2020-05-09, 12:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det var väl just det man gjorde, begärde hjälp av NFC:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Ok, tack. Det har jag missat.
Man undrar varför NFC inte velat ta tag i den biten?
Citera
2020-05-09, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, tack. Det har jag missat.
Man undrar varför NFC inte velat ta tag i den biten?
Tidsbrist kanske? Men en ny förfrågan, i läget som är nu. kanske landar positivt? De borde göra allt för att få rätt på det här. Men det är enbart de som sitter inlåsta i häkte som har förtur - inte folk som springer (cyklar) lösa och ler och vinkar åt folk.
Citera
2020-05-09, 12:48
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det dök för en stund sen upp en diskussion om att målsägarna skulle kunna överklaga den friande domen till HovR.
Med ett sånt förfarande skulle de vid förlust tvingas ta kostnaderna och få betala för motpartens utgifter, t ex dyra advokatkostnader etc.

Ponera därför följande:
Om det vore så att åkl Åsa Hiding ur egen ficka vid ett överklagande skulle få betala säg 1% av motpartens kostnader, hur många tror att hon i så fall skulle välja att överklaga den friande domen?

Jag ser ingen som räcker upp handen..

De kan göra en insamling.
Citera
2020-05-09, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det dök för en stund sen upp en diskussion om att målsägarna skulle kunna överklaga den friande domen till HovR.
Med ett sånt förfarande skulle de vid förlust tvingas ta kostnaderna och få betala för motpartens utgifter, t ex dyra advokatkostnader etc.

Ponera därför följande:
Om det vore så att åkl Åsa Hiding ur egen ficka vid ett överklagande skulle få betala säg 1% av motpartens kostnader, hur många tror att hon i så fall skulle välja att överklaga den friande domen?

Jag ser ingen som räcker upp handen..

Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
De kan göra en insamling.
Varför ett sånt 'goddag-yxskaft'-inlägg?

Varför inte istället försöka ge din bild av hur du tror att åkl ÅH skulle bete sig vad gäller överklagandet om hon vid ett friande skulle tvingas betala en del av kostnaderna?
Citera
2020-05-09, 13:26
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Att BL ens funderar på att SD inte kunnat förflytta sig inom rimlig tid känns väldigt "mellan tummen och pekfingret". Han gissar. Självklart är det SD som är förövaren här. Det vet BL och nämndemännen också. Men då man inte kan placera honom på brottsplatsen i det här läget så finns inget annat än friande som gäller. Men vi har ytterligare en instans kanske, som skall lyssna och kika på videovittnesmål.

Åklagaren måste, inför ett eventuellt överklagande, lämna in en väl formulerad inlaga och denna gång peka med hela handen.

Kan man våga hoppas på att NFC gör ett nytt försök med de analyser man inte lyckades med innan?

Det var intressant, hur har du kommit fram till detta? Mitt fetade.

Har du fått info av både BL och nämndemännen?
Citera
2020-05-09, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Det var intressant, hur har du kommit fram till detta? Mitt fetade.

Och DÄR dök du upp. Jag slog faktiskt vad för mig själv, när du skulle slå ner på mitt inlägg. Hur jag kom fram till det? Jag kan tänka själv. Det är inte så svårt när man läser innantill i domen och varför man friade SD.
Citera
2020-05-09, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Enrelevant fråga.
Men i vittnesmålet i rätten sa hon att fasadbelysningen vanligtvis var tänd på natten, att rullgardinen åkte upp på morgonen och ner till natten och att lampan i sovrummet brukade vara släckt nattetid. Rösten på vittnet var av en något äldre kvinna. Ingen frågade den frågan, men det är inte ovanligt att äldre personer har vissa sömnproblem. Kanske kissar på natten, eller vaknar tidigt på morgonen.

Nu var inte rätten skeptisk till hennes vittnesmål, och försvaret hade inga sådana invändningar. Det var alltså inte därför hennes vittnesmål sågades.

Det handlade om att rätten inte ansåg att just dessa tre saker som vittnet beskrev inte skulle vara riktiga, utan att observationerna inte kan kopplas till mordet.

"Tingsrätten anser inte att det finns anledning att tvivla på de uppgifter som J*udit-K*ornelia Z*acsko lämnat. De innebär dock inte att det går att dra några närmare slutsatser om Stefan Davidssons agerande den aktuella natten. "

https://www.docdroid.net/84kSbmc/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-497-dom-stefan-davidsson-expedie-pdf#page=43

Rent krasst kan man ju säga att SD kan ha haft så mycket att göra inför resan att han bara glömde av allt annat och att han faktiskt var uppe och fixade, även om jag tycker att det låter osannolikt att han vattnade och fixade med växlarna (som han först hävdade innan han läst FUP och plötsligt i rätten fattade att ingen sett en cyklist och att inget blod hittades på sadeln och ändrade sin historia till att det var helgen före) i mörkret.

