2020-05-09, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nu visar ju statistik på att den vanliga säsongsinfluensan näst intill försvunnit pga våra åtgärder? Det bör ju bli samma resultat även i höst för våra nordiska grannar.

Fast dom öppnar ju upp nu..
Eller menar du att dom kommer hålla stängt tills nästa år?
Citera
2020-05-09, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag har vaccinerat mig mot influensa de senaste ca 25 åren så vad är problemet?

Nej jag tillhör ingen riskgrupp men vill varken ha influensa eller vara smittspridare till andra.

Har inte haft influensa sedan 1993 då jag inte hade vaccinerat mig.
Att du är vuxen och på egen risk vaccinerar dig själv är något annat än att genomföra en massvaccinering där barn ingår.
Citera
2020-05-09, 08:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja precis. Men frågan var ju om mutationer gör det omöjligt att utveckla vaccin. Det gör de inte.

Svenska forskare arbetar nu med ett vaccin som inte är så känsligt mot mutationer. De forskare som inte samarbetar med det svenska teamet är tvungna att hela tiden ändra på sina vaccinkandidater i takt med att nya mutationer av SARS-COV2 upptäckts. De svenska forskarna räknar med att man har ett vaccin färdigutvecklat tidigast om ett och ett haft år. Sedan skall det distribueras också och vaccinering organiseras.
Citera
2020-05-09, 08:35
Medlem
tomyhockeys avatar
sicka jävla lögner

om ett år är nordiska länder ikapp sverige.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/giesecke-om-ett-ar-ar-ovriga-norden-i-kapp-sveriges-dodstal/

jävla lögner idiot lögner . viruset började i wuhan och kina har det mesta under kontroll

sverige har ingeting under kontroll utan låter människor dö , norge danmark finkland har räddat tusentals liv

om ett år då börjar OS spelen , em i fotboll m.m

sicken idiot som talar något om framtiden när alla andra länder talar om idag .

viruset började i kina och dem gjorde lock down , varför inte jämföra sverige med kina om 1 år piss luffare korrupt
Citera
2020-05-09, 08:36
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Går utmärkt att jämföra överdödligheten:

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html?referringSource=articleShare&fbclid=Iw AR346Gl79T1h8GmqBN6WHiBUGzP9C2h6NBVRTiq84_4stv2XBT Xiox-HWh8

Sverige har med andra ord världens säkraste dödsstatistik i den här pandemin.

Jag är i och för sig också rätt förtjust i SCBs dödsstatistik. Men det är väl lite väl magstarkt att säga att det är den säkraste statistiken i den här pandemin. Som du själv kan läsa i NY Times artikel så har de helt missat den svenska eftersläpningen och presenterar det som om överdödligheten redan har toppat och nu är på väg ner mot normala nivåer, vilket, som vi svenskar vet, inte har något med verkligheten att göra.

I rättvisans namn ska väl sägas att alla länder verkar ha sin beskärda del av statistiska problem. Vilket gör alla internationella jämförelser vanskliga. Men eftersom de internationella skillnaderna är så stora ser jag ändå inget problem med att titta på övergripande trender mellan länder. Även om det inte alltid blir rätt så kommer det ändå oftast bli rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Bättre med veckoplacering. I slutändan kommer det dock att vara totalsiffran som är mest informativ. Men sedan hur relevant det egentligen är vet jag inte. Vad är målet med alla dessa diskussioner egentligen? Vi kan låtsas som om vi vet vad vi pratar om men det är ändå experterna som vet bäst. Och om det inte är experterna på FHM så kommer det vara några andra experter som får gå in och syna. Vi är alla amatörer här.

EDIT: om ens det...

Det är närmast surrealistisk att läsa svenska myndigheters bortförklaringar till att det för närvarande går sämst för Sverige i hela världen. Goebbels hade antagligen varit imponerad.

