Citat:
Av vad jag kan utläsa av domslutet framgår inte att han skulle haft alibi. Ok, så då är din tanke att denna lucka inte varit så tajt för SD och att åklagaren hela tiden har haft koll på det. I så fall är det TR som missbedömt bevisningen?
Väldigt intressant din teori om cykeln som kan ha gömts där i buskarna! Den köper jag direkt.
Ett tag funderade jag på om SD genat över gården till HD. Det går gångvägar in mellan husen.
Väldigt intressant din teori om cykeln som kan ha gömts där i buskarna! Den köper jag direkt.
Ett tag funderade jag på om SD genat över gården till HD. Det går gångvägar in mellan husen.
S 40-41: Omständigheten att det av utredningen inte går att bestämma exakt när mobiltelefonen transporterades in i området, utan endast att den befann sig där kl.0.07, är inte något som ska belasta Stefan Da-40
ÖREBRO TINGSRÄTTRotel 7DOM2020-05-06B 2705-18vidsson. Tvärtom är det åklagarna som har hela bevisbördan och ska undanröja sådana oklarheter. Av mastkartan (se bild strax ovan) framgår att masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV inte nås från Stefan Davidssons bostad. Polisen har under utredningen promenerat och cyklatolika sträckor inom området Nya Hjärstai Örebro. Hur lång tid det tar att färdas sträckan mellan området för masten Hjalmar Berg-mans Väg 54 NV och Stefan Davidssons bostad har dock inte undersökts.
Kommentarer på ovanstående: Först och främst tar mobilen kontakt med masten 00:07 alldeles på egen hand.
Exakt när mobiltelefonen transporterades kan räknas ut utifrån tidpunkten för mobilens rörelse på väg från brottsplatsen kl 23:38, och då (utifrån skiss i FUP) sannolikt i riktning R*ttarevägen och framför planket, för att 29 min senare befinna sig under annan uppgiven mast. Det borde vara underförstått.
För att räkna ut hur lång tid det tar att färdas sträckan till det blåmarkerade området på s 39, behövs ingen åklagare:
Cykeltur 1: Avståndet brottsplats-V*valla och motorvägsbron mäter c:a 600 m; en cykeltur på 1-2 minuter. För att gardera sig för en uppkoppling som inte svajar borde mobilen ha placerats närmre masten, vilket medför ytterligare 4-500 m cykeltramp. Tid för transport: 2-4 min. Inte längre tid än så. 23:38+4 min=23:42. Mobilen göms undan. Tillbaka till bostaden med ankomst senast 23:50 men tidsutrymme finns för tidigare hemkomst.
Min reflektion är att domslutets argumentation och kritik för bristen på exakthet från åklagarhåll, är irrelevant.
00:00 datoraktivitet
00:29 meddelande till LW
Cykeltur 2: till mobilen och på plats kl 00:47 för eventuell radering m m.
01:13 SDs mobil hälsar på hemmamasten, samma sorts registrering exakt 3 tim innan, alltså ingen aktivitet från användarhåll.
Cykeltur 3: till mobilen för avstängning alternativt flygplansläge. Sista signal: 01:47.
02:00 datoraktivitet (1:a aktivitet sedan 00:29) och vistelse i trädgården. Säger sig ha somnat från vattenspridaren och spekulerar i att en granne kan ha stängt av den - var det så eller är det ett försök att förvilla; blev frågan ö.h.t utredd i TR?
147, s 203:
F: Så vattenspridaren var avstängd? M: Ja den var...
F: När du kom ut?
M: Ja,sista gången...
F: Vem hade stängt...
M: Och då hade, då hade det...
F: Av den då?
M: Nej det förutsätter jag är nån granne,som har sett...
F: En granne?
M: Ja det förutsätterjag.
F: Skulle dom vara ute på nätterna och...
M: Ja jag,jag,jag vet...
F: Stänga av, vattenspridarna i området?
F: När du kom ut?
M: Ja,sista gången...
F: Vem hade stängt...
M: Och då hade, då hade det...
F: Av den då?
M: Nej det förutsätter jag är nån granne,som har sett...
F: En granne?
M: Ja det förutsätterjag.
F: Skulle dom vara ute på nätterna och...
M: Ja jag,jag,jag vet...
F: Stänga av, vattenspridarna i området?
Givetvis är ovanstående ett hypotetiskt händelseförlopp, inget annat.
De skickligaste lögnarna är de som håller sig nära sanningen och blandar sanning med lögn.