2020-05-09, 18:06
Medlem
Alarm-mannen, hvor godt ble han sjekket ut av saken, noen som husker?
Citera
2020-05-09, 18:07
Medlem
Jeg tror ikke det jobbes boligen i dag. Det står ikke det i nyhetene. Tredjepartsransakingen hindrer bare TH tilgang. Skal de rykke inn med teknikere igjen montro? Det blir spennende i morgen, og mandag - blir RU sluppet igjen?
Citera
2020-05-09, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Sant, men RU er jo siktet, og handlingen skjedde jo i det huset, så kravene oppfylles vel fremdeles?
Jeg tolker ikke det som at det må være enda en som er siktet vi ikke vet om.

Du har rett i at det ikke må være enda en siktet eller mistenkt.

Jeg skrev feil i det innlegget du siterte. Jeg glemte å få med det som jeg streker under her: " krav at det er en mistenkt eller siktet person i saken "

Se det som Elden uttalte i artikkelen i linken. Hvis TH er mistenkt, har ikke politiet lov til å kalle ransakingen for tredjemannsransaking.

Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"Lagmannsretten avgjorde denne uken at det ikke er skjellig grunn til å mistenke Hagen for drap. Da kan de ikke lenger holde på eiendommene hans, selv om 70-åringe fortsatt er siktet i saken, forklarer den profilerte forsvarsadvokaten John Christian Elden til NRK.

– Politiet vurderer da at det er innenfor lagmannsrettens kjennelse å legge til grunn skjellig grunn til mistanke om at det er begått et drap, og at det er sannsynlig at bevis kan finnes på disse stedene, sier Elden, partner i Advokatfirmaet Elden DA.

Han mener politiet er i ferd med å gjøre noe de ikke har hjemmel til å gjøre.

– De er på syltynn is, for hvis de samtidig har Hagen som mistenkt, er det ulovlig. Da kan de ikke kalle det tredjemann, sier Elden."

https://www.nrk.no/norge/tom-hagen-ute-av-fengsel---politiet-vil-fortsatt-ransake-hus-og-hytte-1.15010828
Citera
2020-05-09, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Tror du misforstår meg nå jeg har ikke skrevet at teorien om husbråk stammer fra deg, jeg bare legger litt sammen og gjør meg opp en konklusjon. Det du skriver er sikkert riktig, men trolig vet få her om teorien om husbråk samme natt er riktig. Beklager var ikke meningen og putte ord i din munn som du ikke sto for.
Ja, jeg var nok litt usikker på hva du mente, så følte jeg måtte presisere.
Det går helt fint.

Ja, det kan jo være som du sier, jeg har aldri hørt om noe husbråk den natten utenom at jeg så noen nevnte det her i forumet. Det syns jeg er merkelig at noen "kan vite", for dem kom hjem 22.37 (?), og da må hun har rukket å fortelle en venn om det før ca klokken 9. Eller så må naboen ha hørt det, men jeg mener han har sagt i intervju hele tiden at han ikke har oppfattet noe spesielt.
Så jeg antar som du sier at dette er et rykte eller en teori noen har kommet opp med, for det er heller ikke nevnt av noen i media.
Nå husker jeg ikke navnet, men da han som skjøt kona og dumpa hun i elva, da kom det frem i media at det hadde vært bråk den natten. Ganske tidlig også, og det er ikke kommet frem noe i denne saken så jeg tror ikke at det er reellt. Og om det har vært bråk, så er det nok ingen andre enn TH som vet om det.
Citera
2020-05-09, 18:10
Medlem
Citat:
Du har rett i at det ikke må være enda en siktet eller mistenkt.

Jeg skrev feil i det innlegget du siterte. Jeg glemte å få med det som jeg streker under her: " krav at det er en mistenkt eller siktet person i saken "

Se det som Elden uttalte i artikkelen i linken. Hvis TH er mistenkt, har ikke politiet lov til å kalle ransakingen for tredjemannsransaking.
Ja skjønner, er enig i Elden sin uttalelse.
Nå har de lov å ransake der pga de har siktet RU (eller en annen), og handlingen ble utført der.

Men det står ikke hvordan det fungerer når det stedet de skal ransake i forhold til tredjemannsransaking er boligen til en som er siktet?
Citera
2020-05-09, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lynxlupus108
Beslutningen om tredjepartsransaking betyr ikke at det ransakes i dag, det står ingen steder at de gjør noe på eiendommene i dag. Det brukes for å nekte tilgang. Det blir spennende å se om de rykker inn med teknikere enda en gang, kanskje i morgen?

Bildeteksten på TV2-artikkelen.

Citat:
Politiet foretar lørdag nye undersøkelser i boligen til ekteparet Hagen i Sloraveien 4 på Lørenskog. Bildet er fra en tidligere anledning.

https://www.tv2.no/nyheter/11437484/?cb=1589030463

Det står svart på hvitt.

Mulig at opplysningene er feil da.
Citera
2020-05-09, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Alarm-mannen, hvor godt ble han sjekket ut av saken, noen som husker?
Jeg vet ikke mer enn det som står i denne artikkelen. (Mer informasjon i artikkelen).

"– Jeg kan bekrefte at vi har snakket med en selger fra et sikkerhetsselskap, og at han er avhørt i saken, sier etterforskningsleder Christian Berge i Øst politidistrikt til VG."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zLoXy5/forsvinningssaken-vurderte-ny-alarm-kvelden-foer-hun-forsvant
Citera
2020-05-09, 18:14
Medlem
Citat:
Har du spurt han om han er villig til det da?
Kan jo være at han vil det eller vil det etterhvert når saken står stille, men dersom politiet har sagt at de har masse tips og mye å gå på hele tiden så er det vel ikke sikkert han har tenkt det er nødvendig enda?
Som regel begynner dem vel å utlove dusører etterhvert når politiet sier dem ikke har mer å gå på?

