2020-05-09, 23:54
Medlem
IQ är det bästa vi har för att mäta intelligens. Punkt. Men, är det kanske ändå lite överskattat som mått på intelligens av gemene man? Är det kanske inte så att psykologin är en ung vetenskap som helt enkelt inte kommit fram till något bättre än IQ när det gäller att mäta intelligens? Många tror att man gör ett test, får en siffra och så är siffran en ren representation av ens intelligens. "Jag fick siffra X och det är min intelligens". Så behandlar vissa IQ. Om det vore så så skulle inte placebo, motivation och depression påverka testerna så mycket. Resultatet avspeglar sinnelag extremt mycket. Motivation ska kunna påverka IQ så mycket som 10-15 poäng, placebo 6-8 poäng och depression 10 poäng. Detta i snitt enligt studier - det kan i enstaka fall vara större effekter än så i individuella fall. Siffran man får på tester är alltså inte ett rent index för ens kognitiva förmåga utan även något som avspeglar andra psykologiska faktorer, som inte har med intelligens att göra, och det till en väldigt hög grad.

Rent hypotetiskt: Säg att en deppig person får 110. Sedan blir hen frisk från depressionen och får 120 på nästa test. Sedan blandar man in en belöning med pengar och samma person får då 130 i IQ på ytterligare ett test. Sedan får hen ett sockerpiller och mer pengar och skriver eventuellt ännu högre på test nummer fyra. Låter det fortfarande som att IQ-tester är ett exakt mått på intelligens? Den hypotetiska personen har ju både 110, 120, 130 och kanske även 130+ i IQ... För att inte tala om effekten där man blir bättre på tester när man tagit fler än ett utan att bli mer intelligent...

Vad tycker ni - är IQ ett bra sätt att mäta intelligens?

https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/motivation-may-influence-iq-scores
https://www.pnas.org/content/113/27/7470
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01688639208402828
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1440-1819.2006.01564.x
Senast redigerad av Lyv1xx 2020-05-10 kl. 00:00.
Citera
2020-05-09, 23:58
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyv1xx
IQ är det bästa vi har för att mäta intelligens. Punkt. Men, är det kanske ändå lite överskattat som mått på intelligens av gemene man? Är det kanske inte så att psykologin är en ung vetenskap som helt enkelt inte kommit fram till något bättre än IQ när det gäller att mäta intelligens? Många tror att man gör ett test, får en siffra och så är siffran en ren representation av ens intelligens. "Jag fick siffra X och det är min intelligens". Så behandlar vissa IQ. Om det vore så så skulle inte placebo, motivation och depression påverka testerna så mycket. Resultatet avspeglar sinnelag extremt mycket. Motivation ska kunna påverka IQ så mycket som 10-15 poäng, placebo 6-8 poäng och depression 10 poäng. Detta i snitt enligt studier - det kan i enstaka fall vara större effekter än så i individuella fall. Siffran man får på tester är alltså inte ett rent index för ens kognitiva förmåga utan även något som avspeglar andra psykologiska faktorer, som inte har med intelligens att göra, och det till en väldigt hög grad.

Rent hypotetiskt: Säg att en deppig person får 110. Sedan blir hen frisk från depressionen och får 120 på nästa test. Sedan blandar man in en belöning med pengar och samma person får då 130 i IQ på ytterligare ett test. Sedan får hen ett sockerpiller och mer pengar och skriver eventuellt ännu högre på test nummer fyra. Låter det fortfarande som att IQ-tester är ett exakt mått på intelligens? För att inte tala om effekten där man blir bättre på tester när man tagit fler än ett utan att bli mer intelligent...

https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/motivation-may-influence-iq-scores
https://www.pnas.org/content/113/27/7470
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01688639208402828
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1440-1819.2006.01564.x

Jag håller med. Resultatet från ett IQ-test reflekterar så mycket mer än bara intelligens.
Citera
2020-05-09, 23:59
Medlem
Bra poäng. Min IQ ökade med 15 poäng från 26 till 32 år på grund av förbättrad mental hälsa och ålder. Min IQ var också "låg"/medium när jag var i slutet av tonåren. Inte längre.
Citera
2020-05-10, 00:01
Medlem
franges avatar
Citat:
Rent hypotetiskt: Säg att en deppig person får 110. Sedan blir hen frisk från depressionen och får 120 på nästa test. Sedan blandar man in en belöning med pengar och samma person får då 130 i IQ på ytterligare ett test. Sedan får hen ett sockerpiller och mer pengar och skriver eventuellt ännu högre på test nummer fyra. Låter det fortfarande som att IQ-tester är ett exakt mått på intelligens? För att inte tala om effekten där man blir bättre på tester när man tagit fler än ett utan att bli mer intelligent...

