2020-05-08, 23:53
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Worldometer har ju ingen kolumn för döda idag per capita. Så man får ta kolumnen för döda idag och dela med befolkningen i respektive land. Gör man det är det bara UK som är i närheten av Sverige.

Det låter som om du tittar på kolumnen över döda per capita totalt sett (där Sverige ligger nia, eller sexa om man räknar bort mikroländer). Det är förstås också intressant men säger ju mest om hur pandemin har varit. Om man vill veta vad som händer just nu, eller hände för några veckor sedan när folk blev smittade, så behöver man titta på döda idag per capita.

Att det är på (svagt) nedåtgående även i Sverige är ingenting jag betvivlar. Men nu var ju frågan vilket land som hade den just nu värsta coronaepidemin. Och mycket talar för att det kan vara Sverige. Världsmästare igen, om än bara för en begränsad tid.

Det här är senaste tio dagarna som enligt mig är ganska tillförlitliga nu när det fått fyllas på ett tag.

2020-04-21: 62
2020-04-22: 76
2020-04-23: 83
2020-04-24: 85
2020-04-25: 73
2020-04-26: 70
2020-04-27: 71
2020-04-28: 69
2020-04-29: 71
2020-04-30: 64

Det ger oss ett snitt på 72 eller 73 döda per dag.

Vet inte ifall vi är värst i världen på det. Skulle behöva sätta ihop olika länders siffror för samma period för att jämföra isåfall.
Citera
2020-05-08, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Barn som blir arbetslösa och får sin ungdom förstörd? Får inte riktigt ihop det ...

Hursomhelst, ungdomar studerar väl? Det är ju snudd på omöjligt att få jobb utan högskola. I vilket fall så får du ta ditt ansvar som förälder och skjuta till lite pengar till den arbetslöshetsersättning de torde få (om de nu behöver tillskott, de får väl helt enkelt rätta mun efter matsäcken).
Mina barn som är ungdomar(mina barn kommer de vara hur gamla de än blir) studerar och är i början av sitt vuxenliv, med anskaffande av jobb, bil, bostad m.m.
De kommer bli hårt drabbade av den här hysteriska pandemiskräcken.

Får du inte ihop det kan jag bara beklaga.
Vi klarar oss ett bra tag på grund av rejäl buffert och små utgifter, men gör västvärlden det som helhet.
Citera
2020-05-08, 23:54
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Så du menar att det har skett något de senaste dagarna som gjort att vi helt plötsligt fått en av världens värsta utbrott? Tittar man på den 3:e maj till exempel så hade vi bara 12 döda enligt coronakartan, då måste vi ha legat riktigt bra till där några timmar!

Sveriges U-landsmässiga statistik är förstås ett hinder för sådana här jämförelser. Men nu tittar jag inte på dagens Sverige-siffra så mycket som veckosnittet som borde ligga någonstans i trakterna av 60-70 döda per dag. Det ger oss fortfarande en hedrande topplacering.

Sedan kan man ju diskutera nyhetsvärdet i något så svajigt som svensk statistik. Men eftersom det har ett nyhetsvärde hur många som dör i Sverige varje dag (det presenteras väl fortfarande på en välbevakad presskonferens varje dag?) så är det ju av visst intresse att sätta in den dagssiffran i en internationell jämförelse. En jämförelse där Sverige alltså kommer ut i topp.

Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Du jämför ju äpplen med päron. Jämför Sverige med något annat land som inte har låst in folket.

Det är väl just äpplen och päron man ska jämföra. Hela pandemin är ju ett gigantiskt socialvetenskapligt experiment. Och Sverige är kontrollgruppen mot vilken alla andra länder ska utvärderas.

Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det här är senaste tio dagarna som enligt mig är ganska tillförlitliga nu när det fått fyllas på ett tag.

2020-04-21: 62
2020-04-22: 76
2020-04-23: 83
2020-04-24: 85
2020-04-25: 73
2020-04-26: 70
2020-04-27: 71
2020-04-28: 69
2020-04-29: 71
2020-04-30: 64

Det ger oss ett snitt på 72 eller 73 döda per dag.

Vet inte ifall vi är värst i världen på det. Skulle behöva sätta ihop olika länders siffror för samma period för att jämföra isåfall.

