2020-05-10, 19:18
Medlem
Då ligger vi på 6 plats i världen i dödsfall per million nu.
Citera
2020-05-10, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDaylight
Det fattar väl vem som helst som inte är vänsterbliven och har en brunstig afghan hemma i sängen.

Märkligt att vissa här inne sitter med facit redan..
Lika jävla lite som Tegnell o Co vet hur det kommer sluta..
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Den data och fakta som finns pekar inte på att vi kommer ha 50 000 döda i Corona. Glöm den fantasin, vi kanske landar på ett total kring 12000st, i värsta fall.

12 tusen döda lär vi ha redan vid utgången av Juli. Menar du att sjukdomen skulle dö ut då och varför då i sådana fall? Någon flockimmunitet lär inte vara nådd i vart fall. Vad gör du för antagande i dina beräkningar beträffande dödlighetsprocent i förhållande till antalet nedsmittade och hur många tror du kommer bli nedsmittade i Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Är det sant att Elvis lever i Lycksele? Det hade jag ingen aning om.......Är du säker på det? Källa?

Enligt vissa här är motsatsen svår att bevisa så det kan absolut vara sant just därför...
Citera
2020-05-10, 19:20
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Var i mitt inlägg märker du hat?
Jag skrev ingenting om att jag hatar den personen, eller gjorde jag?
Jag "for ut" eftersom jag upplevde skribenten "fara ut" orimligt mycket
i sitt sätt att föra 85% av Sveriges befolknings talan.

Personen skulle omgående flytta från Sverige, eller hur?
Citera
2020-05-10, 19:21
Medlem
Hur långsiktigt tänker ni som tycker Sverige valt fel väg? En månad, ett halvår eller tänker ni längre än så?

Själv tänker jag 5 år och då tror jag alla länder nått upp i nivåer att minst 70% av deras befolkning blivit smittade. Gäller såväl Sydkorea som Norge så då står vi alla på lika. Även inga bevis finns för att immunitet räddar oss så anser jag ändå att det är vår ända räddning så jag hoppas och tror på det.

Tänker att vaccin för riskgrupper troligen kommer finnas inom ett år och alla fall innan två år men något vaccin att ge till friska arbetsföra människor inom 5 år tror jag blir svårt då jag tror biverkningarna kan göra mer skada än nytta hos den friska gruppen.

Som jag ser det så går inte viruset att stoppa och då anser jag vi valt helt rätt väg i långa loppet. Förutsättningarna kan ju ändras om det kommer ett vaccin för oss friska arbetsföra men vore ju en rejäl chansning att lägga upp en strategi på att vi kanske lyckas med det anser jag.

Hur resonerar ni som är emot Sveriges strategi långsiktigt? Är själv egentligen ingen globalist utan jag tycker det var bättre förr med riktiga gränser m.m. och tycker det ända vi bör ha gemensamt med Europa är fri handel och gemensam brottsbekämpning.

Skriver under på att äldrevården har misslyckats och visst man kanske borde vetat om det när man antog sin strategi förstås. Var ju det Tegnell var orolig för innan också och betonade det gång på gång hur viktigt det var att skydda våra äldre men hjälpte ju föga.
Citera
2020-05-10, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thure10
Hur långsiktigt tänker ni som tycker Sverige valt fel väg? En månad, ett halvår eller tänker ni längre än så?

Själv tänker jag 5 år och då tror jag alla länder nått upp i nivåer att minst 70% av deras befolkning blivit smittade. Gäller såväl Sydkorea som Norge så då står vi alla på lika. Även inga bevis finns för att immunitet räddar oss så anser jag ändå att det är vår ända räddning så jag hoppas och tror på det.

Tänker att vaccin för riskgrupper troligen kommer finnas inom ett år och alla fall innan två år men något vaccin att ge till friska arbetsföra människor inom 5 år tror jag blir svårt då jag tror biverkningarna kan göra mer skada än nytta hos den friska gruppen.

