2020-05-08, 22:31
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, så då är din tanke att denna lucka inte varit så tajt för SD och att åklagaren hela tiden har haft koll på det. I så fall är det TR som missbedömt bevisningen?

Väldigt intressant din teori om cykeln som kan ha gömts där i buskarna! Den köper jag direkt.

Ett tag funderade jag på om SD genat över gården till HD. Det går gångvägar in mellan husen.
Av vad jag kan utläsa av domslutet framgår inte att han skulle haft alibi.

S 40-41: Omständigheten att det av utredningen inte går att bestämma exakt när mobiltelefonen transporterades in i området, utan endast att den befann sig där kl.0.07, är inte något som ska belasta Stefan Da-40
ÖREBRO TINGSRÄTTRotel 7DOM2020-05-06B 2705-18vidsson. Tvärtom är det åklagarna som har hela bevisbördan och ska undanröja sådana oklarheter. Av mastkartan (se bild strax ovan) framgår att masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV inte nås från Stefan Davidssons bostad. Polisen har under utredningen promenerat och cyklatolika sträckor inom området Nya Hjärstai Örebro. Hur lång tid det tar att färdas sträckan mellan området för masten Hjalmar Berg-mans Väg 54 NV och Stefan Davidssons bostad har dock inte undersökts.

Kommentarer på ovanstående: Först och främst tar mobilen kontakt med masten 00:07 alldeles på egen hand.
Exakt när mobiltelefonen transporterades kan räknas ut utifrån tidpunkten för mobilens rörelse på väg från brottsplatsen kl 23:38, och då (utifrån skiss i FUP) sannolikt i riktning R*ttarevägen och framför planket, för att 29 min senare befinna sig under annan uppgiven mast. Det borde vara underförstått.

För att räkna ut hur lång tid det tar att färdas sträckan till det blåmarkerade området på s 39, behövs ingen åklagare:

Cykeltur 1: Avståndet brottsplats-V*valla och motorvägsbron mäter c:a 600 m; en cykeltur på 1-2 minuter. För att gardera sig för en uppkoppling som inte svajar borde mobilen ha placerats närmre masten, vilket medför ytterligare 4-500 m cykeltramp. Tid för transport: 2-4 min. Inte längre tid än så. 23:38+4 min=23:42. Mobilen göms undan. Tillbaka till bostaden med ankomst senast 23:50 men tidsutrymme finns för tidigare hemkomst.
Min reflektion är att domslutets argumentation och kritik för bristen på exakthet från åklagarhåll, är irrelevant.

00:00 datoraktivitet
00:29 meddelande till LW

Cykeltur 2: till mobilen och på plats kl 00:47 för eventuell radering m m.
01:13 SDs mobil hälsar på hemmamasten, samma sorts registrering exakt 3 tim innan, alltså ingen aktivitet från användarhåll.

Cykeltur 3: till mobilen för avstängning alternativt flygplansläge. Sista signal: 01:47.
02:00 datoraktivitet (1:a aktivitet sedan 00:29) och vistelse i trädgården. Säger sig ha somnat från vattenspridaren och spekulerar i att en granne kan ha stängt av den - var det så eller är det ett försök att förvilla; blev frågan ö.h.t utredd i TR?
147, s 203:
Summa summarum: av datoraktiviteter, tidsåtgång cykel till och från täckningsområde samt eget vittnesmål om 3 cykelturer under aktuella kväll/natt (i garderingssyfte gällande eventuella cykelvittnen) och trädgårdsgöranden, framgår inget annat än att alibi de facto saknas. Transporterandet och hanteringen av mobilen vid två tillfällen under natten, är m.a.o fullt plausibel. Rätta mig gärna om jag har missat något avgörande som leder till att tider krockar.

Givetvis är ovanstående ett hypotetiskt händelseförlopp, inget annat.

De skickligaste lögnarna är de som håller sig nära sanningen och blandar sanning med lögn.
Citera
2020-05-08, 22:55
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Ja.
Och dessutom är det så att SD har sagt att han inte minns allt utan måste gå efter FUP vilket lika gärna kan vara om han setts ute på cykel eller inte.
Att han fått veta att ingen sett honom kanske helt enkelt hjälper honom att rätta sig, måste inte betyda att han svänger sig och slingrar.
Vidare är han van vid att träffa folk eller att man sett varandra.
Om ingen sett honom då så tror han att det kan ha varit veckan innan.

