2020-05-10, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Alla kan skriva dåligt på ett iq-test men få kan skriva bra oavsett omständighet.
iq är en manlig egenskap - därför är det en problematisk egenskap i ett feministiskt land som Sverige

Alla kan inte skriva bra men vi har fortfarande extremerna som med depression och låg motivation skriver 130+. De finns såklart för att de statistiskt bör finnas. Flera av dem kommer säkert att kika in i tråden vad är vi uppe i nu +400 visningar?

Enligt Jordan Peterson så är det fler män än kvinnor som har ett riktigt högt IQ men det är också fler män än kvinnor som har ett riktigt lågt IQ. Så det är i så fall "en manlig egenskap" att ha ett riktigt lågt IQ också.
Senast redigerad av Lyv1xx 2020-05-10 kl. 03:51.
Citera
2020-05-10, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyv1xx
Enligt Jordan Peterson så är det fler män än kvinnor som har ett riktigt högt IQ men det är också fler män än kvinnor som har ett riktigt lågt IQ. Så det är i så fall "en manlig egenskap" att ha ett riktigt lågt IQ också.

Visst är det så!

Om kvinnor kan man säga att de generellt sett är riktiga medelmåttor.
De rör sig i stim inte bara intellektuellt utan även socialt. Syns otroligt väl i samhället
Citera
2020-05-10, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Man vet väl automatiskt hur smart man är... ungefär?

Jag var väl nio när jag förstod att jag förstod mer än nästan alla andra i min ålder och att de flesta naturliga saker var svåra för dem. De försökte inte vara fjantiga, de kunde helt enkelt inte.

När man var tolv och visste att man inte bara kände till mer fakta, utan förstod denna fakta på sätta som vuxna i ens omgivning inte klarade, så visste man igen att man var smartare än de flesta.

Sen när man började vinna priser och sånt så var det ju "officiellt bekräftat" men det behövdes ju inte, man visste långt innan.

Jag antar att korkade människor har samma upplevelser men tvärtom. Frågan är väl om de gör kopplingen till deras intelligens när (om) de ser mönstret.

Normalbegåvade människor bör även de veta att de är normalbegåvade.

Sen exakt var man ligger inom dessa spann är väl mindre viktigt och kan säkert ändra sig lite då och så pga yttre omständigheter.
Däremot är det många med hög intilligens som tror att dom är dumma i huvudet. Ännu fler finns det som är korlade men tror att dom är smarta. Jag har stött på båda exemplerna många gånger.
Citera
2020-05-10, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Men.vafan.kolla...
Ett problem folk med hög IQ har är att när de pratar så är det så avancerat så vanligt folk fattar inte budskapet i det man framfört.

Eftersom folk som inte har lika starkt IQ fattar så resulterar detta i att det man sagt bara låter dumt då ordens innebörd inte kan skapas. Istället skapas en förståelse kring något för avancerat vilket leder till att det låter totalt idiotiskt...

Många med hög IQ tror att dom e dumma i huvudet då ingen förstår dom. Men sanningen är att det är folket som inte förstår som är dumma i huvudet...

Sen går de med högt IQ runt och tror att de e helt dumma i huvudet vilket gör att de inte får reda på vilken enorm potential de har som de kan arbeta med istället...

Det här något jag märkt och fått mig att må jäkligt dåligt. Vad kan man göra åt det?
Jag har blivit tystare med åren, pratar knappt alls längre eftersom jag ändå inte får ut något av det. Känner mig bara mer utstött. Det spelar ju ingen roll om man "presterar" på ett IQ test om majoriteten omkring en själva inte gjort nåt och förstår att det är dom som är dumma.
Citera
2020-05-10, 10:48
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Min IQ är inte så hög(ca 80). Men däremot har jag hög EQ samt bra kroppsintelligens(koordination, bollkänsla).

Jag tror TS är inne på rätt spår, ren IQ säger inte så mycket om intelligens.

Det sägs ju att idrottare är lågintelligenta. Och det kan nog stämma eftersom de under intervjuer framstår som fullständigt tomma i bollen. Messi är nog det stora undantaget.
Citera
2020-05-10, 10:58
Medlem
Citat:
IQ är det bästa vi har för att mäta intelligens. Punkt. Men, är det kanske ändå lite överskattat som mått på intelligens av gemene man? Är det kanske inte så att psykologin är en ung vetenskap som helt enkelt inte kommit fram till något bättre än IQ när det gäller att mäta intelligens? Många tror att man gör ett test, får en siffra och så är siffran en ren representation av ens intelligens. "Jag fick siffra X och det är min intelligens". Så behandlar vissa IQ. Om det vore så så skulle inte placebo, motivation och depression påverka testerna så mycket. Resultatet avspeglar sinnelag extremt mycket. Motivation ska kunna påverka IQ så mycket som 10-15 poäng, placebo 6-8 poäng och depression 10 poäng. Detta i snitt enligt studier - det kan i enstaka fall vara större effekter än så i individuella fall. Siffran man får på tester är alltså inte ett rent index för ens kognitiva förmåga utan även något som avspeglar andra psykologiska faktorer, som inte har med intelligens att göra, och det till en väldigt hög grad.

