2020-05-09, 08:00
Medlem
Cloezzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det tar lång tid. Man ska vaccinera tusentals människor, följa upp under lång tid, sen tiotusentals människor, och följa upp under lång tid. Det tar vanligtvis över tio år.

Prognoserna att det ska finnas klart om 1.5 år är extremt optimistiska. Det förutsätter att man inte testat det ordentligt. I ett sånt läge kan man inte massvaccinera friska unga personer med det. Det är farligare än att få sjukdomen.

De flesta västländer kommer oavsett att ha bränt av den här sjukdomen till nästa sommar.
För mig står hoppet till vaccin pga att jag tillhör en riskgrupp, jag upplever det som väldigt uppjagat kring detta med vaccin mot Corona.
Jag får helt enkelt hoppas på att det dyker upp bra preparat som kan hjälpa en att bli frisk om man insjuknat i Covid19.
Känns inte såvärst hoppfullt tyvär.
Citera
2020-05-09, 08:01
Medlem
Cloezzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDaylight
Ett (av många) problem med coronaviruset är att det attackerar T-celler, vaccin skapas för att aktivera immunförsvaret (T-celler) mot coronaviruset.
Detta blir meningslöst om viruset dödar T-cellerna.
Förstår alla nu eller är det fortfarande för svårt?
Har du källa på detta?
Citera
2020-05-09, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, men man tar upp problematiken:

The study did address worries that partial protection by a vaccine could be dangerous. Earlier animal experiments with vaccines against the related coronaviruses that cause severe acute respiratory syndrome and Middle East respiratory syndrome had found that low antibody levels could lead to aberrant immune responses, enhancing the infection and damaging their lungs. But the Sinovac team did not find any evidence of lung damage in vaccinated animals that produced relatively low levels of antibodies, which “lessens the concern about vaccine enhancement,” Reed says. “More work needs to be done, though.
Och som jag sa (och nu spekulerar jag bara) mycket pengar är i omlopp så jag tror att det kommer att vara en övervikt på positiva uttalanden även i akademiska rapporter. Det jag pekade på att vaccinet i sig kan utlösa otrevligheter är nog en hög tröskel i framtagningen av det här.

Sedan har vi det där med villigheten att vaccinera sig även om man inte är en antivaxxare. Varför skulle man göra det om man är ung och frisk? Inte ens barn ser ut att drabbas.

Det är nästan så man önskar sig att viruset muterar till en variant som även slår mot unga vuxna. Hade vi nu haft en tredjedel av de avlidna i den gruppen skulle vi se en helt annan strategi från både politikers och myndigheters sida. Och framförallt från befolkningens sida.

Inte ett bra betyg till Sverige som en humanitär stormakt m.a.o.
Nej det är ju inte ett färdigutvecklat vaccin men det kommer ju att fortsätta utvecklas.
Citera
2020-05-09, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vaccinet mot svininfluensan var inte färdigtestat. Ändå såldes det med en disclaimer om att företaget inte tog ansvar för följderna.
Okej. Dock har väll alla vaccin mer eller mindre bieffekter. Ett säkert vaccin för Corona är minst 2år bort.
Citera
2020-05-09, 08:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cloezza
Har du källa på detta?
Tycker det är provocerande med folk som inte orkar googla själva.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=coronavirus+attacks+t-cells
Citera
2020-05-09, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Pesten? Vi lever förvisso på 2020-talet och inte 1300-talet. När pesten igen härjade 1710-13 så lyckades dock Danmark-Norge att förhindra smittan med delvis mycket drastiska åtgärder. Du verkar inte inse effekten av läkemedel, tester och information/fakta som hinner ikapp och bromsar antalet allvarligt sjuka/dödsfall. Man måste jämföra med övriga nordiska länder och utvärdera hela tiden för att kunna parera. Inte i efterhand, det är en farlig strategi. Eller jo man ska jämföra i efterhand också. Man ska helt enkelt jämföra hela tiden. Att Norge och Finland skulle komma upp i Sveriges dödsantal om ett år är osannolikt då vi nu och framöver har läkemedel och skyddsutrustning som kan skydda och spara liv. Återigen ALLT HANDLAR OM ATT VINNA TID.

Klart man utvärderar hela tiden men du gör det allra mest avancerade - utvärderar i förtid. Betygsätter mediciner som inte finns. För tillfället verkar ju immunitet efter sjukdom vara världens bästa vaccin och ingen vet när eller om ett bättre vaccin kommer.

Sverige körde sträng karantän för att skydda sig mot pesten, men med tiden blev man oförsiktiga och till slut kom den. Jag tror mänskligheten funkar på samma sätt nu. Man kan sitta i karantän och masstesta och undvika kontakter med all sitt fokus men hur länge? En månad, ett halvår, tre år?
Citera
2020-05-09, 08:05
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Problemet med vaccination/icke vaccination är att det inte drabbar bara den enskilda individen utan handlar om smittspridningen i samhället. Att avstå från att vaccinera sig mot mässlingen gör att man kommer att vara en smittspridare.
Om alla andra är vaccinerade gör det egentligen inget om en enda individ låter bli vaccination. Men så är det ju inte - många äldre är inte vaccinerade, inte heller folk från andra länder eller svaga som på grund av sjukdom inte klarar att utveckla antikroppar ordentligt vid vaccinering.

Att inte vaccinera sig mot så pass smittosamma sjukdomar med dödliga förlopp eller förlopp med stora handikappande hjärnskador som mässlingen är faktiskt ett enormt ansvarslöst beslut.

Det kan nog jämföras med om alla starka friska skulle strunta i att ta Corona-vaccin om det fanns - för att de ändå inte tillhör riskgrupperna av de riktigt sjuka som dör.
När mässlingsvaccin infördes i Sverige på 70-talet var dödligheten redan låg, något enstaka fall per år.

Den största minskningen i antalet dödsfall har alltså skett innan vaccination infördes. Utvecklingen är inte unik för mässling; dödligheten i nästan alla infektionssjukdomar minskade kraftigt i Sverige under samma tid. Detta beror främst på förbättrade levnadsvillkor så som bättre sanitet, hygien, näringsstatus, bostäder och tillgång till en allt bättre sjukvård.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4ssling

Så frågan är varför vi är som ett u-land när det gäller SARS-CoV2. Dålig hygien? Dåliga bostäder? Dålig vård?

Så bra då att vi utvecklar ett vaccin istället för att komma tillrätta med problemen!

På Östermalm hittades just inga smittade, enligt Björn Olsen. Vad säger det, i ljuset av ovanstående? Att det är levnadsstandard som avgör. Så då satsar vi miljarder på att ta fram ett vaccin så vi kan fortsätta låta folk leva i misär. Problem solved.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-05-09 kl. 08:08.
Citera
2020-05-09, 08:06
Medlem
Cloezzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDaylight
Tycker det är provocerande med folk som inte orkar googla själva.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=coronavirus+attacks+t-cells
Tack, ta det lugnt bara jag har inte en aning om vad jag ska söka efter därför bad jag om länk.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej det är ju inte ett färdigutvecklat vaccin men det kommer ju att fortsätta utvecklas.
Vi får hoppas på det men jag tror att det kommer att ta sin tid dock.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Det tar lång tid. Man ska vaccinera tusentals människor, följa upp under lång tid, sen tiotusentals människor, och följa upp under lång tid. Det tar vanligtvis över tio år.

Prognoserna att det ska finnas klart om 1.5 år är extremt optimistiska. Det förutsätter att man inte testat det ordentligt. I ett sånt läge kan man inte massvaccinera friska unga personer med det. Det är farligare än att få sjukdomen.

De flesta västländer kommer oavsett att ha bränt av den här sjukdomen till nästa sommar.

Nej det har inte bränt av någonting för de som anser sig sårbara kommer att hålla sig inomhus till det kommer ett vaccin inom ramen för den årliga influensavaccinen. Två sprutor eller en kombinerad dos med brett spektrum, vi får se.
I år inte en chans, nästa år ligger inom möjligheterna gräns men företagen kommer att vilja ha betalt och staterna inklusive den svenska vill snåla. Vi har den gratis för alla 65+ Inom högkostnadsskyddet för övriga men det beror på vad läkemedelsverket kommer fram till de beslutar alltid om effekten av dyra mediciner är värda priset.
Citera
2020-05-09, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloezza
För mig står hoppet till vaccin pga att jag tillhör en riskgrupp, jag upplever det som väldigt uppjagat kring detta med vaccin mot Corona.
Jag får helt enkelt hoppas på att det dyker upp bra preparat som kan hjälpa en att bli frisk om man insjuknat i Covid19.
Känns inte såvärst hoppfullt tyvär.
Nej, tyvärr inte superhoppfullt...

Nu vet jag inte vilken riskgrupp du är i, men det är värt att komma ihåg att det främst är multisjuka 70+ som är i allvarlig riskgrupp, och ännu mer 80+ och 90+. Bland de som är i arbetsför ålder så är fortfarande dödsfall mycket sällsynta, även bland de som har en underliggande sjukdom.
Citera
2020-05-09, 08:11
Medlem
Cloezzas avatar
Citat:
Nej, tyvärr inte superhoppfullt...

Nu vet jag inte vilken riskgrupp du är i, men det är värt att komma ihåg att det främst är multisjuka 70+ som är i allvarlig riskgrupp, och ännu mer 80+ och 90+. Bland de som är i arbetsför ålder så är fortfarande dödsfall mycket sällsynta, även bland de som har en underliggande sjukdom.
Det var betryggande att höra, jag vidtar alla restriktioner+munskydd när jag handlar, vilket jag gör direkt när butiken öppnar annars håller jag mig isolerad...en påfrestande situation minst sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in