Citat:
Ursprungligen postat av
assurbanipal999
Svärje 12 Maj Anno 2020
Giesecke: "Ja, det är som sagt beklagligt att resten av världen fortsätter stänga in människor. I UK kommer det tex dö allt som allt över 10 tusen personer"
Journalist: "Men de har redan 30 tusen döda..."
Giesecke: "Nä det förstår jag. Å andra sidan, i Sverige kommer det max dö 4 tusen personer när alltig än över"
Svärje 12 Augusti Anno 2020
Giesecke: "Ja, det är som sagt beklagligt att resten av världen har fortfarande smittan igång. I Norge kommer det dö minst 5 tusen personer"
Journalist: "Fast de har nu 600 döda. När tänkte du de ska få alla dessa tusentals döda?"
Giesecke: "Jo, vi i Sverige har ju 15 tusen döda. Men nu kommer det inte dö några fler, som vi också sagt tidigare. Däremot i Norge. Nåväl, han som lever får se, men jag tycker fortfarande de gjorde ett grovt fel"
Svärje 12 December Anno 2020
Giesecke: "Ja, det är som sagt konstigt att i resten av världen inte dör så många människor. Men om jag får gissa tror jag starkt att i tex Norge kommer det dö ca 3 tusen personer inom nån månad"
Journalist: "Fast de har nu 800 döda. När tänkte du de ska få alla dessa tusentals döda?"
Giesecke: "Jo, vi i Sverige har ju 40 tusen döda. Men nu kommer de inte dö några fler. Däremot i Norge. Nåväl, han som lever får se, men jag är fortfarande övertygad om att de gjorde ett grovt fel"
Svärje 12 Mars Anno 2021
Giesecke: "Ja absolut, vi är uppe i 80 tusen döda. Detta är dock inte ens 1% av befolkningen. Min teori om att det skulle vara max 0,1% var inte så fel så att säga."
Journalist: "Men...om jag räknar rätt är det 0,8% av befolkningen?"
Giesecke: "Jo, det kan jag hålla med om. Å andra sidan, kan vi med säkerhet säga att alla dessa dog pga covid-19? Vet vi att de hade överlevt ifall de inte smittats? Det är således inte säkert att det är 0,8%. Det kan fortfarande vara 0,1. Eller kanske till och med 0,05"
Journalist: "Är det till och med möjligt att nästan inga dog av covid-19?"
Giesecke: "Ja, bra fråga där. Detta är inget jag vill uttala mig om. Jag får be om att få återkomma."
Ja, det var anmärknkngsvärt att Herr Giesecke inte tagit reda på hur många döda UK hade då han kntervjuades av en engelsk journalist. Att han säger 10 000 när de i verkligheten då hade 30 000 är förbluffande. Minst sagt.