2020-05-11, 01:34
Medlem
Wigilantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Är norrmän också lediga helger eller dog ingen där idag???
Verkar vara
Norge 0
Dkk 3
Finland 2

Men har inte koll på hur dom släpper siffror
Citera
2020-05-11, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Höre ni ni gamla gubbar och kärringar. Nu är det dags att ni ska hjälpa till att få fart på viruset.
Ni är ju friska 70åringar. Ut med er och visa att vikingablod äger!
En hel del 70 åringar är fortfarande ute det är mycket torghandel runt om i Sverige.
Citera
2020-05-11, 01:51
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Ja, det är väldigt märkligt hur det slår till. I min familj var alla sjuka utom en, som inte hade symtom överhuvudtaget.

Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Och varför skulle ens en andra våg vara värre än den första?!

Under spanska sjuka dog det betydligt fler under andra vågen. 75 miljoner människor dog totalt. Nu kommer det kanske landa på 500000.
Citera
2020-05-11, 01:55
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Va? Har vi restriktioner?

Varför säger ingen något? Har inte märkt någonting.

Jo förresten, nu fattar jag. Är det dom där lustiga plexiglasbitarna som hänger lite löst framför kassörskan på COOP?

Gymnasiet högskolor och komvux är stängd. All idrott är inställd. Alla evenemang är inställda. Resande med flyg har minskat med 98%. Mer än hälften av befolkningen jobbar hemifrån. Har säkert missat en hel del.
Citera
2020-05-11, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Under spanska sjuka dog det betydligt fler under andra vågen. 75 miljoner människor dog totalt. Nu kommer det kanske landa på 500000.

En halv miljon döda globalt låter lite väl optimistiskt. Vi är ju redan uppe i över 280k och då är smittspridningen bara k i början i visss länder/regioner.
Citera
2020-05-11, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Va? Har vi restriktioner?

Varför säger ingen något? Har inte märkt någonting.

Jo förresten, nu fattar jag. Är det dom där lustiga plexiglasbitarna som hänger lite löst framför kassörskan på COOP?

Du går aldrig på konsert, fotbollsmatch eller nattklubb va?
Citera
2020-05-11, 03:19
Medlem
ZNUTENs avatar
Från Wikipedia
Spanska sjukan, också kallad spanskan, var en ovanligt svår och dödlig form av influensa som spreds över hela världen i slutet av och strax efter första världskriget. Dess ursprung är okänt.[2] De flesta dödsoffren var unga vuxna, vilka i övrigt var vid god hälsa. I normala influensaepidemier är det i stället barn, gamla och personer med försvagat immunförsvar som drabbas hårdast.

Pandemin varade mellan mars 1918 och juni 1920[3] och nådde såväl Arktis som avlägsna öar i Stilla havet. Mellan 50 och 100 miljoner människor dog,[4] vilket gör spanska sjukan till den pandemi som skördat flest liv i mänsklighetens historia på så kort tid. Antalet döda motsvarar 3–6 procent av världsbefolkningen, som då bestod av 1,6 miljarder människor.
Det totala antalet dödsoffer på grund av sjukdomen i Sverige var 34 374

Uppskattningsvis infekterades 500 miljoner, vilket motsvarade ungefär en tredjedel av alla människor. Den globala dödligheten är inte känd men uppskattas till mellan 10 och 20 procent av dem som blev infekterade. Av dem som fick diagnosen dog minst 2,5 procent, vilket kan jämföras med mer normala influensaepidemier, där högst 0,1 procent dör.[4]

Reflektion:
Idag är vi 7,7 miljarder människor på jorden d.v.s. ca 4,8 ggr befolkningen när spanskan härjade.
Om Covid 19 skall hamna i paritet med spanskan idag så skulle mellan 240 och 480 miljoner människor få möta sin skapare.
I Sverige med knappt fördubblad befolkning blir motsvarande idag ca 60 000 som skulle avlida.

Senast redigerad av ZNUTEN 2020-05-11 kl. 03:31.
Citera
2020-05-11, 03:28
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Och i alla pandemier sedan dess har andra vågen varit mildare. Det är odds, men ingen vet säkert.
Citera
2020-05-11, 03:31
Bannlyst
Helt fel, det kommer att dö 200 miljoner människor totalt runt om i världen under några år av Covid-19.
Citera
2020-05-11, 05:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Enligt google undersökning har skåningar börjat röra sig i utelivet ( restauranger, barer mm ) igen sedan ett par veckor tillbaka.

Jag misstänker att vi snart får ser en kraftig ökning i Skåne, tyvärr.
Citera
2020-05-11, 05:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Svärje 12 Maj Anno 2020

Giesecke: "Ja, det är som sagt beklagligt att resten av världen fortsätter stänga in människor. I UK kommer det tex dö allt som allt över 10 tusen personer"

Journalist: "Men de har redan 30 tusen döda..."

Giesecke: "Nä det förstår jag. Å andra sidan, i Sverige kommer det max dö 4 tusen personer när alltig än över"

Svärje 12 Augusti Anno 2020

Giesecke: "Ja, det är som sagt beklagligt att resten av världen har fortfarande smittan igång. I Norge kommer det dö minst 5 tusen personer"

Journalist: "Fast de har nu 600 döda. När tänkte du de ska få alla dessa tusentals döda?"

Giesecke: "Jo, vi i Sverige har ju 15 tusen döda. Men nu kommer det inte dö några fler, som vi också sagt tidigare. Däremot i Norge. Nåväl, han som lever får se, men jag tycker fortfarande de gjorde ett grovt fel"

Svärje 12 December Anno 2020

Giesecke: "Ja, det är som sagt konstigt att i resten av världen inte dör så många människor. Men om jag får gissa tror jag starkt att i tex Norge kommer det dö ca 3 tusen personer inom nån månad"

Journalist: "Fast de har nu 800 döda. När tänkte du de ska få alla dessa tusentals döda?"

Giesecke: "Jo, vi i Sverige har ju 40 tusen döda. Men nu kommer de inte dö några fler. Däremot i Norge. Nåväl, han som lever får se, men jag är fortfarande övertygad om att de gjorde ett grovt fel"

Svärje 12 Mars Anno 2021

Giesecke: "Ja absolut, vi är uppe i 80 tusen döda. Detta är dock inte ens 1% av befolkningen. Min teori om att det skulle vara max 0,1% var inte så fel så att säga."

Journalist: "Men...om jag räknar rätt är det 0,8% av befolkningen?"

Giesecke: "Jo, det kan jag hålla med om. Å andra sidan, kan vi med säkerhet säga att alla dessa dog pga covid-19? Vet vi att de hade överlevt ifall de inte smittats? Det är således inte säkert att det är 0,8%. Det kan fortfarande vara 0,1. Eller kanske till och med 0,05"

Journalist: "Är det till och med möjligt att nästan inga dog av covid-19?"

Giesecke: "Ja, bra fråga där. Detta är inget jag vill uttala mig om. Jag får be om att få återkomma."

Ja, det var anmärknkngsvärt att Herr Giesecke inte tagit reda på hur många döda UK hade då han kntervjuades av en engelsk journalist. Att han säger 10 000 när de i verkligheten då hade 30 000 är förbluffande. Minst sagt.
Citera
2020-05-11, 05:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Skåne ett föredöme igen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skane-mer-forberett-pa-att-minska-smittspridningen
Enligt en undrsökning har skåningar återigen börjat röra sig i utelivet, barer och restauranger, vilket inte bådar gott inför kommande veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in