2020-05-09, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det som stöttar den hypotesen är det vi vet om TH:s personlighet.

Jag håller med om att argumenten om att han var så dålig på digital kompetens i allmänhet och kryptovalutor i synnerhet är rätt svaga motargument.

Däremot är det snäva tidsschemat dagen för försvinnandet ett betydligt starkare motargument. Du är ju, för att få den patiensen* att gå ut, nästan tvungen att anta att de två telefonsamtalen med AEH på morgonen för försvinnandet är falska. Och det verkar ju inte polisen tro att de är, inte heller nu när TH är huvudmisstänkt.

*) patiens = kabal på norsk

Ja. Enten er telefonsamtalene falske, eller det har vært medhjelpere.

Jeg tror han har forfalsket telefonsamtalene. Nøyaktig hvordan han har gjort det, vet jeg ikke.

Men jeg har større tro på det enn at han har leid medhjelpere.
Citera
2020-05-09, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Ja, jeg var nok litt usikker på hva du mente, så følte jeg måtte presisere.
Det går helt fint.

Ja, det kan jo være som du sier, jeg har aldri hørt om noe husbråk den natten utenom at jeg så noen nevnte det her i forumet. Det syns jeg er merkelig at noen "kan vite", for dem kom hjem 22.37 (?), og da må hun har rukket å fortelle en venn om det før ca klokken 9. Eller så må naboen ha hørt det, men jeg mener han har sagt i intervju hele tiden at han ikke har oppfattet noe spesielt.
Så jeg antar som du sier at dette er et rykte eller en teori noen har kommet opp med, for det er heller ikke nevnt av noen i media.
Nå husker jeg ikke navnet, men da han som skjøt kona og dumpa hun i elva, da kom det frem i media at det hadde vært bråk den natten. Ganske tidlig også, og det er ikke kommet frem noe i denne saken så jeg tror ikke at det er reellt. Og om det har vært bråk, så er det nok ingen andre enn TH som vet om det.

jeg husker heller ikke hvor jeg har dette fra, men mener at jeg en gang leste at det hadde vært skriking fra huset om natten, en annen gang at politiet hadde rykket ut. Så sannhetsgehalten i dette er jo ganske usikker. Siden dette er noe som kommer utenfra tror jeg ikke det er TH som har fortalt det, mer sannsynlig noen naboer. Men har ikke så mye tro på at politiet rykket ut da, tror kanskje media hadde fortalt det, kanskje mer sannsynlig at noen har hørt skrik, men er ikke engang sikkert at det kom fra dette huset . Så må ta dette med en klype salt. Men noe som slår meg er hvor lite media egentlig har fortalt om dette paret.

Jeg finner nesten ingen beskrivelser av personlighetene deres, kun at AEH høres ut som en familiekjær kone, og TH høres ut som en mistenksom kontrollfrik. Når vi får vite så lite er det ikke annet og vente enn at spekulasjonene brer om seg.
Citera
2020-05-09, 18:24
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Nytt for meg at TH har alkoholproblemer. Det går så mye rykter, noe jeg synes er rart er at noen forteller at de observerte et helt greit ekteskap, mens andre sier ekteskapet var turbulent. Heller har vi vel ikke fått noen forklaring på hva som menes som turbulent.Var han voldelig ( evnt.voldelig når han drakk) var han dominerende, drakk han mye. Var AEH en selvutslettende kvinne som fant seg i mye? Alt dette vet jo politiet men ikke vi da.

Og hvordan kan folk som kjente de vurdere så forskjellig tro?

