2020-05-09, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad var det för nyheter som plötsligt var så positiva i världen/världsekonomin att DJ world index steg med 1,8 % på fredag?

Fas 1 samtalen var väl igång redan i torsdags?

TINA. There is no alternative. Bonds ger nästan minusränta. Bostäder riskerar kollaps. Vad i djävulen ska man investera i? S&P 500 ger åtminstone 2% i utdelning så det är satan så mycket bättre än att ligga i kontanter.

Jag håller för näsan och köper aktier, liksom många andra.
Citera
2020-05-09, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
TINA. There is no alternative. Bonds ger nästan minusränta. Bostäder riskerar kollaps. Vad i djävulen ska man investera i? S&P 500 ger åtminstone 2% i utdelning så det är satan så mycket bättre än att ligga i kontanter.

Frågan är ju om det kanske är bättre med lite minusränta än att ha pengarna på börsen inför kommande kollaps?

Svårt att sia om, men det finns en hel del som stoppar in pengar på 10årig minus ränta. Säger en hel del om osäkerheten.
Citera
2020-05-09, 09:30
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
TINA. There is no alternative.

Det och FOMO!

Trodde på en U formad utveckling, men bortsett månadsköp missade jag botten.
Citera
2020-05-09, 10:20
Medlem
Jag har kvar min likvid och känner ingen stark rädsla att stå vid sidan.

Det är intressant hur engelskan tar över. Obligationer heter bonds osv... folk kan inte sitt eget språk och man tycker kanske det låter smartare med engelska? Jag vet inte jag...

Denna veckan har varit lite sämre, mina aktier går lite sämre än snitt, det är väl den berömda utjämningsmekanismen.

De aktier som gick bra under corona hänger inte med riktigt, ICA är ju t ex ned 10%.

Jag hoppas kunna komma in på bra nivåer under sommaren och hösten. Jag tror rädslan griper tag i börsen igen vid något tillfälle. Jag tycker inte vi är rationella nu, ägnar mycket tid åt drömmar. En del tror detta är lösningen på klimatkrisen, bara en sådan tanke....

Men även om det inte blir köplägen, jaha, då får jag väl kämpa in kapitalet igen på annat sätt. Det går ständigt nya tåg på börsen. FOMO är en irrationell känsla.
Citera
2020-05-09, 10:26
Medlem
Imnshos avatar
Jag gratulerar er tjurar som kan simma omkring i era bankvalv likt Joakim von Anka, nu när ni "bought the dip" efter raset!

Avis, jag lovar! Fast jag förstår ärligt talat inte varför börsen rusar när miljoner och åter miljoner människor kastas ut i arbetslöshet globalt. För inte kommer väl dessa tillbaka till sina lågt betalda tjänstejobb under överskådlig tid? Och inte kommer man väl att åter bygga upp leveranskedjor som stödjer sig ensidigt på kinesiska företag i länder som äter kycklingklor och fladdermusvingar till lunch?

Men det är väl FOMO som gäller nu när centralbankerna vräker ut sina nya gambling chips över hela jordklotet. Köper man inte baseballkort eller tulpanlökar så kan man väl samla på aktier tänker jag.

Mina shorts sitter väldigt trångt nu inför sommaren kan jag lova. Pungkulorna håller nästan på att krossas!

Å andra sidan uppvägs det väl av mina guldfonder som stigit 65% på en månad. Man kan ju inte få allt, så länge min net worth stiger i dessa orostider får man var glad. Än så länge är jag ju frisk också!

Kom ihåg, aktiehajar: man kan ingenting ta mig sig dit man går.

https://www.youtube.com/watch?v=NLa3USTgY4c
Citera
2020-05-09, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Jag gratulerar er tjurar som kan simma omkring i era bankvalv likt Joakim von Anka, nu när ni "bought the dip" efter raset!

Avis, jag lovar! Fast jag förstår ärligt talat inte varför börsen rusar när miljoner och åter miljoner människor kastas ut i arbetslöshet globalt. För inte kommer väl dessa tillbaka till sina lågt betalda tjänstejobb under överskådlig tid? Och inte kommer man väl att åter bygga upp leveranskedjor som stödjer sig ensidigt på kinesiska företag i länder som äter kycklingklor och fladdermusvingar till lunch?

Men det är väl FOMO som gäller nu när centralbankerna vräker ut sina nya gambling chips över hela jordklotet. Köper man inte baseballkort eller tulpanlökar så kan man väl samla på aktier tänker jag.

Mina shorts sitter väldigt trångt nu inför sommaren kan jag lova. Pungkulorna håller nästan på att krossas!

Å andra sidan uppvägs det väl av mina guldfonder som stigit 65% på en månad. Man kan ju inte få allt, så länge min net worth stiger i dessa orostider får man var glad. Än så länge är jag ju frisk också!

