2020-05-09, 10:22
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Tegnell försvarar sin munskyddsaversion i vetenskapsradion. Intressant ha i lurarna. Viktigast är att personal följer reglerna om bashygien. Fick ingen följdfråga om smittspridningen inom äldrevården och sjukhusen tyder på att personalen ger blanka fan i bashygienen. Där finns det något att bita i för en hygienforskare. Bl a kan de jämföra spridning av andra smittor i andra perioder på äldreboenden och sjukhus med nu då bashygien lyfts fram. Kanske även jämföra med andra länder. Tegnell sa i någon intervju att säsongsinfluensan dog i år pga att folk började tvätta händerna. Talande.

Tegnell är tydlig mot munskydd och visir. Det finns inte bevis mer än en klen Hongkongstudie. Nja, det är mycket här i världen som det inte finns vetenskapliga studier på. Jag tror att han helt enkelt killgissar om ”falsk trygghet” och andra argument som han för.

Och om det nu är bashygienen som är viktigast. Hur kommer det sig man misslyckats så kapitalt på äldreboendena då? Vi har minst 3 tvätta-händerna-myndigheter och en statsminister som tjatar om det. Är svenskarna inte så lydiga som man försöker påskina? Eller är det ”svenskarna”?

Med i programmet finns Stefan Amér från Familjeläkarna som lyckats skapa massdöd bland gamlingar på sina boenden. Han verkar vara positiv till munskydd och visir men efterlyser regler. Men herre gud, det är väl inte förbjudet med munskydd och visir på äldreboenden. Varför har de inte skaffat några? För dyrt?

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1507682?programid=406

Varför inte munskydd? 8 maj kl 12.09 - Vetenskapsradion Nyheter | Sveriges Radio
Folkhälsomyndigheten öppnar nu för munskydd i vissa fall inom äldrevården. Men till skillnad från många andra länder har Sverige inget obligatoriskt munskyddstvång ...
sverigesradio.se

Det är troligen därför som V och S ville införa skyddsombud även inom äldrevården, men det röstades ner av de fem (C, L, SD, KD och M)
Citera
2020-05-09, 10:22
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Eastern Virginia Medical School har tagit fram ett behandlingsprotokoll för covidsjuka;

https://www.evms.edu/media/evms_public/departments/internal_medicine/EVMS_Critical_Care_COVID-19_Protocol.pdf

Prophylaxis
While there is very limited data (and none specific for COVID-19), the following “cocktail” may have a
role in the prevention/mitigation of COVID-19 disease. While there is no high-level evidence that this
cocktail is effective; it is cheap, safe and widely available.
• Vitamin C 500 mg BID and Quercetin 250-500 mg BID
• Zinc 75-100 mg/day (acetate, gluconate or picolinate). Zinc lozenges are preferred. After 1
month, reduce the dose to 30-50 mg/day.
• Melatonin (slow release): Begin with 0.3mg and increase as tolerated to 2 mg at night
• Vitamin D3 1000-4000 u/day

Symptomatic patients (at home):
• Vitamin C 500 mg BID and Quercetin 250-500 mg BID
• Zinc 75-100 mg/day
• Melatonin 6-12 mg at night (the optimal dose is unknown)
• Optional: ASA 81 -325 mg/day
• Optional: Hydroxychloroquine 400mg BID day 1 followed by 200mg BID for 4 days
• Optional: In highly symptomatic patients, monitoring with home pulse oximetry is
recommended

Mildly Symptomatic patients (on floor):
• Vitamin C 500mg q 6 hourly and Quercetin 250-500 mg BID (if available)
• Zinc 75-100 mg/day
• Melatonin 6-12 mg at night (the optimal dose is unknown)
• Enoxaparin 60 mg daily
• Methylprednisolone 40 mg daily; increase to 40mg q 12 hourly in patients with progressive
symptoms and increasing CRP
• Famotidine 40mg daily (20mg in renal impairment)
• Optional: Hydroxychloroquine 400mg BID day 1 followed by 200mg BID for 4 days
• Optional: Remdesivir, if available
• N/C 2L /min if required (max 4 L/min; consider early t/f to ICU for escalation of care).
• Avoid Nebulization and Respiratory treatments. Use “Spinhaler” or MDI and spacer if required.
• Avoid non-invasive ventilation
• T/f EARLY to the ICU for increasing respiratory signs/symptoms and arterial desaturation.

