2020-05-11, 12:08
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Dödannonserna lär inte bli fler? Du tror alltså att det är slut idag? Jag tror inte en sekund på att vi inte skulle få fler döda, eller ens att det har peakat. Vad får dig att tro på det? FHM?

Vi får se vad veckan har att bjuda på. Jag skulle gissa på att de idag rapporterar någonstans mellan 50-100 döda. Den siffran kommer gradvis stiga under veckan för att ligga runt 100 +/- 30 pers på torsdag fredag. Ungefär så tror jag det kommer se ut fram till sommaren. Under sommaren lugnar det ned sig för att ta förnyad fart under september.

Skulle gissa på 44 döda idag eftersom det var söndag igår. Det är något otroligt vad dödstalen släpar efter i det svenska systemet.
Samtidigt framställer media det hela som att dödstalen gäller för det senaste dygnet.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Dan Eliasson bekräftar att Sverige var sen på bollen. Men hävdar att det inte var MSB som var aktiv redan i januari. Menar han FHM och SoS, eller kanske t o m regeringen? Oroad även för dödstalen.
Verkar som starten för att bolla runt med ansvar och skuld. Kommer Tegnell att fimpas? Bildt hade fått en beställning på att säga att det är dags att sätta munkavle på Tegnell vilket han levererade.
Flockimmunitetsprojektet, vilket regeringen okeyat i januari enligt Giesecke i Unherd-intervjun, verkar inte gå så bra. Nu har de t o m fått börja rucka på vetenskapen. Först krävdes det 90%, sedan 60% och nu är vi på låga 40% som krävs för flockimmunitet. Snart prutar FHM ner det till 7% för att möta de faktiska immunitetssiffrorna. Eliasson är räknekunnig och inser att många kommer att dö och han tänker inte bära hundhuvudet för det.
Rekommenderad lyssning.
https://sverigesradio.se/artikel/7470247

Socialstyrelsen och FHM är inte vana att jobba operativt utan att göra utredningar, skriva rapporter och rekommendationer. MSB har ju ett mer operativt ansvar i varje fall för räddningsinsatser i andra länder vid jordbävningar etc. Dom är inte heller snabba på pucken men inte så senfärdiga som andra myndigheter.
Att utse projektledare, operationsledare, samordnare och pusha ut sina budskap i stället för att posta en rekommendation till cheferna för kommuners och regioners verksamhet som därifrån ska singla ner i deras verksamhet och resultera i att något ska händer.

Sverige är inte organiserat som Kina som är toppstyrt rakt igenom man kan snabbt och enkelt ge order detta ska hända underliggande led vet i sin tur hur de också ska peka med hela handen. Och arbetarna vet att lyda.

I Sverige ska man sammanträda "diskutera, få med sig i konsensus" regioner, kommuner och privata aktörer inom vården. Samma process genom alla led tills det nått fotfolket. Det tar en jävla tid och det är inte alltid viljan finns.

Ansvariga inom äldrevården borde ställas inför miljöåtal för att få det prövat. Hade de ansvar men de sket i det. Eller kan det ansetts att de gjort allt de kunnat?

Oavsett utgången av det borde vi inom ramen för civilförsvaret ha en ledning av landet i kristider som innebär direkt toppstyrning uppifrån och ned. En sådan organisation ska givetvis finnas förberedd och tränad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man kan tillfälligt minska dödligheten men viruset är ju inte raderat för det. Detta märker även Sydkorea o Kina trots massiva åtgärder.

När Italien införde lockdown då förvärrade de sitt ekonomiska läge.

Det var min fråga. De som dog dog ju ändå.

