2020-05-09, 11:15
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tror inte du behöver vara så värst orolig, tror inte att det kan begås lika många misstag i början av en utredning som det gjorts i det här fallet, något bör ju bli en lärdom för framtiden och då passar ju det här fallet bra som exempel på hur det inte ska gå till i en mordutredning.

Nej denna FUP kan också bli en manual på polishögskolan i ämnet Hur man inte bedriver en mord utredning.
Citera
2020-05-09, 11:19
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Håller med Dig!

Professorn: "Det finns massor av graverande teknisk bevisning. Hade man tagit den åtalade direkt så är jag övertygad om att utgången blivit en annan, säger han och nämner blodspår och dna på Lena Wesströms ring, den åtalades sko och på en tvättmaskin i hans bostad. Det hade räckt för att fälla honom med marginal i vanliga fall. Men i och med deras långvariga relation faller allt det där".

Det är väl vad man kunde misstänka från början, att det blir svårt att bevisa när i tid alla spår efter LW verkligen kom till. SD har försökt få till det att de träffades i närtid för att förklara allt dna, blod o sperma.

Är det någon i tråden som kan komma på, när i tid det är verifierat via chattar att SD/LW verkligen träffades sista gången innan mordet?

Jag uppfattar professorn som att han är rätt övertygad om vem som mördade LW.
Det fetade, den "åtalade" togs in på förhör redan dagen efter har jag för mig, det var väl ganska snabbt agerat? Eller menar han på bar gärning, det är i och för sig ännu direktare, ja då hade utgången säkert blivit en annan.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-09 kl. 11:22.
Citera
2020-05-09, 11:24
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Håller med Dig!

Professorn: "Det finns massor av graverande teknisk bevisning. Hade man tagit den åtalade direkt så är jag övertygad om att utgången blivit en annan, säger han och nämner blodspår och dna på Lena Wesströms ring, den åtalades sko och på en tvättmaskin i hans bostad. Det hade räckt för att fälla honom med marginal i vanliga fall. Men i och med deras långvariga relation faller allt det där".

Det är väl vad man kunde misstänka från början, att det blir svårt att bevisa när i tid alla spår efter LW verkligen kom till. SD har försökt få till det att de träffades i närtid för att förklara allt dna, blod o sperma.

Är det någon i tråden som kan komma på, när i tid det är verifierat via chattar att SD/LW verkligen träffades sista gången innan mordet?

Jag uppfattar professorn som att han är rätt övertygad om vem som mördade LW.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det fetade, den "åtalade" togs in på förhör redan dagen efter har jag för mig, det var väl ganska snabbt agerat? Eller menar han på bar gärning, det är i och för sig ännu direktare. Ja då hade utgången säkert blivit en annan.
Just det. SD togs t.o.m in och var färdigserverad GM innan brott uppdagats.
Citera
2020-05-09, 11:34
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nej denna FUP kan också bli en manual på polishögskolan i ämnet Hur man inte bedriver en mord utredning.

Yes och domen kan användas i åklagarutbildningen som exempel på hur man inte får till en fällande dom.

Björn Lindén har ju faktiskt varit så vänlig och verkligen påpekat i sin dom vad en åklagare bör tänka på om de vill uppnå det resultat de förväntar, pedagogisk och välformulerad nästan en "Juridik för dummies".
Citera
2020-05-09, 11:35
Medlem
Det dök för en stund sen upp en diskussion om att målsägarna skulle kunna överklaga den friande domen till HovR.
Med ett sånt förfarande skulle de vid förlust tvingas ta kostnaderna och få betala för motpartens utgifter, t ex dyra advokatkostnader etc.

Ponera därför följande:
Om det vore så att åkl Åsa Hiding ur egen ficka vid ett överklagande skulle få betala säg 1% av motpartens kostnader, hur många tror att hon i så fall skulle välja att överklaga den friande domen?

Jag ser ingen som räcker upp handen..
Citera
2020-05-09, 11:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Av vad jag kan utläsa av domslutet framgår inte att han skulle haft alibi.

S 40-41: Omständigheten att det av utredningen inte går att bestämma exakt när mobiltelefonen transporterades in i området, utan endast att den befann sig där kl.0.07, är inte något som ska belasta Stefan Da-40
ÖREBRO TINGSRÄTTRotel 7DOM2020-05-06B 2705-18vidsson. Tvärtom är det åklagarna som har hela bevisbördan och ska undanröja sådana oklarheter. Av mastkartan (se bild strax ovan) framgår att masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV inte nås från Stefan Davidssons bostad. Polisen har under utredningen promenerat och cyklatolika sträckor inom området Nya Hjärstai Örebro. Hur lång tid det tar att färdas sträckan mellan området för masten Hjalmar Berg-mans Väg 54 NV och Stefan Davidssons bostad har dock inte undersökts.

