2020-05-10, 12:33
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Den långe ljuse, undra om denne var?
https://tidningar.kb.se/17124399/2016-02-27/edition/141662/part/1/page/12/?q=Palmem%C3%B6rdaren&from=1985-10-28&to=2020-12-31
En annan iakttagelse som kan gälla samma man:

https://www.arbetarbladet.se/artikel/palmevittnets-sensationella-uppgifter-2
Citera
2020-05-10, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Nej, jag kan fortfarande inte släppa den där handledsväskan på personen som Yvonne se springa vid David Bagares gata
Varför skulle hon hitta på den ? Det låter verkligen som hon har sett den.
Vem annars än mördaren skulle komma springande från mordplatsen och se jagad ut i det oerhört korta tidsfönstret som var mellan att mördaren sprang upp och att Lars följde efter upp och träffade på Yvonne ?
Denna person har en handledsväska i vänster hand (försöker stoppa ned eller ta ur något ur den)
Jag har väldigt svårt att klämma in en mördare som också har en handledsväska i vänster hand utan att det ska vara Engström ...

Gör ett litet experiment och gå ut på stan och räkna hur många av hundra män som har en handledsväska i vänster hand.
YN:

”Väskan påminner om en handledsväska, men hon såg ingen rem. Hon fick uppfatt*ningen att väskan var stabil - hård i sin form”

Om du tittar på bilden där se håller fram läderväskan: Tycker du att den ser ut att vara stabil och hård i sin form?

Skulle han mot förmodan lyckas pressa ner en 4-6 tums magnumrevolver i den skulle den sitta som ett korvskinn, och tung hade den blivit.
Det hade knappast undgått skandiaväktarna.
Citera
2020-05-10, 12:58
Medlem
Det verkar ha blivit en trådsanning att Lisbet aldrig såg GM.

Det går ju dock emot vad det centrala vittnet
Inge Morelius sagt vilket bland annat är följande:

(Ur vittnesförhöret med Inge Morelius i rättegången mot Christer Pettersson.)

Jörgen Almblad: - Så du fick en känsla av att Lisbet Palme och den här
mannen hade ögonkontakt med varandra?

Inge Morelius: - Oh, ja! Det hade dom. En lång stund. Det vill säga inom loppet av de här sekunderna det tog. Men dom såg varandra.
Det är ingen tvekan om den saken.
Citera
2020-05-10, 13:05
Medlem
Dannunzios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hifivo
Det verkar ha blivit en trådsanning att Lisbet aldrig såg GM.

Det går ju dock emot vad det centrala vittnet
Inge Morelius sagt vilket bland annat är följande:

(Ur vittnesförhöret med Inge Morelius i rättegången mot Christer Pettersson.)

Jörgen Almblad: - Så du fick en känsla av att Lisbet Palme och den här
mannen hade ögonkontakt med varandra?

Inge Morelius: - Oh, ja! Det hade dom. En lång stund. Det vill säga inom loppet av de här sekunderna det tog. Men dom såg varandra.
Det är ingen tvekan om den saken.

Frågan är väl mer hur mycket hon 'föstod' av det hon såg. Jag skulle anta att hon är i chocktillstånd rätt omgående även om hon inte direkt förstår att Olof blivit skjuten. Att ens make ramlar ihop på gatan efter en hög smäll kan i min åsikt räcka för att man ska hamna i chock. Därmed skulle jag säga att det är rätt möjligt att intryck hon fått innan eller efter skjutningen blandas ihop med hennes uppfattning av GM. Men jag skulle nog inte vela skriva av hennes vittnessmål helt heller.
Citera
2020-05-10, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Dalsten är en luring, han var ju väl ansedd hos Palme. Han kan veta mer än vad han har berättat.

Han tillhör gänget som "inte kommer ihåg" .
Dom är ett antal.
Citera
2020-05-10, 13:36
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Dalsten är en luring, han var ju väl ansedd hos Palme. Han kan veta mer än vad han har berättat.

När det gäller Christer Pettersons besök på regeringskansliet
några år före mordet, och enligt en avliden "trotjänare",
kan han ha berättat mer än han vetat.
Citera
2020-05-10, 13:51
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
YN:

”Väskan påminner om en handledsväska, men hon såg ingen rem. Hon fick uppfatt*ningen att väskan var stabil - hård i sin form”

Om du tittar på bilden där se håller fram läderväskan: Tycker du att den ser ut att vara stabil och hård i sin form?

