2020-05-09, 00:33
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
När vi har ett nytt virus är det klokt att isolera dem tills vi lärt oss mer om viruset och hur det smittar. Nu har vi mer på fötterna om hur man bör skydda sig än vad vi hade för några månader sedan och de länderna som har skyddat riskgrupper har räddat många liv. Nu kan de börja öppna upp samtidit som de vidtar åtgärder.

Klokt ja kanske. Men det kommer ju inte att funka. Tills nyår minst! Det går helt enkelt inte. De vill ut och röra på sig. Inte vara instängda. Fan tvinga dom vara inspärrade i nästan ett år. Det kommer helt enkelt inte att funka. De kommer väl lida mer av det än om Gud förbjud att de drabbas av viruset.
Citera
2020-05-09, 00:34
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
I Italien injecerade man inte folk me morfin på sina boenden så de snabbt kunde kvävas till döds.
Vi har lika många döda som Italien hade per dag(något under) men färre vårdplatser.
Hmmmmm🤔🤔🤔
Dumma jävla svennejävlar

Vad fan. Vi har haft 114 döda ett dygn i april. Italien hade väl 969 döda på ett dygn. Du skriver att vi har lika många döda som dom hade per dag? Det är ju inte sant.

Vi har lite över 1000 IVA platser i Sverige nu. Har du nån källa på hur många Italien har?
Citera
2020-05-09, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det är en fasa för mig med, jag hoppas så klart ändå att det inte skall hända, i någon större utsträckning. Har du hört något i någon lokaltidning eller dylikt? Jag tänker mig att man kanske inte vill tala så högt om sådant.

Privat. Man talar inte om det socialt och det lär inte komma ut i tidningar då känslan skam kommer bland de anhöriga... men det kommer synas nästa år i statistiken hur många fler som dog i det här..
Citera
2020-05-09, 00:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
En positiv sak är att smittan varit utbredd så det motverkar smittspridningen en del.

Ja men kan man någonsin säga att idag, just idag, kan de i riskgrupperna gå ut utan risk för att smittas? Det kan Taiwan och Nya Zeeland säga för de stoppade smittan, men när den är spridd kan man någonsin säga att nu är den borta? Även om bara 1 promille av befolkningen smittar så kommer ju de som suttit i karantän tids nog träffa någon av dessa och bli smittad. Nej de får nog sitta kvar i karantän tills det finns medicinsk behandling eller vaccin.
Citera
2020-05-09, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nej. Och ännu mindre när regeringen ger miljardstöd till företag och media, men ignorerar att ge stöd till riskgrupperna, trots löfte för en månad sedan.

Då är det bara välja mellan två olika dödsscenarion för riskgrupperna:

1) antingen ut och jobba, med livet som insats.
2) vara hemma utan stöd och svälta ihjäl.

Men tur för just DIG att du inte är i riskgrupp. Nästa pandemi kanske drabbar just dig och att du blir i riskgrupp pga gener eller vadsomhelst. Då kanske du förstår vad jag pratar om nu.

Jag kommer att ha empati för dig då, även om du inte verkar ha det för mig, nu.

Tack. Jag har empati för dig också. Dock så känner jag dig inte särskilt väl så det är svårt för mig att sätta mig in i din situation.
Citera
2020-05-09, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Så klart jag gör.
Sett den länken förut.
Det går bra nu.

Vad bra att du tycker det, kommer vara användbart i framtiden.
Citera
2020-05-09, 00:40
Medlem
*Så här ser den senaste grafen över antalet totala döda i Sverige ut*
https://www.bildtagg.se/file/2bq0kh4pmwg4pdj0p4mzen5

Den blåprickiga kurvan är alltså döda den senaste veckan(rullande värde) och rödstreckade kurvan är fördubblingstakten för antalet totala döda(snitt senaste 7 dar, rullande värde).

Det låg redan kring 500 döda/vecka runt den 8 april men sedan steg det och låg på som mest på 734 döda/vecka, för att sen falla tillbaka på runt 500 döda/vecka igen, och där ligger det nu, eller 522 döda/vecka blev det nu för att det var så många idag(8 maj).
En JÄVLIGT lång platå om ni frågar mig, det känns som om den blåprickiga kurvan står och funderar vilket håll den ska ta, upp eller ner eller rakt fram…
Citera
2020-05-09, 00:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Vad fan. Vi har haft 114 döda ett dygn i april. Italien hade väl 969 döda på ett dygn. Du skriver att vi har lika många döda som dom hade per dag? Det är ju inte sant.

Vi har lite över 1000 IVA platser i Sverige nu. Har du nån källa på hur många Italien har?

Italien har 6 gånger Sveriges befolkning. Gårdagens siffra motsvarar 810 döda i Italien. När Italien hade de siffrorna var det krigsrubriker i svenska tidningar. Men nu när vi har det är det rubrik om att det blir bättre!
Citera
2020-05-09, 00:41
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det räcker inte med att det kommer ett vaccin. Ett vaccin kommer att komma, förr eller senare.

1) Norge måste hålla ställningarna tills dess, utan att skapa för allvarliga problem för sitt land.

2) Vaccinet måste ge bra skydd, utan några allvarliga biverkningar.

Man kan räkna ihop överdödligheten när respektive land har immunitet. Däremellan är det ingen mening att jämföra länder i olika fas.

Fast om inte Sverige själv producerar ett vaccin så kommer vi att få vänta ett bra tag att få detta. Just nu om jag var svenska regeringen så skulle jag slå mig ihop med Israel för de verkar vara riktigt på G att få fram något mot COVID-19.

Sverige har ju hur många miljarder som helst men de verkar inte kunna använda dessa till folkets bästa.
Citera
2020-05-09, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
En fråga till er där ute: är det någon som fortfarande tycker att Sveriges taktik är bra? På riktigt? Och i så fall motivera, det börjar ju bli "lite" tufft....
Här har du en som tycker det.
Mycket liten del av befolkningen som kommer dö av detta virus så kostnaden att göra på nåt annat vis är inte försvarbar.

Obs: inte mina privata pengar jag menar när jag säger kostnad. Är samhällets kostnad jag menar.

Om du inte vill förstå vad jag menar och bara babblar på om min privata ekonomi så talar vi inte samma språk och jag kommer ändå in nå fram till dig.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
En flockimmunitet på 60 procent eller mer kanske gör att det blir noll nya fall och noll nya döda i covid-19, (det senare med ett antal veckors eftersläpning), i Sverige och i alla andra länder. Vilket iof är bättre än jag trodde, då jag räknat med att det skulle kunna dyka upp ströfall. Men nu har Rinkeby haft noll fall ett tag. Vilket, faktiskt kan tyda på att minst 60 procent av befolkningen där redan haft covid-19.

Hur har du tänkt att få till flockimmunitet när ca 70% av dom bekräftat smittade utgörs av 70-plusare? Det är ju människor som inte vistas ute i samhället.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Italien har 6 gånger Sveriges befolkning. Gårdagens siffra motsvarar 810 döda i Italien. När Italien hade de siffrorna var det krigsrubriker i svenska tidningar. Men nu när vi har det är det rubrik om att det blir bättre!

114 har dött i april under ett dygn. Det är fortfarande max. Det skulle ge 70% av Italiens värsta dygn. Illa men inte i närheten av lika många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in