2020-05-09, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Kurvan har plattats ut något som du vet, i dagsläget har vi ca 4200 döda i Region Stockholm. Men det tickar på, jag har prognosticerat 9000 och dit kommer vi att nå tyvärr.
Hur var det nu med läsförståelsen och tolkning av sifferunderlag?
Citera
2020-05-09, 10:06
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Bromsa ? Det är bara en floskel som filuren Tegnell fösöker torgföra för att dölja sitt misslyckande.

Region Stockholm hade igår 698 döda per 1M inv.

Kallar du det bromsa ???

Du har ju missuppfattat mitt inlägg helt.
Citera
2020-05-09, 10:10
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror att USA är det land som kommer att lida mest under mycket lång tid. Frågan är istället om man någonsin kommer tillbaka till gårdagens nivåer. Jag tror inte det.

Och det kommer att slå hårt mot fly-over states där många vita bor.

Och du förstår att jag inte pratar om COVID19 här, va?
Okej? Det låter iofs lite off-topic i den här tråden, även om jag håller med dig om att USA har gigantiska underliggande problem.

För att återgå till C19 så tror jag det är ganska enkelt det här om man bortser om allt tjafs vilka länder som gör rätt eller fel.

Man kan ha strikta lockdowns som följs exemplariskt, parat med halvrisiga resurser med följd att man håller ned dödstalen. Exempel: många europeiska länder

Man kan ha försiktiga lockdowns parat med fantastiska resurser och testningar med följd att man håller ner dödstalen. Exempel: många asiatiska länder.

Man kan ha strikta lockdowns som inte följs särskilt väl, med höga dödstal som följd. Exempel: USA.

Man kan ha strikta lockdowns som följs väl, men taskig grundhälsa och man bor tätt, med höga dödstal som följd. Exempel: Spanien, Italien.

Man kan strunta i lockdowns och ha risiga resurser om de flesta i landet sköter sig väl och har hyfsad grundhälsa och inte bor tätt. Höga dödstal. Exempel: Sverige.

Överlagrat detta är hur man hanterar svaga grupper som äldre. Exempel på dåligt sätt: Sverige.

Överlagrat detta är hur genetiken ser ut i landet. Exempel på bra genetiskt grundmaterial: Sverige med undantag av våra negrer och blattar, kanske feta och röker.

Summa summarum: Alla ska ändå låta befolkningen plöja igenom virusepidemin med ett visst antal döda. Jag förstår liksom inte pajkastningen i det här, även om jag är för en mer strikt approach än vad vi haft hittills. Dessutom är jag mycket kritisk till hanteringen av äldre i det här landet, med äldreboenden och hemtjänst som i praktiken är palliativ "vård" utan resurser med underbemannad och lågbetald personal, vilket lett till låg kompetens och i princip förvaring i dödens väntrum.
Citera
2020-05-09, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Handsprit måste du prova någon dag

Jag föredrar att dö stående framför att leva ett liv på flykt.
Citera
2020-05-09, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
De har få döda. Bevis nog.

Lappland har också få döda.
Citera
2020-05-09, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du slipper, ingen tvingar dig.

Nej andra på jobbet använder det.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
När Aftonbladets läsare hävdar att det är flyktingmottagandet som sänkt den svenska sjukvården svarar Annika Strandhäll:

– Det stämmer inte, det är inte sant!, säger ministern till tidningen. Vi har en snabbt åldrande befolkning i Sverige. Medellivslängden ökar med 3,5 timme per dygn och vi har ett större antal kroniker med livslånga relationer till sjukvården i dag än för 30 år sedan.

Enligt Strandhäll kommer antalet personer som är 70 år och äldre öka med 300.000 fram till 2025. Det är det stora problemet, enligt henne. Flyktingmottagandet har ingenting med det att göra.

Det kommer att bli intressant att se hur Corona påverkar dessa siffror.

Orkar inte ta reda på det själv, men hur många 70+ hittills har dött i Corona?

Och många av dessa blivande äldre är just invandrare som arbetat få år i sverige om ens något. Dessutom vill man importera ännu fler gamlingar via anhöriginvandring..Sverige har tagit emot mängder av "föräldrar" till 20-30 åriga barn..även deras mor och föräldrar vilka får penbsioner i Sverige helt utan att ha arbeytat i landet..Så nog har det med invandringen att göra trots att hon försöker peka på annat. 95% har med invandringen att göra eftersom de flesta Svenska gamlingar har arbetat in sina egna vårdkostnader under sina liv med råge.

