2020-05-09, 17:54
Medlem
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-age-distribution

Här kan vi se att ett par ynka procent 70 plussare överhuvudtaget fått IVA- vård trots tusentals lediga vårdplatser som man skryter om över hela världen.
Vem som helst fattar att alla dessa ej var hopplösa fall.
Citera
2020-05-09, 17:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Sant att det mycket vi inte vet om covid-19 och dess långsiktiga effekter. Men det samma gäller också ett framtida vaccin. Om det är sjukdomen i sig som t ex ger upphov till Kawasakis syndrom hos ett fåtal barn, eller att det är kroppens immunförsvar som ligger bakom, känner vi inte till. Så ett vaccin kan, mycket väl, vara lika eller mer riskfyllt än den flockimmunitet som ändå, oundvikligen, kommer uppstå i de lockdown länder som nu öppnar upp.

Skillnaden är bara att dessa lockdown länder bara skjutit problem framför sig en eller två månader, till en oerhörd hög ekonomisk, social och psykologisk kostnad som kan pågå i årtionden och därmed påverka den övergripande folkhälsan ytterst negativt.
Tänk att du av alla skulle låta som de värsta Myrdalare om folkhygien och välfärdsstat.

Inget civiliserat land tillåter ens att ställa sådana frågor mot varandra. Det trodde jag att vi hade gjort oss av med sedan 75 år tillbaka.

Ja, det är synd att inte den unga och friska delen av befolkning blev drabbad den här gången. Vi får hoppas att viruset nu muterar och slår mot unga vuxna i höst.

Vi lär då se andra politiska beslut och förhoppningsvis andra politiker som fattar dem.

Framförallt lär vi inte höra något från politiska taltrattar som dig som saknar de mest basala kunskaper i ämnet de pratar om.
Citera
2020-05-09, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
"Om det är det man prioriterar"

Finns annat här såsom vacker natur och kranvatten.
Men ja någon gång lär jag fly detta känslokalla land.

Så du prioriterar kranvatten framför människosyn?

Det är också ett val..

Själv skulle jag hellre köpa vatten i flaska om jag ansåg att man just i Sverige hade världens sämsta människosyn.
Citera
2020-05-09, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Hur många mellan 20-39 år dör av vanlig influensa?
Kommer inte ihåg den exakta siffran men det är i stort sett ingen. Undantag finns typ personer med andra riktigt grova underliggande sjukdomar tex svår cancer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Det är väl en ganska stor skillnad på att träffa 2-3 kompisar en dag, mot att sitta i ettklassrum med 25.Eller att vara i lokaler där hundratals har passerat och uppehåller sig. Begriper du verkligen inte det? Snälla gud låt minst 1000000 svenskar dö, dummare folkslag finns inte
Nej, det är ingen jätteskillnad. För du umgås inte på nära avstånd med alla dina 25 klasskamrater. Det är främst då man blir smittad. När du sitter ansikte mot ansikte och pratar med någon på nära håll.

Att passera en korridor som ett asymptomatiskt barn passerat innan är inte hur folk vanligtvis smittas av den här sjukdomen. I så fall hade COVID haft R-värde 100.
Citera
Medlem
tomyhockeys avatar
kan någon ställa mot vägen Herr Tegnell och Johan gisecke , Sydkorea har börjat spela upp fotboll , ni pratar om 1 år varför vill ni inte jämföra er hantering av korona med sydkorea varför skall vi vänta i 1 år sydkorea är klar på 3 månader
Citera
2020-05-09, 18:03
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-age-distribution

Här kan vi se att ett par ynka procent 70 plussare överhuvudtaget fått IVA- vård trots tusentals lediga vårdplatser som man skryter om över hela världen.
Vem som helst fattar att alla dessa ej var hopplösa fall.

21%. Är det ett par ynka procent? Troll
Citera
2020-05-09, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tyvärr bakom betalvägg men tydligen gick iaf Attendo före myndigheterna och införde besöksförbud och hygieninstruktioner tidigt:

Attendo-chefens coronalarm möttes med tystnad – ”jag fick kalla kårar”
Under coronavåren är ingenting sig likt på vårdkoncernen Attendo. Huvudkontoret har blivit handspritslager och vd Martin Tivéus tvingas buda på skyddsutrustning för många miljoner via chattappar och utan att ens veta vem han handlar med.

