2020-05-09, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akeleye
Ja, jeg husker en på forumet her skrev om bråk fra huset sent på kvelden. Vedkommende som hadde hørt dette hadde spasert forbi huset på kveldstid. Tidspunkt er ikke kjent. Ei heller om det er snakk om kvelden 30.10.2018 eller om observasjonen var fra en annen kveld. Jeg kan ikke ane om det var vedkommende på forumet selv som hadde hørt dette, eller om vedkommende hadde lest eller blitt meddelt dette av andre.
Vedkommende som skjøt og dumpet sin kone i elva heter Sv**n Jemtl**d. Kona het Ja**e.
Ja, ikke sant. Da vil jeg klassifisere det som et ganske uklart tips.

Takk! Prøvde å google det, men fant ikke navnene. Frustrerende å ikke komme på det.
Citera
2020-05-09, 18:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:

Jeg fant imidlertid ved å google diverse dette i dag :

Predicting the time of the crime: Bloodstain aging estimation for up to two years,
Kyle C. Doty, Claire K. Muro, Igor K. Lednev,
Forensic Chem. 2017, 5, 1–7.
DOI: 10.1016/j.forc.2017.05.002

Raman spectroscopy and advanced statistics allow the researchers to date a blood stain accurately, provided said blood stain is less than two years old. Raman spectroscopy involves shining a laser on a sample and measuring the intensity of scattered light.

https://www.chemistryviews.org/details/ezine/10562374/Determining_the_Age_of_Bloodstains_to_Solve_Crimes .html
Ramanspektroskopi är en spännande teknik, men observera att det där är en metodutvecklingsartikel av typen "proof of concept", och inte ett belägg för att tekniken faktiskt har använts i en brottsutredning. Jag är inte medveten om att bloddatering med Ramanspektroskopi har använts i någon brottsutredning ännu - det skulle isåfall vara i USA.
Citat:
Nå kjenner ikke jeg til om teknikere fra Kripos benytter denne metoden, men Luminol er i hvert fall velkjent fra tilbake til 1937. Dette med referanse til boken Crime Laboratory Digest.
Visst, men man kan inte datera gammalt blod med Luminol, bara detektera det. (Luminol är för övrigt omodernt som blodvisualiseringsmedel, eftersom det stör PCR-reaktionen så att man inte kan analysera DNA från Luminobehandlat blod. Det man använder idag är Bluestar, som är väl så känsligt som Luminol och inte stör DNA-analys.
Citera
2020-05-09, 18:42
Medlem
Citat:
Ja, jeg husker en på forumet her skrev om bråk fra huset sent på kvelden. Vedkommende som hadde hørt dette hadde spasert forbi huset på kveldstid. Tidspunkt er ikke kjent. Ei heller om det er snakk om kvelden 30.10.2018 eller om observasjonen var fra en annen kveld. Jeg kan ikke ane om det var vedkommende på forumet selv som hadde hørt dette, eller om vedkommende hadde lest eller blitt meddelt dette av andre.
Vedkommende som skjøt og dumpet sin kone i elva heter Sv**n Jemtl**d. Kona het Ja**e.
Her står det i en artikkel om et vitne som fortalte om bråk noen uker før jul:

Citat:
Ursprungligen postat av univers123
Jeg nevnte «bråk» i en bisetning i et tidligere innlegg på tråden her, noe en viss bruker hang seg opp i, og skapte mye «bråk» rundt, selv om det ikke var temaet for innlegget mitt. Men velger å poste denne informasjonen fra RB, fordi denne uttalelsen kanskje er noe av årsaken til rykteflommen om krangel m.m. i ekteskapet:
Tor Egil Berg har kjent Hagen-familien siden han var liten. – Jeg har pratet mye med Anne-Elisabeth. Jeg har vært med familien til hytta i Kvitfjell tidligere og stått på snowboard. Da jeg var mindre, gikk jeg inn og ut døra hos familien, sier han. Selv reagerte han på en spesifikk hendelse for en tid tilbake (dette er ikke nærmere tidsfestet i artikkelen). – Noen uker før jul kom jeg gående forbi huset på kvelden. Jeg hørte bråk der oppe og reagerte fordi det alltid er stille og rolig der. Jeg hørte høye stemmer og det var sent på kvelden, forteller han.
Postet i RB+ da saken ble offentlig kjent: https://www.rb.no/nyheter/kriminalitet/vold/nabo-og-venn-av-familien-jeg-er-i-sjokk-jeg-tror-familien-har-det-helt-forferdelig-na/s/5-43-962214
Senast redigerad av POlROT 2020-05-09 kl. 18:46.
Citera
2020-05-09, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Se på nesa hans, den bærer tydelig preg av å ikke være avholdsmann ihvertfall. Ellers er det ikke underlig at vennepar forteller om forskjellige observasjoner. Vi som har levd en stund har sett slikt tidligere, fordi den type som oftest ektemenn viser kun en side offentlig og en annen side når dørene er låst og han har fruen for seg selv. Det finnes diagnoser på slike også. De som beretter om "turbulent ekteskap" (som er en omskrivning antagelig for at hun har vært skikkelig undertrykt), de evner å se bak fasaden til fyren. Hva som gjør at at jeg tror det forholder seg slik, er at TH så tydelig har kontrollert kona via økonomien og først nå, når hun ble pensjonist kunne hun få penger via staten og komme seg ut av et helvete, det tålte nok ikke TH, han virker å være den typen. Ungene lider nok av en versjon av Stockholmsyndromet og derfor tar de nå hans side. Dette er i tillegg det eneste plausible motivet for dette drapet, ingen random gangstere ville ha interesse av å kidnappe henne, da ville de tatt noen som betydde mer for TH i tilfelle.