Kommentarer på ovanstående: Först och främst tar mobilen kontakt med masten 00:07 alldeles på egen hand.
Exakt när mobiltelefonen transporterades kan räknas ut utifrån tidpunkten för mobilens rörelse på väg från brottsplatsen kl 23:38, och då (utifrån skiss i FUP) sannolikt i riktning R*ttarevägen och framför planket, för att 29 min senare befinna sig under annan uppgiven mast. Det borde vara underförstått.

För att räkna ut hur lång tid det tar att färdas sträckan till det blåmarkerade området på s 39, behövs ingen åklagare:

Cykeltur 1: Avståndet brottsplats-V*valla och motorvägsbron mäter c:a 600 m; en cykeltur på 1-2 minuter. För att gardera sig för en uppkoppling som inte svajar borde mobilen ha placerats närmre masten, vilket medför ytterligare 4-500 m cykeltramp. Tid för transport: 2-4 min. Inte längre tid än så. 23:38+4 min=23:42. Mobilen göms undan. Tillbaka till bostaden med ankomst senast 23:50 men tidsutrymme finns för tidigare hemkomst.
Min reflektion är att domslutets argumentation och kritik för bristen på exakthet från åklagarhåll, är irrelevant.

00:00 datoraktivitet
00:29 meddelande till LW

Cykeltur 2: till mobilen och på plats kl 00:47 för eventuell radering m m.
01:13 SDs mobil hälsar på hemmamasten, samma sorts registrering exakt 3 tim innan, alltså ingen aktivitet från användarhåll.

Cykeltur 3: till mobilen för avstängning alternativt flygplansläge. Sista signal: 01:47.
02:00 datoraktivitet (1:a aktivitet sedan 00:29) och vistelse i trädgården. Säger sig ha somnat från vattenspridaren och spekulerar i att en granne kan ha stängt av den - var det så eller är det ett försök att förvilla; blev frågan ö.h.t utredd i TR?
147, s 203:
Summa summarum: av datoraktiviteter, tidsåtgång cykel till och från täckningsområde samt eget vittnesmål om 3 cykelturer under aktuella kväll/natt (i garderingssyfte gällande eventuella cykelvittnen) och trädgårdsgöranden, framgår inget annat än att alibi de facto saknas. Transporterandet och hanteringen av mobilen vid två tillfällen under natten, är m.a.o fullt plausibel. Rätta mig gärna om jag har missat något avgörande som leder till att tider krockar.

Givetvis är ovanstående ett hypotetiskt händelseförlopp, inget annat.

De skickligaste lögnarna är de som håller sig nära sanningen och blandar sanning med lögn.

Ja, då håller min tidigare teori ännu mer, eftersom jag tror att han skulle hunnit även med det tajtare tidsspannet!

Som det är nu tror jag inte heller på att han har alibi, då jag tror att it-teknikern har bra koll på de okända händelserna i SDs dator vid 23:34. Om IT-teknikern inte hade haft det, hade han begärt hjälp utifrån.

Alla de anpassningar SD har gjort; växeltestningarna, sadelsexet och flyttningarna/uppvaknandet för att flytta vattenspridaren är för mig inte trovärdiga och enbart gjorda för att passa till ev vittne eller bevis som sedan visat sig saknas. Då anpassas historien på nytt.

Så som du nu beskriver det tror även jag att det kan ha gått till!

Tack för ett gediget och mycket intressant (som alltid) inlägg!
Citera
2020-05-09, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Nåja,snart kommer J*kermannen att ge Lenas dagbok till Polisen och inte att förglömma,hen vet var mordvapnet är.J*kermannen ville att ➡mordvapnet skulle ligga och ruttna i 2år innan hen tillkännagav var ➡den är.

Om jag beger mig till kyrkogården en kväll efter det att klockan har slagit sin midnatts-timma, då kan jag få höra när liken kommuniserar med var andra, vilket jag kallar för Dö-snack

Det finns över huvud taget inget text-stycke som tidigare av L*na Wesstr*m skrivits på något av de flera A4-papper där det till exemel står skrivet⬇

Någon gång under kvällen den 14:e Maj året 2018 skall SD ta mitt liv, för det har vederbörande ordagrant uttryckt till mig.

Därför❗enligt ovan skrivet gör dessa tidigare skrivna privats dagboks-anteckningar av L*na Wesstr*m varken till eller från i detta fallet, men det förståndet saknar du för att kunna begripa sådant.

