2020-05-09, 13:10
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mestersnokarN
Enda rätta måste vara att kasta sina påsar i naturen efter som man betalat skatt p.g.a. detta.

löser inga problem
måste du köpa plast påsar?
Citera
2020-05-09, 16:44
Medlem
Jag köper avfallspåsar av plast, de svarta från ica. Kostar ca 17 kr för 20 st. Idag tex så behövde jag 3 påsar. Istället för att köpa 3 st a 6,50 kr så köpte jag 20 för 17,5 kr.

Mao så lyckas jag både komma billigare undan samt använda 20 plastpåsar!

Rekommenderar alla att göra så. MP kan flyga och fara.
Citera
2020-05-09, 16:54
Medlem
Nu är plastpåsarna helt borta på willys antar ingen köpte dom hahaha
Citera
2020-05-09, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
På systemet terrar jag personalen varje gång om varför de inte erbjuder papperspåsar. Något som tex jänkarna har fraktat hem sina dryckesvaror i under decennier.

Jag kan liksom inte välja något annat än systemet om jag vill köpa vin.

Så ta alltid upp detta faktum - i irriterad ton - varje gång du går dit.
Att de inte håller är en mkt dålig ursäkt. Papperskassarna i livsmedelsafärrerna tex klarar lätt 10 kilo.
hahaha kollegorna har pratat om dig, som han som går loss som en skogstokig alkis som vill ha papperspåsar.
Citera
2020-05-09, 17:07
Medlem
slagghackas avatar
Mycket bra att höjd skatt på plastpåsar infördes och att det så snabbt börjar få effekt. Det är ett effektivt sätt att påminna människor om att vi alla måste hjälpas åt att värna om vår vackra natur och miljö, som människor, växter och djur är beroende av. Plastnedskräpningen är ett globalt miljöproblem och förhoppningsvis blir nästa steg ett totalförbud mot dessa typer av meningslösa plastprodukter som ingen människa behöver i sitt liv.

Det går alldeles utmärkt att bära hem sina matvaror i papperskassar, tygkassar, ryggsäcken eller från bolaget i kartonger, och det finns bra biologiska alternativ till avfallspåsar av sockerrör eller majsstärkelse.

Låt oss nu alla hjälpas åt att ta ansvar för att värna om vår vackra svenska natur

Här kan man läsa mer om syftet är att minska mängden förpackningar och förpackningsavfall:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/skatt-pa-plastbarkassar_H701SkU13
Citera
2020-05-09, 17:46
Medlem
En beskattning kommer endast efter en misslyckad politik.
Tycker vi har fått väldigt många beskattningar de senaste åren..
Citera
2020-05-09, 17:52
Moderator
Tystnads avatar
Slutat köpa deras jävla kassar, använder tygpåsar.

Sopor : Har några starka Nettoplastpåsar som jag återanvänder, bara tömma skiten direkt i tunnan, finns inte på kartan att jag offra dyra plastpåsar till sopor.

Ja jag vet det finns billiga soppåsar på rullar men dessa är ju så dåliga att dom spricker så ha man all skiten på golvet innan man hinner ut med dom.

Helt idiotisk detta! plast skatt
Samtidigt ser man på nyheterna att någon stor lastbåt har släppt ut enorma mängder plastpellets som bla kommer skada en massa fåglar...
Citera
2020-05-09, 17:57
Medlem
kraftfoders avatar
Läste på SVT idag om att "plastpåseskatten" på tre kronor+ moms, dvs. 3:50- berör plastkassar upp till sju liter. Med tanke på att en "vanlig spann" brukar vara 10L, är 7L ingen särdeles stor plastkasse. Alltså torde man/tillverkarna/branschen enkelt kunna komma undan skatten genom att tillverka och sälja plastkassar på exempelvis 7,1L som därmed är skattebefriade?

