2020-05-11, 09:56
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Två personer som har 1 msek i insats och varsitt jobb a 35k i mån får låna 5.1 msek och därmed köpa för 6.1

Deras gemensamma nettoinkomst är 54k.

1.5% ränta ger 6500 i räntekostnad
Amortering 3% ger 13000 i utgift.

Redan här är vi uppe i en månadskostnad som med råge överstiger 1/3 av den dinsponibla inkomsten. Då har jag inte räknat med försäkringar, underhåll, bredband etc som givetvis kostar en del med ett hus. Familjen behöver säkerligen en bil a 5000 i månaden. Vi är nu uppe och nosar mot att de lägger 50% av disponibel inkomst på bil+boende.

4% i ränta ger 15 000 i räntekostnad
Amortering ger 13 000 i utgift.

Här är vi alltså uppe i 28 000 i mån. Sedan kringkostnaderna för det och du är uppe och nosar på 70% av familjens disponibla inkomst.

Förlorar någon i familjen jobbet/blir sjukskriven etc ens tillfälligt är det katastrof.

Känner personligen ett flertal personer som lever med en sånhär kalkyl.

Även du borde ju inse att detta är en katastrofal kalkyl som det är sinnessjukt att bankerna och FI släpper igenom. En ränta på 4% hade krossat den svenska ekonomin på ett sätt som får nuvarande kris att se ut som en piss i Nilen.

Du bortser från vägen till 4% i ränta. Deras lön kommer vara rejält mycket högre om vi kommer ha flera år av högre inflation och högre löneökningar som skulle ha drivit upp räntan till 4%.

Klart kalkylen är galen om man tror att räntan kommer sticka till 4% över en natt och bortser från löneökning över tid och inflation.
2020-05-11, 09:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Blir intressant om de ska separera och måste köpa två bostäder....

Eller om de bokat någon nyproduktion till ett gammalt högt pris... Tror faktiskt att många sitter i skiten nu, även om det talas allt för högt om det.

Ja verkligen..En är riktigt skakig då han verkligen vill byta jobb men då måste flytta till andra sidan stan. Får han jobbet i höst måste han antingen sälja enligt ovan förutsättningar eller pendla 2-3 timmar per dag. Med maxbiltullar varje dag...Just pga detta man vill bo utan att vara beroende av sin partner.
2020-05-11, 10:03
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad som är ”möjligt” eller inte är ointressant. Världens ekonomier växer och att överbelånade och mogna ekonomier skulle drabbas av kris om priset på risk drar iväg är betydelselöst. Länder går regelbundet in i skuldkriser, dessa får man hantera. Att världen nu försöker låna sig ur Corona kan mycket väl vara det strå som knäcker kamelens rygg.
För svensk del ser det illa ut, vi har redan hög belåning hos alla utom staten. Samtidigt har vi ett extremt skattetryck, svårt att se hur vi skall undvika att få strukturella problem om Corona håller i sig.

Mitt inlägg ovan var kopplat till flanders och liksom-fbs diskussion om räntor.

Varför skulle det som är "möjligt" eller inte vara ointressant? Vi sitter alla här och spekulerar över vad som är möjligt och inte möjligt. Du gör det själv lite längre ned i samma text när du skriver att "Corona kan mycket väl vara det strå som knäcker kamelens rygg." - förstår inte vad du vill få fram.

Vad gäller svenska hushålls skuldsättning håller jag med dig. Svenska hushåll (och därmed svensk ekonomi) är räntekänsligt.

// CC
2020-05-11, 10:11
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Jag antar att du inte tror att bostäder har använts som säkerhet för lån till konsumtion?

Personligen är jag övertygad om att en nedgång på 10-15% kommer att innebära ett kraftigt fall i bolånefinansierad konsumtion. (Det har redan börjat, läste om byggfirmor som inte får jobb med renoveringar.) Folk har renoverat och byggt om, köpt bilar, m.m. Sedan har de passat på att låna lite extra och satt guldkant på tillvaron. I många fall har de inte ens behövt belåna, det har räckt att de har känt sig rika och inte i behov av ett sparande. Då känns det lättare att äta ute på fredagskvällen.

Jag tror att bygg, bilar, resor, lyxvaror, restaurang m.m. kommer att få en käftsmäll, ovanpå Corona. Sedan hamnar vi i en negativ spiral neråt. Det är svårt att se varför 15% prisfall skulle vara en undre gräns.

Men, men. Julhandeln 2020 ger väl besked.