Se på nesa hans, den bærer tydelig preg av å ikke være avholdsmann ihvertfall. Ellers er det ikke underlig at vennepar forteller om forskjellige observasjoner. Vi som har levd en stund har sett slikt tidligere, fordi den type som oftest ektemenn viser kun en side offentlig og en annen side når dørene er låst og han har fruen for seg selv. Det finnes diagnoser på slike også. De som beretter om "turbulent ekteskap" (som er en omskrivning antagelig for at hun har vært skikkelig undertrykt), de evner å se bak fasaden til fyren. Hva som gjør at at jeg tror det forholder seg slik, er at TH så tydelig har kontrollert kona via økonomien og først nå, når hun ble pensjonist kunne hun få penger via staten og komme seg ut av et helvete, det tålte nok ikke TH, han virker å være den typen. Ungene lider nok av en versjon av Stockholmsyndromet og derfor tar de nå hans side. Dette er i tillegg det eneste plausible motivet for dette drapet, ingen random gangstere ville ha interesse av å kidnappe henne, da ville de tatt noen som betydde mer for TH i tilfelle.
Citera
2020-05-09, 18:25
Medlem
Det ble i går spurt om man kan tidfeste om blod som er funnet er av nyere eller eldre dato.
Lærebok i Rettsmedisin av lege og rettsmedisiner Torleiv Rognum skriver ikke stort om dette, da de jobber med å finne dødsårsak samt angi best mulig tidspunkt for når døden har skjedd.
Imidlertid kan spor på et åsted fortelle mye selv om man ikke har levninger.
DNA teknologien har betydd et enormt fremskritt i etterforskningen av drapssaker, men den løser ikke alle sakene. De andre metodene rettsmedisinere bruker spiller fremdeles en svært sentral rolle. Ikke sjelden er det spørsmål om å fastslå et riktig dødstidspunkt. I flere saker har politiet stått uten mulighet til å overprøve mistenktes alibi fordi rettsmedisinere ikke har kunnet fastslå et nøyaktig dødstidspunkt.
Det som ofte fremstilles både elegant og presist i populærlitteraturen er i realiteten ikke alltid så enkelt. I virkeligheten er det nærmeste man kommer ± 1 ½ time. Ofte må rettsmedisinere angi et atskillig videre tidsspenn.
Dødsflekker er rødlige misfargede områder av huden på kroppens lavtliggende steder som oppstår ½ til 2 timer etter døden. De oppstår når blodsirkulasjonen opphører og blodet siger ned til de lavest liggende områder av kroppen. Flekkene kan flytte seg helt eller delvis om liket blir snudd etter døden. Går det mer enn 12-20 timer flytter de seg ikke mer, de forblir fiksert. Rettsmedisinere kan benytte dødsflekker til å vurdere om liket har blitt flyttet etter at drapet er skjedd.

Men, i denne saken mangler man AEH.

Jeg fant imidlertid ved å google diverse dette i dag :

Predicting the time of the crime: Bloodstain aging estimation for up to two years,
Kyle C. Doty, Claire K. Muro, Igor K. Lednev,
Forensic Chem. 2017, 5, 1–7.
DOI: 10.1016/j.forc.2017.05.002

Raman spectroscopy and advanced statistics allow the researchers to date a blood stain accurately, provided said blood stain is less than two years old. Raman spectroscopy involves shining a laser on a sample and measuring the intensity of scattered light.

https://www.chemistryviews.org/details/ezine/10562374/Determining_the_Age_of_Bloodstains_to_Solve_Crimes .html

Nå kjenner ikke jeg til om teknikere fra Kripos benytter denne metoden, men Luminol er i hvert fall velkjent fra tilbake til 1937. Dette med referanse til boken Crime Laboratory Digest.
( Blood in the body has a rating of Fe2+ and carries oxygen well. Once outside of the body and dry it is the hemoglobin begins to convert to methaemoglobin and darkens and starts to have a rating Fe3+. When blood is completely dry the oxidation process is complete and appears brown like rust.
Can you get DNA from old blood?
DNA has traditionally been extracted from dried blood using dried blood spots on filter paper. However, studies conducted using this method found that it often required labor-intensive protocols and multiple extraction steps, difficult to perform during field studies.
How long does it take for blood to dry up?
A study published in the International Journal of Legal Medicine reported that a blood drop on a hard surface in a typical indoor setting at 20 degrees Celsius is completely dry in 60 minutes. Increasing the temperature to 24 degrees Celsius reduces the drying time to only 30 minutes.
Locating blood at a crime scene is a vital step. It can assist in recreating the events of a crime, identifying victims or suspects, establishing secondary crime scenes, ascertaining potential murder weapons, and in identifying links between individuals with locations and objects. )

Her er noen norske linker :

https://www.bioteknologiradet.no/temaer/dna-analyser/

https://www.tv2.no/a/10168363/

https://www.politiforum.no/artikler/jakten-pa-de-tause-vitnene/387045
Citera
2020-05-09, 18:27
Medlem
Citat:
Ja, TH er fortsatt siktet.

