2020-05-09, 17:34
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Kan du vara mer specifik? Annars kan jag inte bemöta din så kallade kritik.

Självklart. Du kan börja med att kolla historiskt hur arbetslösheten har korrelerat med börsen och om den kausaliteten som du hävdar existerar.
Citera
2020-05-09, 17:47
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Självklart. Du kan börja med att kolla historiskt hur arbetslösheten har korrelerat med börsen och om den kausaliteten som du hävdar existerar.
Jag har inte hävdat något direkt samband, att arbetslöshet momentant slår på börskurserna.

Nu steg arbetslösheten snabbt från 4% till 15% i USA, inofficiellt till 20% enligt länkade artikel.

https://www.marketwatch.com/story/great-depression-2020-the-unofficial-us-jobless-rate-is-at-least-20or-worse-2020-05-08?mod=home-page

Visst kan väl FAANG-aktier och andra högtflygare fortsätta segla uppåt, men jag vill nog likna dagens situation med depressionen i början på 30-talet. Och det var ju inte direkt någon hausse på den tiden. Minskad konsumtion hos arbetslösa torde göra att vinstförväntningarna på företagen minskar.

Men visst, du kan ha rätt. Eller så kan jag ha rätt. Eller så blir det mittemellan.
Citera
2020-05-09, 17:50
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Jag har inte hävdat något direkt samband, att arbetslöshet momentant slår på börskurserna.

Nu steg arbetslösheten snabbt från 4% till 15% i USA, inofficiellt till 20% enligt länkade artikel.

https://www.marketwatch.com/story/great-depression-2020-the-unofficial-us-jobless-rate-is-at-least-20or-worse-2020-05-08?mod=home-page

Visst kan väl FAANG-aktier och andra högtflygare fortsätta segla uppåt, men jag vill nog likna dagens situation med depressionen i början på 30-talet. Och det var ju inte direkt någon hausse på den tiden. Minskad konsumtion hos arbetslösa torde göra att vinstförväntningarna på företagen minskar.

Men visst, du kan ha rätt. Eller så kan jag ha rätt. Eller så blir det mittemellan.

Ja, kanske. Jag tror som sagt på en dipp (inte alls i närheten av den vi såg senast) runt slutet av Maj, men vi får se.
Citera
2020-05-09, 19:05
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:

Bra skrivet, instämmer i din analys. Kan rekommendera följande klipp:

https://youtu.be/KNbIw8nb-1U

Grafen på 08.05 är intressant, får se om vi får ett ännu värre ras. Om vi ska följa historiska recessioner/depressioner så ska det komma ytterligare.

Dock har vi aldrig någonsin haft såna här extrema stimulanser och QE som förut, så svårt att veta om vi till 100% kommer följa samma mönster.

Time will tell. Men i min åsikt är företag sjukligt övervärderade just nu, speciellt när GDP Q2 i USA väntas droppa kring 25-40%. Och bara det att man får känslan att allmänheten är så optimistiska gör att det ringer en varningsklocka för mig.
Citera
2020-05-09, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Följande grafer visar på ett direkt samband mellan arbetslöshet och S&P 500 i alla fall ifrån 1995 och framåt
https://www.crystalbull.com/stock-market-timing/Unemployment-chart/
Citera
2020-05-09, 21:48
Medlem
Nej! Det alla måste förstå och kanske speciellt blankarna är att det mesta är inprisat nu i aktie kurserna och att marknaden börjar att se framtiden i ett positivt skimmer. Därför stört dyker inte en aktie nu på grund av en dålig rapport för marknaden fattar att det bara har varit på grund av detta Corona virus.
Citera
2020-05-09, 21:53
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Följande grafer visar på ett direkt samband mellan arbetslöshet och S&P 500 i alla fall ifrån 1995 och framåt
Den visar ju inget samband. Den visar bara arbetslöshet och börsutveckling och verkar ha utmarkerat recessioner.

