2020-05-09, 18:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Otrevlig? Jag har lite lätt i nerverna på hysteriska människor som kräver lockdowns och jordens konkurs. 24/7 ska det hittas på nya elaka varianter av detta virus vi måste leva med. Oddsen måste vi också leva med eftersom dom är jävligt bra, jag vägrar att tro att du och dina gelikar ens har ett jobb eftersom allt ska låsas ner och noll respekt för var pengarna kommer ifrån tycks inses. Jag har ett globalt jobb, betalar alltför mycket skatt såsom hundratusentals andra sjömän som just nu de facto betraktas som spetälska oberoende var dom befinner sig för ankar. Denna hets, hysteri måste upphöra omedelbart bums annars skiter sig allt. Vi pratar redan nu hundratalsmiljoner arbetslösa, miljoner kommer dö av svält och hundratusentals självmord pga psykiska problem. Tycker du då att de konsekvenserna är rättfärdigade för att få en 95åring att leva ett extra år? Snart är du hoppeligen ensam om den "godhjärtade" iden. Jag har från ruta ett sett pragmatiskt på detta och sedan skiter jag, förlåt, faktiskt fullkomligt i vad folk tycker så länge världen fungerar

Mycket bra skrivet. Detta kommer att slå hårt på
Arbetarklassen, tro inget annat. Denna nya empati är också lustig. Undrar om man är lika empatisk för de 40000 liv som dör varje år till följd av abort. Förmodligen inte.
Citera
2020-05-09, 19:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
När blir det flockimmunitet då? Är det flockimmunitet i Lombardiet eller New York? Skall Stockholm bli världens första stad med immunitet, och i så fall när? I April trodde man Maj nu i Maj tror man Juni. Vad händer när alla osmittade i riskgruppen utan immunitet som nu är i karantän går ut i samhället igen?

Ett: Nästa vecka får vi veta hur det står till med immuniteten i Sverige. Jag skulle bli väldigt förvånad om inte, åtminstone, 25 procent av invånarna i Stockholmsregionen redan haft covid-19. Men vi får se, snart vet vi.

Två: De osmittades situation vid en 60 procentig flockimmunitet, (främst de som är 70 år eller äldre), och de svåra avgöranden som kan finnas kring detta, har jag tagit upp i ett tidigare inlägg idag. Sök ibland mina inlägg.
Citera
2020-05-09, 19:06
Medlem
Sluta snacka så mycket om immunitet för den finns inte.
Citera
2020-05-09, 19:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
Sluta snacka så mycket om immunitet för den finns inte.

Svammel. Klart att man blir immun. Om inte så är detta slutet för mänskligheten.
Citera
2020-05-09, 19:09
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Världens samlade vetenskapsmän har slagit sina kloka huvuden ihop.

Vi var för många helt enkelt. Pensionspengarna skulle inte räcka till. Det vet vi ju sen redan tidigare.

Fusket med personliga assistenter har gjort att vi måste bli av med brukarna. Det blev för dyrt.

Invandrare kostar också en massa pengar i form av bidrag. De ska väck.

Ingen vågar säga detta högt - förutom jag. Nu vet ni det. Det är ingen hemlis längre.

Det här är ingen hemlighet: Det bor uppåt 2 miljoner ålderspensionärer i Sverige så 3 000 fler eller färre påverkar inte det allmännas ekonomi nämvärt. Inte heller om det skulle handla om 10 000 eller 30 000.
Citera
2020-05-09, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Instämmer SARS-COV2 är ett extremt känsligt virus. Det har t o m svårt att klara av lite solsken. Men, tyvärr så är det jävligt skickligt på att fästa sig på celler i människans luftvägar och det verkar bli allt skickliga på det då det muterat ifrån en "kinesisk" variant till en "Italiensk" variant.

Jag tror faktiskt inte att de kommer att hitta speciellt många hela viruspartiklar på ytor i Stockholm. Jag hoppas verkligen att man, nu, kan skilja mellan sönderfallna delar av viruspartiklar och hela viruspartiklar. Det kunde man inte tidigare, därav larmen om "återsmitta" och "virus som ligger latent kvar i kroppen".