Enig med at enkelte mennesker knapt evner å se bak fasader. Jeg tror også hun var undertrykt, men vi vet ikke dette. Hvorvidt det hadde noe med at hun fikk pensjon har jeg litt vanskelig for å tro. TH har sørget for at hun ble minstepensjonist. Og så klart henne selv siden hun har funnet seg i dette.

Nå er det slik at minstepensjon er veldig liten, og er det noen her som tror at AEH ville fått låne penger for å finansiere en liten leilighet med så lav inntekt. AEH hadde ifølge ektepakten en hyttetomt, en bil og 200000 kr. Dette var i 1993, så de 200000 kr hadde nok vokst endel, likevel ville det neppe være nok til at hun kunne leve et nøkternt liv en gang.

Så hvis AEH faktisk trodde at denne ektepakten ville være ugyldig var hun vel på sett og vis låst i ekteskapet sitt. Jo hun kunne kanskje klart og skrape sammen til å kjøpe en liten leilighet, men i forhold til boforholdene hun hadde ville det blitt et stusselig liv.

Spørsmålet blir derfor når hun fikk innsikt i at hun kunne fått mye flere penger enn det som var tilgodesett henne i ektepakten.
Sett utenfra og det vi vet nå er det et faktum at AEH trolig hadde krav på halvparten av TH sin formue.Visste hun det selv, trodde hun det?

Det blir bare spekulasjoner, vi får aldri vite, vi får heller ikke vite om TH ville funnet seg i å få ektepakten omgjort så han måtte gi fra seg så mye penger.

For meg og sikkert de fleste her virker det uvirkelig at TH ikke ville dele formuen sin med den som hadde sørget for at han kunne jobbe døgnet rundt og tjene seg rik. Men det er ikke alt man skjønner her i livet. Følte TH at pengene kun tilhørte han, eller var det en måte å ha kontroll på henne.
Citera
2020-05-09, 18:46
Medlem
Biler er tydeligvis ikke min sterkeste side, men tror jeg vet litt om mennesker. Hvis TH hadde planlagt å drepe sin kone nettopp denne dagen, hadde han nok aldri sagt ja til en hyggelig kveld på byen med venner dagen før? Et impulsbesøk?

Å drepe sin kone gjennom 50 år i sitt eget hjem? Nei.

Jeg tror nok TH var istand til mer enn å lese e- poster, han var tross alt ingeniør. Men hadde han lyst og tid til å sette seg inn i kryptovaluta og VITE at Monero er en usprorbar bitcoin?
Hvordan kom han i så fall på den ideen?

Her lukter det mye mer av en avansert gruppe som har selvtillit og mulighet til å finne på noe så spektakulært. Uredd, raske penger, svindel, en kriminell personlighet, 30 - åringer, ikke 70 åring.
Citera
2020-05-09, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Detta har nu börjat utveckla sig til en fars.
Vill TH, oskyldig enligt egen utsago, överhuvudtaget bli friad från misstanke eller inte?!
Tycker han mest verka kämpa emot och därigenom istället dra till sig ännu mer misstankar, även från från allmänheten. Klart han har nåt att dölja, för inte kan det väl enkom handla om att polisen ”stökar till det”?

Jag trodde att det norska rättsväsendet ville utreda detta numera globalt kända fall!
Visst rättssäkerhet i all ära, men detta känns som om mest som bråk mellan polis/åklagare och domstolar. Det norska rättsväsendet förvånar mig faktiskt, och det är inget jag blivit imponerat av.
Mest en massa viljor som verkar motabeta varandra.

Vilken j@kla cirkus
Har aldrig varit sett maken till liknande. Kanske GW hade rätt ändå...?