I en stor intervju med Di berättar Martin Tivéus om varför han införde besöksförbud på äldreboenden tre veckor innan det nationella beslutet och hur han förgäves försöker få Socialstyrelsen att lyssna.
/.../
"Det var personliga kontakter som fick *Martin Tivéus att införa besöksförbudet på alla äldreboenden i mars. Attendo var först i Norden och tre veckor före Sveriges *nationella besöksstopp den 1 april.
”Myndigheternas riktlinjer är inte ribban som vi ska försöka nå upp till, utan basen där vi börjar. De har heller inte all fakta i början av en kris. Sök fler källor, våga ta egna initiativ och gå ut starkare”, resonerar börs-vd:n.
Själv har han löpande kontakt med flera professorer i virologi. Efter ett samtal med en chef på Karolinska institutet insåg han att smittspridningen kunde få mycket brantare kurva än vad Folkhälsomyndigheten sa.
Det var den 9 mars.
Morgonen därpå var besöksförbud och hälsokontroll av all personal före varje arbetspass infört på samtliga enheter.
”Självklart i dag, men då var gatekeepers som besöksförbud och hälsokontroller kontroversiellt.”
Tilltaget renderade Attendochefen kritik från både kommuner, som ansåg att åtgärderna var onödigt drastiska och eldade på oron, och medarbetare, som fick ta diskussionen med boende och anhöriga.
”Jag tar hellre kritik för att ha gjort för mycket och för tidigt än för lite och för sent. Åtgärderna kanske räddade några boendes liv”, säger Martin Tivéus."
https://www.di.se/nyheter/attendo-chefens-larm-mottes-med-tystnad-jag-fick-kalla-karar/

Hoppas verkligen att det finns anhöriga villiga att ta striden.

Hur många hade Anders Tegnell räknat ut skulle dö i försöken med 40% flockimmunitet i Stockholm? Hur har han tänkt sig att få det jämnt fördelat? Och övriga Sverige, kommer de att uppnå det på något magiskt vis utan döda?

Det ska bli intressant att se hur det hela beskrivs i historieböckerna. Den onda statens återkomst i form av Tegnell och FHM? Vi kan kanske komma dithän att börsbolag som Attendo är att föredra, för här har de varit tidiga på bollen för VDn vill inte göra sina viktigaste kritiker och arbetsgivare dvs aktieägarna besvikna.

Är Attendo inte på bollen, vilket Tivéus verkar varit precis som en börsvd ska vara, så skulle aktieägarna känna ett obehagligt hugg nära hjärtat, nämligen i plånkan. Jag tror att man ska undvika offentlig vård och vård av andra privata bolag om man inte har full koll på dem. Börsbolag däremot har ögonen på sig.
Citera
2020-05-09, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
21%. Är det ett par ynka procent? Troll

Jämför med grannländerna.
Troll.
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Nämn tre länder som skiter i sina äldre lika mycket som vi.

Har du ingen kännedom om vilken vidrig människosyn många länder har?
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Vad är det för dum fråga?
Jag förstår att det kan svida att få höra att man är en dålig människa.
Att få höra sanningen kan ibland vara jobbigt.
Å andra sidan, dessa monster som finns i Sverige har ofta inga större skuldkänslor.
Så det borde inte svida något namnvärt för de flesta.

Varför jag fortfarande är kvar är väl min sak och inget jag behöver diskutera med en okänd på ett forum då det är privata saker.

Om du anser förstås att du är en god människa som bara spyr galla på det land du bor i och dess befolkning?

Som tur är för Sverige så gör det flesta sitt jobb och försöker följa de restriktioner som vi har. Det gör att vi kommer att överleva Corona krisen. Jag är säker på att det kommer att göra dig besviken men vi kommer inte bara att lägga oss ner och dö för att du vill det.

Sen hoppas jag personligen på att laman Winters blod kan hjälpa oss och att forskningen på klonade antikroppar och lungstamceller från fostervatten ska ge resultat.
Citera
2020-05-09, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, det är ingen jätteskillnad. För du umgås inte på nära avstånd med alla dina 25 klasskamrater. Det är främst då man blir smittad. När du sitter ansikte mot ansikte och pratar med någon på nära håll.

Att passera en korridor som ett asymptomatiskt barn passerat innan är inte hur folk vanligtvis smittas av den här sjukdomen. I så fall hade COVID haft R-värde 100.

Det har vi i Sverige inte en aning om! Och då viruset kan leva i dagar så kan man ju ana att det finns nästan överallt i butiker och på allmänna platser i smuts-landet Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in