2020-05-08, 22:43
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Har ni läst om 90åriga Olle?

https://www.instagram.com/p/B_66_IXIc6N/?igshid=m4bf23x0g25m
Bara för att han var över 60 år fick han alltså inte åka in till sjukhuset?

Citat:
I flera veckors tid har 90-årige Olle Samuelsson kämpat mot covid-19 på äldreboendet Nyhöjden i Borlänge
Citera
2020-05-08, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pantheradus
Det beror på vilken dos, av hydroxyklorokin man tar. I kombination med andra mediciner kan det påverka hjärtats Qt intervall.
Börjar man på 800- 1200 mg så är det klart man får biverkningar, och denna medicin kan t ex lagras i ögonen, och diverse andra organ (lungor etc).

Frågan är om den kan användas i förebyggande syfte (i lägre dos) för dom som kan tänkas utsättas för viruspartiklarna, t ex inom vård och omsorg och de som jobbar med de äldre?

Jag vet ej, men man får väga biverkningarna, mot det förebyggande syftet?

Ja, självklart skall man inte överdosera, ingen seriös läkare ger patienter doser som fastställs vara farliga. Precis som för alla andra läkemedel.
Citera
2020-05-08, 22:44
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det visste jag inte. Det kan såklart inte uteslutas helt. Jag har bara jämfört de nordiska länderna.

Det skulle tala starkt för just Sveriges fördel i så fall, eftersom vi nog är rätt unika i att ha vaccinerat våra 40-talister.

Det kan ju även kunna ha andra effekter, som minskad smittspridning bland unga. Det skulle stämma bättre med hur det ser ut med TBC-vaccin i Norden, eftersom Norge och Finland har vaccinerat 80- och 90-talister.

ja och Sverige slutade väl med vaccinet runt 1990 har jag för mig, som sagt jag försöker inte säga att Sverige är bäst eller något sådant utan de nordiska siffrorna sticker ut och det bör kollas upp när allt är över, för det kan vara något i våra gener eller kanske rent av något annat som påverkar och om det är så, så bör det kollas upp
Citera
2020-05-08, 22:45
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Om du ska ge uppgifter kan du väl se till att de är korrekta?

Sveriges statsskuld var 38.8% innan corona, Finlands drygt 60 ja (59% för att vara exakt).

Finland har beredskap, Sverige har det inte.
Finland har manskap stänga av en region, Sverige har det inte.

Det är jättelätt att sälja ut i stort sett varenda inventarier du har i lägenheten och säga att du har mindre skuld än grannen, men grannen sitter där inne med en helt inredd och funktionell lägenhet medan du sitter och stirrar på tomma väggar.
Om du fortfarande inte fattar är du totalt hopplös.

Samt att den Svenska statsskulden som andel av BNP ligger högre än jag uppgav men ändå bra mycket lägre än Finland.

Jo, vi borde, verkligen, inte gjort oss av med beredskapslagren, speciellt som regionerna inte gjorde det de blev tillsagda att göra.

Men faktum kvarstår, hur man än räknar:

Finland är jungfrulig mark för SARS-COV2.
Citera
2020-05-08, 22:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Är det därför Norge har get Tegnell rätt om skolorna och är det därför fler länder har börjat ta tillbaka sina uttalanden om att den svenska metoden automatiskt är skit?

Att säga att den svenska metoden är absolut sämst innan skiten är över är som att säga att man har skitit i byxan när man är skitnödig.
Norge har inte gett Tegnell rätt, enskilda tjänstemän påstås i media tycka att autisten Tegnell rätt, inte samma sak.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är inte bara en studie. Det är en studie av det faktiska utfallet - i Norge.

Det är som att komma, dagen efter att Sverige åkt ur fotbolls-VM, och säga ”Jag har tre stycken gamla artiklar som säger att Sverige kan vinna hela skiten”.

