2020-05-10, 19:13
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Kritik ja men inte besinningslöst hat mot större delen av Sveriges befolkning.
Det har jag sannerligen rätt att reagera hårt emot. Skärpning på dig själv du.

Hmm, jag tror jag trampade på ömma tår här hehe.

Den ömma tån sitter på dig, eller hur?

Vi är alla inne FB , yttrandefrihetens högborg, och bör bemöta varandra med respekt och inte "fara ut" mot varandra. Inget hat tack.
Citera
2020-05-10, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det ser sannerligen inte bra ut. För att använda FHM's egna siffror (som naturligtvis är gravt friserade till det bättre) så ser man ändå:

Förra veckan måndag-söndag: 492 döda
Denna vecka måndag-söndag: 541 döda

Detta alltså enligt FHM's siffror. Vad är egentligen strategin? Tom Britton beräknar 12000 döda i officiella siffror. Det skulle alltså innebära ungefär 4 månader till av nuvarande slag med drygt 500 döda per vecka.

Andra länder har kört en kort effektiv nedstängning och kan nu öppna sina samhällen i stort sett smittfria. De äldre kan åter träffa sina barn och barnbarn. Men här i Sverige, ska vi dras med denna "frivilliga mini-lockdown" fram till hösten? Är det ens rimligt?
Problemet är att facit ännu inte existerar. 2-3 år till vaccin. Sverige låter skiten bränna igenom befolkningen för att potentiellt vara mer skonade i nästa hypotetiska våg. Om vi i Sverige visar sig vara mer förskonade än närliggande länder i höst, var vårens beslut fortfarande fel?
Citera
2020-05-10, 19:16
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Det är svårt att göra en konsekvensanalys, eftersom svensken inte är ärlig. Som du skriver är Sverige extremt på väldigt många områden. Jag tror dock att det kommer som en överraskning för många att man Sverige faktiskt sätter ekonomi framför människoliv, eftersom den officiella retoriken är någonting annat: Ingen fras är mer använd än "alla människors lika värde", och man talar om att värna de svaga.

Sverige och svenskarna hade fått mer respekt om man rakt ut hade sagt att vi faktiskt skiter i åldringarna och låter dem dö, eftersom landet inte har resurserna. Dessutom värderar Sverige inte de äldre, eftersom de tär på de få resurser som finns; svenskarna borde se det positiva i att fler bostäder nu blir lediga och trycket på pensionssystemet minskar på grund av coronadöden.

Samma fenomen ser man med invandringen, där alla svenskar är så för den, men aldrig skulle bosätta sig i ett invandrartätt område eller sätta barnen i en invandrarskola. Är inte detta hyckleri?

Slutsatsen är helt enkelt att Sverige är ett land fullt av hycklare, som inte kan stå för vad de egentligen tycker, för ytan är viktigare än verkligheten. Oavsett om det gäller "flyktingar" eller coronadöda. Mången utlänning har blivit lurad av den svenska "godheten", innan de lärt sig att mantrat "alla människors lika värde" bara är bullshit i Sverige.
Bra sammanfattning. Jag tror du prickade ganska mitt i bullseye beträffande hur det funkar i Sverige
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det blir såklart pinsamt när du säger att du är en patriot för ett annat land som du flytt från? Du är ju själva motsatsen till patriot.

Det ligger något i det att man måste förtjäna respekt och det är väl därför ingen respekterar dig? Dessutom är det en bra förklaring till ditt avund mot svensken.

Ja det här Sverigehatet som sprider sej alltmer, precis som Covid 19, är verkligen oroväckande och sorgligt.
Jag har rest runt i västra USA ett antal gånger och märkte tydligt hur stolta amerikanerna är över sitt land. Flaggor vajade både här och där och den utanför Universal Studios är den största jag någonsin sett. Jag drogs med av amerikanernas patriotism.
Senast redigerad av MeggieCleary 2020-05-10 kl. 19:22.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Riktigt säker blir Jan Albert över att våra nordiska grannar kommer att uppnå ungefär samma dödstal som Sverige vad det lider.

