FUP släpps först när åtal formellt väckts, så på onsdag kl 10.
Man kan ringa eller maila:
Telefon: 0522-65 71 00
E-post: uddevalla.tingsratt@dom.se
Målnr: B 3280–19
Två dygn till. SOM vi väntat på detta. Och hur duktiga har inte utredningsgruppen och åkl varit på att hålla tyst? Hoppas nu vi får fupen digitalt. Jag uppmanar samtliga härinne att maila tingsrätten och begära ut fupen.
Två dygn till. SOM vi väntat på detta. Och hur duktiga har inte utredningsgruppen och åkl varit på att hålla tyst? Hoppas nu vi får fupen digitalt. Jag uppmanar samtliga härinne att maila tingsrätten och begära ut fupen.
Helt rätt! Ju fler vi är som mailar desto jobbigare för dom :-)
Strengt in numbers...
Mycket möjligt att den ges ut digitalt i dessa tider.
Under häktningstiden har han genomgått en rättspsykiatrisk undersökning. Den kom fram till att mannen kan ha lidit av en allvarlig psykisk när det misstänkta mordet begicks. Om en person anses lida av en psykisk störning är något som kan påverka ett straff, om en person döms för brott.
Intressant men när de säger kan ha lidit av en psykisk störning så kommer de med stor sannolikhet inte gå på annat än fängelse vid fällande dom.
Äntligen kommer åtalet och det ska bli riktigt intressant att se var detta landar.
Detta betyder att om rätten kommer fram till att den misstänkte är skyldig, så kommer han skickas på en stor rättspsykiatrisk undersökning (en s k RPU). När svaret på denna utredningen är klar kan domen slutligen komma.
Men stämmer det verkligen? Har för mig att man kunde läsa i princip allt i Lisa Holm mordet? Kan inte minnas att det var sekretess där och hon var 15 år. Jag kan ha fel.
Lisa Holm var 17 år när hon mördades. Och det ända som i regel sekretessbeläggs i sådana här utredningar är bilder på den döda kroppen. Resten brukar vara offentligt.
Detta betyder att om rätten kommer fram till att den misstänkte är skyldig, så kommer han skickas på en stor rättspsykiatrisk undersökning (en s k RPU). När svaret på denna utredningen är klar kan domen slutligen komma.
Den stora är med all säkerhet redan gjord. De skulle inte kalla en p7a för att ha ”genomgått en psykiatrisk undersökning”. P7a är 30-45 min intervju.
Rätt ska va rätt. (Så att även jag som inget vet fattar nå't).