Citat:
Ursprungligen postat av
Lyv1xx
Omöjligt att säga vad Einstein skulle få. IQ-tester är inte gjorda för att mäta genier utan IQ-tester är gjorda för att mäta den breda massan. Mensa mäter t.ex inte mer än en bit över 130 (man får resultatet "135 eller mer" som mest) för att det inte ska vara möjligt att mäta en såpass hög IQ som över 135 så han skulle kanske på deras test kanske ha fått lika mycket som en hypotetisk tokmotiverad person som utan motivation tidigare fått 125.
Erfarenheter kan påverka resultat på vissa IQ tester. Allmänbildning testas i testet WAIS-IV som mäter full scale IQ medan tidigare nämnda test mäter performance IQ. WAIS-IV mäter högre än tidigare nämnda test ska nämnas.
Tack för intressanta upplysningar.
Används samma test oavsett vilket land/världsdel man testar IQ ? är det ett slags internationell standard inom detta område ?
Jag föreställer mig att någon mycket intelligent person som vuxit upp i ett u-land kanske får lägre testvärde på grund av brister i i-landsteknik som våra barn "föds" in i.
Lärde känna en person som var mycket intelligen visade det sig men första 15 åren växte han upp i ett riktigt lågutvecklat land så många tekniska saker vi tog för givet förstod han inte hur de fungerade. Dock, lärde han sig ett yrke som kräver mycket bred och djup teknisk kunskap och reste runt hela världen som tekniskt ansvarig för dessa speciella komplexa system.
Jag har funderat över om IQ-tester hade klarat att bedöma en så "okunnig" person men med potential utöver det vanliga ?