2020-05-10, 13:13
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
"Ulf bor en bra bit från brottsplatsen och dessutom på andra sidan om bullerplanket."

Efter två års deltagande och läsande i tråden, samt ivrigt studerande av kartor som lagts
ut, så har jag trott att Betesvägen (där UW med familj och SD bor) samt Byalagsgatan
(Lenas tidigare bostad) samt BP/FP vid planket - att alla dessa platser ligger på samma
sida om bullerplanket, men jag har tydligen haft helt fel, ja, alltid lär man sig något nytt.
Du brukar vara trovärdig så jag förstår inte att vi har olika åsikt här när jag är så säker.
Jag kan inte heller hitta kartan med alla platser utmärkta.

Enligt min minnesbild ligger motorvägen öster om bullerplanket och LW hittades mellan motorvägen och bullerplanket, alltså öster om (eller mer exakt sydöst om) bullerplanket.
Alla bor på andra sidan bullerplanket, dvs väster om (eller lite nordväst om) bullerplanket.

Var missförstår vi varandra?
Kan du hitta kartan där platserna är utmärkta?
Du brukar vara bra på det.
Citera
2020-05-10, 13:21
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
FP är på bullerplanket "utsida" mot motorvägen, således är bullerplanket mellan bostäderna och vägen.
Skriken hördes av vittnet som bodde på andra sidan motorvägen, och bullerplanket har antagligen dämpat skriken så boende, på samma sida som LWs bostad ligger, inte har hört dem, precis som planket stänger ute bruset och trafikljud från motorvägen.

Jag har full koll på ovanstående, det jag kommenterade i mitt föregående inlägg var att Byalagsvägen samt Betesvägen ligger på samma sida om bullerplanket....
Citera
2020-05-10, 13:24
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du brukar vara trovärdig så jag förstår inte att vi har olika åsikt här när jag är så säker.

Enligt min minnesbild ligger motorvägen öster om bullerplanket och LW hittades mellan motorvägen och bullerplanket, alltså öster om (eller mer exakt sydöst om) bullerplanket.
Alla bor på andra sidan bullerplanket, dvs väster om (eller lite nordväst om) bullerplanket.

Här är Betesvägen samt Byalgsgatan markerade...

https://kartor.eniro.se/?c=59.290397,15.180380&z=16&d={%22l%22:[[59.293504,15.184693,59.293044,15.181861,59.292671, 15.181003,59.290501,15.183706,null,0],[59.289011,15.186388,59.289954,15.181389,null,0]]}
Citera
2020-05-10, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

@hoppsan: Det du minns är rätt.
Aktbilaga 145 sid 11 + 222
Citera
2020-05-10, 13:26
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Är det verkligen sant att UW i första samtalet om L,s försvinnande pekade ut SD?

Det du nu sprider framkommer inte i FU och eftersom du är emot förtal och påstår dig vara juridiskt kunnig så vore det kanske bra om du lever upp till dina påståenden.

Jag vet inte varför S-J skriver som hen gör och jag har inte heller sett i FUP att UW "pekade" ut SD. Vad jag däremot hört från ljudupptagningarna i rättegången var att NW tidigt försökte få tag på SD efter han funderat på vem/vilka som kunde veta något om vart hans försvunna mamma tagit vägen och SD var då den "konstigaste" personen han kom på. Familjen W kände alla till SD och att han hade haft en nära relation till LW. Det är ju rent logiskt att han blir den första man tänker på och kontaktar för att höra om han vet något. SD verkade vara obekymrad vid samtalet med N*oa och han önskade bara Lycka Till och gjorde inga som helst försök att nå LW per telefon. https://forumbilder.com/i/ro6E

S-J verkade tidigt i tråden övertygad om att SD var skyldig, men sen hen haft tankar om lite olika tänkbara skyldiga. Ett tag handlade hens inlägg om att N*oa kunde vara GM, en annan period var det HD på tapeten och nu ska man uppfatta det som att hen vill få det till att det kan vara Lenas dotter Est*er och hen hittar på egna tidsangivelser för när hon ska ha fångats av familjen W:s övervakningskamera i hallen?
Citera
2020-05-10, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enorm
Jag har full koll på ovanstående, det jag kommenterade i mitt föregående inlägg var att Byalagsvägen samt Betesvägen ligger på samma sida om bullerplanket....

Vad bra, fast du skriver faktiskt inte det.