Varför skulle han ljuga helt genomskinligt? I så fall lika bra att hålla kvar vid att det var förstnämnda.
Det är inte det minsta konstigt att man glömmer tider och annat då man får samma frågor flera gånger, har allas ögon på sig, är MGM.

Du har aldrig suttit i ett polisförhör??. Jag kan lova dej att om du hamnar i ett litet förhörsrum med två förhörsledare som anklagar dej för ett mord som du ej begått så lovar jag dej att du kommer ihåg precis allt som hände den veckan, allt ifrån vad åt till frukost till vilket tv-program du såg den kvällen mordet begicks. Då sitter du inte och ljuger och spelar allan i ett förhör, Det är trots allt 50/50 chans att du går loss eller döms för mordet.
Citera
2020-05-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

S 40-41: Omständigheten att det av utredningen inte går att bestämma exakt när mobiltelefonen transporterades in i området, utan endast att den befann sig där kl.0.07, är inte något som ska belasta Stefan Da-40
ÖREBRO TINGSRÄTTRotel 7DOM2020-05-06B 2705-18vidsson. Tvärtom är det åklagarna som har hela bevisbördan och ska undanröja sådana oklarheter. Av mastkartan (se bild strax ovan) framgår att masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV inte nås från Stefan Davidssons bostad. Polisen har under utredningen promenerat och cyklatolika sträckor inom området Nya Hjärstai Örebro. Hur lång tid det tar att färdas sträckan mellan området för masten Hjalmar Berg-mans Väg 54 NV och Stefan Davidssons bostad har dock inte undersökts.

Kommentarer på ovanstående: Först och främst tar mobilen kontakt med masten 00:07 alldeles på egen hand.
Exakt när mobiltelefonen transporterades kan räknas ut utifrån tidpunkten för mobilens rörelse på väg från brottsplatsen kl 23:38, och då (utifrån skiss i FUP) sannolikt i riktning R*ttarevägen och framför planket, för att 29 min senare befinna sig under annan uppgiven mast. Det borde vara underförstått.

För att räkna ut hur lång tid det tar att färdas sträckan till det blåmarkerade området på s 39, behövs ingen åklagare:

Cykeltur 1: Avståndet brottsplats-V*valla och motorvägsbron mäter c:a 600 m; en cykeltur på 1-2 minuter. För att gardera sig för en uppkoppling som inte svajar borde mobilen ha placerats närmre masten, vilket medför ytterligare 4-500 m cykeltramp. Tid för transport: 2-4 min. Inte längre tid än så. 23:38+4 min=23:42. Mobilen göms undan. Tillbaka till bostaden med ankomst senast 23:50 men tidsutrymme finns för tidigare hemkomst.
Min reflektion är att domslutets argumentation och kritik för bristen på exakthet från åklagarhåll, är irrelevant.

01:13 SDs mobil hälsar på hemmamasten, samma sorts registrering exakt 3 tim innan, alltså ingen aktivitet från användarhåll.

Cykeltur 3: till mobilen för avstängning alternativt flygplansläge. Sista signal: 01:47.
02:00 datoraktivitet (1:a aktivitet sedan 00:29) och vistelse i trädgården. Säger sig ha somnat från vattenspridaren och spekulerar i att en granne kan ha stängt av den - var det så eller är det ett försök att förvilla; blev frågan ö.h.t utredd i TR?
147, s 203:
Summa summarum: av datoraktiviteter, tidsåtgång cykel till och från täckningsområde samt eget vittnesmål om 3 cykelturer under aktuella kväll/natt (i garderingssyfte gällande eventuella cykelvittnen) och trädgårdsgöranden, framgår inget annat än att alibi de facto saknas. Transporterandet och hanteringen av mobilen vid två tillfällen under natten, är m.a.o fullt plausibel. Rätta mig gärna om jag har missat något avgörande som leder till att tider krockar.

De skickligaste lögnarna är de som håller sig nära sanningen och blandar sanning med lögn.

Konstigt att SD som säger sig ha varit ute och cyklar, fixat med vattendpridaren vid denna tidpunkt då mordet skedde, inte har sett några människor. Inte har hört skriken i panik som dalaans hörde. Det är inte trovärdigt alls.

