2020-05-09, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
10 % är eller har varit smittade i Stockholm. Ca 1500 har dött i Stockholm. 1500 på 220 000 smittade är 7 promille. Om 60 % av landets befolkning smittas så blir det 42 000 döda.

Fakta: Dödligheten blir allt mer pålitlig att räkna på nu vartefter mer information kommer fram. Dödligheten ligger sannolikt mellan 0,2 och 0,5 % och antagligen i det lägre spannet. Det är baserat på vad vi vet just nu.

Gissning: Misstänker även att dödligheten kommer sjunka ytterligare framöver på grund av att viruset verkar bli mindre aggressivt.
Citera
2020-05-09, 01:40
Medlem
FejkEmrans avatar
Vad är det här nu? Ska vi drabbas av en sjukdom till från Kina?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Adyker/ratt-hepatit-i-hongkong-forbryllar--smittar-manniskor
Citera
2020-05-09, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79

Region Sthlm kommer skjuta upp planerade operationer och behandlingar till efter sommaren, pga covid.
.

Det där är en intressant fråga. Hur många drar sig egentligen för att söka vårt runt om i Europa på grund av rädsla för att smittas? Vad räknas eventuella hjärtinfarkter eller oupptäckta cancerknölar som?
Citera
2020-05-09, 01:41
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obbelito
Bra räknat. Sverige har alltså lyckats registrera vartenda fall av Coronasmitta i Stockholm när resten av världen pratar om gigantiska mörkertal.

Det är en uppskattning.
Citera
2020-05-09, 01:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
KÄLLA?!?
Wow! Du känner inte ens till den uppmaning som undertecknades av 2000 svenska forskare?!?

Detta visar tydligt på att du har en agenda enligt mig.
Citera
2020-05-09, 01:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Frode Forland, Norges motsvarighet till Tegnell. Säger att skolstängningarna haft väldigt, väldigt liten effekt.

Norge ger Sverige rätt om skolstängningarna -
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/norge-ger-sverige-ratt-om-skolstangningarna/
Jag läste senast igår en artikel där läkare i Västra Götaland vädjade till allmänheten och där de bl a sa att hade vi inte haft gymnasier och universitet stängda så hade vi inte klarat av situationen som råder idag.

Ska se om jag hittar källan.
Citera
2020-05-09, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
För alla modeller och dylikt har alltid stämt. Genuint trött på alla trötta jävla uppskattningar som aldrig verkar stämma i något avseende alls.

Läsmaterial till nattmackan:

https://www.aier.org/article/imperial-college-model-applied-to-sweden-yields-preposterous-results/

Om du säger så förstår du inte ens vad en modell är. Det vore extremt osannolikt om en modell visade sig stämma till 100%. Alla som håller på med modeller vet att dom modeller dom som tas fram inte kommer att stämma. Det handlar om att kontinuerligt uppdatera data för att göra dom mer och mer sanningsenliga, inte att få dom att stämma. Den hittills bästa studien på dödlighet kommer från Tyskland där dom testade en hel by. Deras uppskattning är att dödlighet utifrån det ligger på 0,3-0,4%, men säger också att den troligen kommer gå ner i och med att mer data tillkommer.
Citera
2020-05-09, 01:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
OM det är så att det kommer en andra våg (jag säger inte att det gör det) så kommer Sverige vara väldigt mycket bättre rustade.
Det absolut värsta som kan hända i ett land utan någon immunitet att tala om, är ju att våg 2 sammanfaller med den vanliga influensasäsongen, och att det blir en extra tuff sådan. Då brakar det landets vård fullständigt ihop.
Nu visar ju statistik på att den vanliga säsongsinfluensan näst intill försvunnit pga våra åtgärder? Det bör ju bli samma resultat även i höst för våra nordiska grannar.
Citera
2020-05-09, 01:52
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel

Inte mitt fel att du har ett mindre kvalificerat jobb och måste vara på plats och utföra något fysiskt.
Du menar som en kirurg?
Citera
2020-05-09, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag har inte sett att de "flesta experter" skulle vara eniga rörande den saken.

Då har du missat studien av Heinsberg där dödligheten låg på 0,3%. Det är den bästa studien hittills och därför den man ska gå efter den tills att bättre studier tillkommer.
Citera
2020-05-09, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det där är en intressant fråga. Hur många drar sig egentligen för att söka vårt runt om i Europa på grund av rädsla för att smittas? Vad räknas eventuella hjärtinfarkter eller oupptäckta cancerknölar som?

Ja, det är en dubbel bild, dvs. det finns "lite av varje". Dels är det ju folk som inte söker vård - pga covid. I denna grupp finns ju både riskgrupper - som kan löpa livsfara av att komma in till sjukhus/vårdcentral om andra smittade råkar vara där just då.

Sen finns väl de som ej är i riskgrupp och kanske inte just löper lika stor risk men kan känna oro ändå. (Förståeligt).

Sen finns även den tredje stora faktorn, att vården själva har varit tvungna skjuta upp en del planerade behandlingar, operationer, osv. Läste häromdagen tror jag, att cancerscreeningen i Sthlm skulle återupptas igen, t.ex.

Ja det vore bra med forskning om hur vården och patienterna led "för övrigt" också, under pandemin, det är ibland en faktor som är lätt att glömma.

Vad det räknas som vet jag inte nu, men i forskning skulle man nog benämna det som en bieffekt dvs sekundär effekt, av pandemin.
Citera
2020-05-09, 01:57
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Damn right. Jag tänker absolut inte sitta i lockdown.

Nä, för du har säkert så mycket "viktigt" du måste göra...

Snöflingor hela högen som inte pallar att vara hemma i två månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in