Det burde jo være en lov som sier noe om de kan ransake en bolig til en person som er siktet fordi en ny person er blitt siktet i saken og de vil sjekke ny info/bevis i forbindelse med dette. Det burde jo være et scenario som oppstår mange ganger?
Du har rett i at det burde finnes en slik lov. Jeg er usikker på hvilke lover som finnes og om det eventuelt finnes en slik lov.
Citera
2020-05-09, 18:27
Medlem
Citat:
jeg husker heller ikke hvor jeg har dette fra, men mener at jeg en gang leste at det hadde vært skriking fra huset om natten, en annen gang at politiet hadde rykket ut. Så sannhetsgehalten i dette er jo ganske usikker. Siden dette er noe som kommer utenfra tror jeg ikke det er TH som har fortalt det, mer sannsynlig noen naboer. Men har ikke så mye tro på at politiet rykket ut da, tror kanskje media hadde fortalt det, kanskje mer sannsynlig at noen har hørt skrik, men er ikke engang sikkert at det kom fra dette huset . Så må ta dette med en klype salt. Men noe som slår meg er hvor lite media egentlig har fortalt om dette paret.

Jeg finner nesten ingen beskrivelser av personlighetene deres, kun at AEH høres ut som en familiekjær kone, og TH høres ut som en mistenksom kontrollfrik. Når vi får vite så lite er det ikke annet og vente enn at spekulasjonene brer om seg.

Ja, jeg har lest det samme. Vet ikke om det kan ha vært her i forumet?
Det kan ha vært en gang i løpet av de 25 årene at politiet har rykket ut? Jeg kan ikke huske om det sto nødvendigvis den aktuelle natten?

Ja, de har stått veldig lite frem i media. Jeg har tenkt tanken at det er rart familien ikke står frem og "ber" gjerningsmannen slippe henne fri. Samtidig har de alltid sagt at TH har vært mediesky, og jeg tenker at det kan være en av grunnene til lite info. Samtidig hvorfor arrangere alt dette, det er jo en så spesiell sak at det havner mer i media enn om hun hadde forsvunnet fra gåtur med hunden? Da hadde vi kanskje glemt saken nå..?
Citera
2020-05-09, 18:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ja. Enten er telefonsamtalene falske, eller det har vært medhjelpere.

Jeg tror han har forfalsket telefonsamtalene. Nøyaktig hvordan han har gjort det, vet jeg ikke.
Observera att om TH har förfalskat telefonsamtalen, och polisen inte kan leda detta i bevis, blir det i princip omöjligt att döma honom. Då har han ju alibi, och det finns heller inga medhjälpare som polisen kan få att tala.
Citera
2020-05-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ja, jeg skjønner.
Men sa ikke Holden at TH hele tiden har spurt om utviklingen i saken og fått et inntrykk av at de var på vei mot noe? Også boom ble han siktet selv? Jeg kan anta at han har tenkt det ikke var nødvendig fordi han fikk inntrykk av politiet at de snart skulle pågripe noen og kom langt i saken.

https://www.aftenposten.no/norge/i/mRWy1p/anne-elisabeth-hagens-familie-vurderer-dusoer
De vurderte det i allefall i oktober, men fra politiet sin side virket det nesten som at de "frarådet" det uten å si det direkte? Vi vet at på denne tiden hadde de TH som hemmelig siktet, så de har vel ikke vært en pådriver der.
"- Etter politiets oppfatning er det noen betenkeligheter når det gjelder å utbetale dusør, og vi har vært rådgiver overfor familien vedrørende dette."

Ja nå er det jo ikke slik at familien har latt seg påvirke av politiet med hensyn til utbetalingen av 10 mill til kidnappere i juli, dette blir så klart min mening men hva risikerte Hagen familien ved å utløse dusør til tips som kunne føre til oppklaring. Absolutt ingenting. Merk deg at jeg mener tips som fører til oppklaring altså ikke tips generelt. Hva hadde vært farlig med det tro?
Jo kan være politiet hadde fått noen virkelighetsfjerne folk de måtte avhøre, men langt de flest er vel allerede avhørt vil jeg tro.
Hva frykter politiet tro? At de må bruke tid på unødvendige ting? Som om de ikke allerede gjør det?
At mistanken skal flyttes vekk fra TH?