Vi vet ikke hva TH mener om ransakingen på hans eiendommer eller om han kanskje synes at det er helt i orden at politiet fortsetter med å ransake eiendommene. Kanskje det er advokat Holden som ønsker å "sette på plass" politiet?

Akkurat nå skammer jeg meg over å være norsk
Citera
2020-05-09, 18:51
Medlem
JRU er løslatt!

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=32865

Fortsatt siktet, men løslatt pga. ikke fare for bevis skal gå tapt.
Citera
2020-05-09, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Observera att om TH har förfalskat telefonsamtalen, och polisen inte kan leda detta i bevis, blir det i princip omöjligt att döma honom. Då har han ju alibi, och det finns heller inga medhjälpare som polisen kan få att tala.

Nei. Det ser vanskelig ut å få Tom Hagen dømt akkurat nå.

En mulighet er at TH har øvd press på to vitner som bekrefter å ha snakket med AEH på morgenen forsvinningsdagen. Og at ett eller begge vitner trekker tilbake vitnemålene sine.

Et annet alternativ er at AEH blir funnet, og at undersøkelser av levningene beviser at TH har drept henne.
Citera
2020-05-09, 18:52
Medlem
30 åringen sluppet fri........
Citera
2020-05-09, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Ja, jeg har lest det samme. Vet ikke om det kan ha vært her i forumet?
Det kan ha vært en gang i løpet av de 25 årene at politiet har rykket ut? Jeg kan ikke huske om det sto nødvendigvis den aktuelle natten?

Ja, de har stått veldig lite frem i media. Jeg har tenkt tanken at det er rart familien ikke står frem og "ber" gjerningsmannen slippe henne fri. Samtidig har de alltid sagt at TH har vært mediesky, og jeg tenker at det kan være en av grunnene til lite info. Samtidig hvorfor arrangere alt dette, det er jo en så spesiell sak at det havner mer i media enn om hun hadde forsvunnet fra gåtur med hunden? Da hadde vi kanskje glemt saken nå..?

Tja du har sikkert rett, men om hun forsvant etter en tur med hunden og ble funnet drept hadde man vel vært like langt. Men enig det er mye rart her. Ja jeg skjønner at TH er mediesky, men når ble det arvelig og være mediesky tro. 3 barn, alle like mediesky. En av de rockemusiker, hvordan tenker man da slå igjennom som mediesky.

Men igjen man kjenner som regel andre via seg selv, og i likhet med mange andre på denne tråden synes vel jeg det er rart at ingen av de ønsker å stå frem for sin savnede mor,

Jeg har ingen statistikk på dette, men ville tro langt de fleste søskenflokker hadde en som våget seg frem, hva er de redd for mon tro? Det er vel derfor jeg begynner å spekulere om AEH var den fantastiske moren som er fremstilt. Hun hadde ikke fortjent dette uansett.

Men som andre her har skrevet, hva vet vi som ligger bak denne lojaliteten for far. Arv, datter som er prest, er prester griske, jeg vet ikke? Hvem skulle evnt. arve TH om ikke barna, er det noen som tror at TH ville gitt vekk milliardene sine til andre enn barna. Så hva dreier i såfall denne lojaliteten om, ikke til å bli klok på.
Citera
Medlem
Citat:
JRU er løslatt!

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=32865

Fortsatt siktet, men løslatt pga. ikke fare for bevis skal gå tapt.
Jeg synes at det er merkelig at man løslater så lett i saker der vedkommende er siktet for drap eller medvirkning til drap. Er det vanlig å løslate i slike tilfeller?
Citera
Medlem
Citat:
Ja, TH er fortsatt siktet.

Det burde jo være en lov som sier noe om de kan ransake en bolig til en person som er siktet fordi en ny person er blitt siktet i saken og de vil sjekke ny info/bevis i forbindelse med dette. Det burde jo være et scenario som oppstår mange ganger?

Vilkårene for ransaking følger som gjengitt tidligere her i tråden av straffeprosessloven § 192 flg.

Ransakelsesbeslutning kan fattes av retten hvis det ikke er fare ved opphold (som det som regel er) og da beslutter påtalemyndigheten dette. Det er ikke noen bestemte regler i loven for hva som skal til, eksempelvis at man kan ha styrket mistanke grunnet en annen siktet etc., men dette vil jo kunne være et moment i vurderingen vedrørende om man mener å ha skjellig grunn til mistanke. Ransakingsbeslutning kan påkjæres, men i henhold til rettspraksis må den ha aktuell interesse. Mao er ransaking gjennomført, er toget gått.

Tredjemannsransaking ble forresten også gjennomført i Jemtland-saken, men såvidt jeg husker før han ble siktet. Dog var det vel ham de mistenkte, og således har denne saken noen paralleller med tanke på det Elden nå sier (at dette ikke skal brukes vikarierende).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in