Problemet är att en genuint korkad person kommer inte kunna få 140 på ett seriöst och noggrant IQ-test - oavsett vilket humör personen än må vara på.

I ditt exempel har du en högintelligent person som då och då skriver dåligt pga humör - det blir en minst sagt dåligt exempel.
Citera
2020-05-10, 00:01
Medlem
Citat:
Om du är tillräckligt gammal och på ett bra ställe i livet, kanske.
Många andra saker är viktiga... Nyfikenhet, minne osv.
Citera
2020-05-10, 00:03
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Min IQ är inte så hög(ca 80). Men däremot har jag hög EQ samt bra kroppsintelligens(koordination, bollkänsla).

Jag tror TS är inne på rätt spår, ren IQ säger inte så mycket om intelligens.
Citera
2020-05-10, 00:05
Medlem
Trollfeeders avatar
IQ ger inte hela bilden och är inte exakt, men det ger en fingervisning om logiskt tänkande och spatial förmåga. Man ska inte överskatta det, och man ska inte avfärda det som helt värdelöst heller.
Citera
2020-05-10, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Problemet är att en genuint korkad person kommer inte kunna få 140 på ett seriöst och noggrant IQ-test - oavsett vilket humör personen än må vara på.

I ditt exempel har du en högintelligent person som då och då skriver dåligt pga humör - det blir en minst sagt dåligt exempel.

Nej 140 kan man inte skriva som genuint korkad. Därför mäter IQ intelligens men det mäter intelligens oprecist och är därför inget klockrent mått.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
IQ ger inte hela bilden och är inte exakt, men det ger en fingervisning om logiskt tänkande och spatial förmåga. Man ska inte överskatta det, och man ska inte avfärda det som helt värdelöst heller.

Precis, det är inte exakt. Det är inte värdelöst men kanske överskattat. Den bästa fingervisningen vi har gällande logiskt tänkande och spatial förmåga är det dock.
Senast redigerad av Lyv1xx 2020-05-10 kl. 00:12.
Citera
2020-05-10, 00:14
Bannlyst
Asså IQ står inte för välmående. Det står för hur kapabel du är att använda din hjärna. Sen om du använder den på rätt sätt är en annan femma. Men med högre IQ så har du mer potential om du gör rätt med hjärnan än någon med mindre IQ som gör "lika rätt".

Som sagt, allt är inte perfekt om du har hög IQ MEN det kan bli .

Om ni menar att intelligens endast skall stå för välmående så skulle man kunna göra livet jävligt enkelt. Frågan e bara hur långt människan skulle utvecklas då?
Senast redigerad av Men.vafan.kolla... 2020-05-10 kl. 00:28.
Citera
2020-05-10, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Men.vafan.kolla...
Asså IQ står inte för välmående. Det står för hur kapabel du är att använda din hjärna. Sen om du använder den på rätt sätt är en annan femma. Men med högre IQ så har du mer potential om du gör rätt med hjärnan än någon med mindre IQ som gör "lika rätt".

Som sagt, allt är inte perfekt om du har hög IQ MEN det kan bli .

Om ni menar att intelligens skall stå för välmående så skulle man kunna göra livet jävligt enkelt. Frågan e bara hur långt människan skulle utvecklas då?

Nej, det står för hur bra du är på att använda din hjärna till en viss typ av uppgifter.
Citera
2020-05-10, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Persona.Non.Greta
Nej, det står för hur bra du är på att använda din hjärna till en viss typ av uppgifter.

Ja, jag skrev ju det din jävla idiot!!
Citera
2020-05-10, 01:11
Medlem
Triplefaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Men.vafan.kolla...
Ja, jag skrev ju det din jävla idiot!!

Hahaha dagens roligaste svar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här