Som kvarterets självutnämnda beskyddare med spetsade ögon och öron, borde denna nyfikna individ ha märkt om något var på G. Men i TR inte ett ljud om detta. Mycket märkligt.

Varför blev han inte ens tillfrågad om detta under rättegången, frågar jag mig. Eller i förhör hos polisen.? Eller blev han det? Jag hittar inget sånt passus i fupen.

Det är såna missar jag fäster mig vid, men är djupt imponerad av såna som du, som har koll på exakta tider, avstånd och vad man kan få fram ur en dator.
Senast redigerad av zilvereko 2020-05-08 kl. 23:20.
Citera
2020-05-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Varför delgav Lenas vän inte polisen dessa dagboksanteckningar? Hur jag än letar kan jag inte hitta några anteckningar om att dessa existerar. Måste ha missat det.
Dessa dagboksanteckningar kanske inte ens existerar?

Eller så kanske de är lika förfalskade som de dagböcker som tidningen Stern köpte 1983.
Förfalskade Adolf Hitler-dagböcker..
Citera
2020-05-08, 23:20
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

147, s 203:

Flashback elit! Tack till dig och andra som lägger sådan tid och ansträngning på att exponera och analysera fakta. Bara den lilla förhörssnutt du lagt in i spoilern säger egentligen allt, dock inte juridiskt användbart tyvärr. Grannar som är uppe och stänger av vattenspridare kl 02.00, vad är det som får honom att dra till med det? Var det i tidigt förhör efter besök av insatsstyrkan när han möjligtvis inte hade hunnit samla ihop sina lögner mer ordentligt?

OT: Man undrar hur det hade gått för SD i en Amerikansk domstol med denna indiciemassa och märkliga svar i förhör. Inte för att jag håller det Amerikanska rättssystemet högre än det Svenska men kanske att jury hade varit mer lämpligt för att låsa in SD för gott. Men jag är inte någon expert på det Amerikanska systemet....heller.
Citera
2020-05-08, 23:27
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Vad som är mycket intressant beträffande det tidigare mordet på L*na Wesstr*m är följande sagt,

Några få dagar före❗ det att L*na Wesstr*m blev brutalt och hänsynslöst döds-misshandlad bakom ett bullerplank inom området Nya Hj*rsta så besökte L*na Wesstr*m sin mest förtrogna vän, vid detta då aktuella tillfället bar L*na Wesstr*m med sig sina så av henne kallade för privata dagboks-anteckningar, vilka var skrivna med små text-stycken på A4-papper och som i sin tur förvarades inom en hålpärm.

Det första som L*na Wesstr*m då hade uttryckt till sin förtrogne vän var enligt följande citat: ⬇

-"NU HAR DET SKURIT SIG RIKTIGT REJÄLT MELLAN MIG OCH ST*FAN" ... slut citat /

Enligt ovan skrivet, tycker åtminstone jag min dumma idiot att de tidigare orden från L*na Wesstr*m då uttryckta ändå talar en hel del.

Mvh/ @JokerMannen

Detta om dessa *dagboksanteckningar* har du skrivit om x-antal ggr i tråden, och även fått frågor om dessa lämnats in till polisen, det har du aldrig svarat på, konstigt, om denna *vän* blivit förhörd så borde den ha påtalat dessa *dagboksanteckningar* och även lämnat in tycker jag, det finns inget i FUP att läsa om det.
Citera
2020-05-08, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Du har aldrig suttit i ett polisförhör??. Jag kan lova dej att om du hamnar i ett litet förhörsrum med två förhörsledare som anklagar dej för ett mord som du ej begått så lovar jag dej att du kommer ihåg precis allt som hände den veckan, allt ifrån vad åt till frukost till vilket tv-program du såg den kvällen mordet begicks. Då sitter du inte och ljuger och spelar allan i ett förhör, Det är trots allt 50/50 chans att du går loss eller döms för mordet.

Så är det säkert. Vissa saker, sånt som är extremt till sin karaktär - minns man. Vad man själv gjorde när man fick veta.