Jeg vet ikke og klarer ikke finne gode argumenter for å la være.
Citera
2020-05-09, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akeleye
Det ble i går spurt om man kan tidfeste om blod som er funnet er av nyere eller eldre dato.
Lærebok i Rettsmedisin av lege og rettsmedisiner Torleiv Rognum skriver ikke stort om dette, da de jobber med å finne dødsårsak samt angi best mulig tidspunkt for når døden har skjedd.
Imidlertid kan spor på et åsted fortelle mye selv om man ikke har levninger.
DNA teknologien har betydd et enormt fremskritt i etterforskningen av drapssaker, men den løser ikke alle sakene. De andre metodene rettsmedisinere bruker spiller fremdeles en svært sentral rolle. Ikke sjelden er det spørsmål om å fastslå et riktig dødstidspunkt. I flere saker har politiet stått uten mulighet til å overprøve mistenktes alibi fordi rettsmedisinere ikke har kunnet fastslå et nøyaktig dødstidspunkt.
Det som ofte fremstilles både elegant og presist i populærlitteraturen er i realiteten ikke alltid så enkelt. I virkeligheten er det nærmeste man kommer ± 1 ½ time. Ofte må rettsmedisinere angi et atskillig videre tidsspenn.
Dødsflekker er rødlige misfargede områder av huden på kroppens lavtliggende steder som oppstår ½ til 2 timer etter døden. De oppstår når blodsirkulasjonen opphører og blodet siger ned til de lavest liggende områder av kroppen. Flekkene kan flytte seg helt eller delvis om liket blir snudd etter døden. Går det mer enn 12-20 timer flytter de seg ikke mer, de forblir fiksert. Rettsmedisinere kan benytte dødsflekker til å vurdere om liket har blitt flyttet etter at drapet er skjedd.

Men, i denne saken mangler man AEH.

Jeg fant imidlertid ved å google diverse dette i dag :

Predicting the time of the crime: Bloodstain aging estimation for up to two years,
Kyle C. Doty, Claire K. Muro, Igor K. Lednev,
Forensic Chem. 2017, 5, 1–7.
DOI: 10.1016/j.forc.2017.05.002

Raman spectroscopy and advanced statistics allow the researchers to date a blood stain accurately, provided said blood stain is less than two years old. Raman spectroscopy involves shining a laser on a sample and measuring the intensity of scattered light.

https://www.chemistryviews.org/details/ezine/10562374/Determining_the_Age_of_Bloodstains_to_Solve_Crimes .html

Nå kjenner ikke jeg til om teknikere fra Kripos benytter denne metoden, men Luminol er i hvert fall velkjent fra tilbake til 1937. Dette med referanse til boken Crime Laboratory Digest.
( Blood in the body has a rating of Fe2+ and carries oxygen well. Once outside of the body and dry it is the hemoglobin begins to convert to methaemoglobin and darkens and starts to have a rating Fe3+. When blood is completely dry the oxidation process is complete and appears brown like rust.
Can you get DNA from old blood?
DNA has traditionally been extracted from dried blood using dried blood spots on filter paper. However, studies conducted using this method found that it often required labor-intensive protocols and multiple extraction steps, difficult to perform during field studies.
How long does it take for blood to dry up?
A study published in the International Journal of Legal Medicine reported that a blood drop on a hard surface in a typical indoor setting at 20 degrees Celsius is completely dry in 60 minutes. Increasing the temperature to 24 degrees Celsius reduces the drying time to only 30 minutes.
Locating blood at a crime scene is a vital step. It can assist in recreating the events of a crime, identifying victims or suspects, establishing secondary crime scenes, ascertaining potential murder weapons, and in identifying links between individuals with locations and objects. )

Her er noen norske linker :

https://www.bioteknologiradet.no/temaer/dna-analyser/

https://www.tv2.no/a/10168363/

https://www.politiforum.no/artikler/jakten-pa-de-tause-vitnene/387045
Takk for informasjon og linker!
Citera
2020-05-09, 18:36
Medlem
Citat:
Ja, jeg var nok litt usikker på hva du mente, så følte jeg måtte presisere.
Det går helt fint.

Ja, det kan jo være som du sier, jeg har aldri hørt om noe husbråk den natten utenom at jeg så noen nevnte det her i forumet. Det syns jeg er merkelig at noen "kan vite", for dem kom hjem 22.37 (?), og da må hun har rukket å fortelle en venn om det før ca klokken 9. Eller så må naboen ha hørt det, men jeg mener han har sagt i intervju hele tiden at han ikke har oppfattet noe spesielt.
Så jeg antar som du sier at dette er et rykte eller en teori noen har kommet opp med, for det er heller ikke nevnt av noen i media.
Nå husker jeg ikke navnet, men da han som skjøt kona og dumpa hun i elva, da kom det frem i media at det hadde vært bråk den natten. Ganske tidlig også, og det er ikke kommet frem noe i denne saken så jeg tror ikke at det er reellt. Og om det har vært bråk, så er det nok ingen andre enn TH som vet om det.