Att hänvisa till experter är nästan lika dumt. Experterna vet inte vad de pratar om. Vilket bevisas mycket enkelt av att experter i olika länder kommit fram till radikalt olika ståndpunkter. Det är också fullt naturligt att de inte har en aning om vad som händer. Världen har aldrig drabbats av någon liknande pandemi tidigare och då kan experterna givetvis inte veta vad som ska hända.

Sist och slutligen är det också en politisk fråga, helt frikopplar från allt vad expertkunskaper heter. Det är en fråga om hur vi värderar människoliv kontra mänsklig frihet och rätt till umgänge.

Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Ja just nu(idag) så har Sverige faktiskt flest döda/miljon inv enligt wordometers siffror. Du räknar själv ut det genom att ta [nya döda] / [totala döda] *[döda/1M pop]…

Döda idag/miljon inv
*Sverige* -----13,35
UK --------------9,22
Belgien ---------9,14
Irland -----------5,26
Spanien --------4,89
USA -------------4,74
Canada ---------4,21
Holland ---------4,16
Italien ----------4,02
Frankrike -------3,72
------------------------
------------------------
Danmark -------1,38
Tyskland --------0,91
finland ----------0,90
Norge -----------0,18

Bra trick där att få fram varje lands befolkning genom att utnyttja kolumnerna för totaldöda per capita.

Att Sverige kom ut i topp just igår var kanske inte så konstigt med tanke på den ovanligt höga siffran. Men även om man utjämnar lite och räknar med någon sorts approximerat rullande medelvärde så ser det ut som om Sverige åtminstone verkar ligga stabilt bland topp tre. Är det här något som framkommit i MSM? Med tanke på att "dagens död" rapporteras brett så tycker man att det kunde finnas ett intresse av att sätta in dessa döda i ett internationellt sammanhang.
Citera
2020-05-09, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är det bara jag som anser att det verkar finnas en överdriven vaccinsskepsis på Flashback? Jag tror inte att det är vare sig sunt eller befogat att vara så skeptisk.

Jag är övertygad om att vaccin har räddat tusentals och åter tusentals fler personer än de som ev fått allvarliga biverkningar av ett vaccin. Vi har idag allmänna vaccinationsprogram som fått ned barnadödligheten till ett minimum. Årligen tar många vaccin måt årlig influensa. Kommer ett vaccin mot Covid 19 och det blir tillgängligt kommer jag ta det. Eller kommer och kommer. Det finns redan, det som sker nu är tester för att se att det är säkert och effektivt. Bra så. Vi får alla hålla tummarna för att det faller väl ut.
Jag stod i en hundra meter lång kö utanför vår lokala travbana för att få mitt vaccin mot svininfluensan. Kommer stå i en likadan om det blir aktuellt igen. Jag kan begripa om folk är skeptiska till nya vaccin och väljer bort dem MEN jag kan inte begripa hur man är skeptisk till våra "gamla" vaccinationsprogram.
Citera
2020-05-09, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det är precis vad jag tror kommer ske. De kommer lansera ett vaccin som inte är så testat. Men det finns ju ingen poäng i att i första hand massvaccinera unga med, i första hand så vaccinera man väl riskgrupperna ändå.
Ja precis. De som är riskgrupper och lyckats hållas undan kan ju dra nytta av ett vaccin.

Fast att hålla sig undan kommer inte bli lätt för den som arbetar eller har barn, ifall COVID härjar hela vintern i många länder.
Citera
2020-05-09, 08:38
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
De som är sårbara, ja.

Jag tänker ur perspektivet att man skulle vaccinera sig årligen mot COVID-19 om man är i arbetsför ålder. Det scenariot tror inte jag på.

1,7 miljoner människor är över 70+ och av dem som ska dö av covid-19 är det en överväldigande majoritet. Märker på mina äldre grannar att de är väldigt försiktiga/rädda även om alla inte är det så kommer de att hålla sig undan tills de själva är övertygade om att det är ofarligt att röra sig fritt.

Nej jag tror inte heller på att de som är under 65 och friska blir erbjudna gratis vaccin av staten. Utan som i dag de som har en dokumenterad risk för infektioner.