Rent hypotetiskt: Säg att en deppig person får 110. Sedan blir hen frisk från depressionen och får 120 på nästa test. Sedan blandar man in en belöning med pengar och samma person får då 130 i IQ på ytterligare ett test. Sedan får hen ett sockerpiller och mer pengar och skriver eventuellt ännu högre på test nummer fyra. Låter det fortfarande som att IQ-tester är ett exakt mått på intelligens? Den hypotetiska personen har ju både 110, 120, 130 och kanske även 130+ i IQ... För att inte tala om effekten där man blir bättre på tester när man tagit fler än ett utan att bli mer intelligent...

Vad tycker ni - är IQ ett bra sätt att mäta intelligens?

https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/motivation-may-influence-iq-scores
https://www.pnas.org/content/113/27/7470
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01688639208402828
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1440-1819.2006.01564.x

Utvecklas IQ-tester över tid så att låt säga att Einstein skulle testas idag, hur skulle hans resultat nli ?
Kan erfarenheter påverka resultatet ?
Citera
2020-05-10, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Utvecklas IQ-tester över tid så att låt säga att Einstein skulle testas idag, hur skulle hans resultat nli ?
Kan erfarenheter påverka resultatet ?

Omöjligt att säga vad Einstein skulle få. IQ-tester är inte gjorda för att mäta genier utan IQ-tester är gjorda för att mäta den breda massan. Mensa mäter t.ex inte mer än en bit över 130 (man får resultatet "135 eller mer" som mest) för att det inte ska vara möjligt att mäta en såpass hög IQ som över 135 så han skulle kanske på deras test kanske ha fått lika mycket som en hypotetisk tokmotiverad person som utan motivation tidigare fått 125.

Erfarenheter kan påverka resultat på vissa IQ tester. Allmänbildning testas i testet WAIS-IV som mäter full scale IQ medan tidigare nämnda test mäter performance IQ. WAIS-IV mäter högre än tidigare nämnda test ska nämnas.
Citera
2020-05-10, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av intothepeak
Det här något jag märkt och fått mig att må jäkligt dåligt. Vad kan man göra åt det?
Jag har blivit tystare med åren, pratar knappt alls längre eftersom jag ändå inte får ut något av det. Känner mig bara mer utstött. Det spelar ju ingen roll om man "presterar" på ett IQ test om majoriteten omkring en själva inte gjort nåt och förstår att det är dom som är dumma.

Mitt tips till dig är isåfall att fokusera på medvetenhet tillsammans med kunskap vilket tillsammans med erfarenhet skapar ödmjukhet. Men erfarenhet har du säkert redan.

Istället för att bli arg på dig själv så kan du nu istället förstå varför du inte bör bli arg på dig själv...
Citera
2020-05-10, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Men.vafan.kolla...
Ja, jag skrev ju det din jävla idiot!!

Nej, du skrev hur kapabel man är att använda hjärnan. Det är inte vad IQ-test mäter.
Citera
2020-05-10, 18:10
Medlem
Citat:
Omöjligt att säga vad Einstein skulle få. IQ-tester är inte gjorda för att mäta genier utan IQ-tester är gjorda för att mäta den breda massan. Mensa mäter t.ex inte mer än en bit över 130 (man får resultatet "135 eller mer" som mest) för att det inte ska vara möjligt att mäta en såpass hög IQ som över 135 så han skulle kanske på deras test kanske ha fått lika mycket som en hypotetisk tokmotiverad person som utan motivation tidigare fått 125.

Erfarenheter kan påverka resultat på vissa IQ tester. Allmänbildning testas i testet WAIS-IV som mäter full scale IQ medan tidigare nämnda test mäter performance IQ. WAIS-IV mäter högre än tidigare nämnda test ska nämnas.

Tack för intressanta upplysningar.

Används samma test oavsett vilket land/världsdel man testar IQ ? är det ett slags internationell standard inom detta område ?