Är Jan Albert en dålig förlorare? En ansedd smittskyddsläkare som helt tappat omdömet och beter sig som en skolpojke i årskurs 3. Var är underlaget som grundar sig i fakta och vetenskap?
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-05-10 kl. 19:21.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
"Sveriges misslyckande med att skydda de äldre är tydlig. För vi brydde oss aldrig tillräckligt mycket om dem från början. Skulden för det är allas."

https://www.dagensarena.se/opinion/systemet-var-aldrig-till-for-dem/

Jag håller med. Mycket bra skrivet.
Citera
Medlem
Nu har jag inte hängt med så noga i nyhetsflödet vad gäller corona då jag, i ärlighetens namn, börjar att tröttna på det här utdragna förloppet och allt tjafs om viruset. Men det har väl dött färre den här veckan än föregående vecka? Jag tycker mig ha sett att den dagliga dödssiffran sjunkit i rask takt dom senaste dagarna, och att vi med all säkerhet redan har nått kulmen, och att härifrån så kan det bara bli bättre. Har jag fel?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Samma sak där. Är det typ 22 forskare av alla tusentals forskare i Sverige som inte står bakom strategin?
2000 skrev under ett upprop.
Citera
2020-05-10, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
För sista gången: ingenting i det du har länkat beskriver det du säger. Ingenstans där står att något land har kvävt Hongkong-sjukan, med dåliga följder. Smoldering betyder inte smothering, kolla upp i engelsk ordbok.

Det du länkade till, (ja jag läste själva forskningsartikeln bakom din wikipedialänk ), beskriver ingenting om länders olika åtgärder öht. De beskriver förändringar i viruset självt, asymptomatiska smittare, kvarvarande immunitet från "Aseaten" (smitta tio år tidigare) osv. Står ingenting öht alls, att läsa om olika länders åtgärder, där.

Det jag länkat dig visar att forskare entydigt pekar på att de städer i USA som gjorde lockdown under Spanskan, klarade sig bättre. Det står ingenting om att nån immunitet bidrar. Inget. Och det skulle de ha nämnt i så fall, då det bl.a. är en forskare från Harvard med. Det fullkomligt vällde in folk som hemvände från Första Världskriget, så det är visst relevant. Annars skulle inte forskarna ha pratat i artikeln just om vad vi kan lära oss från tidigare pandemi.

Du får ursäkta men det är för pinsamt låg nivå på debatt med dina inlägg, så kommer lämna det därhän nu. Ha en bra dag.

Vad är "Aseaten"?

Du får såklart tro vad du vill. Tittar man på andra vågen av Spanska sjukan i Sverige dog många fler vid den andra vågen i Norrland då det inte fanns någon immunitet där, pga utebliven smitta vid första vågen.

Du verkar inte ens förstått vad artikeln du länkade till sade och du verkar tro att världen ser ut som den gjorde för 100 år sedan.
Senast redigerad av sukp 2020-05-10 kl. 19:26.
Citera
2020-05-10, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Likaväl kan du inte bevisat motsatsen att det inte sker. Så med andra ord, kan inte du heller tas på allvar.

Tittar man på överdödligheten så ser det ut som vi rapporterar i toppklass USA och UK kan du dock skriva upp minst 50%
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Skåne kommer gå upp. Vänta tills i juli när alla stockholmare kommer till sina hus i Torekov och på Österlen.

Frågan är bara hur fort det kommer öka.

Fast då är ju alla stockholmare flockimmuna.. eller..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Den ömma tån sitter på dig, eller hur?

Vi är alla inne FB , yttrandefrihetens högborg, och bör bemöta varandra med respekt och inte "fara ut" mot varandra. Inget hat tack.

Var i mitt inlägg märker du hat?
Jag skrev ingenting om att jag hatar den personen, eller gjorde jag?
Jag "for ut" eftersom jag upplevde skribenten "fara ut" orimligt mycket
i sitt sätt att föra 85% av Sveriges befolknings talan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in