svenska friheten. Mitt ex som är frisör berättar att majoriteten av alla drop-in kunder är Danskar, så har det varit ett tag nu. Men absolut har Danmarks stängning av Kastrup hjälpt oss.

Men även mitt under pandemin så jobbar fortfarande tusentals svenskar i Köpenhamn och pendlar dagligen. Det bor även tusentals Danskar i Malmö och kranskommuner som dagligen pendlar mellan danmark och sverige.
Citera
2020-05-11, 14:00
Medlem
Wajis avatar
Dags för ny pressträff med massmördaren Tegnell. Allt är frid och fröjd som vanligt
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Det är defaitismen som jag irriterar mig på, och jag tror den kulturen drabbar Sverige återkommande i olika kriser. Detta är förstås inte avgörande för argumentet, så låt oss gå tillbaka till dessa. R-talet kommer gå upp och ned runt 1 i dessa länder, ända tills viruset är helt utrotat. Jag tror att fler länder kommer kunna göra det under sommaren, när potentialen för spridning minskar (ljus, värme, osv påverkar, vi vet dock inte hur mycket). Dessutom kommer testkapaciteten att expandera enormt, vilket ger möjlight att alltmer lätta på restriktionerna utan att R-talet behöver gå upp över 1. Det gäller dock att Sverige ökar sin testkapacitet, och där ligga vi efter många fattiga länder. Här är defaitismen och fatalismen dock verkligen ett hinder. För Sveriges del, antag att du testar hela befolkningen varannan vecka, och att kostnaden per test är 100 kronor. Det blir 2 miljarder kronor per månad, 24 miljarder SEK på ett år, mycket, men ändå mycket billigare än lockdown. Detta kan kombineras med appar för smittspårning. Blir mycket jobbtillfällen. Även om inget vaccin kommer, så kan vi fortsätta så i åratal, och kostnaden för testet kanske sjunker ännu mer (typ till 10 eller 1 krona per test). Island och Sydkorea visar tydligt hur ökad testkapacitet kan vara avgörande, och bara de närmaste månaderna kommer teknologin att utvecklas ännu mer - det kallas för stordriftsfördelar, och är ett välkänt ekonomiskt fenomen (solenergi är ett annat bra exempel).
Det är som om det finns tre alternativ (går naturligtvis att köra mer en ett) Masstesta, Lockdown, eller Sveriges modell. Allt kostar naturligtvis pengar. Vi har en intensiv vård som går på högtryck, kan inte vara billigt. Lockdown är naturligtvis dyrt. Frågan är om inte masstestning är det billigaste såväl ekonomiskt och i människolidande.
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Var det därför det inte spreds alls i Iran?
Det hade väl ungefär svensk sommartemperaturen då..

Iran medeltemp +11 i februari och +13 i mars.
https://www.climatestotravel.com/climate/iran

Men han sa inte heller att smitta inte sprids alls när det är varmt, utan mindre. Det verkar de flesta hålla med om, även Tegnell.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/anders-76-fick-corona-lag-en-manad-pa-sjukhus/

Vill bara höra med foliehatterna här inne. Att Anders 76, som överlevt Corona-viruset tokhyllar den sjukvård han upplevde på sjukhuset. Gills detta vittnesmål eller är det fake news som pappa staten släppt fram för att komma i bättre skimmer?
Genuint nyfiken.
De flesta som slipper ifrån ett sjukhus via en annan utgång än lastkajen brukar berömma den vård de fått, det är inget speciellt med det.
De som tar lastkajen ut brukar inte snacka så mycket.
Citera
2020-05-11, 14:01
Medlem
crisscrosss avatar
+31 döda rapporterade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in