Det här är vad artikeln i expressen sa:

"Stängningen av skolor och förskolor hade troligtvis en liten effekt i kampen mot coronaviruset.
Det misstänker nu den norska folkhälsomyndigheten.
– Vi har försökt studera detta brett och funnit mycket lite kunskap som säger att det har en stor effekt, säger smittskyddsexperten Frode Forland på Folkehelseinstituttet. "

Låter som en solid studie... Skulle inte dra så stora växlar på den... Man har alltså gjort en studie som bekräftar vad man tidigare rekommenderade regeringen. #surprisedpikachu

På andra sidan har vi ett gäng studier som säger raka motsatsen. Skolstängning är nödvändigt. Skolstängning minskar belastningen med 40-60%. Barn smittar lika mycket som vuxna osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det finns säkert enstaka kvarter i Lombardiet med som ser sämre ut. #kämpa
Lombardiet som helhet hade över 500 döda per dag på toppen. Och de har samma befolkningsmängd som Sverige.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Det som kommer närmst av intresse i USA är staten Virginia, de har en liknande population men är även mer glesbebyggt än oss

Är inte Virginia en utav de fattigaste delstaterna i USA ?
Så jag håller inte med om den jämförelsen.

(Mississippi borde vara fattigast)
Citera
Medlem
HGs avatar
Verkar som att Sahlgrenska i Göteborg håller på att gå under när man ber folk att inte bli sjuka. Det är ju lite svårt eller hur?

"Vädjar till allmänheten

Men de vill också vädja till allmänheten, att hålla ut och försöka att inte bli sjuka eller smitta andra samt följa de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten sätter upp.

När coronapandemin har lagt sig kommer det inte bli speciellt mycket lugnare för läkarna på Sahlgrenska, då kommer man behöva ta tag i de vårdköer som nu blir allt längre.

– Det kommer ta lång tid innan man har återhämtat sig, både på ett individuellt plan och på ett organisatoriskt plan. Det kommer vara mycket att göra när covid har lagt sig, då måste vi ta hand om kön, säger Ingrid Stubelius.

GT har sökt ansvariga på Sahlgrenska sjukhuset för en kommentar.

Till GP säger Johnny Magnusson (M) regionstyrelsens ordförande i Västra Götalandsregionen:

– Det gäller att få fram mer personal, men man kan inte trolla fram personal som inte finns. Då gäller det att disponera de styrkor som vi har. Naturligtvis förstår alla att folk inte kan jobba hur mycket som helst om de inte får återhämtning. Men det måste också ställas mot att det är en resurs som det inte finns att fylla på med. Det står inte hundra IVA-läkare sysslolösa och väntar på att få telefonsamtal."

https://www.expressen.se/gt/lakaren-ingrids-larm-inifran-sahlgrenska-gar-pa-knana/
Citera
2020-05-08, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Högsta smittorisken är genom ögonen enligt en ny undersökning.

https://www.foxnews.com/health/coronavirus-more-infectious-eyes-airways-sars

Kommer vi att rekommenderas att använda simglasögon nu?

Upplopp på Flashback om inte FHM inför cykloptvång i kollektivtrafiken.
Citera
2020-05-08, 22:48
Medlem
Citat:
ja och Sverige slutade väl med vaccinet runt 1990 har jag för mig, som sagt jag försöker inte säga att Sverige är bäst eller något sådant utan de nordiska siffrorna sticker ut och det bör kollas upp när allt är över, för det kan vara något i våra gener eller kanske rent av något annat som påverkar och om det är så, så bör det kollas upp
Nej, Sverige slutade massvaccinera för TBC redan 1975, Danmark runt 1980, Norge 1995 och Finland 2006.
Citera
2020-05-08, 22:48
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Är inte Virginia en utav de fattigaste delstaterna i USA ?
Så jag håller inte med om den jämförelsen.

(Mississippi borde vara fattigast)

Jag pratar bara om populationsmängd nu, Sverige har inte kört karantän utan bara uppmuntrat folk till socialt avstånd, Virginia har dock kört med karantän och har trots det dubbla dödstal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in