Citat:
Ursprungligen postat av
Bletchley-Park
Se på nesa hans, den bærer tydelig preg av å ikke være avholdsmann ihvertfall. Ellers er det ikke underlig at vennepar forteller om forskjellige observasjoner. Vi som har levd en stund har sett slikt tidligere, fordi den type som oftest ektemenn viser kun en side offentlig og en annen side når dørene er låst og han har fruen for seg selv. Det finnes diagnoser på slike også. De som beretter om "turbulent ekteskap" (som er en omskrivning antagelig for at hun har vært skikkelig undertrykt), de evner å se bak fasaden til fyren. Hva som gjør at at jeg tror det forholder seg slik, er at TH så tydelig har kontrollert kona via økonomien og først nå, når hun ble pensjonist kunne hun få penger via staten og komme seg ut av et helvete, det tålte nok ikke TH, han virker å være den typen. Ungene lider nok av en versjon av Stockholmsyndromet og derfor tar de nå hans side. Dette er i tillegg det eneste plausible motivet for dette drapet, ingen random gangstere ville ha interesse av å kidnappe henne, da ville de tatt noen som betydde mer for TH i tilfelle.
Enig med at enkelte mennesker knapt evner å se bak fasader. Jeg tror også hun var undertrykt, men vi vet ikke dette. Hvorvidt det hadde noe med at hun fikk pensjon har jeg litt vanskelig for å tro. TH har sørget for at hun ble minstepensjonist. Og så klart henne selv siden hun har funnet seg i dette.
Nå er det slik at minstepensjon er veldig liten, og er det noen her som tror at AEH ville fått låne penger for å finansiere en liten leilighet med så lav inntekt. AEH hadde ifølge ektepakten en hyttetomt, en bil og 200000 kr. Dette var i 1993, så de 200000 kr hadde nok vokst endel, likevel ville det neppe være nok til at hun kunne leve et nøkternt liv en gang.
Så hvis AEH faktisk trodde at denne ektepakten ville være ugyldig var hun vel på sett og vis låst i ekteskapet sitt. Jo hun kunne kanskje klart og skrape sammen til å kjøpe en liten leilighet, men i forhold til boforholdene hun hadde ville det blitt et stusselig liv.
Spørsmålet blir derfor når hun fikk innsikt i at hun kunne fått mye flere penger enn det som var tilgodesett henne i ektepakten.
Sett utenfra og det vi vet nå er det et faktum at AEH trolig hadde krav på halvparten av TH sin formue.Visste hun det selv, trodde hun det?
Det blir bare spekulasjoner, vi får aldri vite, vi får heller ikke vite om TH ville funnet seg i å få ektepakten omgjort så han måtte gi fra seg så mye penger.
For meg og sikkert de fleste her virker det uvirkelig at TH ikke ville dele formuen sin med den som hadde sørget for at han kunne jobbe døgnet rundt og tjene seg rik. Men det er ikke alt man skjønner her i livet. Følte TH at pengene kun tilhørte han, eller var det en måte å ha kontroll på henne.