2020-05-11, 10:54
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ah, så kan det vara! Hoppas du får den idag då.

Nej, den kommer inte än, stämningsansökan är inte formellt inlämnad än, enligt TR..
Vi får ha ännu lite mer tålamod...
Citera
2020-05-11, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
FUP släpps först när åtal formellt väckts, så på onsdag kl 10.

Man kan ringa eller maila:
Telefon: 0522-65 71 00
E-post: uddevalla.tingsratt@dom.se

Målnr: B 3280–19
Två dygn till. SOM vi väntat på detta. Och hur duktiga har inte utredningsgruppen och åkl varit på att hålla tyst? Hoppas nu vi får fupen digitalt. Jag uppmanar samtliga härinne att maila tingsrätten och begära ut fupen.
Citera
2020-05-11, 10:56
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Två dygn till. SOM vi väntat på detta. Och hur duktiga har inte utredningsgruppen och åkl varit på att hålla tyst? Hoppas nu vi får fupen digitalt. Jag uppmanar samtliga härinne att maila tingsrätten och begära ut fupen.

Helt rätt! Ju fler vi är som mailar desto jobbigare för dom :-)
Strengt in numbers...
Citera
2020-05-11, 10:58
Medlem
Rastades avatar
Citat:

Mycket möjligt att den ges ut digitalt i dessa tider.
Citera
2020-05-11, 11:04
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Under häktningstiden har han genomgått en rättspsykiatrisk undersökning. Den kom fram till att mannen kan ha lidit av en allvarlig psykisk när det misstänkta mordet begicks. Om en person anses lida av en psykisk störning är något som kan påverka ett straff, om en person döms för brott.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/atal-vantar-i-wilma
Citera
2020-05-11, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/atal-vantar-i-wilma

Intressant men när de säger kan ha lidit av en psykisk störning så kommer de med stor sannolikhet inte gå på annat än fängelse vid fällande dom.

Äntligen kommer åtalet och det ska bli riktigt intressant att se var detta landar.
Citera
2020-05-11, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Intressant men när de säger kan ha lidit av en psykisk störning så kommer de med stor sannolikhet inte gå på annat än fängelse vid fällande dom.

Äntligen kommer åtalet och det ska bli riktigt intressant att se var detta landar.

Detta betyder att om rätten kommer fram till att den misstänkte är skyldig, så kommer han skickas på en stor rättspsykiatrisk undersökning (en s k RPU). När svaret på denna utredningen är klar kan domen slutligen komma.
Citera
2020-05-11, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.Marin
Men stämmer det verkligen? Har för mig att man kunde läsa i princip allt i Lisa Holm mordet? Kan inte minnas att det var sekretess där och hon var 15 år. Jag kan ha fel.

Lisa Holm var 17 år när hon mördades. Och det ända som i regel sekretessbeläggs i sådana här utredningar är bilder på den döda kroppen. Resten brukar vara offentligt.
Citera
2020-05-11, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Detta betyder att om rätten kommer fram till att den misstänkte är skyldig, så kommer han skickas på en stor rättspsykiatrisk undersökning (en s k RPU). När svaret på denna utredningen är klar kan domen slutligen komma.

Den stora är med all säkerhet redan gjord. De skulle inte kalla en p7a för att ha ”genomgått en psykiatrisk undersökning”. P7a är 30-45 min intervju.
Citera
2020-05-11, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag

Rätt ska va rätt. (Så att även jag som inget vet fattar nå't).
Citera
2020-05-11, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Den stora är med all säkerhet redan gjord.

Tror du man kostar på en sådan innan han äns dömts som den skyldige utom rimlig tvivel?
Citera
2020-05-11, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Tror du man kostar på en sådan innan han äns dömts som den skyldige utom rimlig tvivel?

Ja utan tvekan. Det görs hela tiden. Det handlar om rättssäkerhet.

För att döma någon måste ju alla intressanta utredningsåtgärder ha gjorts. Däribland rättspsykiatrisk utredning om sådan är påkallad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in