2020-05-10, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jobba med gamla är ett vanligt jobb. Iofs många som är invandrade och kanske inte vill vara på FB. Men måste finnas andra också. Skulle vara intressant att höra från dem och inte bara från krönikörer hur det är. Om det finns syre. Hur morfinbehandlingen går till. Hur länge det tar tills de dör. Hur mycket högre utbildat folk som är involverat (pga att de får ge mediciner och de tar kanske besluten eller?)

Synd att man inte kan anses immun, inte än iallafall. Skulle vilja veta hur det går till på hemmen. Men än vet vi ju inte om de som haft kan bli smittade, och om de som haft kan ha virus kvar som kan smitta. Förr kunde man vara volontär, men det är ju inte samma nu.

Bilden som målas upp kring äldrevården är oftast jämt och ständigt svart. Det är gamla som glöms bort, får ligga för länge med kissig blöja, stor rotation på personal osv.

Men. Jag säger men, jag känner en hel del killar och tjejer i 25-35 års åldern som valt att jobba med gamla, och även på LSS hem där folk med olika funktionsnedsättningar bor.

Deras bild är att en majoritet är där och får dra ett tungt lass. De brinner för det de gör och fpr verksamheten att fungera. De är utbildade, vidareutbildar sig osv. I de allra flesta fallen funkar allting med medicinskt ansvariga o kontakt med läkare bra, men det finns såklart fall som inte blivit bra av olika anledningar också.

Men sen är även vården i brist på personal, vilket för att det är lätt att få jobb där. Och då hamnar många dör som inte får andra jobb, och här brister det i kunskap kring svenska, motivation, moral och annat. Det landar helt enkelt för många där som inte klarar av att få andra jobb och kvaliteten blir skit, det blir en ond spiral.

Svenskan brukar lösa sig över tid, det finns många Kvinnor från tex. Afrika som är jätteglada för att få jobba och jobbar mycket hårt och med omsorg men som helt enkelt har brist teoretiskt och språkmässigt. Det ör resurskrävande att då dem över den tröskeln. Jag är inget superfan av våran invandringspolitik, men jag har även mött somaliska kvinnor som är så glada att de får jobba och sliter ordentligt eftersom de inte sitter isolerade hemma med 27472 ungar och bara väntar på bidrag. De ör vana kulturellt att ta hand som sina gamla med.

Men annars är det en klassisk hoppa bock grej.
Ökar man kraven på kompetens ökar man lönekraven och så är den grejen igång.
Citera
2020-05-10, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Men det finns ju mörkertal i covid19 också varför räknade du inte in dom när du plötsligt tog med mörkertal i influensa.

Och om dehär med o va alarmist. Om jag är en alarmist så är du en neutralist. Och om du verkligen var neutral så hade du verkligen inte jämfört med influensa, covid19 har ju inte ens härjat färdigt än. Hur kan du jämföra 2 virus om du inte ens har full koll på det ena? Dödssiffrorna fortsätter ju stiga. Influensan dödade 20.000 i italien något år, sa någon. Ok. Corona hr dödat över 30.000, och har fortfarande inte ens slaktat klart än.

Jag tror du ör alarmist också men du låtsas bara som att du e lugn o fin. Innerst inne så tweakar du lite.

Enligt Robert Planks institut På uppdrag av The Economist där man tittar på överdödlighet så har Sverige ett ev litet mörkertal jämfört med andra länder.

Jag har inte påstått att jag jämför antal döda utan jag menar mer att det är en självklarhet att man jmf olika virus med varandra.

Har inte påstått att jag är lugn och fin. Tycker detta är skit och hoppas att det snart är över. Har dessutom drabbat mig personligen genom minskade intäkter samt sämre avkastning på mitt sparande. Utöver det har jag fått ställa in planerade resor mm.

Men jag är mest orolig för konsekvenserna av restriktionerna och inte så mycket för covid 19. Har dock full förståelse för att man kan vara detta, särskilt om man tillhör en riskgrupp.
Citera
2020-05-10, 06:21
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZNUTEN
Man tänker ibland i sitt stilla sinne hur osannolikt lätt naturen skulle kunna utplåna oss som art.
Ett virus kan få en hel värld på knä! Mot det hjälper inga soldater, tanks och raketer.

Klarar sig naturen och jorden utan människan eller är vi en helt nödvändig förutsättning för allt liv?
Klarar sig människan utan naturen med dess djur och växtliv?

Vad tror ni naturen på sikt kommer att satsa på för dess överlevnad och fortsatta utveckling?
Sug på den!

