Citat:
Ursprungligen postat av
CurbinDill
Så du menar att det har skett något de senaste dagarna som gjort att vi helt plötsligt fått en av världens värsta utbrott? Tittar man på den 3:e maj till exempel så hade vi bara 12 döda enligt coronakartan, då måste vi ha legat riktigt bra till där några timmar!
Sveriges U-landsmässiga statistik är förstås ett hinder för sådana här jämförelser. Men nu tittar jag inte på dagens Sverige-siffra så mycket som veckosnittet som borde ligga någonstans i trakterna av 60-70 döda per dag. Det ger oss fortfarande en hedrande topplacering.
Sedan kan man ju diskutera nyhetsvärdet i något så svajigt som svensk statistik. Men eftersom det har ett nyhetsvärde hur många som dör i Sverige varje dag (det presenteras väl fortfarande på en välbevakad presskonferens varje dag?) så är det ju av visst intresse att sätta in den dagssiffran i en internationell jämförelse. En jämförelse där Sverige alltså kommer ut i topp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Chantre
Du jämför ju äpplen med päron. Jämför Sverige med något annat land som inte har låst in folket.
Det är väl just äpplen och päron man ska jämföra. Hela pandemin är ju ett gigantiskt socialvetenskapligt experiment. Och Sverige är kontrollgruppen mot vilken alla andra länder ska utvärderas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Haloumi
Det här är senaste tio dagarna som enligt mig är ganska tillförlitliga nu när det fått fyllas på ett tag.
2020-04-21: 62
2020-04-22: 76
2020-04-23: 83
2020-04-24: 85
2020-04-25: 73
2020-04-26: 70
2020-04-27: 71
2020-04-28: 69
2020-04-29: 71
2020-04-30: 64
Det ger oss ett snitt på 72 eller 73 döda per dag.
Vet inte ifall vi är värst i världen på det. Skulle behöva sätta ihop olika länders siffror för samma period för att jämföra isåfall.
Det är för mycket osäkerheter i alla länders siffror (Sveriges inkluderade) för att kunna göra några exakta jämförelser. Min frågeställning var mer ämnad som grund för grova jämförelser mellan olika länder och deras utfall i sin epidemibekämpning.