Citat:
Ursprungligen postat av
KlenmanStenhard
Handlade idag på Willys, och de folk jag såg köpte den bruna pappkassen istället för plastpåse. Hörde även en kommentar ang pappkassen "Denna är inte straffbeskattad va?"
Körde med papp jag med, 2,50kr istället för 6-7kr.
Snart kommer en beskattning på pappkassen, om inte de får in tillräckligt via straffskatten på plastpåsarna..
Sannolikt sant. "Pengarna måste in!"
När jag läste på handels i Göteborg på 1900-talet, så var ämnet i den delkursen "beskattning", och då punktbeskattning i synnerhet. Exemplen som behandlades var alkoholskatt, tobaksskatt, bensinskatt etc. Lektorn sa att man beskattar vissa saker hårdare, då man vill förändra folks beteenden/konsumtionsvanor gällande skadliga saker. På ett ungefär sa han så.
Jag frågade (frågan var genomtänkt från min sida):
"Ponera följande: Om svensken skulle som genom ett trollslag över natten sluta supa, sluta röka, sluta köra bil, vad gör politikerna och myndighetrna då? -Pengarna "måste väl ändå in"?"
Fick som förväntat svar: "Då hittar de givetvis på skatt på annat!".
-Japp, så illa är det nog. Skulle vi gå över till papperskassarna (jag gillar papper bättre än plast, efter det de införde "återvunnen plast" i kassarna, luktar illa!) blir det troligtvis skatt på papperskassarna, förutom momsen som redan är där..
Själv så sparar jag cirka tusen spänn om året på att använda vanlig hederlig väska. (Egentligen ryggsäck). Sällan jag behöver köpa varken påsar eller kassar. Ryggsäcken är också bättre för kroppen, fördelar lasten jämnare än om man bär en tung kasse i ena armen. Man kan bli "sne" då.