2020-05-10, 13:43
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
En sydkoreansk man har besökt flera nattklubbar och barer under en helg. Ca 7200st sydkoreaner har utsatts för smitta, eftersom de har befunnit sig samtidigt på dessa ställen med honom (skriver finska tidningar). Nu måste man testa dessa 7200 plus de kontakter som de eventuellt smittade har haft.

Och detta efter EN man.

Om man vill hålla sig sysselsatt då kan man ju använda resurserna också på detta sätt.

Intressant att just i Syd-Korea där munskydd är ett måste smittan ändå sprids på det här sättet. Jag undrar om inte de alarmister som kräver obligatorisk munskydd för alla inte får en tankeställare.. troligtvis inte.
Lite på tal om det, men inte riktigt.

I Rapport 7 maj handlade det lite om munskydd och ansiktsmasker tillverkade i Kina. Ett företag, Smart Air, visas i ett inslag hur dessa testar olika sorters fabrikstillverkade skydd (plus en del annat som folk hade skickat in som snusnäsdukar, halsdukar och egentillverkade munskydd). Resultatet var inte jättebra totalt sett.

https://www.svtplay.se/video/26518178/rapport/rapport-7-maj-19-30-5?start=auto
Ungefär 15.50 min in. Går att se t o m 14 maj.
Citera
2020-05-10, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
jag siar inte om framtiden utan ser till hur det förhåller sig idag. Och resultatet är en katastrof!
med ett lågt räknat snitt på 30 döda per dygn så kommer vi att ha upp mot 6,000 döda i augusti.
så långt kan jag sträcka mig i att prata om framtiden, den ser bedrövlig ut och med nuvarande strategi eller vad man ska kalla det för så kommer den att skörda många liv helt i onödan.

Om du vill diskutera, och bedöma, strategin så måste du ha ett längre tidsperspektiv. Tror du blandar ihop strategi med åtgärder/insatser. De åtgärder Sverige har vidtagit inom ramen för sin strategi är kostsamma. Men strategin om att hålla vårdbehovet under vårdkapaciteten fungerar. Men, det vi alla håller med om, är som du säger. Det är ett väldigt högt pris i nuläget och andra åtgärder kanske hade varit effektivare.
Citera
2020-05-10, 13:46
Medlem
Island har nu 18 aktiva fall kvar. Inga nyupptäckta fall sedan 7/5. Inga dödsfall sedan 20/4.

Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
The best thing you can do to prevent spreading COVID-19 is to wash your hands frequently with warm water and soap for at least 20 seconds. If none is available, use hand sanitizer with a minimum of 60% alcohol base.

Wearing a homemade facial covering/non-medical mask in the community has not been proven to protect the person wearing it and is not a substitute for physical distancing and hand washing.

Medical masks, including surgical, medical procedure face masks and respirators (like N95 masks), must be kept for health care workers and others providing direct care to COVID-19 patients.

Det var inte jag som kom med de rekommenderade länkarna..
Men lilla vännen, cherrypicking från en studie visar inget mer än det du vill ska visas. Lägg ner din barnrumpa och gå och tvätta händerna, bums så får du godis sen.

LÄS FÖLJANDE OCH SLUTA ATT SPRIDA FAKE NEWS!

Authors' conclusions

Implications for practice
The following effective interventions should be implemented, preferably in a combined fashion, to reduce transmission of viral respiratory disease:

frequent handwashing with or without adjunct antiseptics;

barrier measures such as gloves, gowns and masks with filtration apparatus; and

suspicion diagnosis with isolation of likely cases.

Special efforts should be focused on implementing the three above interventions in order to reduce transmission from young children, who are generally the most fecund sources of respiratory viruses.

Sen tycker jag lilla vän att du ska gå och lägga dig så får du sova middag, sen kommer det kännas bättre ska du se.
Senast redigerad av Honeyfly 2020-05-10 kl. 13:50.
Citera
Medlem
Hatar alla äckliga gamla gubbar som envisas med att hosta överallt. Moder natur är klok, bort med dessa vidriga självcentrerade äckelgubbar som under årens lopp har roffat åt sig höga löner och feta pensioner och som under alla år i makten har sett till att vara mesiga och utan ryggrad, precis som FHM:s Johan Carlson, MSB:s Dan Eliasson, den viskande fjanten Trollhättans kommunalråd Paul Åkerlund ( S) , fd KI rektor Anders Hamsten ( ansvarig för Macchiarini skandalen på KI) , folkpartisten Lars Lejonborg, som har varit bla ordförande i Globaliseringsråder och ordförande i KI s styrelse under Macchiarini skandalen, folkpartist
Bengt Westerberg , var ordförande för Röda Kordet och dränerade RK med sin extra ordinärt hög lön, skandalerna kring Stadsmissions märkliga förmåner och höga löner till sina chefer... Etc etc
Alla dessa egoistiska gamla gubbar som under alla år i makten har låtit landet förfalla, på alla fronter, och som nu sitter där med sina feta pensioner.
Att corona har valt just gamla gubbar som främst målgrupp är mer än rätt. Hoppas de minns sina illgärningar och sitt svek mot sitt fädernesland när de skippar efter luft på någon överbelagt avd eller ännu bättre, på äldreboende med massa nyanlända "vårdare" som inte har en aning om vilken viktig petter det ligger där i sängen och behandlar den döende gubben därefter.
Senast redigerad av Frederica 2020-05-10 kl. 13:53.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Hur många döda idag?

