Citat:
Jag har lite svårt att på ett övertygande sätt förklara hur jag tänker Du menar alltså att ett "tidsschema" fanns planerat men ingen exakt tid för "utlurandet" av BO till planket mer än att det sker 23.xx? Ser det f.ö som att det krävs viss flexibilitet för att hantera detta schema och få det att klaffa. Ju färre inblandade GM i själva dådet är ju bäst för att skapa osäkerhet och skapa falska alibin för bara en enda person - SD. Åtminstone är det ett sätt att tänka på. Lite beroende på också hur polisen ser på HD:s egna alibi för kvällen.
Säg att HD stått och väntat en timme på BO i skogen med full sjukhusmundering. Hade det då inte varit enkelt att fastställa för utredarna att HD haft en tidsperiod då HD inte har något tydligt alibi. Nu låg HD visserligen hemma och sov sägs det(?). Vem kan bevisa detta alls? Kan HD ha varit på plats ändå? Kan HD vara den som på egen hand slagit slagen?
Säg att HD stått och väntat en timme på BO i skogen med full sjukhusmundering. Hade det då inte varit enkelt att fastställa för utredarna att HD haft en tidsperiod då HD inte har något tydligt alibi. Nu låg HD visserligen hemma och sov sägs det(?). Vem kan bevisa detta alls? Kan HD ha varit på plats ändå? Kan HD vara den som på egen hand slagit slagen?
Trots det har du, grovt räknat, klurat ut min idé (det fetade).
Alltså:
Det var inte så att GM skulle pricka in tiden:
* lura ut LW klockan 23.xx
Utan agendan var:
* lura ut LW
Och det hände klockan 23.xx
Det fanns inte heller en fixerad tid:
* flytta mobil klockan 00.xx
Agendan var:
* flytta mobilen
Det skedde klockan 00.xx
Händelserna skapar tidslinjen.
En viss grovplanering har med största sannolikt skett innan. Man har dessutom i närtid ha planterat Mållgan, Mållgan och Mållgan i krokarna.
Det vidtogs en del åtgärder under de kritiska timmarna för att ge sken av att man inte kan hinna med, att man är strängt upptagen med att:
* genomföra "aktiviteter" på dator
* vattna gräsmattan
* tvätta blå t-shirten (vilket man kommer ihåg att man gjort. Däremot kan man inte för sitt liv minnas när man sista gången träffade sin närmaste vän, som försvunnit för att senare hittas mördad)
* laga växlar
* cykla och testa växlarna
(Detta med cykel och växlar kan för resten ha skett vid tidigare tillfälle, beroende på om någon observerat en cyklist kvällen/natten 14/5 eller ej, det finns en viss flexibilitet där.)
Jag tror att en ensam GM hinner med "det som ska göras", trots att det är skapligt tight.
Det är inte så att GM behöver förflytta sej 3 km på 1 minut, det handlar om kanske 5-600 meter, give or take, på säg 7 minuter. Det går så klart.
Särskilt om man har hoj.
Likväl tror jag att det varit 1-3 GM/GP inblandade, i olika funktioner.
1 kan t ex utdelat det första slaget/de första slagen, som gjorde LW medvetslös .
2 kan ha väntat vid BP ett par minuter och gallskrikit - ungefär samtidigt som 1 hunnit hem för att greja med datorn.
1 kommer tillbaka. 1 och 2 avslutar "gemensamt och i samförstånd" LW:s liv.
2 går hem och lägger sej.
1 grejar lite med LW:s mobil, placerar den vid punkt X någonstans i environgerna.
1 går/cyklar hem och pysslar med lite av varje.
3 kommer och gör sin del av jobbet, nämligen flyttar LW:s mobil från X till Y, som är upptagningsområdet för masten vid Hjalmar Bergmans väg 54.
1 alternativt 3 beger sej till Y efter någon timme, stänger av mobilen, förstör den (?) och/eller slänger den exakt "varsomhelst".
(Det kan också vara så att 2 strosar runt vid Y dagen efter för att hämta mobilen. Den har så att säga gjort sitt, nämligen indikerat att Mållgor haft något med den att skaffa.)
Ovanstående är givetvis att betrakta som ren spekulation från min sida.