Det er lenge siden jeg leste at politiet hadde godtatt at han kunne utlove belønning til de som hadde tips som førte til oppklaring, lite har skjedd så antar det ikke har vært tema. Man kan dog spekulere i om hva som er årsaken. enten dreier det seg om angst for at de skal komme inn tips som fører tilbake til han selv, alternativt vil han ikke bruke mer penger på AEH.

Jeg tror politiet hadde vært takknemlig om han gjorde det? Og da mener jeg ikke tips generelt, men tips som kan føre til oppklaring. Det er såklart en mulighet for at ingen hadde gått på limpinnen, men det er også en mulighet for folk som vet litt mer blir fristet av gulroten uten at de av den grunn avslører sin egen rolle i dette. Det kan dreie seg om anonyme tips hvor en person vet noe, men ikke føler for å fortelle, men tanken på belønning vil kanskje sette personen på gli.
Citera
2020-05-09, 18:19
Medlem
Citat:
Nå har de lov å ransake der pga de har siktet RU (eller en annen), og handlingen ble utført der.

Men det står ikke hvordan det fungerer når det stedet de skal ransake i forhold til tredjemannsransaking er boligen til en som er siktet?
Politiet har ikke lov til å kalle ransakingen for tredjemannsransaking når boligen tilhører en person som er mistenkt eller siktet i saken. Og politiet har ikke akkurat gått ut og sagt at TH ikke lengre er mistenkt.
De ønsket jo å pågripe TH på nytt.

Jeg vet ikke om det finnes andre lover som politiet kan bruke for å gjennomføre en slik ransaking på THs eiendommer nå.

Det hadde vært bra om andre som har bedre greie på dette enn meg, kunne forklare mer om dette med ransaking.
Citera
2020-05-09, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Det er lenge siden jeg leste at politiet hadde godtatt at han kunne utlove belønning til de som hadde tips som førte til oppklaring, lite har skjedd så antar det ikke har vært tema. Man kan dog spekulere i om hva som er årsaken. enten dreier det seg om angst for at de skal komme inn tips som fører tilbake til han selv, alternativt vil han ikke bruke mer penger på AEH.

Jeg tror politiet hadde vært takknemlig om han gjorde det? Og da mener jeg ikke tips generelt, men tips som kan føre til oppklaring. Det er såklart en mulighet for at ingen hadde gått på limpinnen, men det er også en mulighet for folk som vet litt mer blir fristet av gulroten uten at de av den grunn avslører sin egen rolle i dette. Det kan dreie seg om anonyme tips hvor en person vet noe, men ikke føler for å fortelle, men tanken på belønning vil kanskje sette personen på gli.

Ja, jeg skjønner.
Men sa ikke Holden at TH hele tiden har spurt om utviklingen i saken og fått et inntrykk av at de var på vei mot noe? Også boom ble han siktet selv? Jeg kan anta at han har tenkt det ikke var nødvendig fordi han fikk inntrykk av politiet at de snart skulle pågripe noen og kom langt i saken.

https://www.aftenposten.no/norge/i/mRWy1p/anne-elisabeth-hagens-familie-vurderer-dusoer
De vurderte det i allefall i oktober, men fra politiet sin side virket det nesten som at de "frarådet" det uten å si det direkte? Vi vet at på denne tiden hadde de TH som hemmelig siktet, så de har vel ikke vært en pådriver der.
"- Etter politiets oppfatning er det noen betenkeligheter når det gjelder å utbetale dusør, og vi har vært rådgiver overfor familien vedrørende dette."
Citera
2020-05-09, 18:21
Medlem
Citat:
Politiet har ikke lov til å kalle ransakingen for tredjemannsransaking når boligen tilhører en person som er mistenkt eller siktet i saken. Og politiet har ikke akkurat gått ut og sagt at TH ikke lengre er mistenkt.
De ønsket jo å pågripe TH på nytt.

Jeg vet ikke om det finnes andre lover som politiet kan bruke for å gjennomføre en slik ransaking på THs eiendommer nå.

Det hadde vært bra om andre som har bedre greie på dette enn meg, kunne forklare mer om dette med ransaking.
Ja, TH er fortsatt siktet.

Det burde jo være en lov som sier noe om de kan ransake en bolig til en person som er siktet fordi en ny person er blitt siktet i saken og de vil sjekke ny info/bevis i forbindelse med dette. Det burde jo være et scenario som oppstår mange ganger?
Citera
2020-05-09, 18:22
Medlem
Citat:

Her er det informasjon om ransaking hos mistenkte. Da kalles det ikke tredjemannsransaking.

"Lov om rettergangsmåten i straffesaker (Straffeprosessloven)
Fjerde del. Tvangsmidler
Kap 15. Ransaking
0 Overskriften endret ved lover 15 mars 1991 nr. 5, 3 des 1999 nr. 82 (ikr. 1 jan 2000 iflg. res. 3 des 1999 nr. 1202).
§ 192. Når noen med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff, kan det foretas ransaking av hans bolig, rom eller oppbevaringssted for å sette i verk pågripelse eller for å søke etter bevis eller etter ting som kan beslaglegges eller som det kan tas heftelse i."
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-22-25/KAPITTEL_4-3#%C2%A7201
Senast redigerad av POlROT 2020-05-09 kl. 18:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in