Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-11, 12:21
Medlem
Sobrilbils avatar
Varför skrattar KP när han får frågan om någon har erkänt, han som annars är ett stoneface? I två intervjuer tror jag han reagerar på det sättet, som om frågan vore konstig.
Citera
2020-05-11, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Exakt så. Det som går att utläsa av de den första tidens vittnesförhör är av vikt. Det är person/personer kring mordplatsen som är intressanta. Sydafrika, SÄPO, Polisspår, CA, TU, LT, TP osv osv. inga av dessa personer finns att skåda i dessa förhör. Dock finns det en person i dessa förhör som sticker ut.

Om någon vecka så vet vi.

Om det nu mot all förmodan, eller åtminstone min förmodan blir SE skulle jag mer än något annat vilja ha svar på en fråga.
Vem är den envetna personen med vissa men inte tillräckliga kunskaper i första hjälpen om det inte är SE? Det finns en person i de kända förhören förutom SE som vi vet har haft åsikter om livräddande åtgärder, Bengt Palm, som enligt egen utsago sa till AH och SG "att se upp så att han inte kvävdes". I övrigt finns inget som är i närheten. Vem är i så fall personen som betedde sig ungefär som man kan förvänta sig att SE skulle göra utifrån vad han har vittnat om?

Engström 11 mars
E är dels gift med en sjuksköterska och dels utbildad i viss mån i första hjälpen, kursen som Röda Korset givit. E tänkte först på andningsvägarna och att inte förvärra en skada genom att göra för mycket. Hela munnen var alldeles fylld med blod så att man inte kunde se tänderna och det kom ganska kraftigt blodflöde ur näsan varför sidoläge föreföll det enda E kunde tänka sig i form av hjälp att själv ge sig på.

25 april
[...] eftersom jag gått Röda Korsets första hjälpen kurs och håller på med lite sån verksamhet på Skandia dessutom med bulkuddar och sådant, så förstod jag att eftersom munnen var fylld med blod och det rann ur näsan att så fort som möjligt försöka och få andningsvägarna klara.

Tingsrätten
Och det jag ser då framför mig på marken det är en person som ligger på rygg med halvöppen mun och blodet som går så långt upp så att tänderna syns inte och det sipprar litegrand ur mungipa och näsborre. Och då fick jag lära mig att under alla omständigheter så måste andningsvägarna vara klara så att jag gör ett så kallat framstupa sidoläge.

Anna H:s och Karin J:s vittnesmål.

Anna H 2 april
[...] och sen så tittade jag upp, det var någon som började rycka i benen eller någonting, i Olof Palmes ben och då sa sa jag det att han låg så bra som han låg och så sa jag nånting vad håller du på med [...]

Karin J 2 april
[...] sen så var det någon som sa, jag vet att han ska ligga i framstupa sidoläge, varför gör ni så här?
Citera
2020-05-11, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Varför skrattar KP när han får frågan om någon har erkänt, han som annars är ett stoneface? I två intervjuer tror jag han reagerar på det sättet, som om frågan vore konstig.

Han kanske finner tanken att nån "6 feet under" skulle erkänna lite lustig.
Citera
2020-05-11, 12:44
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Han kanske finner tanken att nån "6 feet under" skulle erkänna lite lustig.
Han är ju medveten om att den vetskapen i så fall bara finns hos PU.
Citera
2020-05-11, 12:45
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Sverker Åströms Sovjetkontakter pågick under mycket lång tid och dessa är välbelagda . Av någon anledning höll regeringen en skyddande hand över honom och han greps aldrig. Han tilläts hålla på och hans vänskap med Ebbe Carlsson, Hans Holmer och Olof Palme är även den så styrkt att den är ställd utom allt tvivel. Anders Jallai går utförligt igenom detta i nedanstående artikel.

https://www.jallai.se/2012/07/sverker-astroms-hemlighet/#_ftnref

Frågan om hur OP och andra toppolitiker kunde se mellan fingrarna på SÅs KGB kontakter är ett mysterium. Detta blev säkert ytterligare eld i den brasa som hävdade att OP var Sovjetvänlig, rent av landsförrädisk. En mer välvillig tolkning skulle vara att SÅ på något sätt verkat som dubbelagent och givit Sovjet desinformation, en operation så vansklig att den framstår som närmast omöjlig.

