Citat:
Jobba med gamla är ett vanligt jobb. Iofs många som är invandrade och kanske inte vill vara på FB. Men måste finnas andra också. Skulle vara intressant att höra från dem och inte bara från krönikörer hur det är. Om det finns syre. Hur morfinbehandlingen går till. Hur länge det tar tills de dör. Hur mycket högre utbildat folk som är involverat (pga att de får ge mediciner och de tar kanske besluten eller?)
Synd att man inte kan anses immun, inte än iallafall. Skulle vilja veta hur det går till på hemmen. Men än vet vi ju inte om de som haft kan bli smittade, och om de som haft kan ha virus kvar som kan smitta. Förr kunde man vara volontär, men det är ju inte samma nu.
Synd att man inte kan anses immun, inte än iallafall. Skulle vilja veta hur det går till på hemmen. Men än vet vi ju inte om de som haft kan bli smittade, och om de som haft kan ha virus kvar som kan smitta. Förr kunde man vara volontär, men det är ju inte samma nu.
Bilden som målas upp kring äldrevården är oftast jämt och ständigt svart. Det är gamla som glöms bort, får ligga för länge med kissig blöja, stor rotation på personal osv.
Men. Jag säger men, jag känner en hel del killar och tjejer i 25-35 års åldern som valt att jobba med gamla, och även på LSS hem där folk med olika funktionsnedsättningar bor.
Deras bild är att en majoritet är där och får dra ett tungt lass. De brinner för det de gör och fpr verksamheten att fungera. De är utbildade, vidareutbildar sig osv. I de allra flesta fallen funkar allting med medicinskt ansvariga o kontakt med läkare bra, men det finns såklart fall som inte blivit bra av olika anledningar också.
Men sen är även vården i brist på personal, vilket för att det är lätt att få jobb där. Och då hamnar många dör som inte får andra jobb, och här brister det i kunskap kring svenska, motivation, moral och annat. Det landar helt enkelt för många där som inte klarar av att få andra jobb och kvaliteten blir skit, det blir en ond spiral.
Svenskan brukar lösa sig över tid, det finns många Kvinnor från tex. Afrika som är jätteglada för att få jobba och jobbar mycket hårt och med omsorg men som helt enkelt har brist teoretiskt och språkmässigt. Det ör resurskrävande att då dem över den tröskeln. Jag är inget superfan av våran invandringspolitik, men jag har även mött somaliska kvinnor som är så glada att de får jobba och sliter ordentligt eftersom de inte sitter isolerade hemma med 27472 ungar och bara väntar på bidrag. De ör vana kulturellt att ta hand som sina gamla med.
Men annars är det en klassisk hoppa bock grej.
Ökar man kraven på kompetens ökar man lönekraven och så är den grejen igång.