Jag föreställer mig att någon mycket intelligent person som vuxit upp i ett u-land kanske får lägre testvärde på grund av brister i i-landsteknik som våra barn "föds" in i.

Lärde känna en person som var mycket intelligen visade det sig men första 15 åren växte han upp i ett riktigt lågutvecklat land så många tekniska saker vi tog för givet förstod han inte hur de fungerade. Dock, lärde han sig ett yrke som kräver mycket bred och djup teknisk kunskap och reste runt hela världen som tekniskt ansvarig för dessa speciella komplexa system.
Jag har funderat över om IQ-tester hade klarat att bedöma en så "okunnig" person men med potential utöver det vanliga ?
Citera
2020-05-11, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Tack för intressanta upplysningar.

Används samma test oavsett vilket land/världsdel man testar IQ ? är det ett slags internationell standard inom detta område ?

Jag föreställer mig att någon mycket intelligent person som vuxit upp i ett u-land kanske får lägre testvärde på grund av brister i i-landsteknik som våra barn "föds" in i.

Lärde känna en person som var mycket intelligen visade det sig men första 15 åren växte han upp i ett riktigt lågutvecklat land så många tekniska saker vi tog för givet förstod han inte hur de fungerade. Dock, lärde han sig ett yrke som kräver mycket bred och djup teknisk kunskap och reste runt hela världen som tekniskt ansvarig för dessa speciella komplexa system.
Jag har funderat över om IQ-tester hade klarat att bedöma en så "okunnig" person men med potential utöver det vanliga ?

Det finns en internationell standard. T.ex så är ravens progressiva matricer, som är en vanlig form av figurtester i sammanhanget, "culture fair" och det menar att det mäter IQ (notera "mäter IQ" inte "mäter enbart intelligens") utan att kulturella influenser påverkar resultatet så att det inte ska spela någon roll t.ex var man kommer ifrån för land. Den svenska versionen av WAIS-IV, som används av psykiatrin, kanske inte kan sägas vara "culture fair" men många länder har sin egen version av WAIS-IV.
Senast redigerad av Lyv1xx 2020-05-11 kl. 14:24.
Citera
2020-05-16, 12:03
Medlem
GatlingGunnars avatar
Citat:
IQ är det bästa vi har för att mäta intelligens. Punkt. Men, är det kanske ändå lite överskattat som mått på intelligens av gemene man? Är det kanske inte så att psykologin är en ung vetenskap som helt enkelt inte kommit fram till något bättre än IQ när det gäller att mäta intelligens? Många tror att man gör ett test, får en siffra och så är siffran en ren representation av ens intelligens. "Jag fick siffra X och det är min intelligens". Så behandlar vissa IQ. Om det vore så så skulle inte placebo, motivation och depression påverka testerna så mycket. Resultatet avspeglar sinnelag extremt mycket. Motivation ska kunna påverka IQ så mycket som 10-15 poäng, placebo 6-8 poäng och depression 10 poäng. Detta i snitt enligt studier - det kan i enstaka fall vara större effekter än så i individuella fall. Siffran man får på tester är alltså inte ett rent index för ens kognitiva förmåga utan även något som avspeglar andra psykologiska faktorer, som inte har med intelligens att göra, och det till en väldigt hög grad.

Rent hypotetiskt: Säg att en deppig person får 110. Sedan blir hen frisk från depressionen och får 120 på nästa test. Sedan blandar man in en belöning med pengar och samma person får då 130 i IQ på ytterligare ett test. Sedan får hen ett sockerpiller och mer pengar och skriver eventuellt ännu högre på test nummer fyra. Låter det fortfarande som att IQ-tester är ett exakt mått på intelligens? Den hypotetiska personen har ju både 110, 120, 130 och kanske även 130+ i IQ... För att inte tala om effekten där man blir bättre på tester när man tagit fler än ett utan att bli mer intelligent...

Vad tycker ni - är IQ ett bra sätt att mäta intelligens?

https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/motivation-may-influence-iq-scores
https://www.pnas.org/content/113/27/7470
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01688639208402828
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1440-1819.2006.01564.x

Ett test visar hur bra man är på att ta ett test. Det kan vara positivt att få ett bra resultat på ett test, oftast inte på drogtester eller HIV-TESTER. Intelligens är som alla förstår förmågan att anpassa sig, detta påvisar evolution med största möjliga tydlighet. Att vara bra på att ta IQ-tester är föga hjälpsamt när rymd-dinosauerier med plasmavapen anfaller dig efter att du med viss framgång lyckats tillverka en teleporter. 🤪🤣🥰
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in