Notan för detta blir dyr

Prognoserna för Sveriges BNP-utvecklingen är inte bättre än för länder i lockdown. Kina har nu kunnat öppnat sin ekonomi, och kommer vara en av de få länder med positiv BNP-tillväxt. Drar man ut på det här med halvdanna åtgärder riskerar notan bli dyr, förutom att fler människoliv går till spilla. Många ekonomer verkar också dra just den slutsatsen.
Citera
2020-05-11, 12:09
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast 70% av somalier har inget jobb. Och det är just dessa som dör som flugor

Tyvärr inte bara enstaka lite äldre fluga har dött.
Citera
2020-05-11, 12:11
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Dödannonserna lär inte bli fler? Du tror alltså att det är slut idag? Jag tror inte en sekund på att vi inte skulle få fler döda, eller ens att det har peakat. Vad får dig att tro på det? FHM?

Vi får se vad veckan har att bjuda på. Jag skulle gissa på att de idag rapporterar någonstans mellan 50-100 döda. Den siffran kommer gradvis stiga under veckan för att ligga runt 100 +/- 30 pers på torsdag fredag. Ungefär så tror jag det kommer se ut fram till sommaren. Under sommaren lugnar det ned sig för att ta förnyad fart under september.
Det är bara att läsa siffrorna du själv refererar till: Överdödlighet från SCB. Det peakade och är nu nere på normala nivåer.
Citera
2020-05-11, 12:12
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Prognoserna för Sveriges BNP-utvecklingen är inte bättre än för länder i lockdown. Kina har nu kunnat öppnat sin ekonomi, och kommer vara en av de få länder med positiv BNP-tillväxt. Drar man ut på det här med halvdanna åtgärder riskerar notan bli dyr, förutom att fler människoliv går till spilla. Många ekonomer verkar också dra just den slutsatsen.

Vi är helt beroende av att andra länder också kommer i gång och köper våra varor samt att de kan leverera produkter vi behöver. Givetvis vilja och kunna släppa in våra turister.
Citera
2020-05-11, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TierraDelFuego
Tycker det är märkligt att det ska vara så svårt att få fram tillförlitliga siffror på hur stor andel av befolkningen som är eller har varit smittade.
Sthlm kanske kan ha 10-20 % smittade, ojämnt fördelat mellan olika områden. Men jag tror inte stora delar av landet har mer en ett fåtal procent, då det aldrig riktigt kommit igång där. Minskat resande, frivillig social distansiering och årstiden (väder, temp, UV-strålning) kan ha bidragit till långsammare smittspridning, snarare än någon allmän flockimmunitet.

Viktigt att veta hur stor andel som är helt asymptomatiska. Tror inte på Giesecke som påstod att hela 98 % saknar symptom. Har inte sett några data som stödjer detta alls. Däremot finns det väl undersökningar som visat på 50-60% ?

Undersökningar från andra länder visade på att bara ett fåtal procent hade antikroppar och att smittspridningen varit lägre än man trodde. Eller att de inte bildar antikroppar trots att ha utsatts för viruset.

Denna studie uppskattar smittospridningen till 26% i Stockholms län i början av maj. Det är relevant i frågan även om denna siffra med största sannolikhet är större än mer glesbefolkade områden då det följer samma mönster. Ifall det blir någon form av flockimmunitet som begränsar smittospridningen i Stockholms län så ser vi också en minskning av spridningen från Stockholms län till andra delar av samhället. Ska man utföra en studie som pga bristande resurser endast kan utföras i ett begränsat område så är det bäst att utföra studien där den kan göra mest nytta. Å andra sidan så kanske det är i syftet att missleda befolkningen med mer önskvärda siffror. Jag är övertygad om att vi kommer få reda på sanningen så småningom ifall detta är fallet.
Citera
2020-05-11, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ni är inte kloka på er sida. 17 fall på hur många innevånare?

Det ökar dramatiskt!
Jag håller med. Ökning? Senaste gången Kina hade +döda var 27 april, 14 dagar sedan och då var det +1.
Citera
2020-05-11, 12:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det djupt ironiska var att det var en samling antivaxxare och alternativare som demonstrerade.

Nej, jag tror inte på någon större ökning faktiskt och det som är mest intressanta är antal döda och allvarligare fall om dessa siffror ökar. Inte riktigt antalet smittade vilket i så små variationer är svårt att uttolka. Är det sådana som upptäcks p.g.a. utökad testning eller ökad spridning?