De svenska åldringar som INTE arbetat och betalat skatt i Sverige är väldigt få..Även parkbänks nisse som supit hela livet har betalat minst 120kr i skatt på varje flaska brännvin han druckit. Det är betydligt mer än de flesta äldre flyktingar gjort som nu skall ha vård och pensioner. Dessutom är utländska kvinnor utan utbildning en stor kostnad för samhället.

En somalisk kvinna utan utbildning som aldrig lärt sig läsa eller skriva kostar mängder i form av sjukhusvård och bidrag. Hon kommer aldrig att betala skatt på arbetade timmar utan enbart kosta pengar i form av utbildning, SFI, Mödravård, Bostad, Socialbidrah, Barnbidrag.

När min fru gick på SFI fanns det afghanska och somaliska kvinnor i klassen som försökt ta sig igenom steg 1 men inte klarat det på 3 år. Dessa kunde ingen Svenska..Min fru tog sig igenom samtliga steg på 8,5 månader och hade ett arbete 10månader efter att hon landat i Sverige. Numera har hon körkort, Sjuksköterskeutbildning (akuten nu och röntgen). Arbetat 10 år och betala skatt inte fått en enda krona i bidrag av Sverige. Hon fick en bonus på 12000 för att hon klarade all SFI (3steg) på mindre än ett år.

Så vad för idioter som tas in har en väldig betydelse. Tar man in brottslingar och analfabeter så blir det på detta vis. Det kan vilken idiot som helst förstå.

Utlänningar som min fru är rena vinsten..Sverige slapp i hennes fall betala för sjukvård upp till 20års ålder. Heller inte dagis, grundskola eller gymnasium. Hon tog studielån för sin sjuksköterskeutbildning och betalade sitt eget körkort med egen lön. Så inga kostnader för Sverige. Enbart skatteintäkter och det faktum att hon nu riskerar livet (och mitt) genom att arbeta på akuten med folk som har corona och andra sjukdomar.

Jämför man henne med lata somalier med kriminellt förflutet eller Afghaner som släppts ut från fängelserna i Iran i löfte om att lämna landet så är det en milsvid skillnad.

Sverige har helt enkelt tagit in fel folk och detta kostar.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Japp.

(om du vill förstå, kolla eftersläpningseftekten i FHM's siffror, samt kolla SCB's siffror över dödlighet med hänsyn taget till eftersläpningseffekten även där. I siffrorna finns sanningen!)

Vad har du för uppskattning totalt? (Vill gärna veta)
Citera
2020-05-09, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Men va fan ska man förvänta sig av en person som tidigare sagt att det är orättvist att vissa jobbar hemma för då är det emot jämstälddshet. Ett sånt uttalande är det bara i ett sånt skitland som kan accepteras. Överallt i världen hade han arresterats.

Af denne person kan man forvente sig at han bedriver politik - det kan han gøre som stedfortræder for de politikere som gemmer sig bag ham i kraft af hans "ekspertstatus"

Politiker er han, men fordelen ved denne type politikere er at de ikke kan ansvarliggørs for deres vanvittige beslutninger og de kan ikke afsættes ved valg - demokratiet er sat ud af kraft.
Citera
2020-05-09, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vid SARS-CoV-1 såg man minnesceller hos patienter, sex år efter genomliden infektion.

Det har väldigt liten betydelse då det är SARS-CoV-2 vi är exponerade för nu och de tester som gjorts nu, påvisar inte ens antikroppar hos alla som blivit infekterade och vi vet inte hur länge antikropparna finns innan det passerat tid.
Citera
2020-05-09, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, Sveriges officiella COVID-19 statistik bygger på provtagna för COVID-19.

Ja sidan jämför ju officiella statistiken med totala antalet rapporterade döda från landet.
Citera
2020-05-09, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Mina barn som är ungdomar(mina barn kommer de vara hur gamla de än blir) studerar och är i början av sitt vuxenliv, med anskaffande av jobb, bil, bostad m.m.
De kommer bli hårt drabbade av den här hysteriska pandemiskräcken.

Får du inte ihop det kan jag bara beklaga.
Vi klarar oss ett bra tag på grund av rejäl buffert och små utgifter, men gör västvärlden det som helhet.
Men dina barn tycker väl att deras framtid är värd att offras för att rädda multisjuka 90-åringar? Annars har du uppfostrat dem till egoistiska människor utan empati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in