2020-05-09, 22:07
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Och ser man sen att från 15 mars, med 3 döda till 5 april, 3 veckor senare, hade vi 399 döda.

Så lite förunderligt att Sverige har så många döda kontra övriga Norden? Vi lär nog aldrig få reda på orsaken, tyvärr.

Du skämtar?

Du tror inte reglerna med 500 personer, mellofestival osv spelade roll?
Citera
2020-05-09, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacedreamer
Det är många som gnäller på Tegnell. Men om alla hade gjort som han sagt skulle det inte vara så många döda. Jag har hört flera mindre begåvade som gått till jobbet för de har bara varit lite förkylda. De var minsann inte oroliga. De hade ingen jävla corona. De visste minsann hur en influensa kändes. Jag sa till flera av dem att de ska vara hemma om de så bara är lite snuviga. Då fnös de bara åt mig. De drog till jobbet som vanligt. Vissa hävdar att de inte har råd att stanna hemma så de jobbar ändå.
Likaså på äldreboenden där de tar in muslimkärringar mm. som inte fattar ett jävla dugg. De går till jobbet fast de är sjuka. Chefen skickade hem en av dem och sa att hon inte fick komma tillbaka förrän 2 dagar efter att hon blivit helt frisk. Det tog hon som semester. Hon reste runt i länet och sprang i butiker och tog en massa selfies både här och där.

Efteråt blev hon kallad upp till chefen och fick skäll. Hon svarade att det var sååå tråååkigt att vara hemma i lägenheten.
Folk beter sig likadant över hela landet.
Därför tuggar ju smittan vidare.

Min frus syskon åker fortfarande till föräldrarna som är 78 och 82 år flera gånger i veckan. Vi är inte sjuka säger dom.
Det är inte Tegnells fel att folk är dumma i huvudet. Det är bara synd att han inte har haft med det i beräkningarna.

Varför är man omgiven av idioter

Tar man inte i beräkningarna att vi är 10 miljoner invånare varav hälften aldrig kollar nyheterna, knarkar, super, är 17 bast, analfabeter från somalia- folk som helt enkelt SKITER i vad nån jävla gubbe på tv stammar fram- så är det dennes fel att det går åt helvete jo.
Dumma jävla naiva svennar- HELT utan perspektiv är ni.
Ansvaret ligger ju dock ytterst hos Löfvén som inte gjort FHM;s rekommendationer till tvång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Men snälla, det kör ju knappast igång på två veckor..
Ni vet ju vad R talet är, så det smyger nog under radarn länge innan det märks..
3 och halv vecka sedan Finland började öppna upp. Det kan öka lite såklart men inte till Sveriges 70 90 döda varje dag.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Allt detta kommer framstå som ett mysterium i efterhand

Ja, om det nu blir någon uppföljning värd namnet. Min tro är att det slätas över. Glöms bort. Tystas ned. "Nu ska vi se framåt."
Citera
2020-05-09, 22:09
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Britternas hantering av smittspridningen är ett mysterium. Trotts en omfattande lockdown som infördes runt den 20:e mars så har man idag ca 7-ggr så många nyregistrerade fall per dag som når restriktionerna infördes.

Någon som har en förklaring till detta veritabla misslyckande?

Hur många britter följer reglerna? Tyskarna i allmänhet följer reglerna vad gäller karantän väl. Det kan vara en orsak till varför Tyskland har relativt få registrerade coronafall per capita.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Nej klart det inte är Stockholmarnas fel att de är mer virusdrabbade. Vore bara skönt om skiten inte sprider sig vidare till regioner som inte drabbats lika hårt. Rent generellt tycker jag man borde i den mån man kan avstå att resa inom landet de närmsta månaderna oavsett vart man kommer ifrån. Tog bara Sthlm som exempel eftersom det är värre där än här och att just Stockholmare gillar att turista just här där jag bor.

Nej, jag fattar ditt perspektiv. Jag menar att från våra kära styrandes håll är det ju en bekväm syndabock att peka på, om det skulle bli rejäl smittspridning ute i landet....

- Det var personalens fel att smittan spreds på äldeboendena.

- Det var folkets eget fel om de blev smittade, om de ej tvättade händerna.

- Det var lite krogarnas fel också, för att de inte sprang runt och höll koll på alla gästers avstånd hela tiden.

- Det var Stockholmarnas fel att resten av landet blev smittade.

Ansvarsförskjutning måste vara härligt att kunna ägna sig åt, när man styr ett land! 🤠

Vi vanliga dödliga på våra poster får nog sparken om vi hittar på liknande "The dog ate my homework"-ursäkter, när vi inte gjort vårt jobb....
Citera
Medlem
Citat:
Britternas hantering av smittspridningen är ett mysterium. Trotts en omfattande lockdown som infördes runt den 20:e mars så har man idag ca 7-ggr så många nyregistrerade fall per dag som når restriktionerna infördes.

Kanske var de sena på bollen att stänga ner ?
Citera
2020-05-09, 22:10
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

Stängde för sent.
Citera
2020-05-09, 22:10
Medlem
Alla tycker att svetsaren har skött sig bra. Från höger till vänster.

Som Anders Borg sa: "Stefan Löfven har inte viftat med armarna, gapat och skrikit utan lyssnat på experterna och följt myndigheternas rekommendationer. Han har sett till att den ekonomiska politiken har lagts om."

Anders Borg hade stor respekt för svetsaren redan innan och han anser att svetsaren har klarat av det lär bra. "En välförtjänt uppsving av opinionssiffrorna".

https://www.svtplay.se/video/26647538/ekdal-och-ekdal/ekdal-och-ekdal-sasong-2-5-maj-20-00
Citera
2020-05-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du skämtar?

Du tror inte reglerna med 500 personer, mellofestival osv spelade roll?

Diskussionen handlade om Norges upp öppnande kontra Sveriges siffror.

Kolla lite i historiken innan, så hänger du med i diskussionen.

Men som svar på din fråga, självklart.
Citera
2020-05-09, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
3 och halv vecka sedan Finland började öppna upp. Det kan öka lite såklart men inte till Sveriges 70 90 döda varje dag.

Det gör det nog inte. Men att folk skulle börja dö tre veckor efter öppning känns som väldigt långsökt.
Tar ju ganska mycket längre tid än så..
Citera
2020-05-09, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Om ungdomar följer FHMs råd blir det fler lediga platser på IVA.

Men det gör de inte, har aldrig gjort, och kommer aldrig att göra. Så vad du vill ha sagt med det där begriper jag inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in