2020-05-08, 19:00
Medlem
Glossuss avatar
36% upp i år.
Nu säljer jag av delar av det som gått bäst, Elkem, Lundin Gold och Swedish Match till förmån för tråkaktier som ABB, Axfood, Atlas Copco, Bure, Telia, Zalando samt en ny båtmotor.
Citera
2020-05-08, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Fetat. Sveriges Regioner kommer få betala mycket dyrt pga Covid 19. Vad får dig att tro att vården har stått stilla i 3 månader? Sant är att elektiv vård ställs in men akut och cancervård fortgår som vanligt tillsammans med mycket annan vård som inte är berörd av Covid. Covid drar enormt mycket resurser. Både personal och material. Material som idag dessutom har ökat i pris med flera 100 procent pga den internationella brist som idag finns. Det byggs dessutom upp köer igen som på något sätt måste hanteras framöver. I en lågkonjunktur, som det verkar att vi är på väg in i, ökar dessutom sjukvårdsbehoven i samhället samtidigt som Regionernas skatteintäkter minskar.

Förbered dig på skattehöjningar framöver.

// CC
Det kommer bli skattehöjningar oavsett, nu har den ledande politiken lättare genom att skylla allt på Corona. Det har pågått extremt lite övrig vård senaste månaderna i princip all akutvård har minskat, färre frakturer o hjärtinfarkter o dessutom ingen elektiv vård. Att Corona kostar i vård beror ju på att anestesin kostar o i princip alla avdankade doktorer som är beslutsfattare är gamla anestesi läkare. Det är bara att lägga ihop ett o ett.
Citera
2020-05-08, 19:47
Medlem
zabuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Jag är verkligen ingen expert, jag sålde allt efter den första corona dippen då börsen tog fart igen för att sedan sjunka rejält - Jag kommer avvakta. Kanske kan enstaka aktier stiga men jag väntar mig en nedgång värre än den vi sett hittills. Att stänga länder, gränser och industrier torde rendera i ytterligare fall när människor kommer till insikt. Börsen är psykologi och inte en exakt vetenskap.

Tror du verkligen att det kommer bli en till lägre lägstanivå? Har själv investerat senaste veckan med tankar på att det inte kommer gå ner.

Vad för insikt kommer folk komma till menar du min herre?
Citera
2020-05-08, 20:29
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solveig70
Det kommer bli skattehöjningar oavsett, nu har den ledande politiken lättare genom att skylla allt på Corona. Det har pågått extremt lite övrig vård senaste månaderna i princip all akutvård har minskat, färre frakturer o hjärtinfarkter o dessutom ingen elektiv vård. Att Corona kostar i vård beror ju på att anestesin kostar o i princip alla avdankade doktorer som är beslutsfattare är gamla anestesi läkare. Det är bara att lägga ihop ett o ett.

OT
Vad gäller all vård och akut vård. Nedan är dagsfärsk statistik från en av Sveriges största op-enheter. Där har inte akutvården minskat.

2017 2018 2019 2020
Elektiv 223 231 288 205
Akuta 284 257 233 287
Total 507 488 521 492

Beklagar det ojämna ovan men skriver på en padda.

// CC
Citera
2020-05-08, 22:17
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyanBrosling
Aurania Resources fortsätter att leverera, mycket intressant fynd!

http://www.aurania.com/auranias-lidar-data-identifies-a-set-of-vein-like-features-at-the-tiria-epithermal-gold-silver-targe t/

REA fortfarande, nu gäller det bara att Ecuador lyfter restriktionerna!

Yes, otroligt stark, nu är man upp 52%. Bara att gratulera oss, väldigt skönt med sådana här fullträffar i dessa Coronatider 😊 Denna får ligga kvar!
Citera
2020-05-08, 22:30
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Yes, otroligt stark, nu är man upp 52%. Bara att gratulera oss, väldigt skönt med sådana här fullträffar i dessa Coronatider 😊 Denna får ligga kvar!

Sådär underbart flummigt;

"Its flagship asset, The Lost Cities – Cutucu Project, is located in the Jurassic Metallogenic Belt in the eastern foothills of the Andes mountain range of southeastern Ecuador."

Fast kul att Fruta del Norte, Lundin Golds gruva, nämdes i texten. Kanske finns några guldvener där?
Citera
2020-05-08, 23:02
Medlem
Tog hem lite vinst i Byggmax idag. Gick in i SAS, Electrolux och Pandox på lite längre sikt =)
Citera
2020-05-08, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zabut
Tror du verkligen att det kommer bli en till lägre lägstanivå? Har själv investerat senaste veckan med tankar på att det inte kommer gå ner.

Jag tror inte vi når en ny lägstanivå då allt var totalt panik. Däremot med hänsyn till den snabba återhämtningen på börsen (V-scenario) har man inprisat ett V-scenario även i den reala ekonomin. Men är det rimligt? Insikten kommer nog att nedstängningarna allvarligt skadat ekonomin samt till vissa delar ändrat folks beteende, det är inte bara att trycka på en knapp igen. Min gissning är ca 15-20 % ned innan vi varaktigt kan påbörja resan uppåt.
Citera
2020-05-08, 23:49
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zabut

Jag tror att pandemin är en sak, och efterspelet en annan sak.Människor har inte riktigt förstått viden av detta ännu- alla problem som fanns tidigare kommer att finnas kvar efteråt i alla länder. I Sverige har vi exempelvis problem med integrationen + massarbetslöshet pga corona. Det lär se lika ut i många andra länder. Men Sverige kommer få det riktigt tufft, då vi gått all in för att vara en humanitär stormakt till skillnad från våra grannländer. Som du förstår är jag ingen utilitarist.