"att Betesvägen (där UW med familj och SD bor) samt Byalagsgatan
(Lenas tidigare bostad) samt BP/FP vid planket - att alla dessa platser ligger på samma
sida om bullerplanket",
Citera
2020-05-10, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag har läst händelserapporten. UW pekade absolut inte ut SD. Under förmiddagen den 15 maj hade han många samtal med polisen. Så småningom berättade han om en strulig relation som var med SD. Och att det även låg en anmälan om misshandel hos polisen som var ett relativt nytt ärende. Det var så man fick upp ögonen för SD. UW har definitivt inte "pekat" ut SD som den som var involverad i Lenas försvinnande. Det är en trådsanning. Såna planteras gärna och ofta i tråden av vissa deltagare.

Korrekt.
Men en del av trådens deltagare verkar inte förstå en FU när de läser den. Ändå finns den ju upplagd att fördjupa sig i utan att de behöver nagga på vare sig den juridiska kunskapen de påstår sig besitta eller en enda krona av de så viktiga skattemedlen.
Citera
2020-05-10, 13:33
Medlem
Citat:
Korrekt.
Men en del av trådens deltagare verkar inte förstå en FU när de läser den. Ändå finns den ju upplagd att fördjupa sig i utan att de behöver nagga på vare sig den juridiska kunskapen de påstår sig besitta eller en enda krona av de så viktiga skattemedlen.

Att SD inte skulle blivit föremål för granskning skulle ju vara ganska fantastiskt. Att påstå att UW styrde utredningen är ju verkligen att tillskriva honom en myndighetsmakt som han inte har möjlighet att äga.
Citera
2020-05-10, 13:41
Medlem
Citat:
Från samtal 1 från UW?

Du har inte hängt med i utredningen.
Men gör du gärna dina så kallade antaganden och påpekande.
Det är inga antaganden.
Det är blottlagt i tråden sedan länge att det finns en koppling mellan fam W och journalisten Karl Enn Henricsson och hur dennes artikel i Metro kom till stånd.

Du kan pä egen hand leta upp materialet här i tråden. Kopplingen är belagd.
Att antyda att jag skulle fara med osanning är fult gjort av dig!

Du "glömde" tacka mig för att jag, helt oegennyttigt, hjälpte dig tillrätta med vad som gäller för 'förtal'.
Citera
2020-05-10, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag vet inte varför S-J skriver som hen gör och jag har inte heller sett i FUP att UW "pekade" ut SD. Vad jag däremot hört från ljudupptagningarna i rättegången var att NW tidigt försökte få tag på SD efter han funderat på vem/vilka som kunde veta något om vart hans försvunna mamma tagit vägen och SD var då den "konstigaste" personen han kom på. Familjen W kände alla till SD och att han hade haft en nära relation till LW. Det är ju rent logiskt att han blir den första man tänker på och kontaktar för att höra om han vet något. SD verkade vara obekymrad vid samtalet med N*oa och han önskade bara Lycka Till och gjorde inga som helst försök att nå LW per telefon. https://forumbilder.com/i/ro6E

S-J verkade tidigt i tråden övertygad om att SD var skyldig, men sen hen haft tankar om lite olika tänkbara skyldiga. Ett tag handlade hens inlägg om att N*oa kunde vara GM, en annan period var det HD på tapeten och nu ska man uppfatta det som att hen vill få det till att det kan vara Lenas dotter Est*er och hen hittar på egna tidsangivelser för när hon ska ha fångats av familjen W:s övervakningskamera i hallen?

Varför Snorjohan skriver massa skit och lögner vet inte jag heller. En del gillar ju att ljuga och andra vill bli viktiga i tråden.

Det som framkommit enl FU och vittnesmål i rätten:
Örebropolisen tog UW,s anmälan på största allvar pga hans äkta oro och gjorde en undantagskompromiss vad gäller arbetsförfarandet vid försvunna personer. Kompromissen: om inte L dyker upp på sitt arbete den tid hon ska börja sitt arbete så påbörjas en utredning.

Normalt förfarande, nej.

Då ska polisen avvakta eftersom det faktiskt inte är ett brott att försvinna. (Om det är så pga dåligt med skattepengar eller pga juridiken kan jag inte svara på men det är så det går till om regelverket ska följas.)