Dessutom tvivlar jag på de tidiga kinesiska rapporter om smitta ifrån toaletter. Inte en chans att ett enda helt SARS-COV2 virus klarar sig genom matsmältningssystemet. Men jag förstår ändå att kroppen, instinktivt, vill bli av med virusdelarna. Därav magproblemen hos många covid-19 sjuka. (Jag har aldrig haft så mycket gaser som tvingade ut minimala mängder avföring, som när jag, troligen, låg sjuk i covid-19.

Jag beklagar. Rännskita eller gaser är inget att leka med.. Har erfarenhet av båda. Dock vet jag inte om jag kan skylla på Corona..

Det är sorgligt att det släpps nya larmrapporter titt som tätt utan att först kontrollera sanningshalten i dem.

Nu får vi hoppas på en fin sommar. Mycket sol och bad och färre virus :-)
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Fantastiskt!

45 döda är väl bara en tredjedel av häromdagen. Och flockimmunitet om en månad!

Det är så man funderar på att tatuera sig med Tegnells födelsedatum.
Citat:
45 dödsfall har rapporterats i Sverige det senaste dygnet. Och på lördagen säger matematikprofessor Tom Britton till SvD att Stockholm kan nå flockimmunitet om en månad.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/tegnell-flockimmunitet-betyder-inte-att-faran-ar-over/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du är i alla fall konsekvent. Du tror att smittan kan utrotas helt. Jag ställer mig ytterst tveksam om det går. I Sydkorea har 53 nya fall. Man lyckades smittspåra 48 av dem till en nattklubb och en man som härjat runt. Men 5 av fallen har man lyckats smittspåra Det räcker med att 2, 3 stycken av fallen har en superspridare som ursprung, så börjar man få problem. Nästa gång kanske man identifierar 100 fall och nästa gång 300 nya fall. Det är en jävla skillnad emot att smittspåra i en, iof stor religiös sekt, men som ändå levde ganska isolerat ifrån samhället i övrigt.

Men hur som helst: låt oss säga att smittan kan utrotas helt i ett land. Även om man sätter alla turister i 14 dagars karantän, (inte många kommer att komma) så återstår många andra problem: Hur gör man med alla chaufförer och övriga som är inkopplade på import och av export av tjänster och varor ifrån omvärlden? Och hur går det då med industrin och tjänstesektorn. Jag tror inte att detta skulle fungera, landet skulle gå under innan det kommer ett vaccin.

Hur som helst så har jag ändå en större respekt för en total isolering ifrån omvärlden än för alla tomtar,(inklusive de flesta utländska politiker), som tror att man skall kunna pressa ner smittan, och sedan att den hålls nere. Det är långt ifrån alla länder som varit så väl förberedda som Sydkorea, som säkert förberett sig från en B/C attack ifrån Nordkorea i årtionden.

Att förvänta sig flockimmunitet i längden är t .o.m mindre galet än att tro att ett vaccin skall resultera i immunitet för nästan alla. Och vaccin dröjer....
Jag vet inte vilka 53 nya fall du pratar om i Sydkorea. De har pressat ned antalet aktiva fall från ca 7.000 till ca 1.500. De minskar i en stadig takt av ungefär 50 fall om dagen. Kan man komma ned från 7 tusen till 1,5 tusen, så varför skulle man inte kunna fortsätta så ned till noll?

Det du skriver om chaufförer osv är bara brist på fantasi. Självklart går sånt att fixa. Man kan t.ex. ha omlastningsstationer vid gränsen, så att en lastbil levererar på ena sidan, godset staplas upp i en terminal, och en annan hämtar på andra sidan. Det går att ordna så att ingen chaufför behöver passera gränsen. Alternativt att de får det på vissa bestämda rutter, som är kortare sträckor, där man vet att det går att åka fram och tillbaka utan att behöva kliva ur förarhytten. Vill man inte hitta lösningar, så hittar man inga - vill man så är det lätt.

Tjänstesektor klarar sig huvudsakligen med distansmöten.

14 dagars karantän för turister behöver inte betyda att sitta sysslolös inlåst i någon fängelseliknande håla. Det går att ordna lyxkarantän som gör det till en behaglig upplevelse, för turister med gott om pengar. Tänk på alla lyxhotell och span som nu står tomma. Även där är det bara brist på fantasi som sätter gränserna för vad man kan komma på.
Citera
2020-05-09, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Det här är ingen hemlighet: Det bor uppåt 2 miljoner ålderspensionärer i Sverige så 3 000 fler eller färre påverkar inte det allmännas ekonomi nämvärt. Inte heller om det skulle handla om 10 000 eller 30 000.

