2020-05-10, 14:06
Medlem
Sharm0tas avatar
Ni som säger att munskydd inte gör någon nytta för att det inte finns några tester som styrker detta, kommer ni ihåg att berätta detta för sjukvården medan ni är igång?
Citera
2020-05-10, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Har flockimmuniteten fungerat?

Flockimmunitet fungerar alltid. Tänk på det!
Citera
2020-05-10, 14:07
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Hur kommer det då sig att Tyskland, Turkiet och Grekland inte har det värre än oss din jävla fårskalle
Det kan jag svara på men eftersom du inte har så trevlig ton så låter jag bli. Fortsätt debattera med någon likasinnad ist.
Citera
2020-05-10, 14:09
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Problemet med Tegnell är att ha ljugit om munskydd och sagt att de inte har någon skyddseffekt. När detta motbevisats greppar han sin halmgubbe att munskydd kanske på något vis hindrar människor från att tvätta händerna så nettoeffekten blir låg eller negativ. Vilka bevis han har för den märkliga hypotesen är oklart.
Du och andra anser att han har ljugit, fult sagt, du bör säga att det är din åsikt. Lyssna lite på annat än ditt eget inre så kanske det blir lite mer balanserat.
Citera
2020-05-10, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Man kan tycka en del om Tegnell och de andra på Folkhälsomyndigheten, och så görs också en masse. Det jag har sett dock är att när Tegnell har pratat om andra länder så har det varit som svar på tal. Eller?

Det är också min uppfattning, vilket jag försökt kommunicera här i tråden (med väldigt svagt resultat, dock :-) ). När media pressar honom behöver han ju svara på ett sätt som sätter länders val vs. vårt val i rätt kontext.
Citera
2020-05-10, 14:11
Medlem
Citat:
Lite på tal om det, men inte riktigt.

I Rapport 7 maj handlade det lite om munskydd och ansiktsmasker tillverkade i Kina. Ett företag, Smart Air, visas i ett inslag hur dessa testar olika sorters fabrikstillverkade skydd (plus en del annat som folk hade skickat in som snusnäsdukar, halsdukar och egentillverkade munskydd). Resultatet var inte jättebra totalt sett.

https://www.svtplay.se/video/26518178/rapport/rapport-7-maj-19-30-5?start=auto
Ungefär 15.50 min in. Går att se t o m 14 maj.

Precis. Han rekommenderade alla att använda ansiktsmask - utomhus - för luftföroreningar.. ;-)

Annars var hälften av alla testade masker värdelösa, en del höll 50% och en del endast 18% av partiklarna. Men kina har tjänat storkovan genom att sälja 4 miljarder (!) masker bara under marsmånad. För att skydda oss mot något maskerna inte skyddar oss emot. Men gör kinesiska regimen nöjdare.

Inget ont med Covid-19. Det gör kineserna rikare och mäktigare - och kaxigare.

Även försäljning av allehanda kurer har ökat markant. Kurer som kineserna säljer till europeer..
Citera
2020-05-10, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
De verkar göra ett dåligt jobb om vi tittar på deras överdödlighet....

Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Blir full i skratt då jag lyssnar på professor Jan Albert. Det är inte mycket de vet är klart. Och nu då det har visat sig att det är mycket färre folk med antikroppar så vad gör man. Jo, man ger Britton till uppgift att sänka kravet på 60% av befolkning med antikroppar för flockimmunitet till 40%. Jo, jo, så kan man också göra.

Riktigt säker blir Jan Albert över att våra nordiska grannar kommer att uppnå ungefär samma dödstal som Sverige vad det lider. Hmm. Jag är inte så säker på det för redan nu har det börjat dyka upp mediciner som verkar funka på en del i alla fall. Och jag tror att det kommer mera. Så snart har kanske läkarna medicinskåpen fulla med all sorts läkemedel som hindrar dödsfall. Dessutom har de även blivit skickligare att behandla. Så dödstalen behöver inte fortsätta peka uppåt även om smittan gör det. Jag tror att det kommer att bli experthaveri av det hela.

https://sverigesradio.se/artikel/7470120

Inte en chans att Norge, Danmark eller Finland tillåter sådana dödstal som Sverige, eftersom i alla andra nordiska länder är det politikerna som leder kampen mot corona. Myndigheterna konsulteras men alla beslut fattas av politikerna och de visar det tydligt genom att vara med i alla pressträffar ( i Finland dagliga informationsmöten och pressträffar där a l l a de berörda ministrarna plus statsminister står framför kamerorna och förklarar vilka beslut man har fattat, man har också publicerat underlag för alla beslut) . I Finland har man avskedad nu 3 höga myndighetspersoner ( Myndighet för försörjningsberedskap) utan avgångsvederlag, när de hade klantat till beställning av skyddsmaterial till sjukvården, hade betalat miljoner till kända eko brottslingar för totalt värdelös skyddsutrustning). Förehavanden av dessa myndighetspersonar utreddes inom en vecka, polisanmäldes och personerna avskedades inom ett par veckor efter att skandalen uppdagades.

