2020-05-10, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och jag säger att de berättar sagor för dem som vill lyssna.

Varför skulle Sverige som har en bättre ekonomi än Italien, Frankrike, Grekland, Spanien osv. få det sämst? Sverige kan låna pengar utan att bli bankrutt. Ovannämnda länder har redan lånat 100% av si BNP.
Klicka på länken och läs så får du reda på varför Sverige kommer få problem med många döda och ekonomin.
Citat:
Sverige: Många gånger fler döda OCH sämre ekonomisk prognos än grannländerna
https://www.friatider.se/sverige-manga-ganger-fler-doda-och-samre-ekonomisk-prognos-grannlanderna
Citera
2020-05-10, 17:05
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Det är tvärtom. Pm viruset blir mindre farligt med tiden, vilket är normalt, så betyder det att länder med få smittade när viruset var som farligast klarar pandemin bättre än de länder med många smittade när viruset var som farligast. Tänk efter i lugn och ro så kommer du förstå.

Ja precis
Det verkar som det behövs förklaras för väldigt många i tråden.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matrix-191
Jag tyckte redan från början av krisen att äldre och sjuka skulle stanna hemma, medan de yngre skulle jobba på som vanligt. När man nu läser att bara drygt 50 personer under 50 år har dött av coronaviruset så stämmer det bra.
Undrar hur många av de 50 som redan hade andra hälsoproblem.
Synd bara att så många som jobbar med äldre verkar ha slarvat med sin hygien och skyddsutrustning.
Vilken skyddsutrustning?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Du ingår i en förkrossande liten minoritet som anser något.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/svenskarna-st%C3%A5r-bakom-landets-coronastrategi-1.27349938

85% av svenskarna stödjer Tegnells strategi.

Öhh varför svarade du mig? Det är väl ganska tydligt att jag står bakom strategin?
Citera
2020-05-10, 17:06
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Fan vad jag hopps Anders Tegnell har rätt i att vi får en lugn sommar Med mycket immunitet så vi kan höja folksamlingar och att man slipper ha taskigt samvete för att man vill gå ut på krogen och träffa folk.

Hoppas hoppas

Hur är hans track-record när det kommer till förutsägelser?
Citera
2020-05-10, 17:07
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
I Sverige finns det INTE en stark opposition mot vår linje. En kraftig majoritet står bakom Sveriges strategi, fan det är t o m en majoritet av oss SD:are som står bakom strategin.

Nu talade jag inte om den allmänna opinionen utan de med kunskap och vetande i frågan.
Den allmänna opinionen är en fårskock.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Fan vad jag hopps Anders Tegnell har rätt i att vi får en lugn sommar Med mycket immunitet så vi kan höja folksamlingar och att man slipper ha taskigt samvete för att man vill gå ut på krogen och träffa folk.

Hoppas hoppas
Skåne hade i dag 70 personer inlagda på sjukhus. Lägsta siffran sedan 11:e april. Så det verkar avta.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Nu drömmer du igen. Allt pekar på att vi har en BETYDLIGT större spridning än vad du anger. Även de försiktiga antaganden utifrån testprover visar på mkt högre smittotal.

Otroligt märkligt hur svårt du verkar ha för fakta och det experter genom konsensus säger. Men du har inga problem med att tro på ett vaccin inom mindre än 1 år som är högst osannolikt.

Förstår inte vad du pratar om. Det är ju precis tvärtom. Alla kända fakta talar för att spridningen är precis så stor som jag nämner. Se det hela som en ekvation. Det enda vi egentligen har en någorlunda god uppfattning om är dels dödsantalet och dels dödligheten. Sedan har vi tiden mellan smittotillfället och till dess döden inträffar. Vanligen cirka 3 veckor. Räknar man på det ligger vi idag troligen runt 10% +/- 3%. Att vi skulle ligga på 40% redan i mitten av maj är närmast en omöjlighet. Det skulle bryta mot alla mönster som vi tidigare har sett.
Citera
2020-05-10, 17:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Hehe. Nu håller proffsen på att bråka som vi - ni - här på FB.
Vilken taktik som är den bästa.
Talanglösa kallar dom varandra. Och jag som tyckt att många här har slängt sig med invektiv på ett omdömeslöst sätt.
Välutbildade och högintelligenta kan vara lika rabiata och faktiskt dumma som alla andra.

Hur som helst. Svaret på vem som satsade rätt kommer så småningom. I bästa fall.

Jag, tar som vanligt inte ställning til det jag inte har full kontroll och vetskap om. Fegt eller smart. Vet jag inte.

Man kan ju hävda att du tar ställning genom sättet på vilket du beter dig.
Citera
2020-05-10, 17:09
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Öhh varför svarade du mig? Det är väl ganska tydligt att jag står bakom strategin?
Sorry. Läste inlägget som du svarade på istället för ditt inlägg.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Nu talade jag inte om den allmänna opinionen utan de med kunskap och vetande i frågan.
Den allmänna opinionen är en fårskock.

Samma sak där. Är det typ 22 forskare av alla tusentals forskare i Sverige som inte står bakom strategin?
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Anledningen till att det finns folk som stödjer Tegnell beror på okunskap.

Jag skulle också stött Tegnell om jag trodde att alternativet var inlåsning i flera månader. Och baserat på folk i denna tråden så är det många som tror att alternativet är inlåsning i ett helt år.

Folk har inte ens energi att kika på de länder som har lyckats innan man skaffar sig en uppfattning att ATs strategi är bäst.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/china-hong-kong-sar/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in