2020-05-10, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Ja, om du själv tycker att dina argument verkar logiska (vilket bara DU vet), så ... : "fine"

Vi kan i så fall bara konstatera att vi har helt olika syn på den saken ...

Att ingen på mordplatsen sett gm bära på väska tyder på att han hade den mot kroppen.
Att rocken var uppknäppt likaså.
Hårt material ett tredje argument.
Att väskan SE bar var för liten och för sladdrig är ett fjärde argument.
Ingen har reagerat på att väskan verkade speciellt tung ett femte.
Detta sagt med anledning av att du håller det för troligt att han förvarade revolvern i den.
Notera också att YN sade ”påminner” om en handledsväska.

Se också ovanstående utmärkta redogörelse för bögslungor anno mitten av 80-talet.
Citera
2020-05-10, 15:14
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Det finns saker som folk uppfattar väldigt olika :
... Om en person är bredaxlad eller inte bredaxlad
... om en väska verkar fast, eller inte fast etc
Sådana omdömen är väldigt svåra att fälla med saker som går snabbt, på avstånd och i skum belysning ...
Den som inte köper det kan ju studera hur signalementen sticker åt tio olika håll när det gäller huvudbonaden på GM ... man är ju inte ens ense om det VAR en huvudbonad eller ej ...
Sen vet vi ju inte helt säkert att det var så att revolvern förvarades i väskan även om det verkar troligt.
Det som jag tycker är det mest intressanta är just det faktum att hon ser en liknande väska på det som i mina ögon rimligen borde vara gärningsmannen ...
Som jag skrev ... hur vanligt är det med en man som bär en liten väska i vänster hand ... om man går ut på stan, på hur många av 100 män ser du det ?
Att en förmodad mördare har en sådan och fipplar med den en minut efter att ha utfört sitt smutsiga värv borde vara ännu ovanligare ...
Vi vet att SE hade en sådan och att han befann sig nära mordplatsen när mordet skedde ...
Även om jag "saluför" en annan gm (eventuellt tillsammans med SE), så är det ju självklart så att detta är en väldigt besvärande omständighet vad gäller SE.
Med det i åtanke så är det är det inte helt ovanligt att en sån liten detalj (handlovsväskan) gör att allt det andra hänger ihop. Finns otaliga brottsfall med jämförelse-lika inslag.
Så utan YN's vittnesmål så hade vi nog inte diskuterat SE alls. Åtminstone i betydligt mindre
omfattning.
Citera
2020-05-10, 15:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Att ingen på mordplatsen sett gm bära på väska tyder på att han hade den mot kroppen.
Detta sagt med anledning av att du håller det för troligt att han förvarade revolvern i den.

Se också ovanstående utmärkta redogörelse för bögslungor anno mitten av 80-talet.

Måste det vara en väska YN ser?
Citera
2020-05-10, 15:19
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay

Om vittnet säger : "ser ut som en handledsväska" så bör det nog vara den primära tolkningen ...

Om du tycker att det verkar mer logiskt att gissa på att det är ett axelhölster och att det är logiskt att i så fall mördaren tar av sig det och börjar fippla med det i vänsterhanden 100 meter från mordplatsen samtidigt som han springer ... så fine ...

Det går alltid hitta olika argument och om du känner att dina är logiska för dig så är det bra så ...
Citera
2020-05-10, 15:24
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Även om jag "saluför" en annan gm (eventuellt tillsammans med SE), så är det ju självklart så att detta är en väldigt besvärande omständighet vad gäller SE.
Med det i åtanke så är det är det inte helt ovanligt att en sån liten detalj (handlovsväskan) gör att allt det andra hänger ihop. Finns otaliga brottsfall med jämförelse-lika inslag.
Så utan YN's vittnesmål så hade vi nog inte diskuterat SE alls. Åtminstone i betydligt mindre
omfattning.
Jag vet faktiskt inte om det är huvudargumentet mot SE ... för mig känns det dock som det jag tycker är klart starkast av det jag känner till ... men polisen kanske har något annat ?

och jag är som sagt inte alls säker på att det är SE som är den som mördade Palme; men det känns mest logiskt att det är huvudteorin eftersom det dels är det som det skrivs mest om (pressen brukar ju få nys om förhör etc), som vi vet att polisen utrett nyligen etc.
Citera
2020-05-10, 15:26
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det behöver det inte alls vara.
Men vi "måste" ju först utgå från vad hon YN säger. Allt det beror på hennes referensramar. Vem vet, hon kanske tycker att en konsumplastkasse är en väska?
Det här är ingen kritik...försöker bara se det i ljuset av vad vi "vet".

Tänk bara på vad vittnena nere vid Tunnelgatan tycker sig höra och än mer LP. En smällare. Barnen leker med en smällare. En bil som ger ifrån sig ljud (avgasröret som smäller), o så där fortsätter det. Med tanke på att det ändock var en del folk ute så är det väldigt få som relaterar smällen till just en revolver/pistol.
Citera
2020-05-10, 15:33
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Jag vet faktiskt inte om det är huvudargumentet mot SE ... för mig känns det dock som det jag tycker är klart starkast av det jag känner till ... men polisen kanske har något annat ?

och jag är som sagt inte alls säker på att det är SE som är den som mördade Palme; men det känns mest logiskt att det är huvudteorin eftersom det dels är det som det skrivs mest om (pressen brukar ju få nys om förhör etc), som vi vet att polisen utrett nyligen etc.

