2020-05-09, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Rättar mig själv, Tandvårds och läkemedelsförmånsverket heter det. Alarmisterna behöver inte "förstå" någonting. Myndigheterna företräder staten, regeringen. Om alarmisterna anser att kostnaden inte ska vara ett hinder så är det ett politiskt ställningstagande.

Hur ofta hör vi inte från vänsterhåll att, -"det får inte handla om pengar, det gäller människoliv". Känns som att det är lite omvända förhållanden den här gången. Allt staten gör inklusive att slira på beslut bara för att det är kostsamt och resurskrävande, det är okej.

Kostnaden är alltid ett hinder. Helt oavsett vad en politisk populist sen än påstår i media.

Vänstern behöver inte ta något politiskt ansvar när de aldrig sitter i regeringen. Därför kan de lova precis vad som helst och ha vilka åsikter som helst - bara de tilltalar den icke reflekterande väljaren som tror att pengar växer på träd eller att "någon annan" kommer att betala för kalaset.

Är man själv bidragstagare då blir det så att någon annan betalar. Samma sak om man har sina pengar gömda på skatteparadisöarna. Då är det också någon annan.

Medelklassen orkar dock inte bära vilka kostnader som helst och även solidariteten har sina gränser.
Citera
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nu när man börjar se tendenser av facit tycker jag det blir tydligare och tydligare att Sverige hanterat covid bäst (i grova drag, förutom skydd av äldreboenden). Att alla länder kommer drabbas i storleksordningen lika "hårt" dvs att flockimmunitet kommer erhållas via smitta och inte via vaccin. Dels pga av att vaccin är lång bort och dels att corona för majoriteten (typ friska under 50-60) är ofarlig, åtminstone i förhållande till andra risker. Vilketbinnebör att man inte kommer kunna motivera massvaccinering. Det börjar även bli tydligt att kortsiktiga överdrivna åtgärder som lockdown skadar mer än de gör nytta. Dvs kommer med stor sannolikhet orska mer död och lidande globalt än de coronaliv som kan räddas. Man undrar om Sverige bara haft tur eller om de väldigt tidigt förutsåg allt detta ?

norge danmark finland har hanterat pandemin utmärkt genom att rädda många liv

norge låg näst värst i hela världen med många smittade och dem gjorde lockdown och räddade tusentals liv och nu ligger dem rätt så bra i dödliga listan

och sverige ligger värst till över 3000 döda
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är grundläggande virologi.

Vi provar igen , kan du länka en källa som bevisar till 100% att man blir immun mot covid-19? Det bör ju inte vara några problem för dig eftersom det är grundläggande virologi eller hur ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag drar diametralt motsatt slutsats. De länder som i ett tidigt skede stängde ned är de länder som fallit bäst ut. Länder i Asien har lättat upp för länge sen. Finns mig veterligen inget exempel på länder som stängt ned och sedan tappat det. Jag tror vaccin kommer. Frågan tycks vara mer när än om. Sverige sticker ut enormt när det kommer till döda per capita. Vi ligger på topp tio i världen. Rätt unikt för ett i-land. Ingenting pekar heller på att det kommer bli bättre innan vi har ett vaccin.

Nej Sverige ligger i botten nu. Inget annat land har sämre siffror!
Citera
2020-05-09, 09:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Och Corona virus muterar inte menar du ?

Läs vad jag skrev.
Citera
2020-05-09, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDaylight
Det kommer inte att bli någon flockimmunitet. Inte ens experterna tror att man kommer att få en livslång immunitet. Har du högre utbildning än dom nu?
Fullstädig flockimmunitet är väldigt osäkert om vi får, det har du rätt i, men det påverkar inte mitt tidigare resonemang. Däremot väldigt troligt med immunitet, troligen partiell för vissa. Immunitet kommer göra att spridningen bromsas kraftigt, av effekter från "flockimmunitet" . Vaccin kommer inom sin tid till riskgrupper men tror absolut inte på massvaccinering.
Citera
2020-05-09, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Läs vad jag skrev.

Du skrev att influensa virus muterar . Du kan sluta slingra sig nu, det funkar liksom inte .
Citera
2020-05-09, 09:05
Medlem
Citat:
Och Corona virus muterar inte menar du ?

Kanske inte ibden utsträckning aom vi misstäbker. Tydligen har SARS och även MERS tror jag viss proofreading som gör att den inte muterar lika myclet som övriga coronavirus
Citera
2020-05-09, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Så du har kun haft influenza en gang i livet, fordi influenza virusset blev du immun for efter første gang du havde influenza?
Har du haft samma influensa två gånger samma vinter?
Citera
2020-05-09, 09:07
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
NYT har ju bara valt att ta med statistik till den 26:e april, när den uppdaterades häromdagen. Den är nog lika säker som andra länders.

Jag hade inte tid att läsa artikeltexten. Men den där bumpen som finns i Sveriges graf är ett tydligt tecken på statistisk eftersläpning. Samma graf finns även i SCBs egna rapporter men där med många förklaringar om att de sista två veckornas siffror kommer att revideras uppåt. Sverige har inte någon nedgång i antalet döda, vilket även FHMs siffror är fullständigt på det klara med.
Citera
Avstängd
Citat:
Du skrev att influensa virus muterar . Du kan sluta slingra sig nu, det funkar liksom inte .

Herregud. Om du hade läst alla mina inlägg i nuvarande diskussion hade du inte frågat en så dum fråga som ”muterar Coronavirus?”. Ansträng dig lite eller undvik att citera mig.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Jag minns Glenn Hysén för 2 månader sen när han var i Mexico.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/kJOeQj/glenn-hysens-basta-tips-for-att-slippa-coronaangest

Citat:
Fjärran från coronaångest och virusoro.

Ingen jävel pratar om corona här. Ska du sticka iväg nånstans så kom hit, här är kolugnt, säger fotbollslegendaren

Nu har de nästan lika många döda som i hela Sverige, Pandemi,,,,Pandemi.......
Senast redigerad av welcometoreality 2020-05-09 kl. 09:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in