2020-05-09, 22:28
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Oboy, nu flaggar tydligen Tyskland att deras R tal har skjutit i höjden. Är det dags att stänga ner lite i samhället igen?
Jävligt bekymrad vad som egentligen kommer hända när Europa och världen öppnas upp i sommar. En enstaka asymptomatisk superspridare och myndigheter som inte lyckas "fånga upp" smittsamma personer. Vips så kan Europa vara tillbaka på ruta ett igen.

Nonsens, de länder som har bra koll, ex Tyskland kommer aldrig att låta det hända.
Där skiten redan träffat fläkten som GB Beligen, och till viss del även Sverige, läs Stockholm, kommeer dock ha långa jkvarstående problem, det tar månader, minst.
Citera
2020-05-09, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Min åsikt som gränsar till visshet, med tanke på hur alla andra historiska pandemier utvecklat sig,
är att de som "i början " har höga dödstal aldrig blir "upphunna" av de som i början haft bättre kontroll på spridningen.

Korrekt iakttagelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Helikopterkillen menar att Svetsar´n inte viftat med armarna?

Lite kul trots allt

Han nämnde dock inte ifall svetsaren hade viftat med andra kroppsdelar ;-)

Jag blev överraskad när Anders Borg sa att han hade stor respekt för svetsaren redan innan.
Det visste jag inte. Intressant och överraskande.

Personligen önskar jag att alla käbbelpolitiker skulle bli varslade och permitterade. Har inte hört något om Annie Lööf på länge. Hoppas att det fortsätter så.

Har dock blivit mer och mer imponerad av Maggan Andersson. Rätt kvinna på rätt plats.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
De gjorde lockdown alldeles för sent. Väldigt tätbefolkat. Finns kanske mer förklaringar också men dessa två är de mest uppenbara i alla fall.

Jag har inte sett någon uppdelning, men det det är nog rimligt att anta att en stor del av fallen härrör från London. Där kan det nog vara svårt att bromsa smittspridningen, ja.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Okey du säger så. Vad har då vår matematikprofessor Tom Britton för specialkunskaper då som gör honom trovärdigare?

Eller för all del Tegnell et al. som aldrig mig veterligt har forskat på coronavirus. COVID19 specifikt har varit känt i drygt fem månader nu.

Utgår ifrån att dina frågor är retoriska? Eller så skojar du till det med lite ironi, kanske?
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Källa?

första inkluderar alla infekterade:
https://www.charlotteobserver.com/news/coronavirus/article242565406.html

andra inkluderar enbart sjukhusfall:
https://www.voanews.com/covid-19-pandemic/pentagon-covid-19-hospital-stay-disqualifies-recruits
Citera
2020-05-09, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nej det går snabbare. I Sverige dog runt 180 personer på två veckor i mars.

Öppnade Sverige första mars menar du?
Citera
2020-05-09, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Nonsens, de länder som har bra koll, ex Tyskland kommer aldrig att låta det hända.
Där skiten redan träffat fläkten som GB Beligen, och till viss del även Sverige, läs Stockholm, kommeer dock ha långa jkvarstående problem, det tar månader, minst.

Okej. Måste vara skönt att vara så övertygad om myndigheternas förmåga att hålla viruset under kontroll när folk börjar umgås som vanligt och släpper på tyglarna.
Jag är dock skeptisk, till stor del då jag inte tror att det kommer gå att göra samma typer av åtgärder en andra gång.
Citera
2020-05-09, 22:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Britternas hantering av smittspridningen är ett mysterium. Trotts en omfattande lockdown som infördes runt den 20:e mars så har man idag ca 7-ggr så många nyregistrerade fall per dag som når restriktionerna infördes.

Någon som har en förklaring till detta veritabla misslyckande?

Dels så införde man lockdownen alldeles för sent. Den var ett slag i luften som varit förödande för UK. Det enda som lockdownen åstadkommit annars är att smittspridningen inom familjerna, som är den största smittkällan, fått en rejäl chans.

I går och idag har ökningstakten varit lite lägre. Men det behöver inte, nödvändigtvis, bero på lockdownen, utan kan istället bero på att andelen redan smittade nått en sådan nivå att den börjat påverka smittspridningen lite. Annars så kan, givetvis en långvarig lockdown ha en, tillfällig, effekt på smittspridningen, när väl smittspridningen inom familjerna är avklarad. Men när väl UK öppnar upp, så komner smittspridningen, naturligtvis, att börja öka igen.

Det enda som kan förhindra det, åter igen tillfälligt, är att britterna blir lika effektiva som koreanerna är på smittspårning. Tillåt mig tvivla. Deras akutsjukvård har hela tiden legat efter pandemikurvan.

Och nu inför man alltså karantän för besökare, ytterligare ett patetiskt slag i luften. Det vore mer befogat för andra länder att införa karantän för specifikt britter.

För UK har noll koll: Inget hopp om en snar flockimmunitet. Ett land och ekonomi i ruiner med ett nästan dubbelt så stort beräknat BNP tapp som Sverige.

Noll koll på smittspridningen och hur stor andel som redan varit infekterade. Jag förmodar att det, fortfarande, är rolletforskare ifrån Imperial college som har stort inflytande över det sk. "smittskyddet". Någon övergripande bild över folkhälsan i stort, vare sig nu eller i framtiden verkar vara icke existerande i UK.

På det hela stora så har UK gjort allting fel.
Citera
2020-05-09, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Öppnade Sverige första mars menar du?
Du sa att det tog längre tid än tre och halv vecka innan ökning.
I Sverige hade vi ökning, +180 döda på två veckor.
Citera
2020-05-09, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Skojade du nu eller vad menar du? Alla vet varför Sverige bara klättrar och klättrar på flest döda per capita.

Menar att övriga Norden stängde ju inte vid första fallet, utan det gick väl ca 3 veckor, trots det har dom lägre antal döda.

Varför Sveriges döda stiger är jag fullt medveten om.
Citera
2020-05-09, 22:38
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Okej. Måste vara skönt att vara så övertygad om myndigheternas förmåga att hålla viruset under kontroll när folk börjar umgås som vanligt och släpper på tyglarna.
Jag är dock skeptisk, till stor del då jag inte tror att det kommer gå att göra samma typer av åtgärder en andra gång.

Många länder gör olika saker, men nog är väl ett par saker redan huggna i sten?

Vi har ett ganska stort antal länder, en överväldigande majoritet faktiskt, som "gjort rätt saker" , vi har en mindre grupp som har misslyckats. Problemet är att om väl smittan som i ex NY Stockholm Lombaridet, fått rejält fäste är det oerhört svårt att bli av med den.

Ta ex en storstad som Berlin där smittan inte härjar fritt, de har ju betydligt bättre förutsättningar att nu långsamt öppna upp med de kunskaper vi nu har, social distansering, testning, hygien osv osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in