Om det finns sjukdomsbild/suicidal bakgrund eller minderårig person så blir det ett annat läge. Då slår man på stora trumman ( jämför med Lisa H som var minderårig och pådraget började samma kväll hon försvann men det dröjde ändå x antal dygn innan hon hittades och då med hjälp av MP)

Att SD blev misstänkt så tidigt beror på det 1:a förhöret med honom. Han var oerhört hjälpsam och delade välvilligt ut namn på män som han visste L hade haft kontakt med men han var mindre hjälpsam (läs ljög om) med de egna kontakterna han haft med henne.
Senast redigerad av SonyaStolt 2020-05-10 kl. 14:22. Anledning: Korrektur
Citera
2020-05-10, 14:18
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag vet ungefär lika mycket som du och dina frågor är berättigade. Jag fastnade på "Således syns personer som kommer eller går via ytterdörren". Jag skrev ju "Vet inte hur man ska tolka fupen". Jag fattar inte ens om det är utredare som tömt kameran eller om familjen försett utredningen med bilder. Vet du? Vidare fastnar jag på att EW är uppe och hämtar något. Uppe som i att hon kommer från källare eller uppe som i uppe ur sängen?
Då det visat sig UW styrt utredningen som om han vore Åkl så sätter jag min peng på att det var UW som försåg utredningen med dom bilder han såg som relevanta..

UW pekar redan i telefonen ut SD som omöjligen går att binda till mordet.

Aktbilaga 158 inspelade samtal (4) sid 305-306 U = UW. LKC = Länskommunikationscentralen.

U: Hörs det bättre nu?
LKC: Nu .. nu hörs det mycket tydligare .. det försvinn .. försvann liksom ..
U: Ah precis ..
LKC: Eh ..
U: Näe men de är inte min känsla utan att det finns en sån .. det.. det som jag blir orolig över..
LKC:Mm.
U: Det är att hon har haft eh .. strul med nåra relationer .. eh .. eh .. ah .. ja antar att du ser nåra av
sakerna i era system .. eh .. men det.. ah ja har ingen .. ingen uppfattning om det liksom nånting
skulle kunna .. leda till nånting annat..
LKC:Näe ..
U: Men eh ..
LKC: Äru .. tänker du om det är nån av dom som skulle ha kunnat varit på plats .. har hon varit
hotad av någon då?
U:Ah.
LKC: Från dom här gamla ..
U: Ah .. en .. en relation där det har .. ah .. ja vet inte ju inte detaljerna men jag fattar för att det
finns .. att det har funnits en polisanmälan och möjligen att det är nedlagt o så men ..
LKC: Ah okej ..
U: En gammal relation men det..
LKC: När var det då vet du det eller? Är det nyligen eller?
U: Ah det är relativt nyligen .. för de har vatt ..
LKC: Ahaa!
U: De har vart lite pågående ..
LKC: Ah.
U: Men eh .. å det.. är en person som .. som vi känner igen alla både jag å barnen också ..
U: Eh .. men det.. det är väldigt långsökt i mitt huvud men det är liksom det enda som jag ser
som ..
LKC: Mm .. va .. va handla det om då var det liksom att han?
U: Det handla om en otrohetsaffär .. där har va otrogen mot eh .. mot sin fru .. med barnens
mor ..
LKC: Mm-hmm.
U: Eh .. och eh .. ah .. det var .. lite .. om ja .. ja har förstått det rätt jag kan inte detaljerna men ..
LKC: Näe ..
U: Om jag förstått rätt så fanns det nått.nått fysiskt med där nånstans också.
LKC: Att han slog Lena eller?
U: Ah .. inte slog .. men nånting .. nånting som föranledde att hon gjorde polisanmälan.
LKC: Ah okej .. lite oklart vad?
U: Ja .. jag kan inte detaljerna ..
LKC: Näe ..
U: Ja .. ah .. försökte hitta nått slags lagom avstånd i och med att vi .. har gemensamma barn ..
U: Så sitter man ju alltid ihop liksom ..

Från denna stund har utredningens försök att övertyga om att sökt brett visat sig vara ett spel för gallerierna.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-10 kl. 14:24.
Citera
2020-05-10, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Då det visat sig UW styrt utredningen som om han vore Åkl så sätter jag min peng på att det var UW som försåg utredningen med bilder.

.
Att det är UW som skickat kamerabilderna från sin egen bostad, kan man nog vara säker på: (Av de bilder som skickats till polisen syns följande personer i bild;) . Troligen har han av polisen blivit uppmanad till detta. Att han styrt utredningen "som om han vore Åkl " stämmer däremot inte.

Jag inser att det antagligen övergår din förmåga, men du kan ju försöka sätta dig in i UWs situation. Om en närstående haft så mycket strul i en relation, där den närstående berättat för dig om alla hot som förekommit, då är det inte konstigt att man berättar om det när samma närstående försvinner och polis blir inkopplad - eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in