Jag har aldrig inom något av mina tidigare skrivna inlägg framfört att jag vet var någonstans mordvapnet fanns gömt, det är Dö-snack som tidigare framförts av dig

Däremot sagt till ovan skrivet, har jag framfört att jag har haft misstankar om vad eventuellt mordvapnet kunde vara gömt och att jag av den anledningen till sist kontaktade en vederbörande inom Polisen var till den jag berättade om vad jag misstänkt beträffande mordvapnet. Vederbörande Polis sade vid det då aktuella tillfället att man skulle kontrollera om de tidigare kriminaltekniska undersökningarna hade gjort kontroll på den platsen jag berättade om för Poisen.

Då jag vid ett senare tillfälle på nytt pratade med samma Polis fick jag till svar att de tidigare gjorda kriminaltekniska undersökningarna hade kontrollerat platsen och inte därstädes funnit något mordvapen.

Tillägg: Enligt pilarna ovan sett inom den gråa citat-ramen så vill jag framföra, att ordet mordvapen och"mordvapnet" är ett neutralt substantiv vilket skrives som Det-génus och inte som realgénus, det vill säga,
➡"mordvapnet" ➡"var DET är"

Du som verkar att ha ett stort och seriöst intresse för detta mordfallet på L*na Wesstr*m kanske kan svara på följande fråga ?

Vad anser du om den okända aktiviteten som plötsligt förekom vid den gode SD's Laptop under Måndags-kvällen den 14:e Maj året 2018 klockan: 23:34:16 ?

Jag lägger till ytterligare en fråga vilken följande lyder,

Vad anser du om det meddelandet som den gode SD transmitterade till LW under Tisdagen den 15:e Maj året 2018 klockan: 00:29:36 ?

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-05-09, 12:22
Medlem
Intressant avsnitt på YT Rättegången.
Här får man en rätt bra inblick i relationen då ett vittne berättar.
SD kunde utan att meddela sig innan dyka upp hos Lena på nätterna, så sent som 02

Del 17
https://youtu.be/e2eAuY74C7o
Citera
2020-05-09, 12:24
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Från Domen

" Av Stefan Davidssons tidslinje framgår att han öppnade ett PDF-dokument i sin da-tor kl.0.00 (s. 128, aktbilaga 145). Enligt tingsrättens mening talar det med styrka för att Stefan Davidsson befann sig hemma kl.0.00 eftersom han rimligen inte hade med sig datorn ut. Förhållandet att Lena Wesströms mobiltelefon befann sig inom området för masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV kl.0.07 samtidigt som Stefan Davidsson befann sig i sin bostad på Betesvägen skapar en betydande osäkerhet kringom Stefan Davidsson haft tidsmässigt utrymme att döda Lena Wesström. I så-dant fall ska han ha dödat Lena Wesström,transporterat hennes mobiltelefon till området som täcks av masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV, tagit sig hem till Be-tesvägen och slutligen öppnat en PDF-fil kl.0.00. "

Varför är det orimligt att han har datorn ut?
Varför ska han ha med sig datorn ut om han gott och väl kan hinna hem efter att ha gömt undan mobilen under nämnda mast?
Tidigare under kvällen finns registreringar för LWs hemmamast; kl 18:07 och 21:07. Kl 00:07 (märk tidsintervallen) - sker sista kontakt med H*almar B väg. Dessa tider kan inte tolkas som annat än automatiska uppdateringar. - Utgår formuleringen i domslutet från detsamma? Mobilen byter cell men brukas inte.
Citat:
Varför mäter inte utredarna tidsåtgången att cykla till området för H. Bergmans väg-masten?
Borde givetvis ha gjorts för att kunna framhålla en hållbar tidskedja och undanröja tvivel. Och särskilt som han själv har berättat om flertalet "testturer" i området. Å andra sidan finns karta med tillhörande markeringar för både brottsplats och mastupptagningsområde med i domslutet. - Så frågan om alibi eller inte ska väl ändå inte hänga på den detaljen?

Finns flera vägar att ta sig mot och till basstationen. Förutom via F*gelbärsvägen föreslår G. Maps två cykelvägar från R*ttarevägen 15-H*almarB väg 54: 1.1 respektive 1 km. Med hyfsad cykelmodell gör en van cyklist sträckan på max 3 min. Hemfärd: lägg till 4-500 m eller c:a 4 min. T o R: 7 min.