-Bara något som slog mig i morse vid morgonkaffet.
Hade jag varit plastkassetillverkare, hade jag absolut funderat allvarligt på att tillverka "skattefria" plastkassar på 7,1L!
Citera
2020-05-09, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Mycket bra att höjd skatt på plastpåsar infördes och att det så snabbt börjar få effekt. Det är ett effektivt sätt att påminna människor om att vi alla måste hjälpas åt att värna om vår vackra natur och miljö, som människor, växter och djur är beroende av. Plastnedskräpningen är ett globalt miljöproblem och förhoppningsvis blir nästa steg ett totalförbud mot dessa typer av meningslösa plastprodukter som ingen människa behöver i sitt liv.

Det går alldeles utmärkt att bära hem sina matvaror i papperskassar, tygkassar, ryggsäcken eller från bolaget i kartonger, och det finns bra biologiska alternativ till avfallspåsar av sockerrör eller majsstärkelse.

Låt oss nu alla hjälpas åt att ta ansvar för att värna om vår vackra svenska natur

Här kan man läsa mer om syftet är att minska mängden förpackningar och förpackningsavfall:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/skatt-pa-plastbarkassar_H701SkU13

Mmm, fast inte i mitt hushåll och de flesta andras i ett land som har ett stort och utbyggt fjärrvärmenät. Där blir inköpspåsen nyttigt bränsle i värmeverket som ger mig varmvatten o uppvärmning. Så det blir bara en hittepåskatt (i mängden) som saknar bäring.
Och då blir många "tvärtom" i sitt beteende vilket leder till utebliven effekt eller tom försämrar.
Piska istället för morot har alltid varit "de grönas" medicin. Den slår liksom tillbaks när den saknar logik vilket det mesta som dessa mosshjärnor funderar ut.
Citera
2020-05-09, 18:23
Medlem
Fangfaces avatar
Det värsta med detta är att om de inte får de skatteintäkter de räknat med så införs en annan skatt som man kanske drabbas av.
Eller blir det som med tv-licensen.
Citera
2020-05-09, 18:45
Medlem
KlenmanStenhards avatar
Handlade idag på Willys, och de folk jag såg köpte den bruna pappkassen istället för plastpåse. Hörde även en kommentar ang pappkassen "Denna är inte straffbeskattad va?"

Körde med papp jag med, 2,50kr istället för 6-7kr.

Snart kommer en beskattning på pappkassen, om inte de får in tillräckligt via straffskatten på plastpåsarna..

Tillägg, precis alla varor jag köpte var inplastade...
Senast redigerad av KlenmanStenhard 2020-05-09 kl. 18:53. Anledning: Tilläg
Citera
2020-05-09, 18:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlenmanStenhard
Handlade idag på Willys, och de folk jag såg köpte den bruna pappkassen istället för plastpåse. Hörde även en kommentar ang pappkassen "Denna är inte straffbeskattad va?"

Körde med papp jag med, 2,50kr istället för 6-7kr.

Snart kommer en beskattning på pappkassen, om inte de får in tillräckligt via straffskatten på plastpåsarna..

Sannolikt sant. "Pengarna måste in!"

När jag läste på handels i Göteborg på 1900-talet, så var ämnet i den delkursen "beskattning", och då punktbeskattning i synnerhet. Exemplen som behandlades var alkoholskatt, tobaksskatt, bensinskatt etc. Lektorn sa att man beskattar vissa saker hårdare, då man vill förändra folks beteenden/konsumtionsvanor gällande skadliga saker. På ett ungefär sa han så.

Jag frågade (frågan var genomtänkt från min sida):
"Ponera följande: Om svensken skulle som genom ett trollslag över natten sluta supa, sluta röka, sluta köra bil, vad gör politikerna och myndighetrna då? -Pengarna "måste väl ändå in"?"

Fick som förväntat svar: "Då hittar de givetvis på skatt på annat!".
-Japp, så illa är det nog. Skulle vi gå över till papperskassarna (jag gillar papper bättre än plast, efter det de införde "återvunnen plast" i kassarna, luktar illa!) blir det troligtvis skatt på papperskassarna, förutom momsen som redan är där..

Själv så sparar jag cirka tusen spänn om året på att använda vanlig hederlig väska. (Egentligen ryggsäck). Sällan jag behöver köpa varken påsar eller kassar. Ryggsäcken är också bättre för kroppen, fördelar lasten jämnare än om man bär en tung kasse i ena armen. Man kan bli "sne" då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in