2020-05-09, 23:32
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Hehehe, dom här börstrådarna brukar leda till hätska angrepp om man inte är överens om sin tro på börsutvecklingen...

Men du verkar vara en hyvens snubbe, så jag försöker mig på ett svar.

Jag tror att sannolikheten att övervärderingen blir mindre galen på en månads sikt är ca 68%. Å andra sidan är det inte värderingen av företag, som driver börskurserna, utan masspsykologin hos den smått irrationella och giriga djurarten Homo Sapiens.

Värderingar är så.... 20th century på nåt sätt. Nu har vi en ny ekonomi. Det är annorlunda nu. Eller inte.

Tack för ett redigt svar.
Själv är jag övertygad om att börsen går upp under aktuellt tidsintervall.
Fast numera är jag så gammal att jag inte investerar på längre sikt än 18 månader...
Citera
2020-05-09, 23:53
Medlem
Glossuss avatar
I övrigt kan jag berätta att det är att likna vid Rysk roulett på det sätt jag har spekulerat under dippen.
Är inte särskilt rik, men det var en pers att sitta på 280 000 Elkem under rapportdagen i fredags.

Bara kvaddade snubbar agerar lika crazy som jag..
Citera
2020-05-10, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Har inte tänkt att slava för evigt. Bättre att käka glass på nån beach i sällskap med en långbent, brunögd flicka. He he..

Citat:
I övrigt kan jag berätta att det är att likna vid Rysk roulett på det sätt jag har spekulerat under dippen.
Är inte särskilt rik, men det var en pers att sitta på 280 000 Elkem under rapportdagen i fredags.

Bara kvaddade snubbar agerar lika crazy som jag..

Det är ju svårt det där om man inte ärver en stor skog eller liknande.

Då blir det så gärna att man tar större risk än man trivs med.

Jag försöker ha lite koll på mig själv... om börsen är det jag tänker på när jag skall sova, och det förstaq jag tänker på när jag vaknat... och dessa tankar är fyllda av oro...

Då är risken för hög, då har man kvaddat sitt liv för börsens skull. Och i värsta fall slår det slint och m,an får börja om från början...

Jag klarade inte att ligga fullinvesterad nu, det gick inte, nerverna höll inte.
Citera
2020-05-10, 11:08
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Intressant! Jag kan tänka mig att den extrema chocken med skenande arbetslöshet kommer att skapa konvulsioner i ekonomin. Eller räknar de optimistiska aktietjurarna att de som friställts snart kommer att vara tillbaka i sina jobb? Jag tvivlar. Tror att människor kommer att förändra sina beteenden ganska mycket. Man blir mer hemma istf att gå på restaurang och shoppa bland folk.

På industriell nivå tror jag att leveranskedjor kommer att bli mer regionala, nationella eller på sin höjd kontinentala. Fan, inte ens EU kunde hjälpa varandra med skyddsutrustning. Detta tror jag innebär att man kommer att satsa på inhemsk tillverkning, till förfång för billigt krimskrams från Kina med sina affärskolonier i Vietnam, Bangladesh och Afrika.

Å andra sidan kommer det säkert att finnas nya affärsmöjligheter i detta, men i det stora hela så tror jag på en decennielång björnmarknad.

Styxenhammer666 räknar med att, med förbehåll på att ekonomin rullar igång tämligen snart i USA, att hälften av de som förlorat sitt jobb pga Corona kommer vara återanställda innan årets slut.

Jag är inte främmande för den utvecklingen.
Citera
2020-05-10, 11:19
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Styxenhammer666 räknar med att, med förbehåll på att ekonomin rullar igång tämligen snart i USA, att hälften av de som förlorat sitt jobb pga Corona kommer vara återanställda innan årets slut.

Jag är inte främmande för den utvecklingen.
Jaha. Vem är Styxenhammer666? Någon känd nationalekonom med verifierat track record?

Jag kan köpa att om ekonomin rullar igång snartkan hälften vara återanställda i dec 2020. Frågan är just om och när det rullar igång?
Citera
2020-05-10, 11:48
Medlem
bergsdals avatar
https://www.cnbc.com/2020/03/23/fed-announces-a-slew-of-new-programs-to-help-markets-including-open-ended-asset-purchases.html

Stor anledning varför björn marknaden aldrig kommer. När man har en stat och sån mystisk karaktär såsom"Federal Reserve System" som kassako kommer folk känna sig trygga i att köpa på marknaden vilket man märker för att det är från och med 23 mars gick marknaden upp och på 3 dagar upp (26 mars) 100 poäng. Samma dag nyheten kom ut om att federala reserven kommer köpa upp massa skräp aktier

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/155458/dj-usa

Dom som missa tåget. Det är tyvärr försent
Senast redigerad av bergsdal 2020-05-10 kl. 12:01.
Citera
2020-05-10, 11:53
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Coronakrisen har skapat börshistoria med svängningar som inte setts på nästan ett sekel. Då är det klokt att ta en titt i portföljen och byta ut konjunkturkänsliga bolag mot sådana som vinner på de megatrender som pandemin har satt i rullning. Det menar Skandia Fonders fondförvaltare Stephanie Göthman i en gästkrönika i Omni Ekonomi.