Senaste söndagar
29 mars +5
5 april +28
12 april +12
19 april +29
26 april +2
3 maj +1

Helt jävla ointressant att du tar upp antalet döda som rapporteras in på söndagar?
Vad ska det säga?
Vi alla vet att helger är skit i sin rapportering.

3 maj har en vecka efter redigerats upp till 64 döda and counting.
Citera
2020-05-10, 13:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, men det är bättre än en miljö där barn umgås okontrollerat med sina vänner, trots symptom.
Ingen skall umgås MED symptom, inte ens barn. Har du inte begripit det ännu? Det har ju FHM tjatat på oss om sedan tre månader tillbaka. Du griper efter halmstrå för att fortsätta diskussionen in absurdum.

Du ger dig inte trots att du blivit överbevisad om felaktigheterna i det du påstår, gång på gång på gång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Sjävklart ska man tvätta händerna noga och enligt konstens regler.

Det finns faktiskt bevis, från Cambridge, för att hemmagjorda munskydd hjälper även om det inte är lika bra som köpta: https://www.researchgate.net/publication/258525804_Testing_the_Efficacy_of_Homemade_Masks_W ould_They_Protect_in_an_Influenza_Pandemic

Och att munskydd i första hand bör gå till vården och andra som tar hand om Covid-19 sjuka är det ingen som ifrågasätter hoppas jag?

Förutom möjligtvis FoHM som inte har rekommenderat detta, exempelvis för personal på äldreboenden som vågat göra blöjbyten på hjälplösa pensionärer som långsamt håller på och kvävs av Covid-19. Vi vet ju att virus följer med ut i avföringen.

Länkarna kommer från The Lancet-artikeln som även sammanfattar det hela bättre än du har lyckats med hittils.

"Our findings suggest that a homemade mask should only be considered as a last resort to prevent droplet transmission from infected individuals"

Tegnell har ju inte förbjudit någon från att sy eller att använda hemmagjorda varianter. Han vill bara inte bestämma att dessa skulle vara obligatoriska, eftersom han då borde ha kött på benen.

Om du vill sy och hålla på och tvätta dem i 90 grader och förvara dem så att de inte kontaminerar dig och andra är det inget som hindrar den.

Jag svarade till ett inägg som hänvisade till en studie på N95 masker och som ska enbart användas inom vården.
Citera
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Vi hade fler döda förra veckan ja. Men totalt har UK mer. De har 32000 döda. De har inte 10ggr så stor befolkning.....
Är det inte lustigt hur länder med stora problem med integration, som Sverige och UK har höga dödstal, medans det homogena Sydkorea har låga siffror?
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Är det inte så att det är media som ställer frågor till Tegnell om andra länders val? Han går väl inte aktivt ut och säger att andra gjort fel? Tycker det är trist när man väljer att framställa saker på ett sätt som inte är korrekt. Men jag vet på vilket forum jag befinner mig på så jag tuggar i mig det. Men det är trist...

Han är ju ute och gör intervjuer bl.a. i Indisk media. Jag tror att han inser att han är körd i Sverige efter det här och satsar på en internationell karriär. Kanske som rådgivare åt WHO?
Citera
2020-05-10, 13:48
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Är det inte så att det är media som ställer frågor till Tegnell om andra länders val? Han går väl inte aktivt ut och säger att andra gjort fel? Tycker det är trist när man väljer att framställa saker på ett sätt som inte är korrekt. Men jag vet på vilket forum jag befinner mig på så jag tuggar i mig det. Men det är trist...
Media är som gamar. Springer omkring som jävla krösamajor och skjuter med sina kameror liknande Ak-47r
JUST NU .900 döda
Citera
2020-05-10, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Nu lägger du ord i munnen på mig igen. Jag har aldrig påstått att de eller nån annan har besegrat viruset, eller egentligen något annat du nämner i ditt inlägg

Vi snackade om att nattklubbar inte var det smartaste att ha öppet ifall man vill undvika stor smittspridning på en plats.

De själva har påstått det. Och nu tittar du på dem som om de var någon sorts vinnare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in