Kan hålla med om att det är svårt att förstå börsen, men fakta är att den går upp 80% av tiden
Planeten styrs utav tillväxt , människan är skapt sådan. Bara att acceptera och följa med, tro fan att det måste gå ner ibland

Min strategi är inte att bli von anka , likt många andra
När jag blir 60 så kommer utdelningarna vara feta och jag kommer leva upp portföljen fram till 75 ish. Inte fan ska jag ha massa pengar när det är dags för träfracken . Ungarna får ju dela på kåken och blir miljonärer ändå
Så länge man är frisk och har ett arbete så lever jag gott nu oxå
Dör man knall fall så blir min fru rik iallafall , sån är jag
Gillar det här med buffert
Har du något upplägg för ditt sparandet ?
Citera
2020-05-09, 11:11
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Kan hålla med om att det är svårt att förstå börsen, men fakta är att den går upp 80% av tiden
Planeten styrs utav tillväxt , människan är skapt sådan. Bara att acceptera och följa med, tro fan att det måste gå ner ibland

Min strategi är inte att bli von anka , likt många andra
När jag blir 60 så kommer utdelningarna vara feta och jag kommer leva upp portföljen fram till 75 ish. Inte fan ska jag ha massa pengar när det är dags för träfracken . Ungarna får ju dela på kåken och blir miljonärer ändå
Så länge man är frisk och har ett arbete så lever jag gott nu oxå
Dör man knall fall så blir min fru rik iallafall , sån är jag
Gillar det här med buffert
Har du något upplägg för ditt sparandet ?
Fetade:

Precis, det går upp 80% av tiden, men då tuggar det ofta på sakta uppåt. Resterande 20% är det oftast brutala nedgångar. Men sett över generationer är det tillväxt som gäller!

Själv är jag snart 60, och är därför en mycket försiktig general. Har ett net worth på ca 6,5 MSEK som ska räcka i 30 år. Inte så mycket alltså.

Då jag tror att börsen ska gå ner så har jag majoriteten av mina besparingar i nischbankkonton och traditionella pensionsförsäkringar. Sedan spetsar jag till det lite med Xact Bear samt Black Rock World Gold Fund. Sistnämnda står för 30% av mina placeringsbara pensionsfonder.

Tycker det är lite kul att spela på börsen, men jag vill inte bli spelberoende och riskera min ålderdoms ekonomi. Då lär det behövas kapital med tanke på hur man behandlar gamla här i Sverige.
Citera
2020-05-09, 12:42
Medlem
CelenoIIs avatar
Då ligger man plus från september.

Hade det inte varit för omständigheterna så tror jag inte ens att jag hade märkt av nedgången.

Vi får väl se om det blir en tjurfälla, jag hoppas det så att ni som inte köpt in er får en chans till.
Citera
2020-05-09, 12:48
Medlem
Citat:
Fetade:

Precis, det går upp 80% av tiden, men då tuggar det ofta på sakta uppåt. Resterande 20% är det oftast brutala nedgångar. Men sett över generationer är det tillväxt som gäller!

Själv är jag snart 60, och är därför en mycket försiktig general. Har ett net worth på ca 6,5 MSEK som ska räcka i 30 år. Inte så mycket alltså.

Då jag tror att börsen ska gå ner så har jag majoriteten av mina besparingar i nischbankkonton och traditionella pensionsförsäkringar. Sedan spetsar jag till det lite med Xact Bear samt Black Rock World Gold Fund. Sistnämnda står för 30% av mina placeringsbara pensionsfonder.

Tycker det är lite kul att spela på börsen, men jag vill inte bli spelberoende och riskera min ålderdoms ekonomi. Då lär det behövas kapital med tanke på hur man behandlar gamla här i Sverige.

Bra att bli försiktig i din ålder , har själv dryga 10 dit
Man måste dra ner risken ju äldre man blir
Träffat många äldre på kurser och föreläsningar och många har väldigt defensiva aktier och flera stycken har i stort sett bara haft preffar
Tycker preffar är en ganska safe strategi om man har stabila som delar ut kvartalsvis runt 5 % , även amerikanska

Ja att ålderdomen inte blir fet utan eget sparande har jag varit medveten om i många år som tur är. Läste det orangea kuvertet noga och insåg att jag inte ens kommer få 50% av lönen i pension. Tänker på alla kvinnor som varit mammalediga, jobbat deltid med låg lön. Vidrigt när man tänker på det. ( investerar åt frugan oxå ) och dagens ungdom ... blir inte mycket kvar till dom.
Det har jag förklarat tydligt för mina egna
Citera
2020-05-09, 17:26
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:

Hela ditt inlägg vittnar ju om att du har noll koll på hur börsen fungerar överhuvudtaget. Imponerande!
Citera
2020-05-09, 17:29
Medlem
RobertoSavianos avatar
Hade för övrigt allt mitt sparande i fonder innan detta ras. När jag ändå fick mer tid hemma la jag över allt i aktier och efter det har jag tagit igen hela raset. -28% låg jag efter det stora raset.

Då sålde jag av alla mina fonder och gjorde om. Satsade på mycket ny teknik-fonder och nu är jag tillbaka på över 10% plus efter en riktigt stark vecka.

Det känns riktigt bra att kunna påverka sitt sparande med noggrann stockpicking istället för att bara ligga kvar, då jag hade legat runt -12% då.
Citera
2020-05-09, 17:32
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Hela ditt inlägg vittnar ju om att du har noll koll på hur börsen fungerar överhuvudtaget. Imponerande!
Kan du vara mer specifik? Annars kan jag inte bemöta din så kallade kritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in