T.ex när Palme mördades stod jag i en skum biljardklubb och spelade när ett radioprogram avbröts för detta meddelande. Klockan var då 00.30. Jag minns t.o.m vilka som var där. Hur stämningen blev. Alla blev knäpptysta. Insikten låg som en stickande blöt filt över oss alla. Oavsett om man gillade Palme eller inte.

När nyheten om tsunamin kom fick vi veta detta när vi landade på Arlanda. Löpsedlarna kolsvarta meddelande om katastrofen. Vi hade lämnat Phuket 3 timmar innan tsunamin kom...

Så visst tusan vet och minns man och berörs av allvarliga händelser.
Senast redigerad av zilvereko 2020-05-08 kl. 23:44.
Citera
2020-05-09, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974

Vet inte om jag orkar svara. Nä, inte suttit i polisförhör.

Som du vet är människor olika. En del blir stressade och tappar minnet,
andra berättar allt de bara kan.
Citera
2020-05-09, 00:11
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Typ... det har väckts åtal mot en annan person

Fast, hur gick det?
Citera
2020-05-09, 00:13
Medlem
Citat:
Så är det säkert. Vissa saker, sånt som är extremt till sin karaktär - minns man. Vad man själv gjorde när man fick veta.

T.ex när Palme mördades stod jag i en skum biljardklubb och spelade när ett radioprogram avbröts för detta meddelande. Klockan var då 00.30. Jag minns t.o.m vilka som var där. Hur stämningen blev. Alla blev knäpptysta. Insikten låg som en stickande blöt filt över oss alla. Oavsett om man gillade Palme eller inte.

När nyheten om tsunamin kom fick vi veta detta när vi landade på Arlanda. Löpsedlarna kolsvarta meddelande om katastrofen. Vi hade lämnat Phuket 3 timmar innan tsunamin kom...

Så visst tusan vet och minns man och berörs av allvarliga händelser.

Jag vet också vad jag gjorde när jag fick veta att Palme mördats!
Men ingen aning om ens dagarna efter, vad jag hade för kläder på mig, om jag cyklade eller promenerade dit jag skulle, eller vad klockan var då beskedet kom, tror det var e.m.
En rad detaljer och allmänna omständigheter vet jag inte ens i närtid efteråt så noga.
Var jag hos den jag brukade besöka den dagen? Ja. Men dagen innan? Vet ej.
Citera
2020-05-09, 00:17
Medlem
Citat:
Konstigt att SD som säger sig ha varit ute och cyklar, fixat med vattendpridaren vid denna tidpunkt då mordet skedde, inte har sett några människor. Inte har hört skriken i panik som dalaans hörde. Det är inte trovärdigt alls.

Som kvarterets självutnämnda beskyddare med spetsade ögon och öron, borde denna nyfikna individ ha märkt om något var på G. Men i TR inte ett ljud om detta. Mycket märkligt.

Varför blev han inte ens tillfrågad om detta under rättegången, frågar jag mig. Eller i förhör hos polisen.? Eller blev han det? Jag hittar inget sånt passus i fupen.

Det är såna missar jag fäster mig vid, men är djupt imponerad av såna som du, som har koll på exakta tider, avstånd och vad man kan få fram ur en dator.

Håller med om en del missar, som att man vill veta om han hörde skriken eller fått frågor om dem.
Han som områdets väktare borde vara ganska intresserad av mördaren.
Under all tid i häktet ensam, borde hans minne kommit igång och han borde funderat
mycket på vem som mördade en så nära peson som LW var.
Det finns verkligen frågetecken.

Men tror ändå att en del människor minns bättre och talar bättre i enskilda samtal än typ i TV.
Citera
2020-05-09, 00:33
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Vet inte om jag orkar svara. Nä, inte suttit i polisförhör.

Som du vet är människor olika. En del blir stressade och tappar minnet,
andra berättar allt de bara kan.

Jag kan mycket väl förstå att vid gripandet så hamnar personen i ett chocktillstånd och kanske inte minns allting vid ett inledande förhör men du sitter trots allt inlåst i en anhållningscell i 72 timmar innan det blir häktningsförhandling, Men chocken släpper oftast efter 24 timmar och efter 48 timmar så spelas ditt liv upp i sakta film fram till den dagen polisen knackade på din dörr, Och är du dessutom oskyldig till det brott du anklagas för så samarbetar du till 110%, Det blir nästan så att polisen ber dej sluta prata du får mundiarré.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in