Den visar arbetslöshet och börsutveckling. Samt har utmarkerat recessioner verkar det som.

Dock verkar ju arbetslösheten inte helt oväntat stiga i recessioner.
Citera
2020-05-09, 21:55
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Intressant! Jag kan tänka mig att den extrema chocken med skenande arbetslöshet kommer att skapa konvulsioner i ekonomin. Eller räknar de optimistiska aktietjurarna att de som friställts snart kommer att vara tillbaka i sina jobb? Jag tvivlar. Tror att människor kommer att förändra sina beteenden ganska mycket. Man blir mer hemma istf att gå på restaurang och shoppa bland folk.

På industriell nivå tror jag att leveranskedjor kommer att bli mer regionala, nationella eller på sin höjd kontinentala. Fan, inte ens EU kunde hjälpa varandra med skyddsutrustning. Detta tror jag innebär att man kommer att satsa på inhemsk tillverkning, till förfång för billigt krimskrams från Kina med sina affärskolonier i Vietnam, Bangladesh och Afrika.

Å andra sidan kommer det säkert att finnas nya affärsmöjligheter i detta, men i det stora hela så tror jag på en decennielång björnmarknad.
Citera
2020-05-09, 23:02
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Intressant! Jag kan tänka mig att den extrema chocken med skenande arbetslöshet kommer att skapa konvulsioner i ekonomin. Eller räknar de optimistiska aktietjurarna att de som friställts snart kommer att vara tillbaka i sina jobb? Jag tvivlar. Tror att människor kommer att förändra sina beteenden ganska mycket. Man blir mer hemma istf att gå på restaurang och shoppa bland folk.

På industriell nivå tror jag att leveranskedjor kommer att bli mer regionala, nationella eller på sin höjd kontinentala. Fan, inte ens EU kunde hjälpa varandra med skyddsutrustning. Detta tror jag innebär att man kommer att satsa på inhemsk tillverkning, till förfång för billigt krimskrams från Kina med sina affärskolonier i Vietnam, Bangladesh och Afrika.

Å andra sidan kommer det säkert att finnas nya affärsmöjligheter i detta, men i det stora hela så tror jag på en decennielång björnmarknad.

Hur länge anser du att börsen har varit övervärderad?
Citera
2020-05-09, 23:07
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Hur länge anser du att börsen har varit övervärderad?
Eeeh....hur rund är en cirkel på en skala 1-10?

Om jag ska vara mer konkret, jag anser att min avkastning på börsen de sista 20 åren har varit suboptimal. Det kanske inte heller är svar på din fråga, så jag försöker igen.

Ca 2 veckor har den varit galen?
Citera
2020-05-09, 23:11
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Eeeh....hur rund är en cirkel på en skala 1-10?

Om jag ska vara mer konkret, jag anser att min avkastning på börsen de sista 20 åren har varit suboptimal. Det kanske inte heller är svar på din fråga, så jag försöker igen.

Ca 2 veckor har den varit galen?

Ok. Sista två veckorna har övervärderingen varit galen, enligt dig.
Tror du att den blir mindre galen på kort sikt (en månad)?
Citera
2020-05-09, 23:21
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Ok. Sista två veckorna har övervärderingen varit galen, enligt dig.
Tror du att den blir mindre galen på kort sikt (en månad)?
Hehehe, dom här börstrådarna brukar leda till hätska angrepp om man inte är överens om sin tro på börsutvecklingen...

Men du verkar vara en hyvens snubbe, så jag försöker mig på ett svar.

Jag tror att sannolikheten att övervärderingen blir mindre galen på en månads sikt är ca 68%. Å andra sidan är det inte värderingen av företag, som driver börskurserna, utan masspsykologin hos den smått irrationella och giriga djurarten Homo Sapiens.

Värderingar är så.... 20th century på nåt sätt. Nu har vi en ny ekonomi. Det är annorlunda nu. Eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in