Vem har sagt att detta slutar med 30.000? Har du inte hört Giesecke säga att det kommer mer.. Nya pandemier är på beställning..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Tegnell var på radion och reportern frågade vad man kan göra för att vårdpersonalen på äldreboenden kan känna sig tryggare på arbetet. Andningsskydd var det inte tal om utan då var det bättre att begränsa informationen till dom anställda. Dom behöver inte veta allt utan bara vissa utvalda delar .
Hur i helvete kan denna karl överhuvudtaget få vara en svensk medborgare??? Skicka karl till någon annan planet där kan han leka med sin jävla flockimmunitet och diagram på hur stor chans han har att överleva. Sitter den jäveln och smygröker hasch innan han går ut på presskonferenser? Han har noll insyn i hur det jobbas på ålderdomshem. Där kan man bli plötsligt bli tvungen att gå till en avdelning där det finns corona men det ska man inte informeras om. Nejdå man ska bara informera vissa som det är mest troligt att dom måste gå till den avdelningen. Infaller det sjukdom så någon annan måste gå dit så glöms det bort att informera om smittan.

Och på vårdboenden nekas patienterna vård. Något så enkelt som syrgas nekas de gamla, och de får heller inte komma in på intensivvården, så de får dö andningsdöden. De kan få vänta i flera dygn på sin befrielse, och istället för vård får de morfin som dämpar ångest och smärta.

Sådant kallas för aktiv dödshjälp. 75 år efter sin död kommer åter Hitlers metoder till bruk igen.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Då får man inte enbart stänga ner direktflygen..

- Riktigt. Hela Europeiska Unionen borde ha stoppat flygtrafiken från Kina när krisen i Wuhan blev känd.

Citat:
Man får vägra allt passagerarflyg till landet. även det som kommer från grannländerna och EU. Tvivlar på att Sverige ens får göra detta på grund av olika avtal med norden och eu's länder.

- Det behöver finnas en beredskap att snabbt stänga gränserna vid hotande epidemi. Nästa epidemi kan vara ännu farligare än Covid-19. Då duger det inte att ha en statsepidemiolog som inte klarar att göra någonting annat än att sitta och hoppas att sjukdomen ska vara harmlös.

Citat:
Folk som kom från iran och skulle direkt till Sverige, bokades om och flög över london eller amsterdam istället samma med kina. De flesta plan från kina landar på de större europeiska flygplatserna för att sedan gå vidare till Sverige..Så det hade varit ett enormt uppdrag att stoppa alla dessa.

Däremot skulle man satt alla inkommande i karantän i 3 veckor tagit prover på samtliga.

- Ja. Ifall man tillfälligt stoppar flygtrafiken, så hinner man bygga upp ett system för karantän och provtagning.

Citat:
Alla är allt från de flyktingar som kommer till turister eller affärsresenärer.

- När det råder begränsningar hur många som kan passera gränser, så behöver våra egna medborgare ska ha företräde att komma in i Sverige. Även transit-resenärer till Norge och Finland behöver ha prioritet över andra resenärer.

Flyktingarna bör mötas med ett stort "nej".

Citat:
Nu var ju gränsen öppen för flyktingar hela tiden.. Det är liksom Sveriges heligaste och det kan man inte stänga..och absolut inte ta prover på eller fingeravtryck/dna på flyktingar det är STORT tabu för 7-klöverpartierna.

- Inte ens när Europas ursprungsbefolkning dör bort, så upphör utlänningarna att göra anspråk på Europas samhällen. Det är ett skamligt beteende. Har européernas liv ingen betydelse för utlänningarna? Ifall utlänningarna inte visar någon solidaritet mot européerna, ska utlänningarna då förvänta sig att européerna visar omtanke mot flyktingar? Är omtanken enkelriktad eller ömsesidig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Fantastiskt!

45 döda är väl bara en tredjedel av häromdagen. Och flockimmunitet om en månad!

Det är så man funderar på att tatuera sig med Tegnells födelsedatum.
Det är helg. Förra lördagen var det 16 döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in