Citat:
Ursprungligen postat av
Honan6
Jag vet inte varför S-J skriver som hen gör och jag har inte heller sett i FUP att UW "pekade" ut SD. Vad jag däremot hört från ljudupptagningarna i rättegången var att NW tidigt försökte få tag på SD efter han funderat på vem/vilka som kunde veta något om vart hans försvunna mamma tagit vägen och SD var då den "konstigaste" personen han kom på. Familjen W kände alla till SD och att han hade haft en nära relation till LW. Det är ju rent logiskt att han blir den första man tänker på och kontaktar för att höra om han vet något. SD verkade vara obekymrad vid samtalet med N*oa och han önskade bara Lycka Till och gjorde inga som helst försök att nå LW per telefon.
https://forumbilder.com/i/ro6E
S-J verkade tidigt i tråden övertygad om att SD var skyldig, men sen hen haft tankar om lite olika tänkbara skyldiga. Ett tag handlade hens inlägg om att N*oa kunde vara GM, en annan period var det HD på tapeten och nu ska man uppfatta det som att hen vill få det till att det kan vara Lenas dotter Est*er och hen hittar på egna tidsangivelser för när hon ska ha fångats av familjen W:s övervakningskamera i hallen?
Varför Snorjohan skriver massa skit och lögner vet inte jag heller. En del gillar ju att ljuga och andra vill bli viktiga i tråden.
Det som framkommit enl FU och vittnesmål i rätten:
Örebropolisen tog UW,s anmälan på största allvar pga hans äkta oro och gjorde en undantagskompromiss vad gäller arbetsförfarandet vid försvunna personer. Kompromissen: om inte L dyker upp på sitt arbete den tid hon ska börja sitt arbete så påbörjas en utredning.
Normalt förfarande, nej.
Då ska polisen avvakta eftersom det faktiskt inte är ett brott att försvinna. (Om det är så pga dåligt med skattepengar eller pga juridiken kan jag inte svara på men det är så det går till om regelverket ska följas.)
Om det finns sjukdomsbild/suicidal bakgrund eller minderårig person så blir det ett annat läge. Då slår man på stora trumman ( jämför med Lisa H som var minderårig och pådraget började samma kväll hon försvann men det dröjde ändå x antal dygn innan hon hittades och då med hjälp av MP)
Att SD blev misstänkt så tidigt beror på det 1:a förhöret med honom. Han var oerhört hjälpsam och delade välvilligt ut namn på män som han visste L hade haft kontakt med men han var mindre hjälpsam (läs ljög om) med de egna kontakterna han haft med henne.