Människan är det största hotet mot naturen och allt övrigt liv. Drivkraften att föröka sig är starkare än och insikten att hålla igen. Även om det finns stor intelligens hos vissa så räcker det inte till för på den andra sidan finns humanismen den så kallade medmänskligheten som värnar allt mänskligt liv även det uslaste. Förståelse för naturen i övrigt och jordens behov av att inte bli överutnyttjad är mycket svagare än de reaktioner man får när Rädda barnen visar bilder på ett gråtande och utmärglad negerbarn.
Människan själv är ingen hopp för mänsklighetens fortlevnad. Coronavirus och andra dödsbringande virus, de har inga känslor, de kan åstadkomma det vi människor inte kan åstadkomma själva. Att reglera antalet och rädda vårt arts överlevnad på jorden.
Att jorden själv återhämtar sig efter att vi förött den och själva dött ut det är alla forskare överens om.
Citera
2020-05-10, 06:24
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Barn sjuka och avlidna av coronavirus

(10 hours ago)
* New York Governor Andrew Cuomo on Saturday said at least three children have died in New York from a rare condition that's being linked to the coronavirus.

* The illness, called "pediatric multisystem inflammatory syndrome" has symptoms similar to the Kawasaki disease and toxic-shock syndrome, including fever, rash, stomach pain, diarrhea, and vomiting.

* Children in at least six European countries have also come down with similar symptoms recently.
https://www.businessinsider.com/cuomo-3-ny-children-dead-from-what-may-be-coronavirus-related-illness-2020-5?r=US&IR=T

(May 9, 2020)
Mysterious Coronavirus Illness Claims 3 Children in New York

A baffling ailment linked to Covid-19 has killed three young children and sickened 73 others across the state.
https://www.nytimes.com/2020/05/09/health/mysterious-coronavirus-illness-claims-3-children-in-new-york.html?action=click&module=Top%20Stories&pgtype =Homepage

Vad vill du säga med det? Några enstaka ungar har drabbats av coronaliknade symtom. Några enstaka bland 280 000 döda.
Citera
2020-05-10, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Enligt Robert Planks institut På uppdrag av The Economist där man tittar på överdödlighet så har Sverige ett ev litet mörkertal jämfört med andra länder.

Jag har inte påstått att jag jämför antal döda utan jag menar mer att det är en självklarhet att man jmf olika virus med varandra.

Har inte påstått att jag är lugn och fin. Tycker detta är skit och hoppas att det snart är över. Har dessutom drabbat mig personligen genom minskade intäkter samt sämre avkastning på mitt sparande. Utöver det har jag fått ställa in planerade resor mm.

Men jag är mest orolig för konsekvenserna av restriktionerna och inte så mycket för covid 19. Har dock full förståelse för att man kan vara detta, särskilt om man tillhör en riskgrupp.

Och du känner ingen som tillhör en riskgrupp? Det hade ju isåfall gjort dig alarmerad att veta att 5-10-20st av dina nära och kära, kollegor eller vänner kan ryka när som helst.

Tror neutralister som du mest ljuger 🤥 och försöker låtsas vara resonliga.

De e 3000 and counting. Ser ut att ligga rätt stabilt på 100+ varje dag så att i juni/juli e vi uppe i 6-7000.
Senast redigerad av fr0g 2020-05-10 kl. 06:28.
Citera
2020-05-10, 06:26
Medlem
Kineserna forsar fram med gammal vaccinationsmetod. Försöken visar positiva tecken.

Kinesiske forskere har formået at skabe en vaccine, der er baseret på at sprøjte inaktiveret coronavirus ind i kroppen på forsøgsaber, som derefter har vist sig at være beskyttet mod at blive smittet med coronavirus uden bivirkninger.

Och förvånar en virologiprofessor.

Peter Lawætz Andersen til Politiken.
- Så er det lidt pudsigt, at de måske bliver overhalet inden om af et kinesisk forskerhold, som gør præcis, som man gjorde i gamle dage, og som man har haft held med i kampen mod eksempelvis influenza og polio, siger han.
Allan Randrup Thomsen er overrasket over, at en "oldnordisk” metode har vist sig effektiv.

- Effektiviteten har overrasket mig, for jeg skal ærligt indrømme, at forsøget ikke var et af dem, jeg troede på. Det er et relativ primitivt tiltag i forhold til, hvad vi kan i dag, siger han.

https://nyheder.tv2.dk/2020-05-09-oldnordisk-coronavaccine-overhaler-ny-teknologi-professorer-er-overraskede

Kineserna har baserat sina försök på coronavirus från olika håll.