Kostnaden för all vård är viktig för staten även om det aldrig låter så när de ansvariga pratar. Kostar sprutan 1000:- kommer Sverige att backa ner och ställa sig längre bak i kön.
Citera
2020-05-09, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Nej det har inte bränt av någonting för de som anser sig sårbara kommer att hålla sig inomhus till det kommer ett vaccin inom ramen för den årliga influensavaccinen. Två sprutor eller en kombinerad dos med brett spektrum, vi får se.
I år inte en chans, nästa år ligger inom möjligheterna gräns men företagen kommer att vilja ha betalt och staterna inklusive den svenska vill snåla. Vi har den gratis för alla 65+ Inom högkostnadsskyddet för övriga men det beror på vad läkemedelsverket kommer fram till de beslutar alltid om effekten av dyra mediciner är värda priset.

Där ser du. Samtidigt vill inte alarmisterna förstå varför ett lockdown inte får ha vilket pris som helst.
Citera
2020-05-09, 08:39
Medlem
Nu när man börjar se tendenser av facit tycker jag det blir tydligare och tydligare att Sverige hanterat covid bäst (i grova drag, förutom skydd av äldreboenden). Att alla länder kommer drabbas i storleksordningen lika "hårt" dvs att flockimmunitet kommer erhållas via smitta och inte via vaccin. Dels pga av att vaccin är lång bort och dels att corona för majoriteten (typ friska under 50-60) är ofarlig, åtminstone i förhållande till andra risker. Vilketbinnebör att man inte kommer kunna motivera massvaccinering. Det börjar även bli tydligt att kortsiktiga överdrivna åtgärder som lockdown skadar mer än de gör nytta. Dvs kommer med stor sannolikhet orska mer död och lidande globalt än de coronaliv som kan räddas. Man undrar om Sverige bara haft tur eller om de väldigt tidigt förutsåg allt detta ?
Citera
2020-05-09, 08:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nu när man börjar se tendenser av facit tycker jag det blir tydligare och tydligare att Sverige hanterat covid bäst (i grova drag, förutom skydd av äldreboenden). Att alla länder kommer drabbas i storleksordningen lika "hårt" dvs att flockimmunitet kommer erhållas via smitta och inte via vaccin. Dels pga av att vaccin är lång bort och dels att corona för majoriteten (typ friska under 50-60) är ofarlig, åtminstone i förhållande till andra risker. Vilketbinnebör att man inte kommer kunna motivera massvaccinering. Det börjar även bli tydligt att kortsiktiga överdrivna åtgärder som lockdown skadar mer än de gör nytta. Dvs kommer med stor sannolikhet orska mer död och lidande globalt än de coronaliv som kan räddas. Man undrar om Sverige bara haft tur eller om de väldigt tidigt förutsåg allt detta ?
Det kommer inte att bli någon flockimmunitet. Inte ens experterna tror att man kommer att få en livslång immunitet. Har du högre utbildning än dom nu?
Citera
2020-05-09, 08:42
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Man pratar i detta reportage om det hyperinflammatoriska läget som uppstår hos de allvarligt sjuka. Ja, det är nog en stor bov i dramat (från 1:15):

En månad sedan Marcus skrevs ut från IVA – kan fortfarande inte gå själv

Han insjuknade tidigt i corona och lades in på intensiven, där var han nära att dö flera gånger. Nu har Marcus Grundel tillfrisknat – men kan fortfarande inte gå.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tre-veckor-sedan-marcus-skrevs-ut-fran-iva-lar-sig-fortfarande-ga

Bra jobbat Marcus!

Vilken jävla sjukdom, om man ens överlever den.

Bra att info kommer om sjukdomen, kanske finns hopp att svenska folket börjar vilja stoppa smittan istället för att tjafsa omoget om "flockimmunitet" och "det är tufft att dö utan mask",

för våra myndigheter verkar ju inte ta det ansvaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in