Som jag ser det så går inte viruset att stoppa och då anser jag vi valt helt rätt väg i långa loppet. Förutsättningarna kan ju ändras om det kommer ett vaccin för oss friska arbetsföra men vore ju en rejäl chansning att lägga upp en strategi på att vi kanske lyckas med det anser jag.

Hur resonerar ni som är emot Sveriges strategi långsiktigt? Är själv egentligen ingen globalist utan jag tycker det var bättre förr med riktiga gränser m.m. och tycker det ända vi bör ha gemensamt med Europa är fri handel och gemensam brottsbekämpning.

Skriver under på att äldrevården har misslyckats och visst man kanske borde vetat om det när man antog sin strategi förstås. Var ju det Tegnell var orolig för innan också och betonade det gång på gång hur viktigt det var att skydda våra äldre men hjälpte ju föga.

Two years. I believe Sweden will have higher excess deaths than many neighboring and comparable countries.
Citera
2020-05-10, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Intressant och underhållande inlägg. Du är fri att tycka vad du vill och jag ska inte argumentera mot dina åsikter. Det som är intressant är att när du flyttade till Sverige borde du ha gjort någon form av konsekvensanalys, du borde ha tagit reda på lite mer om hur landet i fråga funkar. Sverige är långt ifrån något lagomland för allas smak. Faktum är att i alla mätningar över normer, värderingar, livsstil osv så hamnar Sverige långt ut på kanterna som i det närmast extremistiskt jämfört med i stort sett övriga världen. Det som jag tror lurar många utlänningar är just att särskilt politiker men även befolkningen i stort tror att man är någon form av minsta gemensamma nämnare för mänskliga kulturer och samhällen. Någon form av behållare vari alla andra kan trivas inom eftersom vi har på papperet en "korrekt och fin värdegrund". Jag som vanlig svensk ser när jag reser utomlands hur Sverige sticker ut på område efter område. Det klart att coronahanteringen kan inte vara ett undantag. Det finns ingen i Sverige som har lite koll och som känner sitt land som ens har trott att det är möjligt att försöka rädda äldreboenden eller försöka skydda någon för den beredskapen eller organisationen finns inte. Det finns inget mindset vare sig bland de styrande eller befolkning för något sådant heller. Det är upp till dig som enskild individ att ta ditt eget ansvar. Det har gagnat Sverige väl genom historien att ligga lågt och vara passivt och försöka leva på som vanligt i synnerhet under världskrigen tex. Kalla det gärna egoism eller individualism. Du har rätt i att majoriteten skiter i att det dör människor i andra länder eller ens här hemma i Sverige. De som inte säger sig skita i det spelar för att framstå i bättre personlig dager. Så ligger det till och det är bara för dig att gilla läget eller flytta så sluta klaga.

Jag tänker inte alls sluta klaga.
Och det kan varken du eller nån annan tvunga mig till.
Vill du tvinga mig till att sluta klaga får du kontakta mig och visa att du har nåt sätt för att du kan få mig att sluta klaga.
Annars får du väl hålla käften.
Jag klagar för jag anser att det som händer i Sverige är totalt fel. Punkt.
Struntar totalt ifall du tycker jag ska sluta klaga. Vem fan är du liksom.
Citera
2020-05-10, 19:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja det här Sverigehatet som sprider sej alltmer, precis som Covid 19, är verkligen oroväckande och sorgligt.
Jag har rest runt i västra USA ett antal gånger och märkte tydligt hur stolta amerikanerna är över sitt land. Flaggor vajade både här och där och den utanför Universal Studios är den största jag någonsin sätt. Jag drogs med av amerikanernas patriotism.

Personligen är jag mer stolt över Sverige nu än vad jag varit på många många år. Att våga gå emot strömmen när alla andra länders ledare kommer med svidande kritik är starkt. Man har sin idé som man tror på och det är viktigare än att följa det panikartade lämmeltåg som spridit sig över världen.