Om platsdata avslutas 23:38 och cykelfärden påbörjas först 5 minuter senare; 23:43, kan vederbörande finnas på plats i bostaden kl 23:50, 10 min innan datorn öppnas.
Citera
2020-05-09, 12:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Som det är nu tror jag inte heller på att han har alibi, då jag tror att it-teknikern har bra koll på de okända händelserna i SDs dator vid 23:34. Om IT-teknikern inte hade haft det, hade han begärt hjälp utifrån.
Det var väl just det man gjorde, begärde hjälp av NFC:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2020-05-09, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Varför ska han ha med sig datorn ut om han gott och väl kan hinna hem efter att ha gömt undan mobilen under nämnda mast?
Tidigare under kvällen finns registreringar för LWs hemmamast; kl 18:07 och 21:07. Kl 00:07 (märk tidsintervallen) - sker sista kontakt med H*almar B väg. Dessa tider kan inte tolkas som annat än automatiska uppdateringar. - Utgår formuleringen i domslutet från detsamma? Mobilen byter cell men brukas inte.
Borde givetvis ha gjorts för att kunna framhålla en hållbar tidskedja och undanröja tvivel. Och särskilt som han själv har berättat om flertalet "testturer" i området. Å andra sidan finns karta med tillhörande markeringar för både brottsplats och mastupptagningsområde med i domslutet. - Så frågan om alibi eller inte ska väl ändå inte hänga på den detaljen?

Finns flera vägar att ta sig mot och till basstationen. Förutom via F*gelbärsvägen föreslår G. Maps två cykelvägar från R*ttarevägen 15-H*almarB väg 54: 1.1 respektive 1 km. Med hyfsad cykelmodell gör en van cyklist sträckan på max 3 min. Hemfärd: lägg till 4-500 m eller c:a 4 min. T o R: 7 min.

Om platsdata avslutas 23:38 och cykelfärden påbörjas först 5 minuter senare; 23:43, kan vederbörande finnas på plats i bostaden kl 23:50, 10 min innan datorn öppnas.
Att BL ens funderar på att SD inte kunnat förflytta sig inom rimlig tid känns väldigt "mellan tummen och pekfingret". Han gissar. Självklart är det SD som är förövaren här. Det vet BL och nämndemännen också. Men då man inte kan placera honom på brottsplatsen i det här läget så finns inget annat än friande som gäller. Men vi har ytterligare en instans kanske, som skall lyssna och kika på videovittnesmål.

Åklagaren måste, inför ett eventuellt överklagande, lämna in en väl formulerad inlaga och denna gång peka med hela handen.

Kan man våga hoppas på att NFC gör ett nytt försök med de analyser man inte lyckades med innan?
Citera
2020-05-09, 12:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det fetade, den "åtalade" togs in på förhör redan dagen efter har jag för mig, det var väl ganska snabbt agerat? Eller menar han på bar gärning, det är i och för sig ännu direktare, ja då hade utgången säkert blivit en annan.

Det handlar ju om att man inte hittade kroppen förrän efter 4 dagar och i värmen som var då. GW tycker även att det var olyckligt att polisen inte åkte ut på skriket:

"Att en gärningsman ändå inte lyckats bindas till brottet kan till stor del förklaras med den tid som gick från mordet till fyndet av kroppen."

GW håller inte med om att detta är ett indiciemål. Han menar att det finna massor av teknisk bevisning. Han nämner blodspår och dna, t ex på Lenas ring, den åtalades sko och på en tvättmaskin i hans bostad. Det som komplicerar det hela är ju att:

"– Det hade räckt för att fälla honom med marginal i vanliga fall. Men i och med deras långvariga relation faller allt det där."

"Men att en okänd våldsman plötsligt skulle dyka upp i sammanhanget anser han vara uteslutet.

– Jag har väldigt svårt att föreställa mig en plötslig våldtäktsman eller rånare som dyker upp i ett sånt bostadsområde som Hjärsta en sen måndagskväll i maj, säger Leif GW Persson.

– Jag tror inte en sekund på att Lena Wesström skulle ge sig ut den tiden på dygnet och träffa en helt obekant person.

För detta har han starkt stöd i forskningen.
"

Dessutom säger han:

"– Vi kriminologer brukar säga att ju närmare relation en person har till sitt offer, desto fler slag eller knivhugg brukar användas. Och det här fallet präglas av kraftigt övervåld."

Så av det uttalandet kan man dra slutsatsen att 17 kraftiga slag mot huvudet är det är inte sannolikt att en knarkare (som TR menar kan ha utfört mordet) är mördaren.

Om man hade hittat kroppen redan 15 maj, då hade man förmodligen haft ganska mycket större chans att hitta bindande DNA (tror jag). Det svaret kan du få på kort tid och det hade räckt till häktning på sannolika om det var en match.

Jag tycker att det är upplyftande för åklagaren och polisen att GW ändå säger:

"Leif GW Persson tycker annars, bortsett från de inledande dagarnas problem, att Örebropolisens utredare gjort ett gott jobb."

och
"Faktum är att jag inte tror Örebropolisen kommer lägga två strån i kors för att hitta en alternativ gärningsman. För deras del finns det ingen annan, säger Leif GW Persson och...[...]"

https://www.na.se/artikel/exklusivt-for-na-leif-gw-om-hjarstadomen-bevisen-avgorande-misstaget-aklagarens-dilemma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in