Respiratory symptoms (SOB; hypoxia- requiring N/C ≥ 4 L min: admit to ICU):
Essential Treatment (dampening the STORM)
1. Methylprednisolone 80 mg loading dose then 40mg q 12 hourly for at least 7 days and until
transferred out of ICU. In patients with an increasing CRP or worsening clinical status increase the
dose to 80mg q 12 hourly, then titrate down as appropriate.
2. Ascorbic acid (Vitamin C) 3g IV q 6 hourly for at least 7 days and/or until transferred out of ICU.
Note caution with POC glucose testing (see below).
3. Full anticoagulation: Unless contraindicated we suggest FULL anticoagulation (on admission to the
ICU) with enoxaparin, i.e 1 mg kg s/c q 12 hourly (dose adjust with Cr Cl < 30mls/min). Heparin is
suggested with CrCl < 15 ml/min. Alternative approach: Half-dose rTPA: 25mg of tPA over 2 hours
followed by a 25mg tPA infusion administered over the subsequent 22 hours, with a dose not to
exceed 0.9 mg/kg followed by full anticoagulation.
Note: A falling SaO2 despite respiratory symptoms should be a trigger to start anti-inflammatory
treatment (see Figure 2).
Note: Early termination of ascorbic acid and corticosteroids will likely result in a rebound effect with
clinical deterioration (see Figure 3).

Webbsida;

https://www.evms.edu/covid-19/medical_information_resources/
Det ser ut som vad konspirationsteoretikerna och farliga fake news på youtube rekommenderar.
Kanske läge för socialstyrelsen att gå ut och förbjuda dom här behandlingarna i väntan på fullständig klarhet. Detta ser alldeles för självklart och enkelt ut, bättre att göra ingenting istället eller något vi vet med säkerhet inte har effekt.
Citera
2020-05-09, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
4200 döda i region Stockholm?

Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Det tickar på också haha

Nej , 1660 döda på 2,38 milj människor, det blir 698 döda per 1 M inv.
Citera
2020-05-09, 10:24
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019

Jag tror du missuppfattar, frågan är på påståendet om att Stockholm skulle ha 4200 döda i rådande stund, frågan ifrågasätter med andra ord påståendet om 4200 döda och inget annat.
Citera
2020-05-09, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
4200 döda i region Stockholm?

Det var ironi.
Citera
2020-05-09, 10:25
Medlem
Döda/befolkning har ökat mycket i Sverige senaste månad. Före Italien, Frankrike.
Mindre än Spanien, UK.

Döda/befolkning Sverige
8 april 68
8 maj 314 +246
Döda/befolkning Italien
8 april 292
8 maj 500 +208
Döda/befolkning Spanien
8 april 314
8 maj 562 +248
Döda/befolkning Frankrike
8 april 167
8 maj 402 +235
Döda/befolkning UK
8 april 105
8 maj 460 +355
Citera
2020-05-09, 10:26
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Säger sig väl självt att handtvätt inte hjälper ett dugg mot luftburen/aerosolsmitta. Tegnell vill ju smitta ned hela befolkningen i "lagom takt". Åtgärder som munskydd skulle ju kunna hota möjligheten till detta, så klart han är kritisk.