Jaså, det stod det inget om i Süddeutsche? Jag trodde att det var alla möjliga (huvudsakligen unga/yngre) människor, som var trötta på karantänen och inte kunde tänka ett steg längre...

Vi får se! Alltså, antalet döda hör naturligtvis ihop med antalet smittade. Och statistiken över antal döda är den som stämmer bäst (finns säkert ett visst mörkertal i alla länder, men Tyskland är det land jag litar mest på ändå när det gäller detta), eftersom statistiken över antalet smittade - precis som du säger - är avhängig av hur många som provtas.

En del medelålders och gamla mödrar har antagligen smittats av sina vuxna barn igår... Och de unga människorna som demonstrerade, har också gått hem till sina föräldrar, eller träffat medelålders eller äldre människor på sina arbetsplatser, i affären, i kollektivtrafiken... Vissa av dem själva kan också ha underliggande tillstånd, och befinna sig på IVA om två-tre veckor... Det var ett korkat beteende.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Lika farligt som en influensa? Du verkar leva i en fantasivärld om du jämför COVID-19 med en influensa.

Läs nedanstående artikel för att få ett perspektiv:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/sahlgrenskas-lakare-vi-ser-ingen-ljusning/

"I en vädjan till regeringen, sjukhusledningen och allmänheten skriver Sahlgrenskas läkare att de är ”trötta och ledsna” och behöver hjälp. Den ljusning i pandemin som Folkhälsomyndigheten talat om på sistone syns inte på Göteborgs vårdavdelningar.

– Snälla, slappna inte av. Vi har inga andningshål, säger Ilja Laesser, ordförande för Läkarföreningen på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, till DN."

Brukar man läsa denna typ av artiklar under en influensa?
Viruset är ju nytt så det sprids lätt.
Citera
Medlem
Citat:
Det var du som påstod att det nästan uteslutande bara drabbar dem över 80 år. Medelvärdet är inte ens 60 och som jag skrev erbjuds ju inte ens äldre IVA i den utsträckningen. De dör ändå.

Källa på att jag sagt det!!
Du blandar nog ihop mig med någon annan.
Medianen på iva är 60 år, dvs 50% är under 60. Inte under 50 år.
Citera
2020-05-11, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det du vill testa är ju den arbetsföra befolkningen med individer som inte är i riskgrupper som rör sig runt i samhället, det är ju dessa som sprider viruset mest, inte de utsatta som bor inne på ett boende, har viruset kommit dit är det ju försent. Du vill väl förhindra att smittan sprids till de utsatta, varför då testa de utsatta först? Ännu mer effektivt är att bara utgå från att alla i hemtjänsten och äldrevården (både personalen och de som får vård) är smittade och vidta åtgärder efter det, alltså full skyddsmundering vid all kontakt tills smittspridningen i samhället har avtagit.

Men det är inte de under 50 år som står för den stora ökningen av dödsfall. Och de som är under 60 år skrivs oftast ut från IVA, i levande skick. Det är i regel dom som inte får IVA vård som avlider (70+), de som får IVA vård klarar sig för det mesta. Det ser man tydligt när man kollar på antalet som fått IVA vård och antalet som avlidit.

Självfallet måste man börja där de svagaste befinner sig för att kunna isolera den smitta som finns bland de boende och personal Innan den sprider sig, detta är en självklarhet som inte ska behöva förklaras.
De som inte tillhör riskgrupper behöver inte snabbt bli kontrollerade förrän de svaga är säkrade, att under tiden leva som vi redan gör är redan givet så när vi börjar plocka bort de smittade ur ekvationen så kan vi släppa restriktionerna allteftersom.

Ungefär som nu fast vi tar bort de smittade så vi kan leva ett friskt liv utan att bli smittade.

Fungerar det inte? Tja, då blir vi alla smittade ändå, men vi gjorde något och inte påverkade det vare sig ekonomin eller hälsan, efterspelet påverkar det däremot då vi faktiskt gjorde något...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in