Då antar du fel. Jag är övertygad om att bostäder har nyttjats som "bankomat" av en hel del människor. Jag delar även din uppfattning att en nedgång på 10-15% kommer att få konsekvenser för svensk ekonomi i form av det som du ovan skriver. Ökad belåning och skuld är det som i mångt och mycket har drivit Sveriges och stor del av övriga världens ekonomi det senaste decenniet. I stort tycker jag att hela ditt inlägg ovan speglar vad jag själv anser och tror även om jag inte är lika pessimistisk över konsekvenserna. Misstolka mig inte. Konsekvenser tror jag det blir men kanske inte fullt så stora som (jag tolkar) att du tror. Men som du skriver, Julhandeln 2020 kommer helt klart ge en fingervisning.

// CC
2020-05-11, 10:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Du bortser från vägen till 4% i ränta. Deras lön kommer vara rejält mycket högre om vi kommer ha flera år av högre inflation och högre löneökningar som skulle ha drivit upp räntan till 4%.

Klart kalkylen är galen om man tror att räntan kommer sticka till 4% över en natt och bortser från löneökning över tid och inflation.

Om räntan stiger till 4% långsamt över en tioårsperiod så fine..Men det finns inga som helst garantier. Finns en anledningen till att bankernas stresstest ofta innefattar en ränta på 8% givet hushållets nuvarande kalkyl.
2020-05-11, 10:56
Medlem
Citat:
Om räntan stiger till 4% långsamt över en tioårsperiod så fine..Men det finns inga som helst garantier. Finns en anledningen till att bankernas stresstest ofta innefattar en ränta på 8% givet hushållets nuvarande kalkyl.

Precis, sen finns det ingenting som säger att samtliga människor med denna kalkyl kommer att ha väsentligt mycket högre lön. Herregud, en vanlig svenne har väl en löneökning på max 1000:-/år. Med tanke på att priser ökar med inflationen så blir bilen och andra omkostnader dyrare, sen att man sitter med ett 10 år gammalt lån som på pappret ser lite bättre ut med små löneökningar och inflation innebär ju inte att man inte sitter i skiten för det.
2020-05-11, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Precis, sen finns det ingenting som säger att samtliga människor med denna kalkyl kommer att ha väsentligt mycket högre lön. Herregud, en vanlig svenne har väl en löneökning på max 1000:-/år. Med tanke på att priser ökar med inflationen så blir bilen och andra omkostnader dyrare, sen att man sitter med ett 10 år gammalt lån som på pappret ser lite bättre ut med små löneökningar och inflation innebär ju inte att man inte sitter i skiten för det.

De flesta får förstås betydligt mer i löneökning än inflationen, karriärkliv och högre kompetens ger förstås resultat för de flesta.
2020-05-11, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
De flesta får förstås betydligt mer i löneökning än inflationen, karriärkliv och högre kompetens ger förstås resultat för de flesta.
Bostadspriserna har stigit med 7% om året i 25 år. Hur mycket har medianlönen stigit? Förr behövde man inte belåna sig med tio årslöner för att få råd med tak över huvet. Så fattigt har svenska folket nu blivit, deras arbete är inte ens värt vad grundläggande livsuppehållande åtgärder kostar.
2020-05-11, 13:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid-is-mental
Bostadspriserna har stigit med 7% om året i 25 år. Hur mycket har medianlönen stigit? Förr behövde man inte belåna sig med tio årslöner för att få råd med tak över huvet. Så fattigt har svenska folket nu blivit, deras arbete är inte ens värt vad grundläggande livsuppehållande åtgärder kostar.

Pris och kostnad är inte samma sak är värt att påminna vissa om. Priserna har visserligen stigit, men kostnaderna har sjunkit. Så lite som jag betalar för boendet idag har jag aldrig någonsin gjort och samtidigt höjt lönen.

Och allt tack vare att jag bott egen ägd bostad hela mitt yrkesliv.

Och jag tror knappast att jag är ensam om att ha gjort den resan och att folk känner sig fattiga.
2020-05-11, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid-is-mental

De flesta får nog mer kvar i plånboken än någonsin efter att boendekostnaderna har dragits.
2020-05-11, 13:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Pris och kostnad är inte samma sak är värt att påminna vissa om. Priserna har visserligen stigit, men kostnaderna har sjunkit. Så lite som jag betalar för boendet idag har jag aldrig någonsin gjort och samtidigt höjt lönen.

Och allt tack vare att jag bott egen ägd bostad hela mitt yrkesliv.

Och jag tror knappast att jag är ensam om att ha gjort den resan och att folk känner sig fattiga.
Så är det. Men alla som är någorlunda nytillträdda på marknaden, dvs köpt nu de senaste 3-4 åren. Har ofta oerhört skakiga kalkyler.
2020-05-11, 13:42
Medlem
Citat:
Så är det. Men alla som är någorlunda nytillträdda på marknaden, dvs köpt nu de senaste 3-4 åren. Har ofta oerhört skakiga kalkyler.

Ja kanske men det har nog varit så i alla tider att marginalerna varit små för de som nyss klivit in på marknaden, sedan har de minskat med tiden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in