Kanske inte huvudargument men med tanke på de vittnesmål som finns om den "springande mannen" tillsammans med sannolikheten att det skulle röra sig om två likadana män inom det området+tidsrymd, måste väl ändå anses som besvärande?

Självklart (får man hoppas) att polisen har mer att gå på än Flashback och tidningen Filter . Kors i taket isf om polisen lyckats hålla utredningen inom sina väggar.
Citera
2020-05-10, 15:34
Medlem
Vad tror ni om Bjarne Moelvs tankar om Palmemordet?.
Det inkluderar fribytare och även SE.
SE:s roll skulle vara att röra till det hela på mordplatsen användes som en sorts förvillare.
Fribytarna skulle varit några avdankade säkerhets och underrättelsemän.
Mordscenariot ska likna händelseförloppet i en instruktionsfilm
om diversionsmanövrar som används vid försvarets tolkskola och inom civilförsvaret.
Figuranter splittrar åskådarens uppmärksamhet.
Rollfigurer flyr eller skyndar till medans gm stannar kvar eller gör en kringgående rörelse och återvänder till brottsplatsen.

https://www.nyhetsbanken.se/2020/03/det-demokratiska-sjalvmordet.html
Citera
2020-05-10, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Precis, att nu knalla på stan och kolla handledsväskor, det ger inget.

Nu ska jag, en mogen man född -65, berätta att sådana här handledsväskor var ingalunda ovanliga på 80-talet. Men de var inte heller vanliga. Redan i slutet på 80-talet började de att kallas för ”bögslungor”. (I samma tidshärad började fluga att kallas för ”bögpropeller”).

De som använde handledsväskor var nog oftast inte homosexuella, det var ofta herrar i medelåldern med lite kameral läggning, ni vet ”ordning och reda” osv som gick runt med dem. Jag minns några i min hemstad som använde dem. Medelklassherrar som tyckte att bära portfölj var för ”direktörsmässigt”. Jag som byggjobbare skulle såklart aldrig velat ha en handledsväska. Dels tyckte jag att de såg fåniga ut, dels hade jag blitt mobbad...

Men för en som Stig Engström var en sådan här väska inte ett ovanligt val. Kontorstjänsteman, medelklass, ordning på grejerna mm.
Jag minns när jag växte upp på 80-talet att de var inte alls ovanliga. T.ex när man skulle resa och strosa runt så kunde herrar ha en sådan liten läderväska för kamera, glasögon, pass, kontanter mm. Idag har man kameran och kontanterna i mobiltelefonen i innerfickan. 80-talet var analogt, man bar på fler prylar.
Citera
2020-05-10, 15:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag tror du kanske missförstod mitt inlägg? Eller inte, jag kanske missförstår ditt!

Självklart är t.ex. Grand-mannen och Tenson-mannen av intresse. Jag personligen lutar åt att Grand-mannen, Tenson-mannen och GM är samma person. Vad jag vänder mig emot är iden att bara vid letar tillräckligt länge under den figurativa gatlyktan så kommer fyllot (dvs vi) att hitta GM bland de kända namnen runt MP. Det finns ingen som helst anledning att det skulle vara så i ett spaningsmord med okänd GM.

Vad som saknas är några för oss helt nya uppgifter (utöver FUP om CP) om personer, t.ex. poliser, som vistades nära MP. För att leda till åtal eller ens det berömda avslutet krävs dock mycket mer. Jag tänker mordvapen eller (bättre!) kläder med OPs och GMs DNA.

Ja, jag missförstod nog. Var lite trött i natt. Håller med dig, vi vet för lite. KP kan presentera ett namn ingen av oss känner till. Och ja det krävs bindande bevisning.
Citera
2020-05-10, 15:45
Medlem
Citat:
Om vittnet säger : "ser ut som en handledsväska" så bör det nog vara den primära tolkningen ...

Om du tycker att det verkar mer logiskt att gissa på att det är ett axelhölster och att det är logiskt att i så fall mördaren tar av sig det och börjar fippla med det i vänsterhanden 100 meter från mordplatsen samtidigt som han springer ... så fine ...

Det går alltid hitta olika argument och om du känner att dina är logiska för dig så är det bra så ...
”Påminner om en handledsväska”
Ditt eget argument: ”Sådana omdömen är väldigt svåra att fälla med saker som går snabbt, på avstånd och i skum belysning ...”
Skulle ju också kunna gälla väskans utformning och inte bara hårdheten i materialet.
YN sade väl till Conny Larsson om jag nu minns rätt, att hon inte alls sagt att han bar väskan i vänster hand, utan att förhörsledaren själv gjorde det tillägget.

I vilket fall som helst går ju inte revolvern ner i SE:s 20x15 väska, och om han lyckades få ner den hade den dragit uppmärksamheten till sig.
Konturerna av revolvern bör ha varit tydliga, och 1,2 kilo i en bögslunga märks.
SE sprang med öppen rock i vinterkylan och om han inte hade revolvern i väskan så vad höll han då på och rotade efter?
Rotade han efter portmonnä, ett gem, ett frimärke, ett anteckningsblock, eller kanske en cigarrett?
Har TP gått igenom det?
Lämnade han inte Skandiahuset med knäppt rock och återkom på samma sätt?
Citera
2020-05-10, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej, det kan ju ha varit ett hölster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto