2020-05-09, 08:56
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Där ser du. Samtidigt vill inte alarmisterna förstå varför ett lockdown inte får ha vilket pris som helst.

Rättar mig själv, Tandvårds och läkemedelsförmånsverket heter det. Alarmisterna behöver inte "förstå" någonting. Myndigheterna företräder staten, regeringen. Om alarmisterna anser att kostnaden inte ska vara ett hinder så är det ett politiskt ställningstagande.

Hur ofta hör vi inte från vänsterhåll att, -"det får inte handla om pengar, det gäller människoliv". Känns som att det är lite omvända förhållanden den här gången. Allt staten gör inklusive att slira på beslut bara för att det är kostsamt och resurskrävande, det är okej.
Citera
2020-05-09, 08:57
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja exakt. Sossen har svårt att förstå orsak ock konsekvens. Och att något alltid bildar en kedja. Delvis därför är vi här idag. Något som skedde tidigare kan påverka hur det ser ut idag. Men det är för abstrakt att tänka så för en sosse som tänker mer praktiskt-här-och-nu. Och inte hur kan vi kan arbeta proaktivt i ett tidigt skede för att undvika något på längre sikt. Flyktingpolitiken har kostat alldeles för mycket även om vi fått in bra arbetskraft också så har priset varit varit för högt och detta begränsar oss nu i denna kris. För öppna gränser och för generös flyktingpolitik slår alltså tillbaka och det blir extra tydligt i en kris.

Därför är det skönt att det dör av lite folk nu. Det behöver rensas, vad som sker nu är underbart. Massor av sossar och annat vänsterpack som stryker med...
Citera
2020-05-09, 08:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Så du har kun haft influenza en gang i livet, fordi influenza virusset blev du immun for efter første gang du havde influenza?

Influensavirus muterar. Läste du ens vad jag skrev?
Citera
2020-05-09, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Hur ser kurvan (medelvärdet) ut för dig? En platå va? Eller nedåtgående. Vore fantastiskt skönt att höra isåfall.

De som uttalar sig om en svag minskning, t.ex., använder statistiska metoder, jag har ingen anledning att göra om deras beräkningar...
Citera
2020-05-09, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Tills idag när vi rapporterar 20 döda och det ser bra ut enligt din avancerade matematik, menar du?
Inte särskilt avancerad matematik. Bara att läsa av siffror.
Ingen stans i världen dör så många per dag med hänsyn tagen till befolkningens storlek.

Alla andra har gjort insatser för att minska dödligheten. Och lyckas.

Här fortsätter det att vara höga siffror.
Senast redigerad av Urbizzo 2020-05-09 kl. 09:00.
Citera
2020-05-09, 08:59
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nu när man börjar se tendenser av facit tycker jag det blir tydligare och tydligare att Sverige hanterat covid bäst (i grova drag, förutom skydd av äldreboenden). Att alla länder kommer drabbas i storleksordningen lika "hårt" dvs att flockimmunitet kommer erhållas via smitta och inte via vaccin. Dels pga av att vaccin är lång bort och dels att corona för majoriteten (typ friska under 50-60) är ofarlig, åtminstone i förhållande till andra risker. Vilketbinnebör att man inte kommer kunna motivera massvaccinering. Det börjar även bli tydligt att kortsiktiga överdrivna åtgärder som lockdown skadar mer än de gör nytta. Dvs kommer med stor sannolikhet orska mer död och lidande globalt än de coronaliv som kan räddas. Man undrar om Sverige bara haft tur eller om de väldigt tidigt förutsåg allt detta ?

Du vet inte att den är ofarlig förrän du sett röntgenbilderna från de som "friskförklarats",

om deras lungor är återställda,

och vad händer om man får sjukdomen en andra gång ifall lungorna skadades första gången?
Citera
2020-05-09, 08:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Då ska du inte ha några problem med att citera en källa som visar på att alla som har varit smittade eller sjuka nu är 100% immuna eller hur ?

Det är grundläggande virologi.
Citera
2020-05-09, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch

Og influenza virus er det eneste virus som muterar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag är i och för sig också rätt förtjust i SCBs dödsstatistik. Men det är väl lite väl magstarkt att säga att det är den säkraste statistiken i den här pandemin. Som du själv kan läsa i NY Times artikel så har de helt missat den svenska eftersläpningen och presenterar det som om överdödligheten redan har toppat och nu är på väg ner mot normala nivåer, vilket, som vi svenskar vet, inte har något med verkligheten att göra.

I rättvisans namn ska väl sägas att alla länder verkar ha sin beskärda del av statistiska problem. Vilket gör alla internationella jämförelser vanskliga. Men eftersom de internationella skillnaderna är så stora ser jag ändå inget problem med att titta på övergripande trender mellan länder. Även om det inte alltid blir rätt så kommer det ändå oftast bli rätt.

Det är närmast surrealistisk att läsa svenska myndigheters bortförklaringar till att det för närvarande går sämst för Sverige i hela världen. Goebbels hade antagligen varit imponerad.

Att hänvisa till experter är nästan lika dumt. Experterna vet inte vad de pratar om. Vilket bevisas mycket enkelt av att experter i olika länder kommit fram till radikalt olika ståndpunkter. Det är också fullt naturligt att de inte har en aning om vad som händer. Världen har aldrig drabbats av någon liknande pandemi tidigare och då kan experterna givetvis inte veta vad som ska hända.

Sist och slutligen är det också en politisk fråga, helt frikopplar från allt vad expertkunskaper heter. Det är en fråga om hur vi värderar människoliv kontra mänsklig frihet och rätt till umgänge.

Bra trick där att få fram varje lands befolkning genom att utnyttja kolumnerna för totaldöda per capita.

Att Sverige kom ut i topp just igår var kanske inte så konstigt med tanke på den ovanligt höga siffran. Men även om man utjämnar lite och räknar med någon sorts approximerat rullande medelvärde så ser det ut som om Sverige åtminstone verkar ligga stabilt bland topp tre. Är det här något som framkommit i MSM? Med tanke på att "dagens död" rapporteras brett så tycker man att det kunde finnas ett intresse av att sätta in dessa döda i ett internationellt sammanhang.
NYT har ju bara valt att ta med statistik till den 26:e april, när den uppdaterades häromdagen. Den är nog lika säker som andra länders.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Den korrekta termen är glidande medelvärde (moving average).

För all del, bar att någon här känner till det iaf., men i sak är det så man ser trender....
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nu när man börjar se tendenser av facit tycker jag det blir tydligare och tydligare att Sverige hanterat covid bäst (i grova drag, förutom skydd av äldreboenden). Att alla länder kommer drabbas i storleksordningen lika "hårt" dvs att flockimmunitet kommer erhållas via smitta och inte via vaccin. Dels pga av att vaccin är lång bort och dels att corona för majoriteten (typ friska under 50-60) är ofarlig, åtminstone i förhållande till andra risker. Vilketbinnebör att man inte kommer kunna motivera massvaccinering. Det börjar även bli tydligt att kortsiktiga överdrivna åtgärder som lockdown skadar mer än de gör nytta. Dvs kommer med stor sannolikhet orska mer död och lidande globalt än de coronaliv som kan räddas. Man undrar om Sverige bara haft tur eller om de väldigt tidigt förutsåg allt detta ?

Jag drar diametralt motsatt slutsats. De länder som i ett tidigt skede stängde ned är de länder som fallit bäst ut. Länder i Asien har lättat upp för länge sen. Finns mig veterligen inget exempel på länder som stängt ned och sedan tappat det. Jag tror vaccin kommer. Frågan tycks vara mer när än om. Sverige sticker ut enormt när det kommer till döda per capita. Vi ligger på topp tio i världen. Rätt unikt för ett i-land. Ingenting pekar heller på att det kommer bli bättre innan vi har ett vaccin.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch

Och Corona virus muterar inte menar du ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in