To develop preclinical in vitro neutralization and challenge models for a candidate SARS-CoV-2 vaccine, we isolated SARS-CoV-2 strains from the bronchoalveolar lavage fluid (BALF) samples of 11 hospitalized patients (including 5 patients in intensive care), among which 5 are from China, 3 from Italy, 1 from Switzerland, 1 from UK and 1 from Spain (table S1). These patients were infected with SARS-CoV-2 during the most recent outbreak. The 11 samples contained SARS-CoV-2 strains that are widely scattered on the phylogenic tree constructed from all available sequences, representing, to some extent, circulating SARS-CoV-2 populations (Fig. 1A and fig. S1).

https://science.sciencemag.org/content/early/2020/05/06/science.abc1932
Citera
2020-05-10, 06:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Vad vi redan visste...:

Sweden’s Relaxed Approach to COVID-19 Isn’t Working

"In Sweden, government action against coronavirus is relaxed and contradictory, and so are people’s responses."

http://bostonreview.net/politics/adele-lebano-sweden%E2%80%99s-relaxed-approach-covid-19-isn%E2%80%99t-working

Mycket intressant och välskriven artikel.
Citera
2020-05-10, 06:29
Medlem
Citat:
Men det finns ju mörkertal i covid19 också varför räknade du inte in dom när du plötsligt tog med mörkertal i influensa.

Och om dehär med o va alarmist. Om jag är en alarmist så är du en neutralist. Och om du verkligen var neutral så hade du verkligen inte jämfört med influensa, covid19 har ju inte ens härjat färdigt än. Hur kan du jämföra 2 virus om du inte ens har full koll på det ena? Dödssiffrorna fortsätter ju stiga. Influensan dödade 20.000 i italien något år, sa någon. Ok. Corona hr dödat över 30.000, och har fortfarande inte ens slaktat klart än.

Jag tror du ör alarmist också men du låtsas bara som att du e lugn o fin. Innerst inne så tweakar du lite.

Tillägg:

Italien 25.000 döda. Brukar du utrycka dig i termer av ”slakta” unden vanliga influensaepidemin? Jag tror det kan var bra ibland växla ner lite.

Det värsta scenariot för Sverige var inte det 40.000 döda? Fine. Jag tror mer på 8000. Med betoning på tro för jag vet inte men det finns saker som talar emot och för..

Och då ska man komma ihåg att 40000 dog under Hiv-epidemin på 80 talet enbart i Sverige om jag inte minns fel. Fruktansvärt men inte deg heller var jordens undergång.
Citera
2020-05-10, 06:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Idag hjälpte jag min ömma moder, 81 år, med att handla och posta ett brev. Därefter fikade vi hemma hos henne. Stannade ungefär i en halvtimme. Var det bra eller dåligt tycker ni att vi fikade tillsammans?
Om du har många sociala kontakter så var det ett dåligt beslut enligt mig. Om du själv är isolerad och normalt sett träffar mycket få människor var beslutet mindre dåligt anser jag.
Citera
2020-05-10, 06:33
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Vad har det hänt med dig? Du som brukade vara skön och gillade att diskutera med dig.

Jag tycker inte Tegnell har gjort nåt bra jobb alls, utan ser till att så många som möjligt ska dö och jag har en far som är i riskzonen, bor på ålderdomshem. Försvarar du regeringens agerande trots allt?

Håll din far i trygghet då, går för fan inte att hålla resten av världen nedlåst bara för att din och min pappa är gamla. Är du helt tappad som regering Marin?
Citera
2020-05-10, 06:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Jag vet men det ska inte bli en vana. Just idag kände hon sig lite nere.
Jobbigt detta för en gammal människa.
Naturligtvis, men om hon nu drabbas svårt av covid-19 kommer hon att känna sig mer än bara ”lite” nedstämd, och även du.
Citera
2020-05-10, 06:34
Medlem
Citat:
Och du känner ingen som tillhör en riskgrupp? Det hade ju isåfall gjort dig alarmerad att veta att 5-10-20st av dina nära och kära, kollegor eller vänner kan ryka när som helst.

Tror neutralister som du mest ljuger 🤥 och försöker låtsas vara resonliga.

De e 3000 and counting. Ser ut att ligga rätt stabilt på 100+ varje dag så att i juni/juli e vi uppe i 6-7000.

Men snälla. Som riskgrupp är man även en riskgrupp utan Coronaviruset. Skrev tydligt att jag hade förståelse för oron. Ser ut att ligga stabilt 100+ så 6000-7000 juni/juli??

Detta ser inte jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in