Det är för mycket osäkerheter i alla länders siffror (Sveriges inkluderade) för att kunna göra några exakta jämförelser. Min frågeställning var mer ämnad som grund för grova jämförelser mellan olika länder och deras utfall i sin epidemibekämpning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Räknar vi på en mortalitet kring 0,2% och att Sverige uppnår någon sorts flockimmunitet kring 60% smittade (6 miljoner) så är det 12 000 personer som kommer dö.

Vi är snart uppe på 4 000 döda och jag gissar på att slaget är vunnet när 8000 till har dött.

Troligtvis har vi vaccin att tillgå innan immuniteten försvinner hos befolkningen.

En tysk studie visar på en mortalitet om cirka 0,75 procent.

I övrigt finns det väl ingenting som talar för ett vaccin innan typ 2035..och då lär det kvitta likafullt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Fast enligt ”Anders Tegnell” som du besvarade är TBC-vaccinet inte livslångt. När fick Sveriges 70-plussare sin sista dos? För 40-50 år sen, eller kanske ännu längre tillbaka? Om jag minns rätt slutade det att ges allmänt på 1970-talet.

Så om ”AT” har rätt (vilket jag inte vet) så kanske deras vaccinationer ändå inte har någon effekt längre.
Jag har ingen aning, faktiskt. Jag noterade bara att ”högvaccinerade” länder främst har vaccinerat relativt unga personer, som inte så ofta dör i COVID-19.
Citera
2020-05-08, 23:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Räknar vi på en mortalitet kring 0,2% och att Sverige uppnår någon sorts flockimmunitet kring 60% smittade (6 miljoner) så är det 12 000 personer som kommer dö.

Vi är snart uppe på 4 000 döda och jag gissar på att slaget är vunnet när 8000 till har dött.

Troligtvis har vi vaccin att tillgå innan immuniteten försvinner hos befolkningen.

Räknar vi på en mortalitet på 1% och att 80% blir smittade kommer 80.000 personer att dö.
Om vi räknar på en immunitet på 8 månader behöver vi ett vaccin vid årsskiftet. I annat fall riskerar ytterligare 80.0000 personer att dö under år 2021. Finns ju ingenting som säger att folk slutar att dö när 60% blivit smittade.
Citera
Medlem
Citat:

Vi är där kanske om en vecka i antal smittade. Sen går landet i lockdown... dödstalen är högre än vad som rapporteras...
Citera
Medlem
Vad f-n skall världen hitta på när andravågen sveper västvärlden framåt höst vinter?
Nya lockdowns kommer i sanning att innebära undergång.
Citera
2020-05-08, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Du är ju fan född igår, uppriktigt sagt!

Dina barn har inget gjort för samhället, så tycker du alla dom äldre ska dö? Dina barn kommer att överleva, få flera chanser till att bygga lander på nytt. Dom som redan är gamla, den möjligheten finnes ej utan dom bör äras din korkade fitta
Tycker det är mycket viktigare att ungdomarna får ett bra liv än att de som redan haft ett långt liv får leva nåt år längre på sitt hem.
Citera
2020-05-08, 23:57
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Det finns en tråd som jämför Sverige med HongKong, de har också haft öppet, har ungefär samma befolkning, är mycket mer tättbefolkat och har större närhet till Wuhan och ändå har de nästan inga döda alls.
Masker och stängda skolor enligt artikeln.
Citera
2020-05-08, 23:58
Medlem
IMBILDENs avatar
När tror ni det blir någorlunda säkert för äldre och övriga riskgrupper att vistas ute i samhället igen?

Tegnell och Giseke tror att "nästan alla kommer få smittan". Hur tror ni att dessa herrar skulle klara att bli smittade? Tegnell är väl snart i pensionsåldern och Giseke måste väl passerat 70?

Många av våra riksdagsledamöter måste väl också anses tillhöra riskgrupp? När tror ni vi får vårt första dödsfall bland våra folkvalda i riksdagen?
Citera
2020-05-08, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Hur många dog det idag då? Det får vi veta nästa år eller?

Världsledande IT-nationen Sverige levererar varje dag. Vi klarar inte av att räkna en död kropp och slå siffran ett på en dator.
Hur kan man bli så dum?
Läs på lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in