Kan inte låta bli att tänka på hur de som vittnat, kommer att behandlas av SD i fortsättningen? I synnerhet detta vittne J*udit som väl är nära granne. Det kan inte kännas helt behagligt, usch o fy...
Citera
2020-05-09, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart
Kan inte låta bli att tänka på hur de som vittnat, kommer att behandlas av SD i fortsättningen? I synnerhet detta vittne J*udit som väl är nära granne. Det kan inte kännas helt behagligt, usch o fy...
Jag tror inte han vågar göra minsta lilla mot något vittne. Psykopat eller inte, så inser t o m den idioten att han är den första som kommer bli misstänkt om något skulle hända J*dith eller något annat vittne som vittnat emot honom. Dessutom har hon ju vittnesplikt och kommer ju inte undan att vittna. Men jag tycker också synd om henne.
Citera
2020-05-09, 13:40
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Och DÄR dök du upp. Jag slog faktiskt vad för mig själv, när du skulle slå ner på mitt inlägg. Hur jag kom fram till det? Jag kan tänka själv. Det är inte så svårt när man läser innantill i domen och varför man friade SD.

Min fråga kvarstår:

Att kunna tänka själv innebär inte att det du påstår är sant!

Att SD är friad har framgått av Tingsrättsdomen, det är många medvetna om.
Citera
2020-05-09, 13:41
Medlem
Citat:
Att BL ens funderar på att SD inte kunnat förflytta sig inom rimlig tid känns väldigt "mellan tummen och pekfingret". Han gissar. Självklart är det SD som är förövaren här. Det vet BL och nämndemännen också. Men då man inte kan placera honom på brottsplatsen i det här läget så finns inget annat än friande som gäller. Men vi har ytterligare en instans kanske, som skall lyssna och kika på videovittnesmål.

Åklagaren måste, inför ett eventuellt överklagande, lämna in en väl formulerad inlaga och denna gång peka med hela handen.

Kan man våga hoppas på att NFC gör ett nytt försök med de analyser man inte lyckades med innan?
Ang det fetade:
Det är säkert precis som du beskriver -du med din juridiska kompetens, väldigt viktigt att åkl ÅH inte glömmer att denna gång peka med hela handen.
Och att inlagan är väl formulerad, såklart!

För sist, där i Örebro TR, blev det ju inte ett helt lyckat resultat sett ur perspektivet att den misstänkte de facto kanske är LW:s mördare.
Men inte pekade väl åkl ÅH då ens med halva handen?
Kan det ha varit därför det inte höll hela vägen, åtalet?

Fast insatsstyrkan, den hade hon ju i alla fall tagit hjälp av, det måste man ge henne!
Citera
2020-05-09, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Från Domen
" Polisen har under ut-redningen promenerat och cyklat olika sträckor inom området Nya Hjärstai Örebro. Hur lång tid det tar att färdas sträckan mellan området för masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV och Stefan Davidssons bo]stad har dock inte undersökts (s. 83-91, aktbilaga 166)."

" Av Stefan Davidssons tidslinje framgår att han öppnade ett PDF-dokument i sin da-tor kl.0.00 (s. 128, aktbilaga 145). Enligt tingsrättens mening talar det med styrka för att Stefan Davidsson befann sig hemma kl.0.00 eftersom han rimligen inte hade med sig datorn ut. Förhållandet att Lena Wesströms mobiltelefon befann sig inom området för masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV kl.0.07 samtidigt som Stefan Davidsson befann sig i sin bostad på Betesvägen skapar en betydande osäkerhet kringom Stefan Davidsson haft tidsmässigt utrymme att döda Lena Wesström. I så-dant fall ska han ha dödat Lena Wesström,transporterat hennes mobiltelefon till området som täcks av masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV, tagit sig hem till Be-tesvägen och slutligen öppnat en PDF-fil kl.0.00. "

Varför är det orimligt att han har datorn ut?
Varför mäter inte utredarna tidsåtgången att cykla till området för H. Bergmans väg-masten?

Det finns flera saker som är rimliga. Så varför tryckte inte åklagarna på mer än de gjorde? Klart killen hade tid att trampa runt och "prova växlarna"!
Citera
2020-05-09, 13:55
Medlem
Citat:
Jag tror inte han vågar göra minsta lilla mot något vittne. Psykopat eller inte, så inser t o m den idioten att han är den första som kommer bli misstänkt om något skulle hända J*dith eller något annat vittne som vittnat emot honom. Dessutom har hon ju vittnesplikt och kommer ju inte undan att vittna. Men jag tycker också synd om henne.

Tänker inte alls på nåt grovt, SD är ju ingen gängkriminell precis.
Men rent "vardagligt" så kan man ställa till ett helsike för t.e.x en granne, vara rent otrevlig etc. Han är ju så "skojsam" av sig det aset o kan säkert ställa till med jävelskap på flera sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in