Skulle han mot förmodan lyckas pressa ner en 4-6 tums magnumrevolver i den skulle den sitta som ett korvskinn, och tung hade den blivit.
Det hade knappast undgått skandiaväktarna.
Det finns saker som folk uppfattar väldigt olika :
... Om en person är bredaxlad eller inte bredaxlad
... om en väska verkar fast, eller inte fast etc
Sådana omdömen är väldigt svåra att fälla med saker som går snabbt, på avstånd och i skum belysning ...
Den som inte köper det kan ju studera hur signalementen sticker åt tio olika håll när det gäller huvudbonaden på GM ... man är ju inte ens ense om det VAR en huvudbonad eller ej ...
Sen vet vi ju inte helt säkert att det var så att revolvern förvarades i väskan även om det verkar troligt.
Det som jag tycker är det mest intressanta är just det faktum att hon ser en liknande väska på det som i mina ögon rimligen borde vara gärningsmannen ...
Som jag skrev ... hur vanligt är det med en man som bär en liten väska i vänster hand ... om man går ut på stan, på hur många av 100 män ser du det ?
Att en förmodad mördare har en sådan och fipplar med den en minut efter att ha utfört sitt smutsiga värv borde vara ännu ovanligare ...
Vi vet att SE hade en sådan och att han befann sig nära mordplatsen när mordet skedde ...
Senast redigerad av matsqq 2020-05-10 kl. 13:56.
Citera
2020-05-10, 13:58
Medlem
Citat:
Det finns saker som folk uppfattar väldigt olika :
... Om en person är bredaxlad eller inte bredaxlad
... om en väska verkar fast, eller inte fast etc
Sådana omdömen är väldigt svåra att fälla med saker som går snabbt, på avstånd och i skum belysning ...
Den som inte köper det kan ju studera hur signalementen sticker åt tio olika håll när det gäller huvudbonaden på GM ... man är ju inte ens ense om det VAR en huvudbonad eller ej ...
Sen vet vi ju inte helt säkert att det var så att revolvern förvarades i väskan även om det verkar troligt.
Det som jag tycker är det mest intressanta är just det faktum att hon ser en liknande väska på det som i mina ögon rimligen borde vara gärningsmannen ...
Som jag skrev ... hur vanligt är det med en man som bär en liten väska i vänster hand ... om man går ut på stan, på hur många av 100 män ser du det ?
Att en förmodad mördare har en sådan och fipplar med den en minut efter att ha utfört sitt smutsiga värv borde vara ännu ovanligare ...
Vi vet att SE hade en sådan och att han befann sig nära mordplatsen när mordet skedde ...
Rocken uppknäppt, hårt material kan tyda på ett axelhölster.
Handledsväskorna kan ha varit vanligare på 80-talet, och det ger noll och ingenting att gå ut på stan och föra statistik år 2020.
Citera
2020-05-10, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Rocken uppknäppt, hårt material kan tyda på ett axelhölster.
Handledsväskorna kan ha varit vanligare på 80-talet, och det ger noll och ingenting att gå ut på stan och föra statistik år 2020.

Precis, att nu knalla på stan och kolla handledsväskor, det ger inget.

Nu ska jag, en mogen man född -65, berätta att sådana här handledsväskor var ingalunda ovanliga på 80-talet. Men de var inte heller vanliga. Redan i slutet på 80-talet började de att kallas för ”bögslungor”. (I samma tidshärad började fluga att kallas för ”bögpropeller”).

De som använde handledsväskor var nog oftast inte homosexuella, det var ofta herrar i medelåldern med lite kameral läggning, ni vet ”ordning och reda” osv som gick runt med dem. Jag minns några i min hemstad som använde dem. Medelklassherrar som tyckte att bära portfölj var för ”direktörsmässigt”. Jag som byggjobbare skulle såklart aldrig velat ha en handledsväska. Dels tyckte jag att de såg fåniga ut, dels hade jag blitt mobbad...

Men för en som Stig Engström var en sådan här väska inte ett ovanligt val. Kontorstjänsteman, medelklass, ordning på grejerna mm.
Citera
2020-05-10, 14:33
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Precis, att nu knalla på stan och kolla handledsväskor, det ger inget.

Nu ska jag, en mogen man född -65, berätta att sådana här handledsväskor var ingalunda ovanliga på 80-talet. Men de var inte heller vanliga. Redan i slutet på 80-talet började de att kallas för ”bögslungor”. (I samma tidshärad började fluga att kallas för ”bögpropeller”).

De som använde handledsväskor var nog oftast inte homosexuella, det var ofta herrar i medelåldern med lite kameral läggning, ni vet ”ordning och reda” osv som gick runt med dem. Jag minns några i min hemstad som använde dem. Medelklassherrar som tyckte att bära portfölj var för ”direktörsmässigt”. Jag som byggjobbare skulle såklart aldrig velat ha en handledsväska. Dels tyckte jag att de såg fåniga ut, dels hade jag blitt mobbad...

Men för en som Stig Engström var en sådan här väska inte ett ovanligt val. Kontorstjänsteman, medelklass, ordning på grejerna mm.
... du menar väl inte att det är logiskt att Palmes mördare bär på en sak som är typisk för en tjänsteman i medelåldern ?

... eller menar du (vilket jag förmodar) bara att det är logiskt att SE hade en handledsväska ?
Citera
2020-05-10, 14:35
Medlem
Citat:
... du menar väl inte att det är logiskt att Palmes mördare bär på en sak som är typisk för en tjänsteman i medelåldern ?

... eller menar du (vilket jag förmodar) bara att det är logiskt att SE hade en handledsväska ?

Sistnämnda. SE var typisk väskbärare.
Citera
2020-05-10, 14:55
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Sistnämnda. SE var typisk väskbärare.
Ok, men om det då var en handledsväska på den förmodade Palmemördaren så tror jag inte det finns så många kandidater utom SE som faller in i samtliga kategorierna:
*äldre tjänsteman
*möjlig Palmemördare
* var vid mordplatsen vid rätt tillfälle
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in