2020-05-11, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Enligt google undersökning har skåningar börjat röra sig i utelivet ( restauranger, barer mm ) igen sedan ett par veckor tillbaka.

Jag misstänker att vi snart får ser en kraftig ökning i Skåne, tyvärr.
Det har Skåne gjort hela pandemin.

"Och att skåningarna hittills under coronapandemin fortsatt att röra sig friare än både landet som helhet och hårt drabbade Stockholm"

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-10/sa-har-corona-stannat-sverige-men-nu-vander-vi-ater-till
Citera
2020-05-11, 07:22
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Enligt en undersökning har skåningar återigen börjat röra sig i utelivet, barer och restauranger, vilket inte bådar gott inför kommande veckor.
Inga problem. Lund fixar det.

Citat:
Lund tar hjälp från rymden i kampen mot det nya coronavirusets spridning. Universitetet och kommunen undersöker möjligheten att genom satellitbilder och artificiell intelligens kontrollera om borden vid uteserveringarna står för tätt.
Citat:
Fem livsmedelsinspektörer har i två veckors tid kontrollerat att restaurangborden i Lund inte står för tätt och att det inte förekommer trängsel bland gästerna. Ytterligare fem inspektörer står i beredskap att rycka ut.
Citat:
Nu kan de få hjälp i det tidskrävande arbetet – från ovan. Idén om rymdbevakning kläcktes av Lunds digitaliseringschef Åsa Melvanius vid det virtuella evenemanget ”Hack the crisis” i april, med syfte att hitta vägar igenom coronakrisen.
Citat:
Parallellt med arbetet kring data från rymden undersöker AI Lund om sensorer på borden kan avgöra om avstånden hålls.
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-11/uteserveringar-i-lund-kan-bevakas-fran-rymden-satellitbilder
Citera
2020-05-11, 07:25
Medlem
Citat:
Enligt en undrsökning har skåningar återigen börjat röra sig i utelivet, barer och restauranger, vilket inte bådar gott inför kommande veckor.
Börjat? Har varit så i flera veckor, även danskar har tagit tåget in från köpenhamn och gått på pubar/restauranger/shopping i Malmö i flera veckor. Hade det varit ett problem hade vi redan sett effekterna.
Men att friska människor som ej är i riskgrupper går ut och träffas är inte ett problem, snarare något som borde uppmuntras.

Förslag, ge matkuponger för restauranger gratis till alla under 45 år, bra för flockimmuniteten och restaurangnäringen.
Citera
2020-05-11, 07:25
Medlem
santos_devilles avatar
Jag gissar att vi kommer börja lätta på restriktionerna vi har idag. Kanske höjer grupper till 100 och snart kan vi återgå till våra arbeten på plats.

Skulle vara underbart att få åka tillbaka till kontoret och kanske få gå på mindre konserter igen.

Fortsätter planingen så får vi nog en bra sommar
Citera
2020-05-11, 07:27
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja, de ska ut och smittas nu så att de är antingen döda eller immuna inför våg 2 av corona, då kan FHM utropa oss till slutliga vinnare när vi har en lugn våg 2 och Norge och Finland får det värre.
Det är så cyniskt hur dom agerar i pandemin, kommer att tänka på en slogan "alla ska med" den passar bra in i deras agenda.
Jag hoppas att folket inte glömmer detta vid valet 2022!
Citera
2020-05-11, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Så var det dags för det förutsägbara ”vi har varit naiva”-narrativet där makten försöker slingra ur sig sitt ansvar. ”Ingen såg detta komma”, trots att alarmistkorten haglat åt alla håll sen januari... Om man hade satt koppel på Tengeles bortförklaringar kanske allvaret hade gått upp för sosseriet, men icke...

Vilket jävla skitsnack...

Håller med dig för en gångs skull. Visst ingen kunde veta när den skulle komma men alla visste att den skulle komma.

Decennier av nedmontering inom vården och flytt av all produktion till usla slavländer ska alla partier som styrt under denna period ha enorm skit för.
Citera
2020-05-11, 07:28
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Börjat? Har varit så i flera veckor, även danskar har tagit tåget in från köpenhamn och gått på pubar/restauranger/shopping i Malmö i flera veckor. Hade det varit ett problem hade vi redan sett effekterna.
Men att friska människor som ej är i riskgrupper går ut och träffas är inte ett problem, snarare något som borde uppmuntras.

Förslag, ge matkuponger för restauranger gratis till alla under 45 år, bra för flockimmuniteten och restaurangnäringen.
Du har verkligen inte förstått allvaret och konsekvenserna av ett irrationellt agerande. suck...
Citera
2020-05-11, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Jag och i princip alla på min gata jobbade hemifrån när FHM fortfarande sa att de av jämlikhetsskäl inte kunde rekommendera att jobba hemifrån. Den enda konkreta åtgärden som vidtagits är att stoppa folksamlingar över 50 pers

Vad duktiga ni är på din gata.

Jag har märkt av FHMs rekommendationer enormt mycket.
Citera
2020-05-11, 07:32
Medlem
För att vara en sjukdom som bara drabbar äldre och multisjuka läggs det oväntat stora resurser på att utreda varför yngre friska individer i vissa fall drabbas lika hårt som den utpekade riskgruppen.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7469581
Citera
2020-05-11, 07:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89

"Och att skåningarna hittills under coronapandemin fortsatt att röra sig friare än både landet som helhet och hårt drabbade Stockholm"

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-10/sa-har-corona-stannat-sverige-men-nu-vander-vi-ater-till

Pratas ju mest om Stockholm i media som vanligt och hur "Sverige" gör rätt som smittar ner sin befolkning. Dock är ju Skåne o Blekinge mer på dansk nivå av smittspridning.
Citera
2020-05-11, 07:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89

Jo men nu har skåningarna börjat gå på restauranger och barer mer frekvent än tidigare enligt uppgifter. Då får man anta att risken för ökad smittspridning går upp. Eller hur resonerar du?

Jag är själv skåning så jag ser ju hur det är i min stad, och hur det har varit.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-05-11 kl. 07:43.
Citera
2020-05-11, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Det är så cyniskt hur dom agerar i pandemin, kommer att tänka på en slogan "alla ska med" den passar bra in i deras agenda.
Jag hoppas att folket inte glömmer detta vid valet 2022!

Folket är ju jättenöjda. Kolla Stefans siffror. Han har aldrig varit såhär populär!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in