Ute i samhället ser jag dagligen folk som visar sig från sin bästa sida och hjälper helt främmande människor med till synes enkla saker som ändå kan betyda så mycket för någon annan.

Heja Sverige!
Citera
2020-05-10, 19:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi får hoppas det. Varför Spanska sjukan kom i en andra dödligare våg tillskriver man det faktum att den första vågen spred sig bland soldaterna i WWI:s skyttegravar. Där spelade det ingen evolutionär roll att de smittade dog snabbt. Viruset kunde lätt sprida sig vidare till många ändå. Annars är det ingen bra grej för viruset att värden dör och det snabbt. Då hinner viruset inte att sprida sig vidare till fler personer. Det uppstod ett evolutionärt undantag helt enkelt kan man säga.

Vi får hoppas att det inte sker med COVID19.

Varför många unga vuxna dog var att Spanska sjukan var lika lömsk som COVID19. Det var ens eget immunförsvar som löpte amok och dödade en som i de allvarliga fallen med COVID19. Unga vuxna har ofta starkare försvar än barn och gamla vilket tyvärr var till en nackdel. Varför inte äldre dog den gången tror man beror på att de hade viss immunitet från Ryska snuvan som härjade mellan 1889 och 1892.

Det är alltså de med utvecklat och starkt immunförsvar som antagligen tillsammans med andra faktorer dödar vid COVID19. Varför inte unga vuxna dör i lika stor utsträckning tror jag beror på att COVID19 egentligen inte är lika farlig som Spanska sjukan var.

Än!
Ja vi får hoppas på det bästa.

I vilket fall som helst har Sverige förlorat, blir den andra vågen mildare hade vi kunnat haft långt färre döda med strintare restriktioner. Om viruset tvärtemot blir aggressivare kommer ännu fler att dö i Sverige.
Citera
2020-05-10, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Ja en anledning finns. Och det har jag förklarat några hundra gånger.

Det där med patriot hör ju inte hit. Vad har det ens med saken att göra.

Jag visar respekt för dem som visar respekt mot mig.
I detta ögonblick visar majoriteten av svenskar inte respekt mot vare sig mig eller mot andra människor.
Respekt måste man förtjäna.

Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det blir såklart pinsamt när du säger att du är en patriot för ett annat land som du flytt från? Du är ju själva motsatsen till patriot.

Det ligger något i det att man måste förtjäna respekt och det är väl därför ingen respekterar dig? Dessutom är det en bra förklaring till ditt avund mot svensken.

Men för bövelen, patriot måste inte innebära att man bor kvar i ett land! Patriot = person som älskar sitt fädernesland . Kan även användas av nationalister ja, ej nödvändigtvis.

Så ja, skribenten kan vara patriot gällande sitt hemland men ej bo där.

Vill påpeka att det är ni som hoppar på skribenten och pratar om "Sverigehatare" och ber denne "flytta", som går OT. Skribenten pratar åtminstone i relation till covid, vilket ni ej gör. Skärpning tack, åter till covid.

Ja det ÄR fortfarande tillåtet att uttrycka ilska mot att svenskar inte bryr sig om att andra svenskar dör av covid. Att undra varför vi låter en dödlig smitta som covid spridas fritt. Det är tillåtet att spekulera i varför det är så. Är det age-ism, dvs åldersrasism, är det brist på empati? Osv.
Citera
2020-05-10, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det blir såklart pinsamt när du säger att du är en patriot för ett annat land som du flytt från? Du är ju själva motsatsen till patriot.

Det ligger något i det att man måste förtjäna respekt och det är väl därför ingen respekterar dig? Dessutom är det en bra förklaring till ditt avund mot svensken.

Men Gud. Har verklligen ingen aning vad du pratar om.
Du har tappat fokus totalt.
Det sista jag skulle göra i mitt liv är att vara avundsjuk på ett folkslag som har bevisat ha ett extremt cynisk och vidrig människosyn. Så nej, ingen avundsjuka här inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in