Fast nu är det inte luftburet utan droppsmitta, hade det varit luftburen smitta så hade det gällt tyngre skyddsutrustning än enbart munskydd då det är en så kraftig smittorisk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Sen, kan någon förklara den gradvisa minskningen på IVA? Vi alla är ju överens om att vårdtiderna är långa - till och med FoHM anser det. Det tickar ändå på med 650+ ny smittade per dag. Borde inte den generella beläggningen på IVA gradvis gå upp? Kanske inte dramatiskt men inte som nu, tydligt gå ner.
Ja detta är ju lite märkligt att antalet smittade ökar stadigt men antalet på IVA sjunker. Det måste ju betyda att de som blir sjuka inte blir lika svårt sjuka. Sedan kan man ju spekulera om vad det beror på. Det kan vara en mängd olika faktorer som spelar in. Jag tror personligen att det är färre gamla som blir smittade. Sedan tror jag det har med årstiden att göra. Folk har bättre motståndskraft när det är varmare och soligare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern

Han förutspådde 6400 döda i Stockholm lagom till 1:a Maj, hans siffror är kontinuerligt så in åt helvete fel att all form av kritik mot Tegnell går att kontra med galenpannor som tror att Sverige gömmer flera tusen kroppar i en region som omöjligt skulle klara av att dölja så många kroppar.

Vem fan bryr sig om dessa "galenpannor"?
Det är ok att Tegnell säger fel eftersom folk på FB har sagt att det egentligen kommer dö 4 miljoner svenskar?

Hallå där. Jag vet att jag är statsepidemiolog. Jag vet att jag säger en massa fel saker.
Men tänka att det finns folk som har sagt att det skulle dött en miljon person i Sverige!!!!
Jag har bara trott att det skulle dör max 100 pers i Sverige.
Men jag får göra fel. Inte de på FB.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Säger sig väl självt att handtvätt inte hjälper ett dugg mot luftburen/aerosolsmitta. Tegnell vill ju smitta ned hela befolkningen i "lagom takt". Åtgärder som munskydd skulle ju kunna hota möjligheten till detta, så klart han är kritisk.
Jag är förvånad att handtvätt inte avfärdats med argumenten att handtvagning invaggar folk i falsk säkerhet. I tron att händerna är rena från virus börjar folk såklart peta näsa och ögon samt ta på andra osv, mycket farligt. Bättre vi agerar som att händerna alltid är virussmittade och det sker bäst genom att vi slutar tvätta händerna helt. Tegnell illustrerade detta bra med sitt demonstrativa hostande i handen på coronaPK, mer sånt.
Citera
2020-05-09, 10:29
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Vem fan bryr sig om dessa "galenpannor"?
Det är ok att Tegnell säger fel eftersom folk på FB har sagt att det egentligen kommer dö 4 miljoner svenskar?

Hallå där. Jag vet att jag är statsepidemiolog. Jag vet att jag säger en massa fel saker.
Men tänka att det finns folk som har sagt att det skulle dött en miljon person i Sverige!!!!
Jag har bara trott att det skulle dör max 100 pers i Sverige.
Men jag får göra fel. Inte de på FB.

Tror du helt ärligt att han bara sprider dyngan här på Flashback?

Vi har för övrigt ett helt underforum av konspirationsteorier ovanpå att om man tittar i utrikespolitiska underforumet USA så ser man hur folk fortfarande jämför skiten med en vanlig influensa.

När man låter idioter som påstår 9000 döda stockholmare inom 6 dagar att få sprida din dynga helt fritt så förstör man all kritik för alla meningsmotståndare kan använda sig av galenpannornas argument för att stärka sitt egna, underskatta aldrig "Karen" mentaliteten helt enkelt.
Citera
2020-05-09, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Grattis till Färöarna! Alla de 187 smittade färingarna har nu tillfrisknat och eftersom Färöarna är det land i världen som testar mest så kan vi utgå från att där nu är smittfritt.

2020-05-09:

Belize
Falklandsöarna
Grönland
Surinam
Papua nya Guinea
St Barth
Anguilla
Färöarna

Nu har Island bara 26 aktiva fall, Nya Zeeland bara 103.

Perfekt
Färöarna får bli sommarens resmål
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in