”Vilka är då de vinnande hästarna? I nuläget finns det inget som är säkert och allt det vi inte planerat för har inträffat”, skriver hon – men lägger ändå fram sektorer som hälsovård och mjukvara som sannolika segrare.

https://omniekonomi.se/gothman-rensa-portfoljen-kansligt-ut-megatrender-in/a/xP2d8p

Vad innebär megatrender?
Citera
2020-05-10, 12:05
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
https://omniekonomi.se/gothman-rensa-portfoljen-kansligt-ut-megatrender-in/a/xP2d8p

Vad innebär megatrender?
Allting som för samhället vidare mer eller mindre.

Eftersom corona sätter stop på mycket produktion kommer det innebära att mänskligheten kommer inte kunna utveckla nya mediciner eller ny teknologi som har varit stora trender innan corona. Nu läggs så mycket energi på corona så alla dessa sektorer kommer stå still
Citera
2020-05-10, 12:28
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Aktiemarknaden fortsätter att stiga efter kraftiga raset i mars trots att inkommande data visar på svaga negativa utsikter i ekonomin i spåren av coronapandemin.

I det senaste avsnittet av Börssnack med Hansén och Olavi gästar Angelica Hanson, småbolagsförvaltare på AMF, och hon är fortsatt positiv till aktier.

– När man ser de första talen i Q2 kommer man nog bli rätt matt. Samtidigt har vi successivt vant oss vid det här. När länder i Europa och USA börjar lätta på restriktionerna kommer vi se ljusa tecken framöver vilket gör att det kanske inte är lika nattsvart. Samtidigt, vad är alternativet till aktier just nu?, säger hon bland annat.

https://omniekonomi.se/forvaltaren-om-aktieruset-vad-ar-alternativet/a/LA7dRq

Jag har inte vågat köpa något sedan början av april. Det finns en stor risk att Q2 tippar allting över ända.
Citera
2020-05-10, 13:19
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
https://omniekonomi.se/forvaltaren-om-aktieruset-vad-ar-alternativet/a/LA7dRq

Jag har inte vågat köpa något sedan början av april. Det finns en stor risk att Q2 tippar allting över ända.
Rimligtvis så går vi mot en mörk tid på aktiemarknaden.
Men logik och ekonomi är två helt skilda saker.
Citera
2020-05-10, 13:32
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Rimligtvis så går vi mot en mörk tid på aktiemarknaden.
Men logik och ekonomi är två helt skilda saker.

Tyvärr brukar det vara så.

Citat:
Spararna har börjat se förbi coronakrisen och investera på en tro om att återhämtningen är nära förestående. Därför stiger börsen, trots att världsekonomin närapå har gått i kras, menar Aktiespararnas vd Joacim Olsson.

– Man ser ljuset i tunneln där borta någonstans, och det är det som styr prissättningen på marknaden, säger han till TT.

Avanzas sparekonom Johanna Kull delar bilden, men flaggar för osäkerheten.

– [M]an hoppas på att återhämtningen kommer bli stark och att den höga arbetslösheten inte kommer att etsa sig fast. Det återstår att se, jag tror att man ska vara beredd på att det kan komma bakslag, säger hon till nyhetsbyrån.

https://omniekonomi.se/spararna-ser-ljuset-i-tunneln-dar-borta-nagonstans/a/g7lxWJ
Citera
2020-05-10, 14:28
Medlem
InOurNatures avatar
Tror ni inte att det kan och kommer bli stor problematik när länder väl öppnar upp? Ur mitt perspektiv verkar det som att många har glädjekalkylerat och tänker sig vara tillbaka "som vanligt" vid årets slut. Därefter skall ekonomin bara börja växa igen och hela den här dippen ses som ett tillfälligt hinder. Det jag menar är att det kommer komma bakslag, nästan oavsett hur positivt vi än vill kolla på det. Vad händer när man behöver stänga ner igen? Man kanske inte stänger ner fullt men med vissa strikta restriktioner. Hur har det här påverkat oss (konsumenter) psykologiskt? Bara för att man kan röra sig relativt fritt igen kommer vi göra det? Vad händer ifall det blir en jobbig sommar med en säg en massa katastrofer likt bränder och typ orkaner i USA. Det finns en mängd scenarier där mycket kan och kommer ställas på ända.

Både sett ur ett rent data perspektiv med alla rapporter som kommer in ser det mörkt ut. Men hela prognosen kring att vi är förbi det värsta (som delas av börsen) kräver en närmast perfekt framtid utan något bakslag - jag köper det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in