Citat:
Forbrytelsen er planlagt, så vi kan anta med stor grad av sikkerhet at alibiet er planlagt også. Det som skjedde med AE skulle ikke skje før TH hadde alibi. Det ryktes at TH var usedvanlig "aktiv" på jobb denne dagen. Skapte et sterkt, grensende til overspilt alibi.
Dersom en bil sto klar på fiskeplassen kl. 9 og hentet AEH få minutter senere, så er tidsvinduet fra TH dro på jobb så lite at risikoen for besøk av uvedkommende er marginal. Om AEH allerede var død fra morgentimene kan kroppen ha ligget klar, for eksempel i garasjen. Eller, som jeg har vært inne på tidligere, i det tette skogholtet på østsiden av huset. Da er det enkelt å plukke opp fra gangveien.
Dersom en bil sto klar på fiskeplassen kl. 9 og hentet AEH få minutter senere, så er tidsvinduet fra TH dro på jobb så lite at risikoen for besøk av uvedkommende er marginal. Om AEH allerede var død fra morgentimene kan kroppen ha ligget klar, for eksempel i garasjen. Eller, som jeg har vært inne på tidligere, i det tette skogholtet på østsiden av huset. Da er det enkelt å plukke opp fra gangveien.
Ja kanske i skogsdungen. Om han fått hjälp.
Men, det är likväl riskabelt att komma dit med en bil när det har ljusnat och lasta i en kropp; varför ber han inte hjälpen komma kl 5 eller 6; Hur håller han kontakt med hjälpen? Vad gör han om hjälpen inte dyker upp? Låter liket ligga i skogsholtet?
Det är också olyckligt att, tydligen, ta bonnpermis från sitt eget alibi senare på f.m. om man nu får hjälp. Men han måste trots allt ordna med den fingerade BP i dagsljus, troligen. Men han hinner ju inte hur mycket som helst.
Om man planerar ngt i förväg, planerar man då inte för att göra det enklare för sig snarare än svårare? Bortsett från att GM i detta fall tycks ha varit lite svag för en del svårigheter iofs. Man gör väl det på natta?
Och om nu samtalet på tio minuter till en familjemedlem kl 9 på morgonen (vem talar f.ö med ngn i tio minuter kl 9 på morgonen?, en diskussion om vad som helst tar väl en minut, eller fyra och tretti?) är fejkat, då behöver ju ingen bil dyka upp baktill på gångvägen kl 9? Möjligen för att leverera trusselbrev eller avhämta ngt annat diskrediterande som Th inte lyckats avbörda sig tidigare.
Låt vara att det verkar finnas en backande bil på film kl 9. Som en åklagare i alla händelser behöver ha koll på.
Men, som jag tror ”Kronblom” varit inne på också: om nu så mycket är fejk, vilket likväl polisen då måste förhålla sig till och parera och utreda, varför inte fejka ordentligt, som folk annars gör, så att GM hjälps av det på ett substantiellt sätt?
Jag tror inte det går att ha ett lik liggande framme någonstans. Jag tror inte det går att planera för det. Jag tror man planerar för omedelbar vidareleverans.