Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Jag tror att USA är det land som kommer att lida mest under mycket lång tid. Frågan är istället om man någonsin kommer tillbaka till gårdagens nivåer. Jag tror inte det.
Och det kommer att slå hårt mot fly-over states där många vita bor.
Och du förstår att jag inte pratar om COVID19 här, va?
Okej? Det låter iofs lite off-topic i den här tråden, även om jag håller med dig om att USA har gigantiska underliggande problem.
För att återgå till C19 så tror jag det är ganska enkelt det här om man bortser om allt tjafs vilka länder som gör rätt eller fel.
Man kan ha strikta lockdowns som följs exemplariskt, parat med halvrisiga resurser med följd att man håller ned dödstalen. Exempel: många europeiska länder
Man kan ha försiktiga lockdowns parat med fantastiska resurser och testningar med följd att man håller ner dödstalen. Exempel: många asiatiska länder.
Man kan ha strikta lockdowns som inte följs särskilt väl, med höga dödstal som följd. Exempel: USA.
Man kan ha strikta lockdowns som följs väl, men taskig grundhälsa och man bor tätt, med höga dödstal som följd. Exempel: Spanien, Italien.
Man kan strunta i lockdowns och ha risiga resurser om de flesta i landet sköter sig väl och har hyfsad grundhälsa och inte bor tätt. Höga dödstal. Exempel: Sverige.
Överlagrat detta är hur man hanterar svaga grupper som äldre. Exempel på dåligt sätt: Sverige.
Överlagrat detta är hur genetiken ser ut i landet. Exempel på bra genetiskt grundmaterial: Sverige med undantag av våra negrer och blattar, kanske feta och röker.
Summa summarum: Alla ska ändå låta befolkningen plöja igenom virusepidemin med ett visst antal döda. Jag förstår liksom inte pajkastningen i det här, även om jag är för en mer strikt approach än vad vi haft hittills. Dessutom är jag mycket kritisk till hanteringen av äldre i det här landet, med äldreboenden och hemtjänst som i praktiken är palliativ "vård" utan resurser med underbemannad och lågbetald personal, vilket lett till låg kompetens och i princip förvaring i dödens väntrum.