2020-05-08, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Låter rätt jävla kaosigt att 11-12% av Amerikanarna blivit arbetslösa på några månader. När deras pengar är slut kommer dom gå och ta det dom vill ha med sina rifles, upplopp i städer. Vapenförsäljningen ökar ju samtidigt lavinartat där läste jag.

Tja,länder som Italien,Spanien,Grekland,Frankrike är ju i praktiken bankrutta redan efter två månader med Covid 19..så den som tror att framtiden är business as usual kommer att bli besviken.
Folk kommer att svälta ihjäl.
Siffrorna är entydiga.

Värt att notera är dessutom att armageddonsiffrorna från USA endast handlar om April månad.
20,5 miljoner jobb har förlorats..på en enda månad.

Vi spänner fast säkerhetsbältena inför Maj månads siffror.
Senast redigerad av Lookalike 2020-05-08 kl. 23:51.
Citera
2020-05-08, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Worldometer har ju ingen kolumn för döda idag per capita. Så man får ta kolumnen för döda idag och dela med befolkningen i respektive land. Gör man det är det bara UK som är i närheten av Sverige.

Det låter som om du tittar på kolumnen över döda per capita totalt sett (där Sverige ligger nia, eller sexa om man räknar bort mikroländer). Det är förstås också intressant men säger ju mest om hur pandemin har varit. Om man vill veta vad som händer just nu, eller hände för några veckor sedan när folk blev smittade, så behöver man titta på döda idag per capita.

Att det är på (svagt) nedåtgående även i Sverige är ingenting jag betvivlar. Men nu var ju frågan vilket land som hade den just nu värsta coronaepidemin. Och mycket talar för att det kan vara Sverige. Världsmästare igen, om än bara för en begränsad tid.

Så du menar att det har skett något de senaste dagarna som gjort att vi helt plötsligt fått en av världens värsta utbrott? Tittar man på den 3:e maj till exempel så hade vi bara 12 döda enligt coronakartan, då måste vi ha legat riktigt bra till där några timmar!
Citera
2020-05-08, 23:47
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja det kan man undra över. För vår del är det märkligt att FHM kan vara så tvärsäkra samtidigt som dom kommer med en massa andra märkliga argument för att hålla skolor öppna. Nu spelar det väl ingen större roll för skolor ska ju stängas i ett tidigare större åtgärdspaket som i Norge så man kan klara av smittspårning senare.

Kanske är Sverige som är referensgruppen.
Citera
2020-05-08, 23:48
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Så ni jobbar hemma med era barn, det fungerar utmärkt, varför vill ni stänga skolan då? Ni är ju inte ens där?

För att minska smittspridningen (vilket borde vara hela jävla befolkningens prio ett just nu).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det skribenten pratar om är en rädsla för det horribla i att man kan komma att upptäcka äldre ensamma som bott hemma och är avlidna, utan att någon vetat om det, på ett tag. Det är även ytterligare en eller ett par skribenter som skrivit om detta i tråden. Med Sveriges många ensamma äldre, är det inte ett otänkbart scenario. Det är också en av mina värsta fasor, att det skulle bli så i corona-pandemin. Som jag så klart hoppas ej inträffar.

Nu vet vi inget om något sådant och vi kanske inte får veta om sådana förhållanden, mer än siffror i statistiken så småningom, men den rädslan i sig är inte helt obefogad, utifrån hur vårt samhälle är uppbyggt och hur många äldre lever ensamma.

Det börjar komma rapporter. Frågan är hur stort det är
Citera
Avslutad
Räknar vi på en mortalitet kring 0,2% och att Sverige uppnår någon sorts flockimmunitet kring 60% smittade (6 miljoner) så är det 12 000 personer som kommer dö.

Vi är snart uppe på 4 000 döda och jag gissar på att slaget är vunnet när 8000 till har dött.

Troligtvis har vi vaccin att tillgå innan immuniteten försvinner hos befolkningen.
Citera
2020-05-08, 23:49
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Enligt listan där så är det ju verkligen bara UK som kan konkurrera med Sverige. Om vi inte har världens just nu värsta coronautbrott så har vi åtminstone världens just nu näst värsta coronautbrott. Inte illa oavsett vilket.

Jag förstår inte vad du listar här. Det är bara dödsfall per capita som är intressant. Men det antar jag att vi är överens om.
Du jämför ju äpplen med päron. Jämför Sverige med något annat land som inte har låst in folket.
Citera
2020-05-08, 23:51
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Har du problem att tolka text på något sätt? Ingen har skapat en vaccin mot ett förkylningsvirus. Covid19 orsakas av ett förkylningsvirus. Krävs det vidare förenklingar eller klarar du dig nu?

Haha din idiot. Några av de corona-virus som finns är just förkylningsvirus. Förkylningar orsakas av många olika typer av virus så håll käften. Tror du att förkylning är en och samma infektion? Det jag menade är att ett vaccin mot ett förkylningsvirus inte skulle göra någon rik för att det finns många fler.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Coronavaccin finns för hundar sedan länge:

https://www.merck-animal-health-usa.com/dp/4
Då får du nog ta och citera vad där står, annars tror jag dig inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Immuniteten är ju tyvärr ett gigantiskt frågetecken (inte att den existerar, utan hur länge den hjälper) så jag skulle inte satsa på det kortet.

Ja du har en poäng där absolut. Men om man kollar på de andra Coronavirusen så är immuniteten nånstans mellan 12 och 24 månader. Så det finns i alla fall gott hopp om en längre immunitet även för detta Coronavirus. Men det visar sig.
Senast redigerad av Skanstullsmannen 2020-05-09 kl. 00:11.
Citera
2020-05-08, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Visst kan det vara så men kan det också vara att en del föräldrar är rädda om sina barn och sin egen och övriga familjens hälsa? Varför skulle det vara en bortförklaring för att vara hemma från jobbet och med sina barn? dels så bidrar man med minskad smittspridning och dels får man vara hemma med sina älskade barn. Många barn kan dessutom vara hemma själva.

Vi vet ju lite om detta virus och hur det påverkar oss i längden, kanske barn och vuxna som smittats och inte blivit sjuk klarar sig alldeles utmärkt i framtiden, kanske inte.

... och sen, finns det verkligen inget annat att göra än Netflix? Är man med barnen är det fullt upp men annars finns ju böcker, huset, blomrabatten, muskelbyggande, lärande ...
Det låter ju som en skön tillvaro, men så ser inte andras liv ut.
Citera
2020-05-08, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Du jämför ju äpplen med päron. Jämför Sverige med något annat land som inte har låst in folket.

Det finns en tråd som jämför Sverige med HongKong, de har också haft öppet, har ungefär samma befolkning, är mycket mer tättbefolkat och har större närhet till Wuhan och ändå har de nästan inga döda alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in