2020-05-11, 08:26
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Man ska naturligtvis göra allt som krävs för att förhindra att folk blir sjuka och undvika dödsfall, så agerar en bra regering.
Tycker du att den svenska strategin fungerar bra?
Antalet inlagda på sjukhus minskar. Smittan verkar avta då ett större antal redan har smittats, så ja den verkar fungera.
Citera
2020-05-11, 08:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så smittspridningen ökar redan betänkligt i Tyskland? Synd såklart men man kan inte säga att det är oväntat. Allt mer tyder på att Sveriges strategi var den rätta. Även Kina börjar oroa sig för en andravåg nu.

Precis. Dessutom lär en potentiell andravåg slå mycket mindre mot oss än länder som har lägre immunitet.
Citera
2020-05-11, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De kommer garanterat forsätta på inslagen linje. Det spelar ingen roll hur fel de ev har. Jag orkar inte se på deras shower längre. Handtvätt som ett led i att förhindra aerosolsmitta lär aldrig hjälpa. Jag insåg redan sedan sportlovet i feb att den här smittan sker via luften. Det anses viktigare att hålla öppet än att skydda folket från smitta. Man tror inte att det går att stänga ned i ett år eller vad som nu krävs i väntan på vaccin. Därför har man lanserat det där om nedsmittning i lagom takt så att vården hinner med. Problemet är dock att det finns ingen takt som är lagom när det saknas bot och tusentals och åter tusentals människor dör. Vad är lagom då?

Lagom får helt enkelt bli att de som är äldre till stor del stryker med. Man har valt den strategin och den är ju ekonomiskt fördelaktig också, det enda problemet är ”Sverigebilden” om övriga världen börjar se oss som cyniker, men det borde gå att snygga till i och med andra vågen när vi kan peka på fina siffror och hoppas alla glömt hur många som gick åt i första vågen.
Citera
2020-05-11, 08:29
Medlem
Citat:
Jag tror som du skriver att man kommer peka finger mot New York och Belgien men i augusti kommer sannolikt antalet döda vara så många att inte de mest hjärntvättade svenskar kommer att ifrågasätta den fantastiska strategin som vi har.
Jag använder munskydd och handlar precis när affären öppnar upp, sedan tillbringar jag tiden hemma pga att jag tillhör riskgrupp, många av mina vänner förstår inte varför jag gör detta trots lönlösa försök att förklara det för dom. Man vill inte veta hur det ligger till utan kör på som vanligt istället, det är frustrerande när informationen inte går in utan viftas bort som något löjligt.

Varför gör du det, när du VET att munskydd inte skyddar dig?
Vore det inte bättre att använda FFP3 skydd för att få någon nytta av skyddet?
Citera
2020-05-11, 08:30
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ny rapport från Rocklöv et al. om olika scenarier i Sverige:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.20.20039594v3

Intressant, de säger att dödsfallen är hela 40% högre i Stockholm. De jämför då inte med ett genomsnitt av tidigare år utan med en modell baserad på hur det såg ut precis innan det började.

Extrapolerar man det till hela Sverige så ligger antalet döda i verkligheten på runt 4500 personer, vilket i min siffervärld känns mer rimligt.
Citera
2020-05-11, 08:30
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Antalet inlagda på sjukhus minskar. Smittan verkar avta då ett större antal redan har smittats, så ja den verkar fungera.
Det verkar så just nu och jag hoppas att det håller i sig, men ser du till resultaten hittills som bra eller tycker du att det är dåligt?
Hur det ser ut om en månad vet ingen, absolut ingen kan veta det än mindre hur det ser ut i augusti även om vi kan konstatera att siffran över antalet döda kommer vara högre än idag.
Men jag har läst dina inlägg och jag har svårt att ta det du skriver på allvar, du verkar vara väldigt orolig för Corona?
Citera
2020-05-11, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Precis. Dessutom lär en potentiell andravåg slå mycket mindre mot oss än länder som har lägre immunitet.

Nothing points to Sweden having a larger number of infected than most other countries. Obviously more than Norway or Denmark, but less than Spain, Italy or France for example.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Lagom får helt enkelt bli att de som är äldre till stor del stryker med. Man har valt den strategin och den är ju ekonomiskt fördelaktig också, det enda problemet är ”Sverigebilden” om övriga världen börjar se oss som cyniker, men det borde gå att snygga till i och med andra vågen när vi kan peka på fina siffror och hoppas alla glömt hur många som gick åt i första vågen.

Vilka var de som dog i Lombardiet?
Hur har det påverkat din Italien-bild?
Citera
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Man ska naturligtvis göra allt som krävs för att förhindra att folk blir sjuka och undvika dödsfall, så agerar en bra regering.
Tycker du att den svenska strategin fungerar bra?

Antar att du tänker likadant med influensasäsongen då, eller varför inte TBE på somrarna? Skitfarligt, folk kan både dö och få men för livet. Visst borde regeringen förbjuda folk från att gå ut, både på sommaren och vintern?
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför gör du det, när du VET att munskydd inte skyddar dig?
Vore det inte bättre att använda FFP3 skydd för att få någon nytta av skyddet?
Du vet lika bra som jag att munskydd hjälper, varför envisas du med att säga annat? går du igång på att sprida fake news?
nej lilla vän du borde logga ut i några dagar och göra något annat så kommer du att må bättre.
Jag använder redan likadant munskydd som sjukvården har, jag tillhör riskgrupp och månar om min hälsa, gör inte du det?
Senast redigerad av Honeyfly 2020-05-11 kl. 08:35.
Citera
2020-05-11, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vad är det som inte stämmer? Att hela Sverige vetat hela tiden att alla kan drabbas eller att även du nu har insett det?

Kan dock lugna dig med att risken att dl i cancer är väldigt mycket större än att dö i Corona för en ung person, och vi springer ju inte runt och oroar oss för cancer hela dagarna.

Källa på det?
Citera
2020-05-11, 08:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Nothing points to Sweden having a larger number of infected than most other countries. Obviously more than Norway or Denmark, but less than Spain, Italy or France for example.

Då spelar lockdown ingen roll om smittan ändå sprids i lika stor utsträckning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in