Citat:
Ursprungligen postat av
Leonheart
Exakt så. Det som går att utläsa av de den första tidens vittnesförhör är av vikt. Det är person/personer kring mordplatsen som är intressanta. Sydafrika, SÄPO, Polisspår, CA, TU, LT, TP osv osv. inga av dessa personer finns att skåda i dessa förhör. Dock finns det en person i dessa förhör som sticker ut.
Om någon vecka så vet vi.
Om det nu mot all förmodan, eller åtminstone min förmodan blir SE skulle jag mer än något annat vilja ha svar på en fråga.
Vem är den envetna personen med vissa men inte tillräckliga kunskaper i första hjälpen om det inte är SE? Det finns en person i de kända förhören förutom SE som vi vet har haft åsikter om livräddande åtgärder, Bengt Palm, som enligt egen utsago sa till AH och SG "att se upp så att han inte kvävdes". I övrigt finns inget som är i närheten. Vem är i så fall personen som betedde sig ungefär som man kan förvänta sig att SE skulle göra utifrån vad han har vittnat om?
Engström 11 mars
E är dels gift med en sjuksköterska och dels utbildad i viss mån i första hjälpen, kursen som Röda Korset givit. E tänkte först på andningsvägarna och att inte förvärra en skada genom att göra för mycket. Hela munnen var alldeles fylld med blod så att man inte kunde se tänderna och det kom ganska kraftigt blodflöde ur näsan
varför sidoläge föreföll det enda E kunde tänka sig i form av hjälp att själv ge sig på.
25 april
[...] eftersom jag gått Röda Korsets första hjälpen kurs och håller på med lite sån verksamhet på Skandia dessutom med bulkuddar och sådant, så förstod jag att eftersom munnen var fylld med blod och det rann ur näsan att
så fort som möjligt försöka och få andningsvägarna klara.
Tingsrätten
Och det jag ser då framför mig på marken det är en person som ligger på rygg med halvöppen mun och blodet som går så långt upp så att tänderna syns inte och det sipprar litegrand ur mungipa och näsborre. Och då fick jag lära mig att
under alla omständigheter så måste andningsvägarna vara klara så att jag gör ett så kallat framstupa sidoläge.
Anna H:s och Karin J:s vittnesmål.
Anna H 2 april
[...] och sen så tittade jag upp, det var någon som började rycka i benen eller någonting, i Olof Palmes ben och då sa sa jag det att han låg så bra som han låg och så sa jag nånting vad håller du på med [...]
Karin J 2 april
[...] sen så var det någon som sa, jag vet att han ska ligga i framstupa sidoläge, varför gör ni så här?