Ja, jeg husker en på forumet her skrev om bråk fra huset sent på kvelden. Vedkommende som hadde hørt dette hadde spasert forbi huset på kveldstid. Tidspunkt er ikke kjent. Ei heller om det er snakk om kvelden 30.10.2018 eller om observasjonen var fra en annen kveld. Jeg kan ikke ane om det var vedkommende på forumet selv som hadde hørt dette, eller om vedkommende hadde lest eller blitt meddelt dette av andre.
Vedkommende som skjøt og dumpet sin kone i elva heter Sv**n Jemtl**d. Kona het Ja**e.
Citera
2020-05-09, 18:37
Medlem
Citat:
Ja nå er det jo ikke slik at familien har latt seg påvirke av politiet med hensyn til utbetalingen av 10 mill til kidnappere i juli, dette blir så klart min mening men hva risikerte Hagen familien ved å utløse dusør til tips som kunne føre til oppklaring. Absolutt ingenting. Merk deg at jeg mener tips som fører til oppklaring altså ikke tips generelt. Hva hadde vært farlig med det tro?
Jo kan være politiet hadde fått noen virkelighetsfjerne folk de måtte avhøre, men langt de flest er vel allerede avhørt vil jeg tro.
Hva frykter politiet tro? At de må bruke tid på unødvendige ting? Som om de ikke allerede gjør det?
At mistanken skal flyttes vekk fra TH?

Jeg vet ikke og klarer ikke finne gode argumenter for å la være.

Jeg tenker vel at dersom TH eller noen i familien er med på "kidnappingen", så er det vel lettere å ikke utlove en dusør dersom politiet antyder at det ikke er nødvendig? De vil jo tape dersom en medhjelper eller noen forteller at det er TH/noen i familien?
Dersom et tips fører til oppklaring så er de pliktig til å utlove dusør, og det er da kjedelig å betale noen for å catche seg selv?

Ti millionene til kidnappere i juli antar man jo har gått til TH selv, eller en for å gjøre jobben? Dersom det faktisk gikk til kidnapperen så håpet vel TH at det skulle føre til et livsbevis, noe det ikke gjorde. Da skjønner dem vel innerst inne at hun er død nå, så hvor mye penger skal de bruke på å få kroppen hjem/få svar, er vel det de må vurdere nå?

Når det gjelder politiet er vel det eneste negative at det ofte kommer inn flere hundre tips, som gjør det tidskrevende og tar mye arbeidskapasitet (penger til ressurser). De tenker kanskje at det foreløpig er nok med det de har?
Citera
2020-05-09, 18:40
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"Lagmannsretten avgjorde denne uken at det ikke er skjellig grunn til å mistenke Hagen for drap. Da kan de ikke lenger holde på eiendommene hans, selv om 70-åringe fortsatt er siktet i saken, forklarer den profilerte forsvarsadvokaten John Christian Elden til NRK.

– Politiet vurderer da at det er innenfor lagmannsrettens kjennelse å legge til grunn skjellig grunn til mistanke om at det er begått et drap, og at det er sannsynlig at bevis kan finnes på disse stedene, sier Elden, partner i Advokatfirmaet Elden DA.

Han mener politiet er i ferd med å gjøre noe de ikke har hjemmel til å gjøre.

– De er på syltynn is, for hvis de samtidig har Hagen som mistenkt, er det ulovlig. Da kan de ikke kalle det tredjemann, sier Elden."

https://www.nrk.no/norge/tom-hagen-ute-av-fengsel---politiet-vil-fortsatt-ransake-hus-og-hytte-1.15010828

Detta har nu börjat utveckla sig til en fars.
Vill TH, oskyldig enligt egen utsago, överhuvudtaget bli friad från misstanke eller inte?!
Tycker han mest verka kämpa emot och därigenom istället dra till sig ännu mer misstankar, även från från allmänheten. Klart han har nåt att dölja, för inte kan det väl enkom handla om att polisen ”stökar till det”?

Jag trodde att det norska rättsväsendet ville utreda detta numera globalt kända fall!
Visst rättssäkerhet i all ära, men detta känns som om mest som bråk mellan polis/åklagare och domstolar. Det norska rättsväsendet förvånar mig faktiskt, och det är inget jag blivit imponerat av.
Mest en massa viljor som verkar motabeta varandra.

Vilken j@kla cirkus
Har aldrig varit sett maken till liknande. Kanske GW hade rätt ändå...?
Senast redigerad av T34Panzer 2020-05-09 kl. 18:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in