2020-05-11, 13:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vilka halter pratar du om nu?
Jag tror sno yrar om D-vitamin.
Citera
2020-05-11, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/09/danmark-och-norge-oppnar-upp-allt-mer-och-sverige-sticker-ut-igen-men-nu-med-att

Tänk om vi också kunde ha haft lockdown. Då kanske vi kunde ha öppnat upp frisörer och pubar nu. Eller vänta...
Citera
2020-05-11, 13:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om nu barn inte sprider smittan, varför skulle man stänga skolorna? 🙄

Bättre att föräldrarna kan fortsätta att jobba o tjäna skattepengar. De lär behövas..
Barn sprider smittan.
Citera
2020-05-11, 13:45
Medlem
Sveriges, Norge, Danmark, Finland, Islands grafer för döda/befolkning
https://i.imgur.com/p71F5aj.png

Döda/befolkning
Sverige
319
Danmark
91
Finland
48
Norge
40
Island
29
Citera
Medlem
Citat:
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/09/danmark-och-norge-oppnar-upp-allt-mer-och-sverige-sticker-ut-igen-men-nu-med-att

Vi har ju inte så många restriktioner att lätta.

Jag säger ändå som Tegnell angående tillåtna folkmängder på max 500 i sommar:”Intressant experiment”.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
c19.se säger redan +13 döda och +100 fall
får se vad Folkhälsomyndigheten säger 14 00.
Uppsala, Östergötland har ungefär samma antal rapporterat döda som förra måndagen. Allt hänger på om Stockholm minskat mer än Göteborg ökat. Blir nog ungefär som förra måndagen, dvs ca 90 avlidna och det gråa fylls på här:
https://adamaltmejd.se/covid/
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Beror på hur lång tid krisen fortsätter. Om biograferna finns kvar kommer nog folk börja gå dit igen. Men det blir väl barnfamiljer och invandrare som det var innan krisen. Det beror ju också på om det kommer produceras film för biografer? Kanske blir det TV-bolagen som tar över med påkostade serier för andra plattformar? Dyra filmer under produktion just nu som Avatar-serien kommer väl gå med enorm förlust så då kanske den typen av filmproduktion kommer att upphöra.

Skulle inte förvåna mig om Netflix, Disney, Apple eller Amazon tar över stafettpinnen.
Senast redigerad av Boxer123 2020-05-11 kl. 13:48. Anledning: Tydligare inlägg
Citera
2020-05-11, 13:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och förhoppningsvis blir det slut på det också nu. Jag tror att vi kommer att få en värld med större självförsörjningsgrad, där vi äter mer närodlat och semestrar närmare hemmet. Som vi levde mellan 1970-talet och 2010-talet i Sverige och övriga Västvärlden, var ju egentligen inte hållbart.

Ska du tvinga alla arbetsplatser att fördela sig jämnt över landet? Eller ska du tvinga alla att bo i storstäder där de flesta arbetsplatserna finns? Bilen är den lille mannens bästa vän.
Citera
2020-05-11, 13:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Du har såklart helt rätt. Att få komma ut och träffa en polare efter allt hemmasittande kan vara det som räddar ens mentala hälsa. Tycker bara att hela poängen med krogen är att få se lite andra människor. Är stället tomt är det inte så kul. Skönt att vi är påväg mot sommar så man kan ta en kasse bärs och gå ut i nån park eller så.

Jag skulle ju inte sätta mig själv på en tom krog. Jag drar såklart dit med en polare.

Ja fan va jag kommer hänga i parker i sommar!
Citera
2020-05-11, 13:47
Medlem
gloffgloffs avatar
Sverige är sämst på att testa i Norden

Tester per 1 miljon invånare

Iceland 158,816
Denmark 56,379
Norway 36,140
Finland 22,239
Sweden 14,704

https://www.worldometers.info/coronavirus/
(2020-05-11 kl 13:42)

Norge testar mer än dubbelt så mycket som Sverige
och Danmark fyra gånger så mycket som Sverige.

Det är riktigt dåliga resultat.

Det är FHM som håller i testningen.
Citera
2020-05-11, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Tänk om vi också kunde ha haft lockdown. Då kanske vi kunde ha öppnat upp frisörer och pubar nu. Eller vänta...

Eller måske besøge den ikke afdøde bedstemor eller bedstefar.
Citera
2020-05-11, 13:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu tar du det lite ur sitt sammanhang, jag ser inte något problem med att friska unga människor går till puben/restaurangen (även om där finns en stor sannolikhet för smitta) så länge riskgrupperna håller sig från de ställena.

Förstår inte riktigt vad du förespråkar då, du klagar på att folk går på pubar och restauranger men vill inte stänga dom? Eller vill du stänga dom? Då förstår jag inte varför mediamarkt och ikea ska vara öppet som är minst lika farligt som puben, så därmed blir lock down resultatet.

Om flockimmunitet inte funkar så kan jag säga att då är de tråkigt för de som som får sätta livet till, men kostnaden för alternativet blir ännu högre (samhällskollaps).

Isf kan alla som förespråkar lockdown säga upp sig från sina jobb självmant, avsäga sig rätt till a-kassa och eventuella bidrag och isolera sig i hemkarantän. Då förblir ni fria från corona, men kan räkna med en så hård ekonomisk smäll att ni sannolikt hellre tagit riskerna med corona (typ 1 på tiotusen att bli allvarligt sjuk, eller helt säker ekonomisk härdsmälta).

Total lock down för mig betyder utegångsförbud samt allting stängt förutom matbutiker och apotek.

- restauranger kan vara öppna om de håller sig till reglerna.

-stäng alla pubar.

-stäng grundskolorna 4-9, låt de yngsta vara kvar i skolan så att deras föräldrar kan fortsätta att arbeta.

Du förespråkar att alla under 70 ska vara ute som vanligt? Förstår du inte att det skulke innebära en överbelastad sjukvård och fler döda? Hur tänker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in