Intressant är dock att SÅ i frustration över Pierre Schoris och Rolf Ekeus extremvänsterståndpunkter sade upp sig från UD i protest 1973. När deras öron vreds om av den nye utrikesministern stor-Sven Andersson blev dock SÅ kvar som statssekreterare. Det har aldrig rått någon tvekan om var Stor-Sven stod politiskt. ”Jag tror aldrig jag har varit med om en mer benhård antikommunist” säger en u-tjänst man från NATO, enligt Mikael Holmström i den dolda alliansen.

Det är bara att hoppas att UDs arkiv öppnas så det svenska folket får se vad deras toppdiplomat pysslade med, utan skygglappar och hemligstämplar. Det behövs i det ”spegelland” som underrättelse och diplomatvärlden är.

En annan diplomat som misstänktes i samband med SÅ var moskva-ambassadören Rolf Sohlman.
I miljön i Moskva fanns också John Vassal som umgicks med de svenska attachéerna.
Citera
2020-05-11, 12:48
Medlem
Citat:
Han är ju medveten om att den vetskapen i så fall bara finns hos PU.

Så är det väl men nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Det var bara en vild gissning från min sida. Såg en intervju med KP tidigare idag och reflekterade över samma sak som du.
Citera
2020-05-11, 12:49
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Så är det väl men nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Det var bara en vild gissning från min sida. Såg en intervju med KP tidigare idag och reflekterade över samma sak som du.
Frågeställaren vet ju inte om GM eller någon medhjälpare lever. Ett efterlämnat nedskrivet erkännande skulle också vara möjligt. Frågan är knappast konstig.
Citera
2020-05-11, 13:03
Medlem
Citat:
Tja, Peter Kadhammar skrev så här:

Den är som en ond grekisk saga. Poliser, åklagare, journalister och privatspanare ger sig in i grottans dunkel och hoppas finna visdomens källa. De lockas av en sång, den är så vacker att den omöjligen går att motstå, de följer tonerna längre och längre in i grottans labyrinter, mörkret sluter sig om dem. Ingen vet vad som sker sedan för dramat är inte synligt. Det utspelar sig i huvudet på den som gått in i mörkret.

Men KP verkar ju iallafall ha fötterna på jorden så vi kanske inte ska misströsta än.

Man kan undra vad KP i bakfickan.

För det vi får fram här är bara gammal skåpmat, med sekunder hit och dit.

Gissningar om SE, vapenhandlare, poliser, utlänska personer mm. Alltså ingen bäring alla.

Men något som vi inte vet än är om vapnet är hittat och det kan vara lösningen.

Kan det va CA:s vapen som hittades vid renovering av de nya ägarna i CA:s gamla sommarstuga?

Eller hittades ett vapen gömt på vinden som dom det talas om i Swebbtv
Citera
2020-05-11, 13:07
Medlem
Citat:
Frågeställaren vet ju inte om GM eller någon medhjälpare lever. Ett efterlämnat nedskrivet erkännande skulle också vara möjligt. Frågan är knappast konstig.

Nej, den är inte den minsta konstig och eftersom du har sett att han reagerat på samma sätt fler gånger är det onekligen lite märkligt.
Citera
2020-05-11, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer

Gissningar om SE, vapenhandlare, poliser, utlänska personer mm. Alltså ingen bäring alla.

Kan det va CA:s vapen som hittades vid renovering av de nya ägarna i CA:s gamla sommarstuga?

Både Spångaspåret och CA är ju intressant. Har du hört nåt om att ägarna renoverat eller tänkte du att nån måste göra det förr eller senare?
Citera
2020-05-11, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer

Vapen kan ha hittats, absolut. Dock spelar det föga roll om man inte kan bevisa att en specifik person avfyrade detta vapen vid mordet. Om de funnit mordvapnet och detta en gång i tiden tillhört CA så blir det en axelryckning åt det hela. Man måste ju sedan leda i bevis att CA sköt denna revolver i Olof Palmes rygg.

Och vad vi vet idag finns ingenting som tyder på att CA befann sig på Sveavägen vid mordtillfället.
Citera
2020-05-11, 13:43
Medlem
Jag måste kolla om jag fattat några saker när det gäller Skandiamannen rätt
Han ska ha stämplat ut 23,19 eller 23,20 ?
Utstämplingen låg före receptionen.
Han ska enligt Henry O haft ett samtal i ett par minuter enligt Henry O " 2 min?)
Enligt de som anser Skandiamannen är gm var samtalet med Henry O väldigt kort .( 10-40 s ?)
Mordet ska ha skett 23,21,20 + - 10 s

Skandiamannen ska således lämnat Skandia i intervallet mellan tidigast 23,19,20 till typ 23,22

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SKANDIA-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-Henry-Olofsson.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in