Med det sagt hoppas jag givetvis du har rätt, och jag kommer vara den första att gratulerar dig om det visar sig att jag har fel.

Jag är hur som helst nöjd med att sålt allt i toppen, gick bara på magkänsla där. Men när jag ska in på börsen igen kommer jag inte gå på magkänsla.
Citera
2020-05-08, 23:58
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Sådär underbart flummigt;

"Its flagship asset, The Lost Cities – Cutucu Project, is located in the Jurassic Metallogenic Belt in the eastern foothills of the Andes mountain range of southeastern Ecuador."

Fast kul att Fruta del Norte, Lundin Golds gruva, nämdes i texten. Kanske finns några guldvener där?

Haha, ja, väldigt målande namn, man får nästan en bild av att de skall traska in i Eldorado
Lundin Gold har verkligen en fin utveckling igen, jag muttrade länge över att jag gick in dyrt, men nu har det ordnat upp sig. Given i portföljen. Nu gräver vi guld (well, snart).

Edit: Senaste från Lundin Gold:

"2020-05-08
STOCKHOLM (Direkt) Gruvbolaget Lundin Gold redovisar ett resultat efter skatt på -9,3 miljoner dollar för det första kvartalet 2020 (-7,7). Resultatet per aktie uppgick till -0:04 dollar (-0:04).

"Vi arbetar mot att återstarta verksamheten och vi bedömer att vår finansiella ställning är stark nog att stödja bolaget till dess att produktionen återupptas vid Fruta del Norte (i Ecuador)", skriver vd Ron Hochstein i delårsrapporten.

Produktionen av guld uppgick till 51.320 uns under kvartalet och totalt såldes 59.137 uns till snittpriset 1.564 dollar per uns.

Verksamheten vid gruvan stoppades dock som tidigare meddelat den 22 mars i spåren av covidpandemin.

Bolaget avslutade det första kvartalet med 57,5 miljoner dollar i kassan."

" 2020-05-06
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) De borrningar i närheten av Fruta del Norte-gruvan i Ecuador som skulle ha inletts i juni skjuts på framtiden, men kommer att genomföras så snart tillstånd från lokala myndigheter erhålls.

Det säger bolagets prospekteringschef Jorge Lema till branschsajten BN Americas.

"Borrningarna kommer att genomföras i år; när, beror på hur länge coronavirusrestriktionerna varar och när vi får miljötillstånd", säger han.

Ecuador började lätta på restriktionerna den 4 maj, vilket innebär att vissa kommersiella aktiviteter kan genomföras. Ytterligare lättnader beslutas av lokala myndigheter.

Totalt har Lundin Mining 33 koncessioner i Ecuador, varav 14 identifierade mål i närheten av Fruta del Norte.

Guldgruvan Fruta del Nortes verksamhet stoppades temporärt i slutet av mars. Endast visst underhållsarbete genomförs."
Senast redigerad av MrLevaLivet 2020-05-09 kl. 00:13. Anledning: Korrigering
Citera
2020-05-09, 00:31
Medlem
zabuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Haha, ja, väldigt målande namn, man får nästan en bild av att de skall traska in i Eldorado
Lundin Gold har verkligen en fin utveckling igen, jag muttrade länge över att jag gick in dyrt, men nu har det ordnat upp sig. Given i portföljen. Nu gräver vi guld (well, snart).

Edit: Senaste från Lundin Gold:

"2020-05-08
STOCKHOLM (Direkt) Gruvbolaget Lundin Gold redovisar ett resultat efter skatt på -9,3 miljoner dollar för det första kvartalet 2020 (-7,7). Resultatet per aktie uppgick till -0:04 dollar (-0:04).

"Vi arbetar mot att återstarta verksamheten och vi bedömer att vår finansiella ställning är stark nog att stödja bolaget till dess att produktionen återupptas vid Fruta del Norte (i Ecuador)", skriver vd Ron Hochstein i delårsrapporten.

Produktionen av guld uppgick till 51.320 uns under kvartalet och totalt såldes 59.137 uns till snittpriset 1.564 dollar per uns.

Verksamheten vid gruvan stoppades dock som tidigare meddelat den 22 mars i spåren av covidpandemin.

Bolaget avslutade det första kvartalet med 57,5 miljoner dollar i kassan."

" 2020-05-06
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) De borrningar i närheten av Fruta del Norte-gruvan i Ecuador som skulle ha inletts i juni skjuts på framtiden, men kommer att genomföras så snart tillstånd från lokala myndigheter erhålls.

Det säger bolagets prospekteringschef Jorge Lema till branschsajten BN Americas.

"Borrningarna kommer att genomföras i år; när, beror på hur länge coronavirusrestriktionerna varar och när vi får miljötillstånd", säger han.

Ecuador började lätta på restriktionerna den 4 maj, vilket innebär att vissa kommersiella aktiviteter kan genomföras. Ytterligare lättnader beslutas av lokala myndigheter.

Totalt har Lundin Mining 33 koncessioner i Ecuador, varav 14 identifierade mål i närheten av Fruta del Norte.

Guldgruvan Fruta del Nortes verksamhet stoppades temporärt i slutet av mars. Endast visst underhållsarbete genomförs."

Jag tror också på Lundin
Citera
2020-05-09, 03:51
Medlem
Surtrutens avatar
Vad var det för nyheter som plötsligt var så positiva i världen/världsekonomin att DJ world index steg med 1,8 % på fredag?

Fas 1 samtalen var väl igång redan i torsdags?
Senast redigerad av Surtruten 2020-05-09 kl. 04:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in