I Sverige är ingen ansvarig för någonting alls, ingen avskedas och de som uppenbarligen har ljugit eller annars klantat till det, de får belöning som är ett politisk verktyg för att mörklägga och "bevis" på att allting har gott rätt till.
Senast redigerad av Frederica 2020-05-10 kl. 14:31.
Citera
2020-05-10, 14:12
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag skulle inte säga att vi är sämst, delvis för att det är för tidigt för att peka med raka armar men även för att vi har länder som Brasilien (och för att inte tala om USA där man börjar prata om att det är dåligt att utföra tester för att det visar på att sjukdomen sprids) som definitivt är sämre än oss i dagsläget.

Har inte påstått att vi " är sämst i världen" men som tidigare har sagts och vilket du bör ha sett
så sett till gles befolkjning etc är vi sannerligen bland de allra sämst i världen.
Vilket är väldigt dåligt enligt min mening.
Citera
2020-05-10, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag menar att de inte kunde veta det i Ryssland. När de fattade, så stängde de ju gränsen mot Kina. Här i Sverige visste vi om att smittan fanns i Italien, Iran och Österrike och hade kunnat stoppa resande därifrån. Men det ville inte FHM.

Alla länder underrapporterar. Det pågår ju en tävling. Här har det förmodligen dött massor av människor med corona på boenden och i lägenheter, som fått dödsorsaken "hjärtinfarkt", "lunginflammation", "influensa" eller "stroke".

Vilka som underrapporterar mest kan man ganska lätt se i överdödligheten. Nu har ju iof vissa länder rätt kass koll på det också.....
Citera
2020-05-10, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Problemet med Tegnell är att ha ljugit om munskydd och sagt att de inte har någon skyddseffekt. När detta motbevisats greppar han sin halmgubbe att munskydd kanske på något vis hindrar människor från att tvätta händerna så nettoeffekten blir låg eller negativ. Vilka bevis han har för den märkliga hypotesen är oklart.

Har han ljugit? Eller har han hänvisat till befintlig forskning? Det finns för- och nackdelar med munskydd. FHM behöver väga in många fler aspekter än den som florerar här på FB. Det är inte säkert att det är ett effektivt skydd eftersom det inte finns någon forskning som entydigt pekar på det. Logiskt borde det skydda, men det finns även nackdelar. Falsk trygghet tror jag är den största risken.
Citera
2020-05-10, 14:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
I Tyskland ha R talet ökat ifrån 0,65 till 1,1 på bara några dagar. Samtidigt så har det varit demonstrationer mot restriktionerna på en hel del platser i Tyskland.

Landet har, tekniskt sett, inte varit under lockdown, men hårda restriktioner har tidigare rått. Så har t.ex inte fler än 2 personer utanför familjen fått träffats.

Merkel sa tidigt, innan lockdown hysterin, att hon trodde att 60 miljoner tyskar skulle smittas av covid-19. Det kanske är dags för henne att inse att den svenska strategin är en hållbar sådan. Tyskland har redan en utmärkt utbyggd intensivvård. Man borde dessutom kunna bli bättre än Sverige på att skydda de äldre äldre på äldreboendena. Att just skydda de äldre är extra viktigt i Tyskland där mer än 25 procent av befolkningen är 65 år eller äldre.

Nästa länder till rakning blir väl våra nordiska grannländer.

Under tiden sitter tomtarna på flashback och förtalar Anders Tegnell, FHM, Stefan Löfvén och Sverige.

Ps. Ansiktsmasker verkar inte ha förhindrat den ökade smittspridningen i Tyskland Ds.
Citera
2020-05-10, 14:14
Medlem
belfs avatar
Citat:
Du och andra anser att han har ljugit, fult sagt, du bör säga att det är din åsikt. Lyssna lite på annat än ditt eget inre så kanske det blir lite mer balanserat.
Jag vet inte hur man definierar lögn annat än att välja att säga något man vet inte är sant. Han gör det säkert av skäl han tycker rättfärdigar lögnen, som att det blir för komplicerat att förklara varför skydd visserligen kan skydda men att effekten är okänd och det råder brist på munskydd som behövs till vården i första hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in